[Amilo M 4100] Advies besturingsysteem

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• bskibinski
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-01 20:47

bskibinski

Frontend Developer

Topicstarter
De moeder van een vriend heeft al een tijdje een laptopje, een Fujitsu-Siemens Amilo M serie 4100. Nu is dit al een vrij oud beestje, en loopt voor geen meter meer. Aan mij werd gevraagd of ik hem dus even kon fixen.
Nu heb ik zelf niet zoveel verstand van laptops, maar ik heb al wel gelezen dat een besturingsysteem installeren op een laptop wel hetzelfde gaat als op een desktop.

Mijn vraag is daarom wat het beste besturingsysteem is wat ik hier op kan zetten.
De specs:
- Intel Celeron 799 mhz
- 64mb Ram
- 10 gigabyte HD

Dit zijn denk ik een beetje de belangrijkste specs die je nodig hebt voor het bepalen van een OS.
Nu staat er op deze computer standaart Windows Millennium geinstalleerd, nu wil ik ook even zeker weten dat ik dat besturingssysteem er gewoon af kan gooien en een andere versie er op kan zetten zonder dat er problemen ontstaan.
Wat ik dus graag van jullie zou willen weten is welke besturingsysteem hier het beste op kan. Ik zelf zou er windows xp op willen zetten, maar misschien is 64MB ram dan toch echt te weinig, of kan dat wel als je alle toeters en bellen uitzet? anders zal ik er denk ik windows 98 op zetten, omdat ik zelf nooit goede ervaringen met windows ME heb gehad zet ik er die liever niet op.
Nu heb ik ook nog gekeken voor extra RAM, en op geheugen.com zag ik 64mb ram voor ong. 25 euro. Kan ik niet een andere type ram bestellen bij pricewatch voor minder geld die er ook in past? want ik weet niets af van SO DIMMS en welke types waar in passen. Maar ik weet dus nog niet of ze dat erbij willen kopen, maar ik kan het hun aanbieden als een optie. Er zit natuurlijk een kleine beloning voor mij als ik het allemaal goed doe :o
Alvast bedankt

Accessibility first

Verwijderd

in die laptops kan tot max 256 mb ram. Dit zijn standaard sodimm pc100 chips van ofwel 64, ofwel 128 mb die hierin passen. de laptop heeft 2 ram-sloten. qua besturingssysteem: als je er 256 mb insteekt, kan je win xp proberen, 128 zal wat krapjes zijn, houdt er immers rekening mee dat zo'n celeron al in zijn tijd niet van de snelste was. ik heb ook een laptop van de FS amilo m-reeks, maar bij mij zit er een Pentium 3 in (al weet ik niet welk typenr het is, maar ik vermoed een 4500 of een 6100) ik draai er windows 2000 op, dat gaat vrij goed. een andere (al heb ik er zelf nog nooit mee gewerkt) mogelijkheid zou "Windows Fundamentals for Legacy PCs" kunnen zijn. Dit is een heel recent OS (paar maanden oud) van microsoft dat speciaal ontwikkeld werd voor oudere pc's. Het gelijkt op win xp, maar heeft minder zware systeem-eisen.

hopelijk ben je hier iets mee, greetz

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 14:15

nXXt

Carpe omnia

Ik zou gewoon voor Windows 2000 kiezen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:42

Theo

moederbord

Ik zou met nLite een instalatiecd van XP (pro) aanpassen zodat hij wat kleiner is (nutteloze drivers en programma/s verwideren) en die lekker installeren. je heb dan gewoon XP, mar zonder de nutteloze dingen die ook de systeembronnen nodig hebben (HD, cpu en men). Ik heb op deze manier op een celeron 400 Mhz 128 MB 4 GB xp draaien.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

(jarig!)
Verwijderd schreef op zondag 03 december 2006 @ 18:22:
in die laptops kan tot max 256 mb ram. Dit zijn standaard sodimm pc100 chips van ofwel 64, ofwel 128 mb die hierin passen. de laptop heeft 2 ram-sloten. qua besturingssysteem: als je er 256 mb insteekt, kan je win xp proberen, 128 zal wat krapjes zijn, houdt er immers rekening mee dat zo'n celeron al in zijn tijd niet van de snelste was. ik heb ook een laptop van de FS amilo m-reeks, maar bij mij zit er een Pentium 3 in (al weet ik niet welk typenr het is, maar ik vermoed een 4500 of een 6100) ik draai er windows 2000 op, dat gaat vrij goed. een andere (al heb ik er zelf nog nooit mee gewerkt) mogelijkheid zou "Windows Fundamentals for Legacy PCs" kunnen zijn. Dit is een heel recent OS (paar maanden oud) van microsoft dat speciaal ontwikkeld werd voor oudere pc's. Het gelijkt op win xp, maar heeft minder zware systeem-eisen.

hopelijk ben je hier iets mee, greetz
Ik denk na 1,5 jaar dat de ts er wel uit is hoor :P

onnodige kick, dus dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Dit topic is gesloten.