Hoe lang nog

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142673

Topicstarter
Ik fotografeer nog steeds analoog, maar ben gezien de laatste ontwikkelingen in de techniek nu wel zover dat ik het tijd vind over te stappen naar digitaal.

Nu heb ik de laatste weken zeer intensief over allerlei preview site's en galleries gesurft en ben vooral op zoek geweest naar full size sample images om de verschillende camera's te vergelijken.
Waar ik het meest over verbaasd ben is het feit dat de compact en de dslr zo weinig in kwaliteit verschillen. En als ik kijk naar de resultaten van bv Canon powershot pro1 en Nikon coolpix 8800 en een Samsung pro 815 aan zie komen vraag ik mij af hoe lang de digitale slr nog kan concureren met deze compact camera's

Als ik kijk naar de resultaten van een Samsung v700 en bedenk dat zo'n pro 815 een heel wat beter stuk glas er voor heeft zitten en ook nog eens profesionele mogelijkheden biedt, en een shutterlag van 0,05 s., denk ik dat de toekomst voor de slr misschien alleen nog voor een enkele superdure prof slr.'s is weggelegd.

Mijn keus om over te stappen wordt er in ieder geval moeilijker door, en ik ben echt niet gauw tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Anoniem: 142673 schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:13:
En als ik kijk naar de resultaten van bv Canon powershot pro1 en Nikon coolpix 8800 en een Samsung pro 815 aan zie komen vraag ik mij af hoe lang de digitale slr nog kan concureren met deze compact camera's
Heb je deze recente thread doorgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:29

Acid_Burn

uhuh

Het voordeel van een SLR is dat je de lenzen kan verwisselen. Mensen die dit niet nodig hebben kochten vroeger al een compact en zullen bij digitaal ook voor een compact kiezen.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Acid_Burn schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:17:
Het voordeel van een SLR is dat je de lenzen kan verwisselen. Mensen die dit niet nodig hebben kochten vroeger al een compact en zullen bij digitaal ook voor een compact kiezen.
Die verschillen worden steeds kleiner daaordat de mogelijkheden van de compact steeds groter worden. Ook de ruis wordt steeds verder onderdrukt. Kijk gewoon eens naar het verschil van een 5 jaar geleden en nu, dan is van beide de techniek vooruitgegaan maar van de compact nog het meest, dus het verschil wordt steeds kleiner, voorzover nog aanwezig.
En bovendien de zoomobjectieven worden steeds beter zodat het objectief wisselen straks uit de mode is.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 142673 op 06-06-2005 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Sorry hoor, maar er is geen enkele compact die hetzelfde kan als een slr met verschillende lenzen. Door de vaste lens zit je altijd vast aan een bepaald bereik. Bij slr's niet. Dat is het grote voordeel. Heb jij niet meer nodig dan het bereik wat je compact bied, blijf dan bij een compact.. simpel. Dat was vroeger zo, dat is nog steeds zo.

Een zoomlens van een compact legt het altijd af tegen een dure zoom van een SLR.

[ Voor 12% gewijzigd door Acid_Burn op 06-06-2005 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Acid_Burn schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:23:
Sorry hoor, maar er is geen enkele compact die hetzelfde kan als een slr met verschillende lenzen. Door de vaste lens zit je altijd vast aan een bepaald bereik. Bij slr's niet. Dat is het grote voordeel. Heb jij niet meer nodig dan het bereik wat je compact bied, blijf dan bij een compact.. simpel. Dat was vroeger zo, dat is nog steeds zo.
Een bereik van 15x zoom zoals bij de nieuwe Samsung is zeker nog niet het einde. De kwaliteit wordt nog beter dus heb je straks een nog groter bereik als je met losse objectieven kunt bereiken.
En op de Canon powershot pro1 heb je een L-serie zoomobjectief, heb je de samples weleens gezien??

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 142673 op 06-06-2005 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Waar ik het meest over verbaasd ben is het feit dat de compact en de dslr zo weinig in kwaliteit verschillen.
Op klaarlichte dag ja. Probeer jij maar eens hetzelfde resultaat binnenshuis of in de schemering te halen.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 22:06

Nik

Op een compact schroef je tegenwoordig ook een extra lens. Het kan vaak wel (desnoods met lens adapter).

Er zullen straks 3 soorten camera's komen:

- compact en klein; zo klein mogelijke camera's meer voor point and shoot, creditcard formaat
- compact prosumer; compact cam's waar ook een extra lens op geschroeft kan worden
- dSLR; spreekt voor zich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stereotomy schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:26:
[...]

Op klaarlichte dag ja. Probeer jij maar eens hetzelfde resultaat binnenshuis of in de schemering te halen.
Juist daarover heb ik mij verbaast bij de vele samples die ik heb gezien dat ze ook bij slechte lichtomstandigheden goed presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
proller schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:28:
Op een compact schroef je tegenwoordig ook een extra lens. Het kan vaak wel (desnoods met lens adapter).

Er zullen straks 3 soorten camera's komen:

- compact en klein; zo klein mogelijke camera's meer voor point and shoot, creditcard formaat
- compact prosumer; compact cam's waar ook een extra lens op geschroeft kan worden
- dSLR; spreekt voor zich
Denk dat de dSLR steeds minder voor zichzelf spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Anoniem: 142673 schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:25:
[...]

Een bereik van 15x zoom zoals bij de nieuwe Samsung is zeker nog niet het einde. De kwaliteit wordt nog beter dus heb je straks een nog groter bereik als je met losse objectieven kunt bereiken.
En op de Canon powershot pro1 heb je een L-serie zoomobjectief, heb je de samples weleens gezien??
Tja.. en de kwaliteit is ook echt hetzelfde als bij een goeie lens voor een SLR. Voor consumenten als jij worden die compacts dus gemaakt. Niks mis mee. Trouwens, lekker schieten met een compact op 300mm equivalent :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Acid_Burn schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:30:
[...]

Tja.. en de kwaliteit is ook echt hetzelfde als bij een goeie lens voor een SLR. Voor consumenten als jij worden die compacts dus gemaakt. Niks mis mee. Trouwens, lekker schieten met een compact op 300mm equivalent :D
Hoezo voor een consument als ik ?????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 19:05

dusty

Celebrate Life!

Anoniem: 142673 schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:25:
[...]
[..]
Weinig ervaring met SLR?

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn

Acid_Burn

uhuh

Bedoel ik niet kwaad. Jij bent tevreden met wat een compact bied. Ik vind een compact te beperkend. Ook qua DOF, dit is gewoon een gevolg van de sensor grootte. Ik wil er wel een compact bij voor plaatjes te schieten tijdens een rit van de club, maar voor de meeste andere doeleinden wil ik gewoon een slr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dusty schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:35:
[...]
Weinig ervaring met SLR?
Ben 35 jaar geleden begonnen met een Yashica slr, toen een Canon F1, daarna de eerste Canon Eos, de 620, en nu een Eos 1n en een Eos 1v hs met L glas. Lust U nog peultjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Deze is nog behoorlijk jong: [rml][ SLR] Nut van digitale spiegel-reflex[/rml] en aangezien de discussiepunten behoorlijk overeenkomen, doe ik deze dicht en kan men daar in het eerdere topic verder, teneinde niet 2 dezelfde discussies naast elkaar te laten lopen :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.