Arraymanager blijft melding vertonen

Pagina: 1
Acties:

• Lunoah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2023
Goedemorgen,

In navolging op mijn topic ''plan van aanpak perccontroller'' het volgende:

Ik heb een Dell Poweredge 2600 met een PERC 4/DI controller.
3 harddisks van 36gb in raid 5.

Nu gaf de arraymanager alsmede het logboek aan dat er problemen waren met harddisk1.

Deze is vervangen voor een splinternieuwe, firmware van perc geupdate, driver geupdate. nieuwste bios en nieuwste arraymanager geinstalleerd.. maar probleem blijft bestaan.

Diagnostic tools wijzen uit dat alle hardware naar behoren werkt.
Zowel de harddisks als de controller.

het enige is dat de er een geel driehoekje met uitroepteken staat bij de harddisk 1 in de arraymanager met de omschrijving ''online (errors)''

Array 1
[disk 0:0] Online
[disk 0:1] Online (errors)
[disk 0:2] Online

Array 2 (virtual)
[disk 0:0] Online
[disk 0:1] Online (errors)
[disk 0:2] Online

Nu is de schijf echt 100% in orde.. dus zit aan de backplane te denken.

Ik wil eigenlijk gaan testen door harddisk 1 in een ander slot te plaatsen en kijken wat hij doet met doorstarten van de server. neemt dit uberhaupt risico's met zich mee ? en zal hij de disk opnemen in de de raid ?

Kent iemand dit probleem ?

p.s. de server werkt verder prima en iedereen (45 man) kan er gewoon op werken.
alleen die meldingen lijken me niet echt helemaal ok.

Dell support laat me een beetje aan mijn lot over en vervangen alleeen hardware als er een hardware defect geconstateerd is.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als er plek voor een 4e disk is, plaats je de "oude" disk (ervan uitgegaan dat die achteraf ook in prima staat blijkt) toch erbij in slot 4, geeft aan dat de array die als hotspare moet gebruiken, en zodra je *zeker* weet dat hij nergens meer met sync's bezig is, trek je disk 0:1 eruit, waarna hij op de nieuw geplaatste spare disk gaat rebuilden. Verhelpt dat het probleem kan het inderdaad goed de backplane zijn (evt. te testen door die positie uit de array te slopen (indine mogelijk) en dezelfde disk daarna terug te plaatsen en als single disk te configgen, en er dan eens wat lees en schrijftests op te doen.