Apple en Intel

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:13
offtopic:
keynote is afgelopen

Steve Jobs heeft alle geruchten dan bevestigd zojuist. Apple stapt over van IBM PowerPC naar Intel cpu's. Persbericht @ apple
"Starting next year, we will introduce Macs with Intel processors," said Jobs. "This time next year, we plan to ship Macs with Intel processors. In two years, our plan is that the transition will be mostly complete, and will be complete by end of 2007."

Jobs then confirmed a long-held belief that Apple was working on an Intel-compatible version of Mac OS X that some have termed "Marklar."

Mac OS X has been "leading a secret double life" for the past five years, said Jobs. "So today for the first time, I can confirm the rumors that every release of Mac OS X has been compiled for PowerPC and Intel. This has been going on for the last five years."

Jobs demonstrated a version of Mac OS X running on a 3.6GHz Pentium 4-processor equipped system, running a build of Mac OS X v10.4.1. He showed Dashboard widgets, Spotlight, iCal, Apple's Mail, Safari and iPhoto all working on the Intel-based system.

[ Voor 67% gewijzigd door Gophlin op 06-06-2005 20:25 ]

majime-it.nl

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:34

Nik

Hmm, betekend dat dat een Mac duurder gaat worden of misschien goedkoper? Intel zal wel speciale procs gaan maken voor meneer Jobs.

Opzich had ik graag AMD terug gezien, dan zou een Mac misschien wat meer betaalbaar worden. Alhoewel ze met die (relatief!) hoge prijzen het merk wel een beetje exclusief houden :)

Time will tell :)

Verwijderd

Het enige waar ik bang van was, was voor het weglopen van developers. Gelukkig hebben zowel Adobe als Microsoft aangegeven hun producten te blijven aanbieden voor OS X op Intel.

Steve Jobs gebruikte performance/watt ratio van Intel als grootste motivatie, duidelijk doelend op het nogsteeds ontbreken van een G5 Powerbook.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Pfoeh verwarring alom denk ik. Ik had het ook absoluut niet verwacht. Eerlijk gezegd vind ik het wel een beetje jammer. Apple stond juist bekend om z'n superbrute PPC's die op (veel) lagere kloksnelheden dan de concurrentie dezelfde of zelfs betere resultaten haalde. En de G5 lijkt me nou ook geen misstap..

* Wortelsoep is erg verbaasd

Verwijderd

Ik denk trouwens dat er qua prijs weinig zal veranderen, de prijs van een cpu is maar een klein deel van de gehele computer. En analisten zeggen dat de PPC al goedkoper is dan Intel, omdat de chip minder dan half zo groot is.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Wat mij betreft blijven ze 'duur', al valt het best mee. Als ik het goed begrijp gaan ze met Intel een nieuwe processor ontwikkelen, dus OS X blijft wel voorbehouden aan Maccers ?

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

Volgens Steve al er weinig nodig zijn om programma's van PPC naar Intel over te zetten, ik vraag mij alleen af of Intel aparte proc. gaat ontwikkelen, of dat ze x86 processoren gaan gebruiken die ook retail te verkrijgen zijn.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Afbeeldingslocatie: http://fizion.nl/zooi/steve1.jpg

Wellicht niet gewenst in dit topic. Maar kon het niet laten om het even te maken. Ik ben geen sekte-lid. Maar ik zou toch zeker het gevoel hebben gigantisch genaaid te zijn door koning steve. Nu is dat marketing en komt bij de beste merken voor. Maar als ik las wat er allemaal voorbij kwam op de keynote.. dan zou ik me genomen voelen.

Sinds het bestaan geen enkele presentatie zonder Intel of Microsoft min of meer af te zeiken, dat is prima. Maar ik vind het interessant wat dit verhaal doet voor de geloofwaardigheid van een ijzersterk merk als Apple.

Dus hoewel mijn plaatje misschien wat flauw.. dit was wat bij me opkwam, ik werk ook al 10 jaar met Apple. En hoewel andere processors ik me wel kon voorstellen gezien huidige snelheid en warmte had ik niet verwacht dat het gewoon x86 zou worden en dat er ook al lang OS-X gecompiled wordt onder OS-X. Bedoel het serieus en ben benieuwd naar geloofwaardigheid van het merk. Ik werk op een reclamebureau en merkbeleving is een ontzettend interessant fenomeen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Hydraulik-Phunk schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:21:
Wat mij betreft blijven ze 'duur', al valt het best mee. Als ik het goed begrijp gaan ze met Intel een nieuwe processor ontwikkelen, dus OS X blijft wel voorbehouden aan Maccers ?
Hier ben ik ook erg benieuwd naar.

De keynote werd onder OS X gepresenteerd op een Dell PC kloon, maar of dat nu ook betekent dat ze dat soort pc's ook daadwerkelijk gaan ondersteunen is natuurlijk niet zeker.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Er is niet gesproken over een nieuwe cpu. De demobox die Steve Jobs gebruikte was een P4 op 3.6 GHz. Al vanaf het begin van de ontwikkeling van OS X is een team bezig geweest om OS X op x86 te draaien. Elke OS X versie die is uitgebracht had een volledig werkend x86 alternatief. Dit is duidelijk al erg lang voorbereid. In de x86 versie van OS X zal een (schijnbaar behoorlijk efficiente) emulator zitten (Rosetta) die PPC code native kan draaien. Een recompile en wat veranderingen in de code zal nodig zijn om op volle snelheid software te kunnen draaien.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-02 13:45
Hydraulik-Phunk schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:21:
Dat is de grote onduidelijkheid aan de Keynote.

Jobs liet OS X draaiende zien op een huidig Dell-model. Dat zou betekenen dat OS X in principe op iedere x86-PC zou draaien. Dat heeft een voordeel maar ook een nadeel:
Voordeel: OS X zal een grotere concurrent worden voor Windows.
Nadeel: Apple's hardware zal minder verkocht worden.. Als OS X toch draait op ieder goedkoop PC'tje, waarom dan nog een dure Mac kopen?

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik wacht op het filmpje... osx op een dell pc, het moet niet gekker worden.
Net een mini aangeschaft... gelukkig kan ik die nog net in 2 jaar afschrijven...

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:54

Speedpete

was barman

Enige waar ik op hoop is dat ik zoveel mogelijk software kan blijven draaien op m'n net aangeschafte Powerbook. Transitie duurt tot eind 2007 dus dat lijkt wel snor te zitten, maar toch...

Verder denk ik dat het wel positief is. De G5 is niet slecht maar de G4 in de portables lijkt mij behoorlijk minder dan bijv. de Pentium M procs. En een Powerbook op 2,5ghz die het 5 uur op de accu uithoudt wil iedereen toch wel?

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Tyf
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11-2025

Tyf

De keynote werd gegeven op een Dell, alle mac OS'en van de afgelopen 5 jaar werden al voor bestaande intel cpu's gecompileerd. Ik denk dus niet dat ze speciale cpu's gaan maken. Gewoon gebruik maken van de bestaande architectuur.
Ik heb nog ooit een mac gebruikt en was zelf van plan eentje een keer aan te schaffen. Het enigste wat me altijd tegen hield was de prijs. Dit zal nu geen probleem meer zijn. Een os alleen kost niet zoveel als een hele pc (hoop ik ;) )
Vanaf ik mac os op mijn huidige pc kan draaien stap ik over :). De voordelen van linux, de ondersteuning van de fabrikanten zoals bij windows (toch in meeste gevallen) en het gemak van een mac (volgens de geruchten toch).

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Ik betwijfel ten zeerste dat OSX voor iedere pc beschikbaar gaat komen.

Apple raakt hiermee ten eerste zijn hardware inkomsten kwijt en ten tweede heb je kans op het windows effect; waarom draait windows "over het algemeen" brak? Brakke drivers/software, brakke hardware... vaak is het een mix waardoor het niet optimaal loopt.

1 van de redenen waarom ik denk dat osx zo lekker loopt en goed functioneerd is dat er maar een selecte groep van hardware moet worden ondersteunt en niet een hele mik-mak zoals Microsoft nu moet doen.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

dawuss schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:24:
[...]

Hier ben ik ook erg benieuwd naar.

De keynote werd onder OS X gepresenteerd op een Dell PC kloon, maar of dat nu ook betekent dat ze dat soort pc's ook daadwerkelijk gaan ondersteunen is natuurlijk niet zeker.
Idd, net zoals XBox 360 gedevved worden op G5's, maar uiteindelijk niet speelbaar zijn.
Saillant is wel dat genoemd werd dat de afgelopen 5 jaar OS X óók voor x86 gecompileerd is. Dat betekent denk ik wel dat het op willekeurige x86'ers loopt. :/ hm..

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

ik denk dat er een goede toekomst in zit, ik verwacht ook niet dat OS X in licentie gaat en dat het op iedere computer gebruikt kan worden.

Misschien gaan ze het nog ooit eens onder licentie verkopen, toen ze naar IBM gingen kon je OS X ook niet op alle IBM pcs draaien (is dat niet helemaal een goede vergelijking omdat ibm ook x86 pcs heeft)

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:16
HyperioN. schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:24:
[...]

Dat is de grote onduidelijkheid aan de Keynote.

Jobs liet OS X draaiende zien op een huidig Dell-model. Dat zou betekenen dat OS X in principe op iedere x86-PC zou draaien. Dat heeft een voordeel maar ook een nadeel:
Voordeel: OS X zal een grotere concurrent worden voor Windows.
Nadeel: Apple's hardware zal minder verkocht worden.. Als OS X toch draait op ieder goedkoop PC'tje, waarom dan nog een dure Mac kopen?
Dat nadeel zal wel meevallen, er zullen toch een hoop profs (toch denk ik wel een van de grootste doelgroepen) toch apple hardware blijven kopen hoor, want dat werkt gewoon punt.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

• Gophlin
  • Laatst online: 20:13
Ik denk ook niet dat OS X 'zomaar' op elke x86 machine draait. Waarschijnlijk zullen ze beperkte hardware ondersteuning inbakken zodat ze zeker weten dat het perfect draait onder Mac's.
Het zal ook niet goed voor de naam zijn als er continu verhalen komen van crashende pc's onder OS X.

majime-it.nl

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:29:
[...]

Idd, net zoals XBox 360 gedevved worden op G5's, maar uiteindelijk niet speelbaar zijn.
Saillant is wel dat genoemd werd dat de afgelopen 5 jaar OS X óók voor x86 gecompileerd is. Dat betekent denk ik wel dat het op willekeurige x86'ers loopt. :/ hm..
dat is wel zo ja, want het was volgens mij gewoon een out-of-the-box Dell.
Maar goed ik zie het ook wel zitten als dell OS X gaat verkopen, lijkt me wel wat en dan een intel achtige deal.

Intel en Apple kunnen eisen van dat a-merken alleen nog maar OS X standaard leveren. :P dan wordt het wat :P

iets van bij een intel proc hoort OS X :D

• OzBoz

OzBoz

fetcher schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:28:
Ik betwijfel ten zeerste dat OSX voor iedere pc beschikbaar gaat komen.

Apple raakt hiermee ten eerste zijn hardware inkomsten kwijt en ten tweede heb je kans op het windows effect; waarom draait windows "over het algemeen" brak?
De hardware van een Apple is niets anders meer dan de hardware voor PC sinds tijden, op de processor na. En die gaat er nu ook aan. Als je een kant-en-klare PC config koopt zal ie ook prima draaien natuurlijk. Dan zorgen ze ook wel voor een uitgekiende balans. PC's en Mac's zullen beiden brak worden wanneer je vage hardwarecombi's maakt. Dat heeft weinig met OSX te maken verder. Een mooie kast om mijn longhorn heen zou ik best prettig vinden :)

Als XP standaard een reeks bekende hardwarefabrikanten ondersteund dan kan Apple dat natuurlijk ook prima voor elkaar krijgen met OSX. Dat moeten ze nu ook als ze kasten leveren met nvidia of ati grafische kaart.

Verwijderd

De overstap zal wel gedaan zijn om OS X nog directer tegenover Longhorn te plaatsen, voor switchers neemt het wederom een drempel weg en blijkbaar zat er idd geen vooruitgang meer in het PPC platform. Waar Apple eerder iedereen al verbaasde door voor de vroegere 'vijand' IBM te kiezen doen ze het nu met Intel. Over een paar maanden vind iedereen het vast weer heel gewoon. :)

Verwijderd

En ik ben eigenlijk wel héél benieuwd naar macosx op x86 :D de eye-candy van macosx is fantastisch, en de functionaliteit ook (naar horen zeggen, aangezien ik zelf geen mac heb). Dus kom maar op!

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:35:
En ik ben eigenlijk wel héél benieuwd naar macosx op x86 :D de eye-candy van macosx is fantastisch, en de functionaliteit ook (naar horen zeggen, aangezien ik zelf geen mac heb). Dus kom maar op!
Morgen zijn de mini macs denk ik afgeprijsd.. maar serieus.. OS X is gelikt. Gewoon eens mee spelen in een winkel. Ik mis sommige software nog steeds.. maar dat gaat nu ook makkelijker worden gok ik :) en illegale software en virussen zullen wel volgen ;)

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-02 13:45
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:33:
De overstap zal wel gedaan zijn om OS X nog directer tegenover Longhorn te plaatsen, voor switchers neemt het wederom een drempel weg en blijkbaar zat er idd geen vooruitgang meer in het PPC platform. Waar Apple eerder iedereen al verbaasde door voor de vroegere 'vijand' IBM te kiezen doen ze het nu met Intel. Over een paar maanden vind iedereen het vast weer heel gewoon. :)
Bullshit.. zoals al eerder gezegd zal hoogstwaarschijnlijk OS X enkel op Mac computers blijven draaien omdat ze anders hun eigen hardware-afdeling de grond in boren terwijl dat juist het sprekende is van Apple (zelfs Windows-fanboys vinden de looks van Apple geweldig, want dat is het ook).

Jobs heeft gezegd dat IBM niet aan de verwachtingen konden voldoen.. Van de G5 was de energie (warmte) / kloksnelheid (performance) verhouding verre van ideaal (daarom kunnen ze geen G5 PowerBooks maken).
Bovendien kon IBM geen toekomstplan laten zien waarin ze duidelijkmaakten wat de toekomst van de PPC is.. Dát is de reden dat ze overgestapt op Intel en dus niet om Microsoft te plagen.

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.