[html] class veranderen voor link

Pagina: 1
Acties:

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Misschien is de topic titel een beetje ongelukkig gekozen, maar ik zal hieronder even uitleggen wat ik bedoel.

Op mijn website heb ik aan de linker kant een kolom met nieuws. Het nieuws komt uit een mysql database. Links die ik in het nieuwsbericht verwerk, krijgen altijd de parameter: class="menu" mee, want de links in mijn nieuws-kolom hebben een andere kleur dan de reguliere links op mijn website. Dit heb ik allemaal geregeld met een CSS.
Standaard laat ik aan de linkerkant de 4 laatste nieuws-items zien, met daaronder een link "more news". Op het moment dat je daarop klikt, verschijnt er in het hoofdvenster al het nieuws uit de database. Het probleem is echter dat de links dan nog steeds die parameter class="menu" hebben waardoor de kleur niet terug veranderd naar de standaard.
Misschien heel raar, maar ik krijg maar niet verzonnen hoe ik dit probleem kan oplossen. Wellicht met php of iets dergelijks, maar ik krijg het niet uit de mouw geschud.
Op www.baaten.com kan men zien wat ik bedoel.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 11:13

André

Analytics dude

Je kunt in je stylesheet het zo oplossen:

code:
1
2
3
#menu a.menu { color: red; }

#content a.menu { color: yellow; }

Dan worden de links automatisch aangepast aan de hand van de plek waar ze staan.

[ Voor 3% gewijzigd door André op 06-06-2005 13:19 ]

Verwijderd

ik denk dat je dat wel met de descendant selector op kan lossen

http://www.w3.org/TR/CSS2...html#descendant-selectors

wat André zegt dus, alleen is die class menu imho overbodig.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 13:20 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-05 23:07

Zoefff

❤ 

Wat je moet doen is met id's werken.

De tabel links (met de laatste 4 nieuwsitems) geeft je id='last_news' mee. De tabel die je krijgt als je op "more news" klikt, geef je id='all_news' mee.

Vervolgens moet je niet ieder linkje een class meegeven (overbodig veel werk) maar gewoon per id het a element stylen. Dus bijvoorbeeld:

Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
#last_news a {
    color:#FFFF00;
    text-decoration:none;
}
#last_news a:hover {
    text-decoration:underline;
}
#all_news a {
    color:#000000;
    text-decoration:none;
}
#all_news a:hover {
    text-decoration:underline;
}

Op die manier krijgen alle linkjes in de linkertabel een gele kleur, en als je dezelfde linkjes in de rechter tabel zet, worden ze zwart.

edit:

Wat André en morphor zeggen dus. Je moet er tegenwoordig wel snel bij zijn ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Zoefff op 06-06-2005 13:30 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Dank u vriendelijk ;)
Toch blij dat ik het even gevraagd heb, want ik wist dus niet dat het op deze manier kon; iig handig!