[gentoo] gnome/gpdf wil niet installer

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:53

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
ik probeer gnome op mijn laptop te zetten, maar ik loop telkens tegen een foutmelding aan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
prepallstrip:
strip: i686-pc-linux-gnu-strip --strip-unneeded
strip: i686-pc-linux-gnu-strip --strip-unneeded
   usr/bin/gpdf
   usr/libexec/gnome-pdf-viewer
>>> Completed installing gpdf-2.8.3 into /var/tmp/portage/gpdf-2.8.3/image/

--------------------------- ACCESS VIOLATION SUMMARY ---------------------------
LOG FILE = "/tmp/sandbox-app-text_-_gpdf-2.8.3-32729.log"

open_wr:   /var/lib/scrollkeeper/scrollkeeper_docs
--------------------------------------------------------------------------------
bash-2.05b#

Alles gaat dus goed, tot ik die access violation krijg... Ik draai emerge als root, dus zou overal toegang tot moeten hebben.
Ik heb al gezocht op Google, maar krijg maar 2 hits van mensen die hetzelfde probleem hadden maar geen concrete oplossing...

Het systeem is helemaal up-to-date (heb vannacht een complete systeem update gedaan).

Wie kent dit?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
ok, die kende ik nog niet, maar ik weet nu dat emerge blijkbaar buiten de dir's wil schrijven waar het toestemming voor heeft.
Maar hoe los ik het op??? Hoe zorg ik ervoor dat Gnome alsnog wil installeren?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:18
Hmpf, scrollkeeper...

report maar een bug voor gpdf, de maker van die ebuild is vergeten scrollkeeper rommel uit gpdf te slopen. Op archlinux doen we dat zo:

code:
1
2
3
4
find . -name Makefile.in -exec sed -i -e 's/-scrollkeeper-update.*//' {} \;
if [ -f omf.make ]; then
  sed -i -e 's/-scrollkeeper-update.*//' omf.make
fi

Ik geloof dat ik dat ooit uit een fix_scrollkeeper macro van gentoo gejat heb.
Gevonden idd:

bug zit ook in gedit zeer waarschijnlijk, fix is simpel:

code:
1
2
3
4
src_unpack() {
    unpack ${A}
    cd ${S}; gnome2_omf_fix
}

zorg dat die "cd ${S}; gnome2_omf_fix" regel in de ebuild komt te staan als laatste geval bij src_unpack. File meteen die bug ook ff bij Gentoo, bij de volgende emerge sync staat de foute versie er nml weer ;) (en nee, ik ben geen gentoo gebruiker, ik weet alleen goed hoe patches en trucs uit hun CVS tree te vissen :P)

[ Voor 4% gewijzigd door _JGC_ op 06-06-2005 13:39 ]

Verwijderd

FEATURES="-sandbox" emerge programmatje

(Ik heb de sandbox-link nog niet bekeken, misschien staat daar een veiligere oplossing...)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 14:39 ]

Verwijderd

Meestal is een emerge sync genoeg, zoals hieronder/boven staat komt dit door een foutje in de ebuild.
Met een emerge sync haal je dan de nieuwste ebuild binnen. Ik kan zo gauw geen bugreport over gpdf vinden, dus dit is een mooi moment om je eerste bugreport te filen. Zie http://bugs.gentoo.org. ;)

Zo te zien is gpdf trouwens wel gewoon geinstalleerd.

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 15:00 ]

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 14:38:
FEATURES="-sandbox" emerge programmatje

(Ik heb de sandbox-link nog niet bekeken, misschien staat daar een veiligere oplossing...)
Op deze manier is het uiteidenlijk gelukt om gpdf te installeren...

Ik wil wel een bug doorgeven, maar ik weet nog niet echt wat de regels daarvoor zijn en heb nu niet de tijd en zin om dat uit te zoeken... Ik hoop dus dat iemand anders dezelfde fout tegen komt en hem doorgeeft.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:18
Mja, ik had je de fix al gegeven, die overigens ook voor gedit gebruikt moet worden om met sandbox te bouwen, en nog besluit je om sandbox gewoon uit te zetten.

Aangezien jij de gentoo user bent met het probleem, ben jij aangewezen om die bug te reporten, hoef je echt niet bang voor te zijn. Gewoon een bug openen, daarin vertellen dat gpdf niet bakt met sandbox, je foutmelding erbij gooien, en de fix die ik jou gaf.

Als iedereen gewoon sandbox gaat uitzetten gaat het hele nut van sandbox verloren. In principe moet gewoon elke ebuild gebruik kunnen maken van sandbox, als ie dat niet kan, is het of een brakke ebuild, of een brak pakket (gnome is redelijk sandbox geschikt met universele patching)

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
_JGC_ opzich heb je gelijk, alleen ben ik me er niet van bewust dat ik sandbox gebruik.
De fix die jij gaf heb ik geprobeerd, alleen lukte het mij niet, en noem me maar zwak, maar de tip die Harry_Hakbijl werkte direct en daar ging het mij op dat moment op (ik had niet de tijd en zin om er even diep in te duiken in iets waar ik totaal nog niks vanaf weet).

Daarnaast is Gnome (gpdf) nou niet echt een obscuur pakket en lijkt het me stug dat er niet binnen een afzienbare tijd iemand anders die meer thuis is in de materie dezelfde problemen tegen komt en met meer constructief commentaar kan komen dan ik dat op dit moment kan.

Verwijderd

deepbass909 schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 00:16:
_JGC_ opzich heb je gelijk, alleen ben ik me er niet van bewust dat ik sandbox gebruik.
De fix die jij gaf heb ik geprobeerd, alleen lukte het mij niet, en noem me maar zwak, maar de tip die Harry_Hakbijl werkte direct en daar ging het mij op dat moment op (ik had niet de tijd en zin om er even diep in te duiken in iets waar ik totaal nog niks vanaf weet).

Daarnaast is Gnome (gpdf) nou niet echt een obscuur pakket en lijkt het me stug dat er niet binnen een afzienbare tijd iemand anders die meer thuis is in de materie dezelfde problemen tegen komt en met meer constructief commentaar kan komen dan ik dat op dit moment kan.
Het is gewoon wel zo netjes om een bug die je ontdekt te melden.
Als iedereen denkt van "iemand anders doet het wel" dan komt er nooit iets van.

Het idee van Portage is dat alle ebuilds in een sandbox lopen, dus dat moet gewoon goed werken.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik had 't gisteren ook en probeerde vandaag na een sync weer app-text/gpdf-2.10.0

Volgens mij is 't dezelfde ebuild als gisteren (geen -r1 ofzo dus), maar nu deed ie 't wel. 't Was de laatste emerge van heel emerge -up world die ik liet doen, dus misschien dat 't te maken had met andere updates.. 't Viel me op dat gnome-session dezelfde versienummer heeft als gpdf, maar dat zal wel toeval zijn :P
Pagina: 1