Toon posts:

bandbreedte instelbaar bij het delen van internet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat deze vraag niet te ruim is. Indien dit wel het geval is; excuus.

Ik heb me aangemeld voor zo'n Versatel 20mbit/live eredivisie voetbal abonnement en volgens Versatel wordt dit voor 1 augustus opgeleverd.
Nou heb ik even via m'n overburen (via wireless network bridge door 2 Linksys WAP54G AP's) internet gehad toen ik een maandje zonder internet zat en nou wil hij misschien internet via mij hebben (permanent).
Opzich heb ik hier niet zo'n problemen mee, maar ik vraag me af tot in hoeverre ik de bandbreedte kan regelen en wat ik er allemaal voor nodig heb.

Onze computers draaien onder Windows XP SP2. Ik heb niet echt verstand van (windows) netwerken.
Volgens mij kan je doormiddel van een router geen bandbreedte toekennen en indien we allemaal op de router aangesloten zouden zijn, zou iedereen de (beschikbare) bandbreedte die hij vraagt gewoon krijgen toch?
Dat wil ik dus niet.
Ik vind het geen probleem om de internetverbinding te delen, maar wil dan wel per persoon kunnen aangeven hoeveel bandbreedte die persoon krijgt (bv. Pietje 2mbit, Klaasje 4mbit, Erik 1mbit en de rest voor mij).
IS dit te bewerkstelligen met dat abonnement wat Versatel biedt (dynamisch IP adres)?
En wat heb ik hiervoor nodig? Indien d'r een server moet komen (heb nog een Pentium 3 over), wat voor software moet daarop?

Weet iemand misschien een tutorial site waar precies staat aangegeven wat ik zoek?

Alvast bedankt!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-04 14:19

Vidra

Vragen?

Misschien had je eerst even kunnen zoeken op GoT alvorens deze vraag te stellen, en Google had ook nog een optie geweest.

Maar om je toch vooruit te helpen:

http://www.netlimiter.com/

Die doet datgene wat je graag wilt hebben :) in Windows.

Kost bij 5 users maar $ 126 :P

[ Voor 13% gewijzigd door Vidra op 06-06-2005 13:24 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

[google=traffic shaping]

simpele server kun je vast wel software daarvoor vinden. (P3 is zeker vvoldoende).
IS dit te bewerkstelligen met dat abonnement wat Versatel biedt (dynamisch IP adres)
dit is in ieder geval geen belemmering daarvoor.

/edit:
mogelijk (geen ervaring) kun je voor je linksys router firmwares (linux distributies) vinden die traffic shaping ondersteunen.

[ Voor 21% gewijzigd door leuk_he op 06-06-2005 13:38 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• ram.con
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-01 16:21

ram.con

non-profit ram

En sommige routers hebben een mooie bandwidht manager, kun je per IP min en max bandwidth instellen. Is mooier en safer, hoef je niet hun PC elke week te controleren of ze die limiter nog wel runnen ;)
En dan hoef je geen server te installeren en voortdurend te draaien, veel routers zijn al een kleine linux-server op zich...

NIet elke router/accespoint heeft dat, ik weet het van de wl500g met tweak-firmware van Asus

[ Voor 18% gewijzigd door ram.con op 06-06-2005 13:29 . Reden: toevoeging ]

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja het kan allemaal wat je wilt. (in theorie in ieder geval)

Ik zou in je servertje 2 netwerkkaarten prikken en er SME-server (http://contribs.org) of Clarkconnect opzetten. Op http://www.minddigger.com is hier ook wat over te vinden. Dit zijn 2 makkelijke linux distributie's die je gewoon op cd brand, dan de server ermee opstarten en 30 minuten later heb je een server die internet deelt en die je makkelijk via een web-interface kan beheren. (Zelf gebruik ik SME 6.5)
Je kan dan onder linux je bandbreedte verdelen via CBQ of HTB, er staan hier wel wat topics met voorbeelden, ff zoeken dus. CBQ is statisch in het verdelen en HTB kan je instellen zodat het dynamisch is. Er kan dan ongebruikte bandbreedte worden geleend zonder dat je andere gebruikers in de weg zit.
PS.: natuurljik zijn er ook andere linux distributie's die je op cd brand en waarmee je zo een internet-verdeler hebt opgezet, maar daar heb ik geen ervaring mee.

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:32
Vidra schreef op maandag 06 juni 2005 @ 13:23:
Misschien had je eerst even kunnen zoeken op GoT alvorens deze vraag te stellen, en Google had ook nog een optie geweest.

Maar om je toch vooruit te helpen:

http://www.netlimiter.com/

Die doet datgene wat je graag wilt hebben :) in Windows.

Kost bij 5 users maar $ 126 :P
en dit werkt dus alleen in je eigen windows niet in dat van een ander...
aangezien je hoogstwaarscheinlijk geen windows toegang hebt bij je overburen.

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:35

TMV

M0n0wall, een uitgekleede versie van BSD biedt ook een traffic shaping functie. Daar komt nog bij dat het een goeie firewall is en bovenal GRATIS. :) Dus als je er een ouwe pc voor hebt staan kan ik het ten zeerste aanraden. Zie m0n0wall . En is trouwens makkelijk binnen 10 minuten in de lucht te krijgen.. :)

[ Voor 19% gewijzigd door TMV op 06-06-2005 16:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor info allemaal!

Hier kan ik mooi mee aan de slag!

Verwijderd

Koop een ASUS WL500G of een WL500G Deluxe en door middel van een simpele firmware upgrade heb je de mogelijkheid om 8 gebruikers in te stellen onder de mogelijkheid 'Bandwidth management'. Ik heb er twee in desie hangen en heb 11 gebruikers er draadloos op zitten die allemaal 300Kbps aan snelheid hebben. Werkt geweldig.

Kijk maar eens op de site van ASUS. Heeft overigens ook nog eens 1 of 2 USB poorten voor FTP server en webcam. Geweldig apparaat en niet duur. Iets van 70 EUro.
Pagina: 1