SATA RAID icm Linux 2.6 Kernel

Pagina: 1
Acties:

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 11:17
Ben opzoek naar een in verhouding simpele SATA raid controller voor een database server welke aan de volgende eisen voldoet:

RAID 0+1 (10) support
Ondersteunt door linux 2.6 kernels. (raid)
liefste pci64, maar dit hoeft niet eens persee.

Nu heb ik uiteraard een aantal controllers op het oog, maar na lang zoeken is me nog steeds niet geheel duidelijk of onderstaande kaarten wel of niet goed ondersteunt worden door de 2.6 kernel.
Je leest vaak tegenstrijdige berichten, ook hier op het tweakers forum.

Anyway, hier de kaarten: (copy/pase van pricewatch)

Promise FastTrak S150 SX4 (4x SATA150 RAID, PCI32/66)
Promise FastTrak S150 TX4 (4x SATA150 RAID, PCI32/66)
LSI MegaRAID SATA 150-4 (4x SATA150, 64MB, PCI64/66)
Highpoint RocketRAID 1640 (4x SATA150)

De areca/3ware/adaptec etc kaarten zijn helaas buiten het budget.

Kan iemand bevestigen welke bovenstaande kaarten door de 2.6 kernel ondersteunt worden in raid?
Andere kaarten die gunstig zijn en goed werken zijn uiteraard ook welkom :)

(PS: Ben momenteel zelfs aan het twijfelen of ik niet gewoon software raid opzet mbv een simpele controller...)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Na enig gegoogle kwam ik o.a. deze tegen: http://tienstra4.flatnet.tudelft.nl/~gerte/gen2dmraid/ en http://people.redhat.com/~heinzm/sw/dmraid/ (check hier de readme voor een lijst van ondersteunde controllers) :)

[ Voor 54% gewijzigd door BalusC op 06-06-2005 10:35 ]

• KBDE
Thanks BalusC, zit alleen 1 maar aan. Zover ik begrijp kun je deze tool alleen naderhand laden en dus partities mounten en heb je dus niet direct out of the box support voor bv fedora core of elke andere linux distro.
Ik zoek dus eigenlijk een kaart die van de fabrikant uit support levert voor de 2.6 kernel.
Of laat ik het anders stellen, een kaart die standaard door fedora core 3, suse, mandrake of een andere distro ondersteunt wordt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hm, ik denk dat men in NOS daar beter antwoord op kan geven. Is ook eerder OS/software related dan hardware-related tho ;)

Opslagmedia & I/O Controllers > Non-Windows Operating Systems

Wellicht een stomme opmerking, maar kun je met linux niet een driver "slipstreamen"?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:18
Van http://linuxmafia.com/faq/Hardware/sata.html :
LSI Logic MegaRAID SATA 150-4 (four ports) and 150-6 (six ports) Serial ATA RAID Host Adapters — real hardware RAID. Work with 2.4.x kernel's megaraid2 driver (same one as for SCSI). Cards use an Intel GC80302 dedicated I/O processor. This chipset, under its former AMI brand name, has had a long and excellent history with SCSI gear. Optional battery backup unit is available for the model 150-6 card's cache, for more reliable operation in the event of power loss, etc. These cards should not be confused with the low-end LSI Logic MegaRaid SATA 150-2 card (which please see).
Ik weet niet hoe het met 2.6 zit, maar met een hardware RAID controller heb je veel meer kans dan met fakeraid. Bij hardware RAID doet je controller al het werk en is de driver alleen maar de interface naar de controller. Bij fakeraid doet je driver al het werk, iets wat zonder dmraid niet ondersteund wordt door linux 2.6.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, je kan onder linux de installatiekernel aanpassen en daar de drivers voor je raidkaart als module in meenemen. Als het goed is gebeurt dit bij de meeste Linux-dists al wel, dus het is meer zaak dat je zoekt welke kaarten standaard in de kernelsource zitten en dan een goede dist kiezen. Bijv. Debian heeft een hele uitgebreide kernel (qua modules), hoe het met Fedora zit weet ik zo niet.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 18:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Bij mijn weten zal in ieder geval de LSI gewoon goed ondersteund worden (dus de kernel ziet je hardware-raid disks doorgaans als 1 /dev/sdX disk). De Highpoint zal het vast ook kunnen, mits ze een kernel patch voor hun drivers hebben, de SX4 durf ik niet te zeggen, en de TX4 (zeker als je een uit overstock kunt vinden) is extreem goedkoop, werkt *niet* in raid, maar dan bied software raid een goed(koop vooral) alternatief.

Verwijderd

Wat de Promise kaarten betreft kan ik duidelijk zijn: géén support voor 2.6 kernels, en zeker niet als je geen RedHat of SuSE draait. De laatste versies die ze ondersteunen lijken RedHat 9 en SuSE 9.0 te zijn en ik dacht dat die nog met 2.4 kernels kwamen (niet zeker van de SuSE) wat veel zegt imho.

Ik heb ook al met hun support aan de lijn gehangen voor een 2.6 kernel driver, maar die hebben ze eigenlijk niet denk ik. Je krijgt uiteindelijk wel wat source code toegestuurd die je dan zelf maar gecompileerd moet zien te krijgen, maar veel heb je daar ook niet aan. Hun driver bouwde hier voor geen meter tegen 2.6 kernels (wél tegen 2.4 kernels). En als je 'm dan na een halve dag prutsen aan hun makefiles enzo toch gecompileerd krijgt blijkt ie zo onstabiel dat je al van geluk mag spreken als je systeem een helemaal kan booten van de RAID controller!

Nee, Promise en Linux, daar is nog veel werk aan...

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 18:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

promise werkt prima (de tx4 iig) *mits* je niet om de raid stack (het is toch software/firmware crap) zit te springen. Gewoon de standaard 2.6 kernel voor het ding, en hij herkent hem gewoon als SATA controller met losse disks -> software raid eroverheen, en daar is je goedkope oplossing.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 20:34
Van alle kaarten zou ik óf voor de LSI gaan (alhoewel daar afaik geen open source drivers voor zijn) óf voor niets gaan en een goedkoop SATA kaartje nemen en Linux software raid eroverheen smijten. Promise/Highpoint RAID is niet meer dan softwareraid met een hoop gezeik erbij, iets wat je zeker niet wilt draaien.
Of je gooit je budget wat omhoog en pakt een 3ware of Areca, welke gewoon fatsoenlijk ondersteund worden met open source driver (alhoewel de Areca driver nog niet in de kernel zit).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:18
LSI heeft al sinds jaar en dag opensource drivers, voor de Megaraid SATA150-4/6 controller zitten die drivers gewoon in de kernel. NIET de SATA150-2 controller nemen, dat is niets anders dan een omgelabelde silicon image softraid controller.

• KBDE
Ok, thanks all.
Ok ben eruit. :)

De LSI lijkt een prima keuze.

Verwijderd

Kippenijzer schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 00:32:
promise werkt prima (de tx4 iig) *mits* je niet om de raid stack (het is toch software/firmware crap) zit te springen. Gewoon de standaard 2.6 kernel voor het ding, en hij herkent hem gewoon als SATA controller met losse disks -> software raid eroverheen, en daar is je goedkope oplossing.
Ok, de TX4 zou nog kunnen op die manier. Maar een SX4 (zoals ik heb) is dan natuurlijk totaal zinloos want je gebruikt dan die paar voordelen die de SX4 heeft niet: het cache geheugen op de controller en de xor (pariteits) berekening die de processor op de controller kan uitvoeren. Kan je net zo goed een tros losse disks van software raid 5 voorzien ;)

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
edit:

Over die LSI controller:
reviews: Comparison of nine Serial ATA RAID 5 adapters
Daar komt ie niet echt goed uit. Kaart is al redelijk gedateerd...

Ah, interessant topic :) Ik zit met ongeveer dezelfde vraag alleen neig ik wat meer naar de software raid kant. De huidige database server is een Athlon 2000 met 1.5Gb geheugen en 2 40GB 7200 RPM disks in software RAID-1 voor de database (don't ask :o).

Die machine wordt vervangen door een iets nieuwere bak. Niet omdat de huidige machine niet voldoet maar vooral omdat er een extra machine is (de huidge DB server wordt gedegradeerd tot extra webserver) en omdat de DB server ook fulltext search moet doen in zo'n 9 miljoen berichten.

Het budget is nogal beperkt en tot nu toe heb ik nog geen benchmarks gezien waar hardware raid echt veel beter uit de tests komt dan Linux software raid. Zeker niet bij non RAID-5.

Het idee is op dit moment een RAID-0 van twee 36GB Raptors waar de database op komt te staan. Daarnaast twee 300GB disks waar een backup op komt te staan (iedere nacht dump of hotcopy van de DB) en verder een binary log (van MySQL). Andere optie is 4x een Raptor in RAID-10 maar dat wordt weer redelijk prijzig. Denk ook niet dat het veel performance verbetering geeft boven RAID-0. Nog een andere optie is RAID-10 met 2 36Gb Raptors en 1 74GB Raptor of 2x 36GB + 1x 300GB (als dat handig kan met Linux software RAID).

Concrete vragen:
- Aanraders voor een moederbord waar een Athlon64 op kan? Liefst iets met built in VGA, ondersteuning voor dual-core, mogelijkheid tot 4GB geheugen, fatsoenlijke SATA controller die goed ondersteund wordt.
- Fatsoenlijke SATA-RAID benchmarks en/of Linux software-RAID benchmarks. Meeste dat ik tot nu toe gevonden heb is nogal antiek (vooral Linux Software RAID) of gaat over RAID controllers van 1000 euro :/
- Hints en tips voor een handige RAID configuratie. De machine heeft een DB van (op dit moment) iets van 12GB. Daar komt nog iets van 8GB bij voor de fulltext search, plus ruimte voor de toekomst. Allemaal niet super veel dus.

[ Voor 5% gewijzigd door bartvb op 08-06-2005 12:59 ]

Pagina: 1