Toon posts:

PC geaard --> geen audio meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt maar geen vergelijkbaar geval kunnen vinden, nog een mogelijke oplossing.
Ik heb dus een week geleden het stopcontact waar mijn pc ed aan hangt geaard, dit om de irritante ruis op mijn stereo weg te werken. Dit heb ik netjes gedaan door een nieuwe draad te trekken vanaf de meterkast.

Nu is dus het probleem dat mijn geluidskaart niet meer werkt (on-board) sinds dat die pc geaard is. Ik snap niet wat dit kan zijn. Ik heb de aarding er ook al af gehad maar dat hielp ook niet.

Wat heb ik al gedaan:
Aarding eraf
BIOS reset
Zelfde type mobo met mijn hardware (deed het dus wel)
Alles loskoppelen behalve broodnodige
Drivers reinstall (oudere en nieuwe)
BIOS flash (oudere en nieuwe)
Windows reinstall (elegant >:) )
Met het progsel wat erbijhoort andere kanalen ingesteld.
Proc weer op stockspeeds

Dit alles had dus geen effect, ik dacht dat het juist gezonder was voor je pc om hem te aarden 8)7 .
De geluidskaart heb ik getest met: mijn stereo, gewone pcboxen, koptelefoon en boxjes op batterijen. Het vreemde is dat ook de optical uitgang niet meer aangaat (lampje gaat niet branden). In windows zelf word de kaart perfect hetkent en geeft geen enkele fout, ook het afspelen van geluid gaat volgens windows prima. Geen meldingen van niet geinstalleerde geluidskaarten oid. Er staan op het mobo ook geen condensators bol, ook lijken er geen componenten te zijn verbrand. Ook de karakteristieke geur van verbrande elektronica-componenten is tot nog toe uitgebleven }) .

Ik zou zeggen mijn mobo is overleden, maar waarom dan.

Specs:
Mobo: Epox EP-PDA3I link
Proc: P4 2.8Gh (Northwood)
VGA: Matrox M G400 DH
Voeding: Tagan 480watt

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 16:16 . Reden: Specs vergeten ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:15

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je de stekker tijdens het aarden eruit gehad? Het kan zijn dat er een groot potentiaalverschil was tijdens het aarden van de computer, maar dit lijkt me sterk.

Ga eens naar een computerzaak of kennis en vraag of je de geluidskaart mag testen. Of je moet zelf een ander systeem hebben staan.
Cyberpope schreef op maandag 06 juni 2005 @ 06:28:
[...]
Lijkt me lastig bij een on-board geluidskaart....
oeps. :/

[ Voor 23% gewijzigd door PD2JK op 06-06-2005 09:15 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Prutz0r schreef op maandag 06 juni 2005 @ 04:44:
Ga eens naar een computerzaak of kennis en vraag of je de geluidskaart mag testen. Of je moet zelf een ander systeem hebben staan.
Lijkt me lastig bij een on-board geluidskaart....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Heb je de onboard drivers wel geinstalled die op je mobo-cd staan ????

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Hmm... het is misschien een hele flauwe:
- Is de audioinvoer en uitvoer in Windows wel goed ingesteld? Als ik het hier op met een bluetoothheadset werk, dan hoor ik niks meer over m'n normale installatie.
- Wat bij mij ook dan iedere keer het probleem is, is dat het geluidspaneel van Windows net een aantal dingen gedempt zijn daarna. Probeer eens alles open te zetten?
Eigenlijk neem ik aan dat je deze twee punten allang hebt gedaan, zie herinstallatie drivers & windows... maar toch.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Topicstarter
Motrax schreef op maandag 06 juni 2005 @ 07:31:
Hmm... het is misschien een hele flauwe:
- Is de audioinvoer en uitvoer in Windows wel goed ingesteld? Als ik het hier op met een bluetoothheadset werk, dan hoor ik niks meer over m'n normale installatie.
- Wat bij mij ook dan iedere keer het probleem is, is dat het geluidspaneel van Windows net een aantal dingen gedempt zijn daarna. Probeer eens alles open te zetten?
Eigenlijk neem ik aan dat je deze twee punten allang hebt gedaan, zie herinstallatie drivers & windows... maar toch.
M. Mulder schreef op maandag 06 juni 2005 @ 07:22:
Heb je de onboard drivers wel geinstalled die op je mobo-cd staan ????
Jup allebei gedaan, de stekker zat er trouwens niet in nee. Maar dat kan het toch niet geweest zijn?
Het grootste probleem is ook dat mijn optical niet aangaat, deze gaat normaal meteen branden als ik de pc aanzet. :?
Ik dacht dat het een mobo probleem was dus vandaar, ik heb wel zitten twijfelen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 15:50 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Heb je er ook nog een gewone PCI geluidskaart inzitten?
Zo ja, deze eruit halen. Zo nee, uit de hardwarelijst de soundkaart deinstalleren, opnieuw opstarten en vervolgens de drivers voor de onboard sound installen.
Wat voor chipset zit er op je PC? Als je een VIA chipset hebt, dan effe de Hyperion drivers installen, die op je mobo CD staan. Heb je NForce, dan weet ik niet hoe de north- en southbriddge drivers heten.

Lukt dat ook niet dan moet hij haast wel overleden zijn, tenzij je onboard sound in BIOS UIT hebt staan.

Verwijderd

Topicstarter
M. Mulder schreef op maandag 06 juni 2005 @ 19:28:
Heb je er ook nog een gewone PCI geluidskaart inzitten?
Zo ja, deze eruit halen. Zo nee, uit de hardwarelijst de soundkaart deinstalleren, opnieuw opstarten en vervolgens de drivers voor de onboard sound installen.
Wat voor chipset zit er op je PC? Als je een VIA chipset hebt, dan effe de Hyperion drivers installen, die op je mobo CD staan. Heb je NForce, dan weet ik niet hoe de north- en southbriddge drivers heten.

Lukt dat ook niet dan moet hij haast wel overleden zijn, tenzij je onboard sound in BIOS UIT hebt staan.
Nope natuurlijk niet, dan zou ik die wel gebruiken ;) .
VIA chipset heb ik geen, zie specs :P Mijn onboard sound staat zeker aan, dat was het eerste waar ik naar ben gaan kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 02:07 ]

• M. Mulder

M. Mulder

Je moet even naar het tooltje gaan die automatisch, dan wel niet er extra bij geinstalleerd moet worden waarvan je de instellingen kunt veranderen van het geluid m.b.t. welke kanalen je waarvoor wilt gebruiken e.d..
Hier heb ik je nog niet over gehoord n.l.

Ook alles al bij langs gelopen voor "Eigenschappen Geluiden en Audioapparaten" (eigenschappen audio aanpassen)?

Verwijderd

Topicstarter
M. Mulder schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 07:23:
Je moet even naar het tooltje gaan die automatisch, dan wel niet er extra bij geinstalleerd moet worden waarvan je de instellingen kunt veranderen van het geluid m.b.t. welke kanalen je waarvoor wilt gebruiken e.d..
Hier heb ik je nog niet over gehoord n.l.

Ook alles al bij langs gelopen voor "Eigenschappen Geluiden en Audioapparaten" (eigenschappen audio aanpassen)?
Het hele probleem is dat ook mijn optical niet aangaat bij/voor het POSTen, en dat deed hij eerst wel degelijk. Het is dus geen windows probleem denk ik. Ik zag dat gisteren na wat beter opletten. :(

Dat progsel voor die kanalen is de soundmananger die bij de drivers van het mobo zit, dit had ik al gebruikt, moet het alleen ff in de SP erbij zetten :D .

Net ook eventjes de proc weer op stock gezet maar dat hielp ook niet. :'(

Aangezien ik nu bijna 100% zeker weet dat het mobo gewoon overleden is ga ik een nieuw kopen. Bedank voor de posts en hulp. _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 16:17 ]

Pagina: 1