Toon posts:

HD als backup medium

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
voor 90 euri heb je al 200GB aan data opslag, ik kan geen media bedenken dat goedkoper is dan dit zonder er een apparaat bij te kopen van duizenden euro's. ja, dvdtjes, maar dat vind nou niet echt ideaal als het gaat om grote hoeveelheden data. Het enige is natuurlijk, hoe lang is het houdbaar. Fabrikanten zeggen dat een HD ongeveer 5 jaar mee gaat. Als je hier van uit gaat en elke 5 jaar de data kopieert naar een nieuwe schijf zou het goed moeten zijn. Maar die garantie heb je natuurlijk niet, misschien wel op de hardware maar je data ben je kwijt.
Maar als je de schijf 10 jaar lang op je boekenplank laat liggen zal er mechanisch nog niets mis mee zijn, maar ik vraag me af of de data dan nog wel leesbaar is.

Weet iemand hoe lang data op een harde schijf leesbaar blijft?

Verwijderd

http://www.hccmagazine.nl...8EE-17CF-6FDEBD81C249FA33

Maar het is maar net hoe belangrijk de data voor jou is voor een langere periode. Helaas, geen enkel systeem is foutloos en garantie's heb je nooit. Met harde schijven moet je ook wel geluk hebben. De een doet het een maand, de ander 10 jaar. Het meest slimme is nog altijd imo om op diverse media te backuppen. Welke dat zullen worden kun je alleen zelf bepalen naar aanleiding van prijs, kwaliteit, duur van de back ups, duur van de media etc. Natuurlijk, harde schijven zijn het makkelijkste, snel en over het algemeen betrouwbaar, maar je zou maar net die ene hebben :x

Mijn foto's en muziek staan op diverse media's : Harde schijven, tapes en dvd's welke opnieuw worden geback-upped om de 3 jaar. 1 van de media zal het wel overleven, zo niet, kan men elkaar aanvullen :)

Dus ga bij jezelf te raden wat ergonomisch en economisch binnen je budget ligt en wat het gebruikersvriendelijke voor je is. Dat zijn de vragen die we niet voor je kunnen beantwoorden ;)

Succes met je research en je beslissingen.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wie laat er een HD 10 jaar lang op de boekenplank liggen? Als je dat doet, zul je de data ook niet missen als 't helemaal weg is. Ook zal de schijf niet slijten, dus is hij ook wel bruikbaar na 10 jaar. Of er nog data op staat is een tweede. Geen idee.

Ik denk dat een raid setupje leuker is voor backup. Alleen ben je dan niet tegen calamiteiten zoals brand, waterschade e.d. beschermd.

Wat had je precies in gedachten eigenlijk? Nu al je persoonlijke documenten op een 200GB schijf gooien, en 10 jaar lang niet gebruiken?

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Noork schreef op maandag 06 juni 2005 @ 03:26:
Ik denk dat een raid setupje leuker is voor backup. Alleen ben je dan niet tegen calamiteiten zoals brand, waterschade e.d. beschermd.
T1 lijn aanschaffen en op een andere locatie backuppen :9

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• Noork
  • Niet online
BacardiBreezer schreef op maandag 06 juni 2005 @ 03:37:
[...]
T1 lijn aanschaffen en op een andere locatie backuppen :9
Nou dat is ook heel leuk. In elk geval beter dan een harde schijf weg laten roesten op een boekenplank.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Noork schreef op maandag 06 juni 2005 @ 03:40:
[...]

Nou dat is ook heel leuk. In elk geval beter dan een harde schijf weg laten roesten op een boekenplank.
Zo doen de grote mannen dat...... zo niet met snellere lijnen :D

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
-2 Servers bouwen met een vette RAID setup (1 TB +) samen met een vriend / kennis / buurman/vrouw
-Door middel van WiFi koppelen. (Over een afstand van max. paar 100 meter dmv richtantennes.)
-Servers met wat software synchroniseren.
-HDD ruimte logisch indelen, waarbij foto's en andere peroonlijke data voorrang heeft op films / MP3's enz. (Handig voor grote schoonmaak acties.)

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

-Blackbird- schreef op maandag 06 juni 2005 @ 04:54:
-2 Servers bouwen met een vette RAID setup (1 TB +) samen met een vriend / kennis / buurman/vrouw
-Door middel van WiFi koppelen. (Over een afstand van max. paar 100 meter dmv richtantennes.)
-Servers met wat software synchroniseren.
-HDD ruimte logisch indelen, waarbij foto's en andere peroonlijke data voorrang heeft op films / MP3's enz. (Handig voor grote schoonmaak acties.)
Lekker via Wifi 8)7

Verwijderd

2 backup servers via wifi koppelen is wel echt het stomste wat je kunt doen
wifi=traan en makkelijk te hacken/onderscheppen.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 12:30:
2 backup servers via wifi koppelen is wel echt het stomste wat je kunt doen
wifi=traan en makkelijk te hacken/onderscheppen.
Maar als je het goed beveiligd is dat prima te doen. :P

🌞🍃

Verwijderd

omg alle beveiligingen van wifi zijn makkelijk te kraken
wel is gehoord van war driving?
de beste beveiliging voor een backup server is fysieke beveiliging dus die HD in een kluis gooien

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 12:38:
de beste beveiliging voor een backup server is fysieke beveiliging dus die HD in een kluis gooien
Handpalmscan voor op je kamer :9

Verwijderd

nee veel te makkelijk te omzijlen :+
ik dacht meer aan een dna scan of iris scan (8>

• Suepahfly
  • Laatst online: 05-02 13:47
Backuppen met een harde schijf gebeurt hier op het werk al enige tijd.
Gewoon een aantal mobile schijven met usb.

Is ook wel nodig gezien de hoeveelheid data die gebackupped wordt. Dat is toch al gow 50 Gb denk ik.
Een gemiddelde tape kan 24 GB op en een tapje gaat maar +/- 6 maanden mee is mijn ervaring

Verwijderd

Als je data een lange tijd wilt bewaren kun je beter denken aan een EPROM

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 12:45 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Ik heb het in 20 jaar nog maar 1x meegemaakt dat een schijf het begaf. En dat was min of meer mijn eigen schuld.

Tapes zijn veel betrouwbaarder maar zeker wel een stuk duurder.

Als geld niet zo'n enorme rol speelt, dan zou je een externe USB Raid schijf (of eigenlijk 2 :) ) kunnen kopen. Mocht de ene het begeven dan heb je de andere nog. :)
http://www.buffalotech.co...roductid=97&categoryid=19
of iets goedkoper :
http://www.usbmax.com/Category_USB_RAID_System.cfm
Backuppen met een harde schijf gebeurt hier op het werk al enige tijd.
Gewoon een aantal mobile schijven met usb.
Bji ons ook, totdat een backupschijf eruit knalde zonder dat het origineel nog op de server aanwezig was.
Een gemiddelde tape kan 24 GB op en een tapje gaat maar +/- 6 maanden mee is mijn ervaring
Met goed tapesysteem gaan ze zeker wel langer mee. :)
Maar tapes zijn niet bedoeld om dag in dag uit opnieuw vol te raggen met data.
Je maakt een grote image aan om de zoveel tijd en elke dag schrijf je alleen de wijzigingen weg naar de tape. Een goed backup systeem zou dit uiteraard allemaal voor je moeten doen.
Als data een lange tijd wil bewaren kun je beter denken aan een EPROM
Afgezien van het feit dat het lastig is om de data erin te krijgen, kan je praktisch niks erin opslaan.
(No flame :) )
Bij Eproms spreek je echt over hooguit 1MB per chip. :)

[ Voor 49% gewijzigd door -=bas=- op 06-06-2005 12:52 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

tja idd
Hmm maarja tapestreamers branden heel makkelijk:] en ze zijn heel erg gevoelig voor magnetische straling.

Verwijderd

Wij backuppen al 5 jaar op HD's, deze lopen vanzelf vol zodat er gemiddeld na 2 jaar grotere worden aangeschaft. Nog geen problemen ondervonden, eerder gemak. Zoals het restoren van 1 bestand wat met tapes bijna een uur duurt, tevens was ArcServe toen ook niet echt gebruikersvriendelijk.

Het nadeel van tapes is ook dat je regelmatig met schoonmaak tapes je streamer moet cleanen enz,

Ik wil niet meer terug.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 12:38:
omg alle beveiligingen van wifi zijn makkelijk te kraken
wel is gehoord van war driving?
Wel eens gehoord van VPN-over-Wifi?
Zeker met Linux is dit best wel veilig te bouwen.
Voor een professionele oplossing is Wifi te traag, maar voor een huis-tuin en keuken server is het best te doen. De 2 servers hebben de hele dag de tijd om te synchoniseren.

Edit: Een T1/E1 lijn is ook maar 1.544 / 2 Mbps.

[ Voor 5% gewijzigd door Bl@ckbird op 06-06-2005 13:48 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

-Blackbird- schreef op maandag 06 juni 2005 @ 13:44:
[...]

Wel eens gehoord van VPN-over-Wifi?
Zeker met Linux is dit best wel veilig te bouwen.
Voor een professionele oplossing is Wifi te traag, maar voor een huis-tuin en keuken server is het best te doen. De 2 servers hebben de hele dag de tijd om te synchoniseren.

Edit: Een T1/E1 lijn is ook maar 1.544 / 2 Mbps.
Maar dan ook zonder overboeking...... iets wat veel mensen hier niet begrijpen volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind het niet erg als een harde schijf 10 jar weg ligt te rotten, dat betekent dan dat ik hem nodig heb gehad. Maar het gaat natuurlijk om wanneer je hem wel nodig hebt. Harde schijven hebben naar mijn mening grote voordelen. Het is snel, grote opslag mogelijkheden en de prijs per gig is tegenwoordig echt niks meer. En je kan hem in 2 minuten in een usb kastje zetten en meteen gebruiken.

Met grote raid opstellingen zit je allang niet meer op 90 euri voor 200 gig backup. Ik heb er wel over zitten denken. Maar dat is ook een gekut als er dan eentje dood gaat. Dan maar een controllertje erbij die hotswaps ondersteunt maar dan wordt het al helemaal een stuk duurder. Genoeg om er een cheap ass pctje van te kopen en die te gebruiken als backup pc.

Ik ben gewoon op zoek naar de makkelijkste manier om grote hoeveelheden data te backuppen zonder dat ik er de hele dag mee bezig ben. Ik wil best wat neer te tellen maar met alle oplossingen die er zijn gaat het gewoon heel hard met je geld.

Heb ook zitten denken aan de cd changer met een spindle ernaast. stapeltje dvd rw's erin en klaar.
Weet iemand hier meer van en hoeveel die krengen kosten?
Pagina: 1