Toon posts:

Temperatuur P4 1,9 te hoog? met Asus P4P800-MX

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

waarschijnlijk denken jullie weer daar heb je weer iemand die weer wat aan loop te kloten.....
ok misschien hebben jullie gelijk we zullen zien.

ik heb onlangs mijn oude p4 van stal gehaald om er een nieuw MB in te zetten, het oude deed heel raar (onboard LAN werkte niet meer enzo) nu heb ik dus een nieuwe P4P800-MX van asus gekocht.

ik heb het MB netjes ingebouwd en vervolgens de proc. geplaats met koelpaste e.d. standaard Intel cooler erop, en klaar is kees. PC starte gewoon goed op alles lijkt naar behoren te werken... ik dacht toen laat ik eens even de temp bekijken van de proc. toen kwam ik in de BIOS tegen

CPU temp : 72,5 C (idle)
MB temp : 24 C

Fan speed : 2556RPM

VCORE : 1.664 (schommelt een beetje)

Het betreft hier een 1.9Ghz Pentium 4 (socket 478)
Cache L1 : 8kb
Cache L2 : 256 kb

Wat ik dus een beetje begrijp is dit te veels hoog, of niet? Ik heb jullie forum goed bekeken en op div. sites (intel, http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p4.php) m'n proc. opgezocht als het klopt zit ik dus tegen het randje aan.

Nou begreep ik van jullie forums ook dat asus verkeerde gegevens zou kunnen geven, dus heb even aan de cooler gevoeld of die nou warm was en dat is dus niet het geval, daar moet ik wel bij zeggen dat ik hem niet echt lang heb laten draaien aangezien ik bang ben dat ik iets kapot maak.

Ik hoop dat iemand me kan helpen, of me vertellen wat ik evt. verkeerd doe, mijn vorige MB was een goedkoop MSI daar heb ik jammer genoeg nooit naar de temp. op gekeken.

bij voorbaat dank.

Verwijderd

als ik me niet vergis dan heb je in de bios een q-fan instelling.. schakel die eens uit..

daarmee draait je fan op normaal toerental en heb je waarschijnlijk meer koeling

edit:

die standaard cooler van nieuw of gebruikt ?
heb je de oude pad / pasta verwijderd ?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
oude pasta heb ik zorgvuldig verwijderd, cooler was wel gebruikt...
ik zal even kijken voor de instelling in de bios.....

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 12:04
Werd je koeler helemaal niet warm of lauw? Misschien maakt het ding geen goed contact met je proc?

Hallo

Verwijderd

Voel eens aan het koelblok of hij ook werkelijk zo warm is? Het lijkt me namelijk stug dat hij zo warm wordt zonder dat je MB de fan sneller laat draaien. (ik ga er vanuit dat je de koeler goed hebt geïnstalleerd)

Verwijderd

Topicstarter
hij staat nu enkele minuten te draaien, en kan gewoon mij hand tegen het koelblok houden, voelt zelf een beetje koud aan 8)7

ps. kan de instelling voor me fan niet vinden....

Verwijderd

http://www.asus.nl/products/mb/socket478/p4p800/overview.htm

zit er wel op... uh... rtfm ?

http://www.asus.nl/produc...78/p4p800-mx/overview.htm

zit er niet op...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 21:12 ]

Verwijderd

Staat je vcore niet te hoog , imo mag ie nml best op 1.5 staan.
Zal waarschijjnlijk geen 10graden op je temp uitmaken , maar als ik es kijken op de balcus server, zie ik staan : 1,475~1,525V achter de northwood 1.8 dan wel.
Heb ff niet meer tijd om verder na te gaan wat de meest gebruikte voltages zijn , maar deze worden in ieder geval gegeven.

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 19:17
Fahrenheit ? :p

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Verwijderd

@texicity

Daar zeg je me wat, ben ik ook eens mee op mu snufferd gegaan.
Maar in dit geval zal dat wel niet, anders zou zijn cpu een goede 10graden worden, lijkt me wel sterk met de standaard koeler

Maar ff to the TS. Zit de koeler er stevig op , niet scheef oid??

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Staat je vcore niet te hoog , imo mag ie nml best op 1.5 staan.
ik heb er niet zoveel verstand van dus jij weet het denk ik beter als ik.

@texicity ; rond de 160 F

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:45

makje

Professioneel prutser

mach2 schreef op maandag 06 juni 2005 @ 21:01:
Werd je koeler helemaal niet warm of lauw? Misschien maakt het ding geen goed contact met je proc?
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 21:07:
hij staat nu enkele minuten te draaien, en kan gewoon mij hand tegen het koelblok houden, voelt zelf een beetje koud aan 8)7

ps. kan de instelling voor me fan niet vinden....
Misschien is het een goed idee om je koelblok eens opnieuw te installeren, het klinkt hier namelijk alsof het koelblok geen goed contact maakt en daarom de warmte van de processor niet goed kan wegvoeren...

9800x3d

Verwijderd

http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p4.php

Daar is dat netjes te zien. als je bij de de socket 478gaat kijken en dan uiteraard bij de northwood (de 1.8 komt dan het meest in de buurt bij jou proc.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 21:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
is misschien een goed idee, zal morgen worden denk ik heb nl. geen koelpasta meer...

ps. ze nu dat de MB temp wel wat geklommen is naar 29 C

edit:

@idiot outside ; daar had ik al gekeken

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 21:21 ]

Verwijderd

|:( sorry mijn fout.

Je hebt de willamette zie ik.
die mag zelfs op 1,75V draaien volgens de een paar reply`s genoemde site.

Dan wordt het toch ff naar het contact tussen cpu en koelblok kijken.. misschien teveel pasta of te weinig ertussen, niet genoeg druk of scheef erop

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 21:24 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:13

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Heb je er nu überhaupt koelpasta tussen?

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
jah zat er tussen, ik heb nu de pc uitgezet en cooler + proc. verwijderd.... er is duidelijk ee afdruk van de cooler op de proc. te zien.

Verwijderd

als je em nu laat draaien en je drukt het koelblok aan, als hij dan warm word en de temp gaat naar beneden, weet je wat het probleem is

Verwijderd

Ga eens naar je bios en dan naar het gedeelte waar je je temp en speed van je fan kunt zien. Druk tijdens dit scherm je cooler ff aan en kijk of het aantal rpm van je fan afneemt. Is dit idd het geval, dan is waarschijnlijk je cpu fan niet goed geinstalleerd op je proc.

Verwijderd

Topicstarter
dank je wel voor al jullie reply's ben vandaag effe naar de lokale computer boer gegaan waar ze een nieuwe cooler hebben geinstalleerd en de temp is nu dus rond de 35 C :D (soms zelf lager)

da's dus wel een stukkie beter, het enige nadeel aan dit verhaal is dat toen ik naar buiten liep bij de betreffende zaak ik een dikke vette boete op me auto vond... maar dat is natuurlijk weer een heel ander verhaal.

ps. waarschijnlijk zat de cooler dus niet goed op de proc. gelukkig heb ik hem niet al te lang aan gehad. O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 21:02 ]

Pagina: 1