Toon posts:

Nieuwe MSI K8N Neo2 Platinum meldt continu disk boot failure

Pagina: 1
Acties:
  • 583 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een MSI K8N Neo2 Platinum met AMD Athlon 64 3000+ in m'n pc gebouwd, als ik opstart krijg ik de foutmelding:

PXE-E61: Media test failure, check cable
Exiting PXE ROM
DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER

Win. XP Pro cd erin krijg je weer dezelfde melding. Ik heb ook al de kabels nagekeken, alles is als het goed is op z'n plaats. Kan iemand me helpen?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je de opstartvolgorde van je IDE/floppy apparaten goed staan?

1st: Floppy
2nd: CD-ROM
3rd: HD-0

...bijvoorbeeld.

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet je de opstartvolgorde dan bepalen?

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:45

makje

Professioneel prutser

Standaard verwijs ik mensen met computerproblemen-zonder-aangeven-wat-ze-allemaal-al-wel-geprobeerd-hebben altijd maar hiernaar: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Ik begrijp dat je dus wel gewoon in de BIOS kunt komen? Controleer hier dan eerst eens dat de harde schijf en de CD-speler aangesloten zijn en herkend worden. Is dat het geval dan moet je de bootvolgorde even goed zetten zodat hij de Win XP installatie kan beginnen vanaf je CD...

[ Voor 3% gewijzigd door makje op 06-06-2005 19:31 ]

9800x3d

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 19:28:
Hoe moet je de opstartvolgorde dan bepalen?
Kijk in je BIOS boekje, dit is wel erg basic hoor. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik in BIOS IDE Primary Master kijk staat: None
Dan druk ik detect hard disk staat er nog steeds none, betekent dit dat ik opstartvolgorde niet goed heb ingesteld?

• makje

makje

Professioneel prutser

Dat betekend dat hij geen harde schijf detecteert op de primary master aansluiting, ff logisch nadenken hoor. :) (^^ analogie naar Prutz0r :P)

Kortweg gezegd, als jij een p-ata schijf had aangesloten op de primary master dan heb je een probleem want je mobo ziet hem niet. Heb je de schijf ergens anders aangesloten (bijv een s-ata schijf) dan zou je hem ergens anders moeten zien.

Echter als je Win XP van je CD wilt installeren dan lijkt het mij handig om je CD-Rom als eerste opstartmogelijkheid te selecteren. Hoe dat moet staat gewoon in je manual.

[ Voor 2% gewijzigd door makje op 06-06-2005 19:44 . Reden: d/t foutje ]

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Al gedaan.. krijg je zelfde foutmelding..

Verwijderd

Topicstarter
En ik heb nog eens gekeken.. IDE kabels zitten echt op de juiste plek..

Verwijderd

jumpertje checken op je HDD... Moet namelijk wel corresponderen met je manier van aansluiten.

Verwijderd

Kom je wel in XP-setup?

--- Sorry dat ik de edit knop niet gebruikte ---

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 20:11 ]

Verwijderd

Probeer anders even de andere IDE aansluiting.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik kom niet in XP- setup.. want hij pakt de xp cd-rom niet eens, ik kan alleen naar BIOS en ik kan First Boot Divice selecteren, toen heb ik cd-rom ingesteld maar hij pakt hem nog steeds niet..

Verwijderd

Zou je bijna denken dat het mobo brak is, maarrrr --> heb je de CD-ROM drive ook wel juist aangesloten op je moederbord?

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:27
Probeer de boot rom van de netwerk adapter(s) eens uit te schakelen. Dan kan dat al geen problemen meer geven tijdens het booten :)

Weet je trouwens zeker dat je wel een primary master hebt? (heb je een s-ata schijf?)

Verwijderd

Topicstarter
Weet bijna zeker van wel.. zal nog eens kijken..

Verwijderd

Topicstarter
Had hem alleen op IDE2 aangesloten.. maar dat maakt volgens mij niet uit.. moet ik IDE1 aansluiting proberen?

Dit is toch goed: System (in moederbord, IDE1 of IDE2) master (in harddisk) en slave (in cd-rom station) verder nog floppy in floppystation en in moederbord

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:27
Ik zou IDE1 nog eens proberen dan.

En dit betekent gewoon dat je geen netwerkkabel in je pc hebt. op 1 van de aansluitingen:
code:
1
2
PXE-E61: Media test failure, check cable
Exiting PXE ROM

Edit:
Probeer de boot rom van de netwerk adapters eens uit te schakelen.

Heb je trouwens al geprobeert om met F11 de cdrom te kiezen om vanaf te booten ?

[ Voor 31% gewijzigd door Falconey op 06-06-2005 20:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
netwerkkabel zit gewoon in.. krijg alsnog die foutmelding

IDE1 werkt ook niet ;(

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 20:51 ]

• makje

makje

Professioneel prutser

Heb je nu al eens zelf wat geprobeerd en uitgezocht??

Pak eerst eens je manual erbij bij bladzijde E-3-2 en volgenden en ga vervolgensje BIOS in en kijk daar eens rond, maak jezelf daar een beetje wegwijs. Vervolgens schakel je de logica in en ga je aan de slag:

Controleer nu eerst eens dat:
- Je harde schijf goed herkend wordt in de BIOS -> schijf is goed aangesloten
- Je CD-ROM goed herkend wordt in de BIOS -> CD-ROM is goed aangesloten

Is dit het geval dan moet je dus de volgorde nog ff goed zetten.

Heb je een harde schijf met al de OS erop en werkend, dan zou je al toe kunnen met het selecteren van de HDD als first boot device.

Heb je dit gedaan en krijg je alsnog de melding "DISK BOOT FAILURE" etc dan is er iets mis met de indeling van de schijf, meest waarschijnlijk is de install dan corrupt of tezeer afwijkend van je nieuwe systeem.

Heb je geen HDD met geinstalleerde Win XP istallatie (nieuwe HD bijv) óf is die install niet meer goed (bovenstaande geval) dan moet je die dus (op)nieuw gaan installeren. Zorg ervoor dat je een bootable Win XP instal CD hebt en selecteer de CD-ROM als first boot device in je BIOS.

Installeer nu Win XP vanaf je CD-ROM, misschien moet je de schijf nog even indelen met partities etc, en zet als de installatie voltooid is de HD weer als first boot device in je BIOS

9800x3d

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat in de BIOS de hard disk en cd-rom niet herkent worden, ze zijn absoluut niet kapot en zijn goed aangesloten..

• makje

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 21:17:
Probleem is dat in de BIOS de hard disk en cd-rom niet herkent worden, ze zijn absoluut niet kapot en zijn goed aangesloten..
Als ze niet in de BIOS herkend worden dan zijn ze dus NIET goed aangesloten...

OM FAQ / Beleid Controleer dus de kabel, stroom en jumpers etc

9800x3d

Verwijderd

Weet je 100% zeker dat ze goed aangesloten zijn? Doe het eens zo:

Kabel vanaf IDE1 naar de middenaansluiting op de harddisk. Harddisk gejumpered als MASTER. De bovenste aansluiting op een optische drive, en die gejumpered als SLAVE. Zorg dat de power kabels aangesloten zijn, en boot de PC. VOEL je de harddisk spinnen? Hoor je hem? Zet de BIOS op autodetect, en zet het logo uit, zodat je ZIET dat hij ze vind. Zet tevens "boot from other devices" uit, en de volgorde op CD-ROM en dan Harddisk. Zorg dat de XP-CD in de optical drive is. Dan MOET het werken.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Probeer het eens met een andere kabel.
Probeer eens één IDE device aan de kabel te hangen.
Zorg ervoor dat de jumper instellingen goed zijn.
Clear je CMOS eens, of flash een nieuwe BIOS.
Test het eens met een andere hardeschijf/CD-Rom speler.
Druk alle kables nog eens goed aan (ook molex voor de stroom.)

Hoor je de disk opspinnen zodra je de PC aanzet? Zonee, is waarschijnlijk gewoon je schijf gaar.

Spint je HDD wel op, maar werkt deze nog steeds niet, dan is waarschijnlijk je IDE controller gaar, of er is nog meer op je moederbord gaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Kawaii op 06-06-2005 21:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu andere kabels geprobeerd, nu herkent hij wel maar nu is master cd-rom en slave is hardisk.. kheb al kabels andersom geprobeerd aan te sluiten maar dan pakt hij geen van beide..

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:01
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 22:09:
Heb nu andere kabels geprobeerd, nu herkent hij wel maar nu is master cd-rom en slave is hardisk.. kheb al kabels andersom geprobeerd aan te sluiten maar dan pakt hij geen van beide..
Hoe staan de jumpers dan op dat moment ingesteld ?

Verwijderd

Dan komt waarschijnlijk de jumpersetting van die 2 drives niet overeen met de plaats waarop je ze aansluit op de kabel zou ik zo zeggen. Harde schijf moet op de connector het dichts bij de connector die op het moederbord zit en dan ook op MASTER gejumpered, cd-rom moet op de connector het verst weg (andere uiteinde van de flatcable) en dan op SLAVE gejumpered. Als het dan nog niet werkt, jumper ze dan eens beide op "cable select" maar behoudt dezelfde aansluiting op de flatcables (hoewel het me zou verbazen als het dan wel lukt, maarja alles proberen...)
Pas bij zulke problemen het principe van uitsluiting toe: ga na met 100% zekerheid van elk onderdeel na elkaar dat het probleem daar niet ligt. Uiteindelijk blijft er 1 onderdeel over waar je niet 100% zeker van bent, daar ligt dan het ptobleem. Blijft er echter geen onderdeel over, werken ze maw allen perfect, dan is er waarschijnlijk gewoon een verkeerde aansluiting...

Verwijderd

Ik begin het idee te krijgen dat je (no offense) even wat basics moet gaan doornemen; jumpersettings, plaatsing van ide-devices op ata-kabels,etc... (no offense) Als je zeker weet dat je weet hoe dat moet, moet je misschien even proberen gestructureerd te werk te gaan en zodoende verschillende opties en dus oorzaken te elimineren. Dat geeft ook een duidelijker beeld van het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Basics ken ik wel zo'n beetje.. 't was een kapotte IDE kabel.. dus heb m'n oude gepakt en nu deot ie 't prima. Ik ga zo Windows opnieuw installeren maar zal ik eerst de harde schijf even helemaal legen (met programma'tje) of is dit niet nodig?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 16:44:
Basics ken ik wel zo'n beetje.. 't was een kapotte IDE kabel.. dus heb m'n oude gepakt en nu deot ie 't prima. Ik ga zo Windows opnieuw installeren maar zal ik eerst de harde schijf even helemaal legen (met programma'tje) of is dit niet nodig?
Het is gebleken dat windows opnieuw installeren niet altijd noodzakelijk is.
Ik heb het vorige week niet gedaan (gewoon geprobeerd) en het draaid als een zonnetje.
zie ook de volgende draad

[rml][ XP] Start niet meer op na upgrade moederbord[/rml]

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 18:45 ]

Pagina: 1