Toon posts:

Advies notebook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi!

Ik heb een hele goeie desktop en het is niet de bedoeling dat die vervangen wordt door de notebook! (maw : ik zoek geen desktopvervanger). Die desktop staat echter in het bureau (boven) en vermits ik het de laatste tijd op tv maar dikke zever vind zit ik nogal vaak achter de pc terwijl mijn vriendin tv kijkt. De samenwonenden onder jullie zien me al komen, vriendin klaagt over het feit dat ik teveel achter pc zit. :-)
Enfin, de oplossing zou dus een notebook worden waardoor ik in de living kan komen zitten zonder verplicht te worden naar een of andere onnozele realityshow te kijken of een roddelboekje te lezen. Iedereen content dus. ;-)
Ik ken wel iets van desktops maar op het gebied van notebooks ben ik een echte leek dus graag wat advies.

De belangrijste functies zijn : internet, office toepassingen, mp3's afspelen en Visual Studio.NET voor wat programmeerwerk. Het enige spel wat erop MOET is Football Manager 2005, als die er niet op draait mag hij terug naar de winkel. ;-)
* Processor : Vermits hij niet echt gebruikt zal worden om veel te reizen is draagbaarheid niet echt een vereiste, batterijduur evenmin. Ik zou dus gaan voor een gewone P4 processor, ik heb echter de indruk dat de desktopprocessor niet veel meer te vinden is in het gamma notebooks dus eventueel zou de Mobile P4 een optie zijn. FM2005 vraagt wel wat processorsnelheid dus liefst de goedkopere en snellere desktop P4 (bv 3.2 gHz)
In elk geval GEEN CELERON!
* Geheugen : Omwille van VS.NET moet er minstens 512MB Ram inzitten. Hoe zit het hier met SDRAM, DDR, DDR2?
* Grafisch : ik verwacht niet veel van de grafische kaart vermits er geen 3D games zullen op gespeeld worden (die speel ik wel op de desktop), wel wil ik liefst geen shared memory en dus een apparte grafische kaart. Subjectief (uit ervaring in mijn vroegere pc's) liever een Radeon ipv een GForce maar dat maakt voor de notebook niet zo veel uit.
* Hard disk : 40 GB zal wel volstaan, 60 GB mag uiteraard maar ik ben niet bereid daar een serieuze meerprijs voor te betalen.
* Optisch station : liefst CD writer - DVD lezer
* Scherm, hier kom ik helemaal op onbekend terrein. ik ben een voorstander om zoveel mogelijk op een scherm te krijgen. Minimale resolutie is dus toch wel een SXGA (1280*1024) en liefst meer indien betaalbaar.
De laptop zal niet gebruikt worden om DVD's te bekijken dus daarvoor hoeft een wide screen al niet, ik vroeg me echter af of een WS handig kan zijn bij programmeren. (al blijft dit uiteraard een erg subjectief gegeven) Uit budgetaire overwegingen dacht ik aan een 15.4" scherm valt dat te rijmen met een hoge resolutie?
* USB2 zal overal wel standaard opzitten neem ik aan.
* Netwerk : de meeste moderne laptops zijn blijkbaar al standaard uitgerust met een wireless lan kaart 802.11g, ik vraag me af in hoeverre zo'n standaard uitrusting problemen kan opleveren met een router. (in mijn geval de Linksys WRT54G) Verloopt die communicatie vlot met eender welke router of is het toch beter een Linksys netwerk kaartje aan te schaffen.

In hoeverre zijn portables te customizen, bv kan ik voor een bepaald model een andere harde schijf kiezen en bv de DVD writer vervangen door een CD writer/DVD lezer, het geheugen vervangen (bv 2X256 door 1X512), ...?

De belangrijkste vraag is misschien wel : welk merk?
Acer, Dell, Toshiba, HP, Sony, IBM, ...? Liggen de kwaliteitsverschillen niet ver of net wel ver uit elkaar.

Bedankt!

Verwijderd

En je hebt zelf ook al wat laptops op het oog? Kom op zeg! Wij gaan hier niet voor je uitzoeken welke laptop jij moet gaan kopen. Draag zelf ook maar wat aan, dan kijken we verder. En lees de Faq ff, misschien wel handig!

Verwijderd

En een budget is ook handig

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik had precies hetzelfde probleem als jouw; Ik kon geen afscheid nemen van mijn desktop snelheid (met 10k schijft ;) )

Ik had al een tijdje een laptop van fujitsu siemens op het oog, de m7400 d, alleen hij was 899 bij de mediamarkt. Niet gekocht toendertijd. Vrijdag was ik weer bij de mediamarkt en ik zag hem in de aanbieding staan voor 666 euro, dus gelijk gekocht :P Tot nu toe hardstikke tevreden mee.

Specs:
- Intel Celeron M 1,3 ( zie: Celeron M vs Pentium M / Centrino )
- 256mb standaard (stop er zelf straks 512mb pc3200 bij voor ca 55 euro) maakt dan 768mb (zitten 2 dimm sloten in waarvan één bezet)
- 15" xga scherm met dunne rand van behuizing
- Dunne, redelijk lichte laptop.
- 30gb schijf (ik denk 4200rpm) ook gemakkelijk vervangbaar.
- Geïntegreerde Intel 855 graphics
- dvd/cd-rw drive

Ik weet niet of de proc later is te vervangen, moet hem vanavond eens verder openschroeven. Maar ik denk het wel, want hetzelfde model is ook met pentium M te krijgen en wordt dan verkocht als centrino.

Afgezien van de celeron M is het ook een centrino, ofwel; afgezien van de afwezigheid van speedstep en de helft van de L2 cache is het een centrino.
Namelijk de volgende drie onderdelen:
1) Een Pentium-M processor (hoe kan het ook anders)
2) De Intel 855 chipset.
3) De Intel® PRO/Wireless 2100 network connection.
Punt 2 en 3 zitten erin.

Ik vind hem vrij mooi, anders had ik hem ook niet gekocht ;) het uiterlijk is voor mij belangrijk.
Zal vanavond wel wat foto's posten.

Gaat ongeveer 3,5 ~ 4,5 uur mee op de accu.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-01 15:38
Het schijnt dat die laptop maar 1 uur meegaat :?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mijn laptop is de eerste laptop die ik fatsoenlijk vind werken (in vergelijk met m'n gewone pc>zie specs in sig) en degelijk aan vind voelen. Het is een Dell D600 2.0P-M, 1024MB, 60GB 7200rpm. Inmiddels is er de D610 en die heeft een wat rappere 3d-kaart. Voor dat model zou ik gaan: Alles te customizen, net als garantie en service en ze zijn super-superdegelijk.

Accu gaat met gemak 3 uur mee en ik heb gekozen voor het sxga+ paneel: 1400x1050.

[ Voor 12% gewijzigd door Toink op 06-06-2005 12:21 ]

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ken ook niet alle specificaties van alle laptops uit mijn hoofd, dus ik kan er niet zo even eentje uit toveren die 'bij jou past'. Ik kan wel wat zeggen over de eisen die je stelt. Probeer die iets bij te stellen, en ren dan een keer op een rustig moment een winkel binnen met veel notebooks. Media markt? Paradigit? Office Centre? Je kunt ze wel verzinnen....
De belangrijste functies zijn : internet, office toepassingen, mp3's afspelen en Visual Studio.NET voor wat programmeerwerk. Het enige spel wat erop MOET is Football Manager 2005, als die er niet op draait mag hij terug naar de winkel. ;-)
Niet te zwaar dus. Ik denk dat je voor deze toepassingen je budget rond de 1000 euro moet stellen, wil je een laptopje hebben wat iets langer meegaat. Als je niet zo'n probleem maakt van degelijkheid en gewicht, kun je ook voor 800 euro wel klaar zijn.
Processor : Vermits hij niet echt gebruikt zal worden om veel te reizen is draagbaarheid niet echt een vereiste, batterijduur evenmin. Ik zou dus gaan voor een gewone P4 processor, ik heb echter de indruk dat de desktopprocessor niet veel meer te vinden is in het gamma notebooks dus eventueel zou de Mobile P4 een optie zijn. FM2005 vraagt wel wat processorsnelheid dus liefst de goedkopere en snellere desktop P4 (bv 3.2 gHz)
In elk geval GEEN CELERON!
Die Celeron M CPU's van tegenwoordig (de gecastreerde Centrino) zijn nog best in orde, en lekker betaalbaar. Prima dingetjes hoor, zeker in het goedkopere segment. Ik denk at hij voor jou psygologisch langzamer is dan hij daadwereklijk kan ;).
Een Athlon 64 3000+ is wellicht ook een goede CPU. Gaat goed met stroom om, en is ook vrij krachtig. Als je echter voor een AMD 64 of een P4 wilt gan, moet je wel rekening houden met een wat zwaardere laptop dan las je voor een Centrino of Celeron M gaat.
* Geheugen : Omwille van VS.NET moet er minstens 512MB Ram inzitten. Hoe zit het hier met SDRAM, DDR, DDR2?
DDR2 vind je terug in de duurdere Intel laptops. In principe werkt dit hetzelfde als in de desktop. gewoon niet teveel op letten, want de kans dat je wlt uitbreiden is toch niet zo groot, denk ik.
* Scherm, hier kom ik helemaal op onbekend terrein. ik ben een voorstander om zoveel mogelijk op een scherm te krijgen. Minimale resolutie is dus toch wel een SXGA (1280*1024) en liefst meer indien betaalbaar.
De laptop zal niet gebruikt worden om DVD's te bekijken dus daarvoor hoeft een wide screen al niet, ik vroeg me echter af of een WS handig kan zijn bij programmeren. (al blijft dit uiteraard een erg subjectief gegeven) Uit budgetaire overwegingen dacht ik aan een 15.4" scherm valt dat te rijmen met een hoge resolutie?
Op een standaard 15" laptop zit een 1024*786 scherm. In de breedbeeldjes zit dan 1280*800. Als je nog groter gaat, dan wordt je laptop erg zwaar, en dus een desktop vervanger.
Wil je een beter scherm in je 15" laptop dan moet je eens naar de 1400*1050 (ongeveer) gaan kijken. Wel wat duurder, maar erg mooie schermen. Bij Dell kun je ze vaak wel vinden. Tenminste, in de tijd dat ik een laptopje zocht.
Widescreen voor programmeren? Ik weet niet wat je allemaal naast welkaar open wilt hebben. Voor de dingen die ik zelf doe, zoals Photoshop, is het wel handig. Tooltjes aan 1 kant, foto groot ernaast. Bedenk wel dat de meeste Office apps er niet veel aan hebben. Word blijft een A4 formaat, en websites zijn ook niet in de breedte ontworpen.
* Netwerk : de meeste moderne laptops zijn blijkbaar al standaard uitgerust met een wireless lan kaart 802.11g, ik vraag me af in hoeverre zo'n standaard uitrusting problemen kan opleveren met een router. (in mijn geval de Linksys WRT54G) Verloopt die communicatie vlot met eender welke router of is het toch beter een Linksys netwerk kaartje aan te schaffen.
Och, die standaard kaartjes doen het meestal wel goed. Ben je neit tevreden, kun je er alsnog iets bijprikken, maar maak je er bij aanschaf niet te druk over.
Acer, Dell, Toshiba, HP, Sony, IBM, ...?
Tsja, als je wat meer geld hebt kun je voor IBM, Sony of Toshiba gaan, die zijn wel een stukje degelijker gebouwd dan bijvoorbeedl Acer en HP. Dell heb ik geen ervaring mee. Als je er alleen thuis mee op de bank wilt, en niet elke dag mee door de trein heen moet worstelen, dan hoef je niet veel geld uit te geven voor de degelijkheid van IBM, dan zit je ook al goed bij Acer en HP/Compaq.

Kortom: maak even een proiriteiten lijstje, doe op een middagje even wat research bij een aantal winkels, en neem wat info mee. We kunnen je hier wel advies geven als je twee notebooks naast elkaar zet, maar "ik wil (lijst), wat is voor mij het beste?" is natuurlijk niet echt de manier. Win zelf wat info, en dan ben je al een stuk verder. Dan kun je die notebookjes ook even voelen, en dat helpt ook wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Kurkentrekker op 06-06-2005 12:26 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Possible schreef op maandag 06 juni 2005 @ 12:18:
Het schijnt dat die laptop maar 1 uur meegaat :?
Waar heb je dat vandaan? ;)

Ik heb zaterdag de hele middag vanalles zitten installeren en te configureren, zonder de voeding d'r aan. Ik was 4 uur later op 10% van de accu, kreeg ik een melding van windows, bij 10% accu :)

Waarschijnlijk gaat ie nog wel zeker een half uur extra mee als je er een pentium M in gooit, vanwege speedstep.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 11:20:
En je hebt zelf ook al wat laptops op het oog? Kom op zeg! Wij gaan hier niet voor je uitzoeken welke laptop jij moet gaan kopen. Draag zelf ook maar wat aan, dan kijken we verder. En lees de Faq ff, misschien wel handig!
Mja, min of meer.

Samenvattend :

Acer : Aspire 1800 (1804WSMib_CB)
Intel® Pentium®4 processor 540 (3.2GHz)
512MB DDR RAM (2x256MB)
100GB
17TFT WXGA Acer CrystalBrite TFT
Super Multi DVD-RW
Wireless 802.11g

Toshiba : A60-205
Mobiele Intel® Pentium® 4
512 DDR (256 + 256) MB
40 GB
15.0" TFT (1,024 x 768)
802.11b/g

HP : Pavilion zd8000EA (zd8051EA)
P4 540 (3.2)
512MB DDR2 400
80 GB (4200 rpm)
Wireless LAN 802.11b/g
17-inch” WXGA+ BrightView breedbeeld TFT-scherm

De HP komt, denk ik, het dichts in de buurt van mijn eisen, ik weet alleen niet of ik op de juiste manier gezocht heb naar deze laptops. Ik ben nl vertrokken van de processor (een gewone P4)
De Toshiba valt wss af omwille van het scherm, ik heb geen resolutie gevonden op de site van Toshiba maar zen prijs (999 incl btw) laat vermoeden dat het onvoldoende zal zijn.

Dell heb ik wel bekeken uit nieuwsgierigheid maar een beetje links laten liggen wegens slechte commentaar over gehoord. Mss ten onrechte?

Het grote probleem dat ik ondervind bij het zoeken naar een geschikte notebook is dat ik gewend ben om een lijstje op te stellen met gewenste specs en dan de boel zelf in elkaar te steken. Bij notebooks is dat blijkbaar onbegonnen werk en is het zaak van compromissen te sluiten.

Budget : indien mogelijk zou ik het graag op zo'n 1200 euro houden.
Pagina: 1