Toon posts:

TFT of CRT??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op het moment een Iiyama LS704UT 17" scherm, maar ik wil een betere monitor kopen omdat ik graag op een hoge resolutie games speel en eigenlijk een groter scherm wil.

Ik heb ongeveer deze setup:
-AMD Athlon 64 3200+ (skt 754)
-Asus K8VSE Deluxe
-Corsair TwinX 1024mb xms 3200xll
-xfx Geforce 6800gt 256mb ddr3 AGP8x DVI
- WD Raptor 74GB 10.000rpm

Volgens mij kan mijn huidige scherm mijn pc niet helemaal bij houden.
Ik speel nu op 1280*1024 32bit 60hz en mijn scherm vertoont af en toe niet helemaal vloeiend de grafics. Ik heb het idee dat dit komt doordat dit de absolute maximum van de monitor is en wil dit dus verhelpen.

Ik dacht er zelf aan om een iiyama 22" HM204DT DiamondTron CRT monitor te kopen of een groot TFT scherm. Maar omdat ik niet zo veel verstand heb van monitoren wilde ik toch eerst een goed informeren wat de voor en nadelen zijn. (en dan bedoel ik uiteraard niet de design/ruimtebesparende voordelen ;) )

Wat raden jullie aan?

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ik stond voor het zelfde dilemma, alleen had/heb ik een LS902UT. Ik ben voor de Samsung Syncmaster 913N gegaan, een TFT dus. Al hoewel CRT beter schijnen te zijn voor games, volgens reviews en dergelijke, vind ik mijn TFT vele malen fijner! Het ding is veel scherper, van response lag heb ik geen last (8ms) en ik zie nu dat veel van mijn plaatjes eigenlijk helemaal niet zo scherp zijn :P
Wat is je budget?

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 00:46
Ik denk dat je last hebt van tearing. Dit krijg je als je snel beweegt in bijvoorbeeld een fps en frames worden halverwege de refresh van je scherm verandert.
http://images.google.nl/i...a:nl-NL:official%26sa%3DN
V-sync aanzetten voorkomt dit probleem.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

Verwijderd

60hz is nogal laag.. Kan je hem niet op 70-80Hz zetten?

Verwijderd

Ik moet zeggen dat richten in games van ver af veel lekker vindt gaan op een tft dan op een crt. Dat komt doordat het beeld zoveel scherper is op een tft waardoor je veel beter de diepte in kan kijken.

Verwijderd

ook al eens aan gedacht om vertical sync aan te zetten in je driver ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou voor een TFT gaan.
Ik zit hier achter een 22" iiyama monitor, een prachtding, maar als ik straks het geld heb komt hier een set 21" TFT schermen te staan. Als ik de iiyama vergelijk met mijn Sony TFT scherm dan is dat TFT ding gewoon een stuk mooier kwa beeld en ook scherper.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 23:45:
60hz is nogal laag.. Kan je hem niet op 70-80Hz zetten?
Nee, dit scherm is niet in staat om hoger dan 60Hz te gaan bij een resolutie van 1280*1024.
ook al eens aan gedacht om vertical sync aan te zetten in je driver
Vertical Sync had ik alleen in de game aan staan en nog niet in mijn drivers dus miss helpt dat, maar ik wil zowiezo een ander en vooral beter scherm.
Ik stond voor het zelfde dilemma, alleen had/heb ik een LS902UT. Ik ben voor de Samsung Syncmaster 913N gegaan, een TFT dus. Al hoewel CRT beter schijnen te zijn voor games, volgens reviews en dergelijke, vind ik mijn TFT vele malen fijner! Het ding is veel scherper, van response lag heb ik geen last (8ms) en ik zie nu dat veel van mijn plaatjes eigenlijk helemaal niet zo scherp zijn :P
Wat is je budget?
Mijn budget is tot ongeveer 1500 euro (dat is redelijk groot dacht ik zo :P ) Ik wil namelijk nu een heel goed scherm kopen zodat ik voorlopig geen nieuwe meer hoef.

Ik had ook al een revieuw gelezen over een dell 24" TFT scherm, zoiets zoek ik maar ik weet dus niet of dit problemen oplevert met games?
Is de kans op ghosting niet erg groot?
Heeft iemand hier misschien al ervaringen mee...?

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
CRT heeft superieure kleurenechtheid ivm TFT.
CRT is veel goedkoper.
Kijk je vaak films op je pc, gebruik je vaak Photoshop, etc koop dan een CRT.

TFT is scherper.
Geen refresh waardoor je veel langer achter je pc kan zitten alvorens je ogen vermoeid raken, absolute must als je alle dagen je pc voor langer dan een paar uur gebruikt.

De overige voor - en nadelen spreken voor zich.

Verwijderd

Je moet dan wel een gecalibreerde crt ;) .

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
CRT heeft superieure kleurenechtheid ivm TFT.
CRT is veel goedkoper.
Kijk je vaak films op je pc, gebruik je vaak Photoshop, etc koop dan een CRT
Je probeert objectief over te komen, maar blijkbaar heb je iig vanaf zomer 2004 niet meer verdiept in TFT's.

1. Moderne VA palenen in TFT's kunnen ook 16,7 miljoen kleuren weergeven zonder interpolatie of trucjes.
2. Moderne VA panelen kunnen bijna niet zo'n diep zwart weergeven als CRT's, sommige zelfs al dieper zwart.
3. Moderne VA panelen zijn prima geschikt voor grafisch werk.
4. (offtopic) Moderne overdrive VA panelen vertonen ook vrijwel geen ghosting meer.

Coschaap, met zo'n budget zou ik voor een 19" of 20" model gaan. In de 19" kun je met dat budget een Viewsonic VP191b kopen (525 euro) of een Fujitsu-Siemens P19-2 die binnenkort uitkomt.

Beide beschikken over overdrive MVA panelen (betere technieken kan de TFT sector momenteel niet bieden) die voor alle soorten gebruik (films, games, grafisch werk, algemeen windows werk) geschikt zijn. Check het 19" topic daarvoor. Hebben wel allemaal een native resolutie van 1280x1024, als je liever 1600x1200 hebt ben je op een 20" TFT aangewezen (Dell is dan een goede keuze). Een Dell 24" scherm zal kwa beeldkwaliteit erg goed zijn, maar panelen van zulke grootte met zo'n resolutie vertonen altijd behoorlijk wat ghosting in spellen.

[ Voor 67% gewijzigd door Yokozuna op 06-06-2005 21:01 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:28

Croga

The Unreasonable Man

Yokozuna schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:47:
2. Moderne VA panelen kunnen bijna niet zo'n diep zwart weergeven als CRT's, sommige zelfs al dieper zwart.
Wat je hier zegt is feitelijk onmogelijk.... Door het backlight van het TFT scherm kan een TFT scherm nooit zwart weergeven. Tenzij het een hele slechte backlight heeft natuurlijk ;)

• Yokozuna
CRT's zijn ook niet perfect, ze hebben een lichtkanon en een fosforlaag. Perfect zwart bestaat niet, bovendien beweer ik dat ook niet, dus je mist mijn punt.

TFT's kunnen al zwart van 0.25-0.30 nits diep weergeven, dat is gewoon objectief gemeten en valt ook af te leiden uit hun contrast (800:1 en 1000:1) in combinatie met de maximale helderheid. Goede CRT's kunnen een zwart diepte van net onder de 0.20 nits bereiken. Dat komt dus al in de buurt.

[ Voor 40% gewijzigd door Yokozuna op 06-06-2005 21:01 ]

Verwijderd

Je ziet dat iedereen een eigen mening heeft en er eigenlijk niets aan hebt. Ik zeg dat je gewoon naar een winkel moet gaan waar ze beide monitoren hebben staan en draaien wat jij het meeste doet. Als dit games zijn oordeel je zelf met je eigen ogen.. Eenmaal gezien en je weet het !!

• BNX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-08 23:34

BNX

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 21:36:
Je ziet dat iedereen een eigen mening heeft en er eigenlijk niets aan hebt. Ik zeg dat je gewoon naar een winkel moet gaan waar ze beide monitoren hebben staan en draaien wat jij het meeste doet. Als dit games zijn oordeel je zelf met je eigen ogen.. Eenmaal gezien en je weet het !!
:*) precies!!!

tevens is de ViewSonic VP201b ook een aanrader. Ik heb um nu ruim 3 weken en ik kwam van Iiyama VMpro 19"CRT af... behalve minder 'zwart' is deze monitor in alle opzichten superieur.
1600x1200 in crisp clear perfect beeld.

Afbeeldingslocatie: http://prohardver.hu/html/monitor/viewsonic_vp201_vp211/vp_main_big.jpg
"de linker'

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoor eigenlijk niets over Iiyama TFT's en wat ik er wel van hoor is geloof ik nog best negatief. Zijn dit kwalitatief slechte schermen dan?
Ik heb altijd het idee gehad dat Iiyama een goed merk was.

En weten jullie dan misschien winkels waar ik dat verschil kan zien dan want in Breda zitten alleen maar winkels die geen ViewSonic hebben (Vobis,MyCom,Dynabyte,Paradigit en CD-RomLand)

• BNX

BNX

Naar mijn weten heeft de Iiyama ProLite E511S-B dezelfde panel als de viewsonic en de dell 2001FP,
namelijk een S-IPS. makkelijk gezegd een kruising tussen een snel TN-paneel en een MVA paneel.

momenteel altijd 16ms en 1600x1200 en de combinatie tussen snelheid, 16,7m kleuren en grote kijkhoek :)

[ Voor 17% gewijzigd door BNX op 06-06-2005 23:03 ]

| i5-12600k @ 5ghz | RTX 3070TI FE | LG 55” OLED | Thrustmaster TS-PC | T-CLM pedals |

Verwijderd

Topicstarter
BNX schreef op maandag 06 juni 2005 @ 22:59:
Naar mijn weten heeft de Iiyama ProLite E511S-B dezelfde panel als de viewsonic en de dell 2001FP,
namelijk een S-IPS. makkelijk gezegd een kruising tussen een snel TN-paneel en een MVA paneel.

momenteel altijd 16ms en 1600x1200 en de combinatie tussen snelheid, 16,7m kleuren en grote kijkhoek :)
Even vertaald in het TFT-NooBs: Geschikt om te gamen. (?)

• BNX

BNX

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 23:08:
[...]

Even vertaald in het TFT-NooBs: Geschikt om te gamen. (?)
J.A.

Verwijderd

Topicstarter
zeer vriendelijk bedankt

• Yokozuna
Enige nadeel van die schermen is het wat minder diep zwart ja, je ziet wel zichtbaar wat ghosting, maar dit vinden de meeste mensen nog zeer acceptabel.

De Viewsonic VP201b is trouwens behoorlijk goedkoop: pricewatch: ViewSonic VP201b (20.1", 16ms, D-sub/DVI-D)
Stuk goedkoper dan de IIyama dus.

[ Voor 32% gewijzigd door Yokozuna op 06-06-2005 23:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voor de Iiyama ProLite E511S 20,1" denk ik.
Die is makkelijk te verkrijgen bij mij in de buurt en ik wil bij een winkel kopen ivm de garantie op bijv dode pixels.

Volgens de review een goed schermpje met een redelijke resolutie.

• Yokozuna
Wat jij wilt :) Met een budget van 1500 euro maakt het allemaal toch niet uit.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:28

Croga

The Unreasonable Man

Yokozuna schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:53:
TFT's kunnen al zwart van 0.25-0.30 nits diep weergeven, dat is gewoon objectief gemeten en valt ook af te leiden uit hun contrast (800:1 en 1000:1) in combinatie met de maximale helderheid. Goede CRT's kunnen een zwart diepte van net onder de 0.20 nits bereiken. Dat komt dus al in de buurt.
Let wel dat de gemiddelde CRT een contrast heeft van zo'n 5000:1 en de beteren zelfs tot 7500:1. Een contrast van 800:1 snijd bij mij dus geen hout...

Ik ben zelf groot voorstander van TFT schermen, daar niet van, maar laten we wel duidelijk zijn over de zwakke punten... Mijn TFT schermen hebben een enorme licht-afgave. Ik kan er mijn computerhok mee verlichten (nagenoeg). De belangrijkste reden daarvoor is dat het maximale contrast verhoogt wordt door het wit nog witter te maken om zo het "slechte" zwart te compenseren. Simpelweg dus: Op hetzelfde contrast heeft een CRT scherm minder licht nodig. En dat is ook wel prettig om naar te kijken....

Verwijderd

Croga schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:03:
[...]

Let wel dat de gemiddelde CRT een contrast heeft van zo'n 5000:1 en de beteren zelfs tot 7500:1. Een contrast van 800:1 snijd bij mij dus geen hout...

Ik ben zelf groot voorstander van TFT schermen, daar niet van, maar laten we wel duidelijk zijn over de zwakke punten... Mijn TFT schermen hebben een enorme licht-afgave. Ik kan er mijn computerhok mee verlichten (nagenoeg). De belangrijkste reden daarvoor is dat het maximale contrast verhoogt wordt door het wit nog witter te maken om zo het "slechte" zwart te compenseren. Simpelweg dus: Op hetzelfde contrast heeft een CRT scherm minder licht nodig. En dat is ook wel prettig om naar te kijken....
Contrast lager zetten :+

Ik vind opzich wel een voordeel hebben dat het hoog contrast heeft, ik kan me nog de tijd indenken dat je die CRT monitors helemaal moest opschroeven om echt mooi zuiver beeld te hebben kwa belichting...

Verwijderd

Met een budget van 1500€ ? wat maakt het dan nog uit... Koop gewoon een 23-24" tft, i wish i had the money...

Btw er loopt een inkoopactie voor het fantastische 24" scherm van dell, waar je het kunt kopen voor in de 800 euro (geloof zo een 875, zoiets) ipv van de 1600 die het online bij dell kost... Voor jouw budget kun je er al bijna twee kopen :p

(www.inkoopacties.net => rap eens gaan zien, weet niet tot wanneer die loopt)

Als je een mooie grote tft zoekt zijn er eigenlijk maar twee valabele oplossingen: dell 2405FP of de 23" van apple, en met dat budget zou je gewoon voor één van die moeten gaan met HDTV resolutie, want later zal je er spijt van hebben dat jet het niet gedaan hebt..

Ik wacht ook nog effe en zie dan of een 1920*1200 apple of dell scherm eventueel toch niet in mn budget zou passen

Verwijderd

Topicstarter
Kheb een showmodel ( Iiyama 20 inch E511S-B Zwart ) gereserveerd bij de Paradigit, 200 euro korting plus een gratis DVI kabel.
Geen dode pixels of subpixels.

Donderdag ga ik hem halen. Bedankt voor de hulp iedereen;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2005 19:38 . Reden: iets vergeten ]

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Yokozuna schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:47:
[...]
Een Dell 24" scherm zal kwa beeldkwaliteit erg goed zijn, maar panelen van zulke grootte met zo'n resolutie vertonen altijd behoorlijk wat ghosting in spellen.
Mag ik vragen waar je dit op baseerd? Heb je het scherm zelf gezien? Aangezien meerdere reviews (waaronder die van Tweakers.net zelf) hebben bevonden dat er amper ghosting op te merken is. En meerdere mensen die het scherm zelf hebben beweren dit ook.

• Yokozuna
[...]Let wel dat de gemiddelde CRT een contrast heeft van zo'n 5000:1 en de beteren zelfs tot 7500:1. Een contrast van 800:1 snijd bij mij dus geen hout...

Beter een te hoge maximale helderheid dan een te lage, je kunt hem altijd omlaag schroeven. Geen nadeel dus.

Over dat contrast, 7500:1 etc? Lijkt me sterk gezien een aantal TFT's met VA paneel in de praktijk al net zo diep zwart kunnen weergeven als een aantal goede CRT's. Het gaat dan om de betere VA panelen in TFT's (Samsung 193P, Sony HS95P)
Contrast: Traditionally the CRT monitors always had better contrast and LCD monitors were lagging behind. Recently some of the best LCD monitors have come very close and according to some they match what the CRT is capable of in terms of contrast. This aspect of the monitor helps in correct tonal characteristics in low light situations. A high contrast monitor is likely to produce black as black rather than dark grey. High contrast is most important for gaming and movie playback.
http://www.pcreview.co.uk...nsumer_Advice/LCD_vs_CRT/ (23-05-2004)
LCD manufacturers have put in great effort in correcting the contrasts of an LCD monitor. Contrast is important for viewing in less brighter areas and ensuring that black tones appear black rather than being greyish. They are important for gaming and movie playback. Although CRT monitors win in this category, the marginal difference is rather small, with the best LCD monitors matching CRT monitors for most practical purposes.
http://www.techdot.com/doc/00169.html (7th, March 2004)
http://www.lcdtvshowcase.com/lcd-tv-vs-crt.html
Although it seems in (3.4) that the CRT contrast is infinite (the lowest luminance value is 0), there is no real 0 luminance, i.e. the CRT emits some radiance even for i=0, (if the measured characteristics in the figure 3.4 are observed carefully it can be seen that there is some emittance even for 0 input level (best seen for red and blue guns), and there is always some reflection from surrounding light on the screen [ToHe89]. If you look at the switched off display in a lit room you will see it is far from totally black. This unwanted luminance level that is proportional to the ambient light is added to the image. It means that in (3.4) a constant proportional to the ambient luminance level should be added. The ambient luminance decreases the CRT contrast and the gamut as well. Figure 3.5 illustrates the problem. It shows how gamut changes with the increase of ambient light.
http://www.cg.tuwien.ac.a...eses/matkovic/node24.html

Als je wat bronnen hebt waaruit dat contrast van CRT's blijkt, graag.

[ Voor 9% gewijzigd door Yokozuna op 07-06-2005 19:25 ]

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-07 21:22
[...]

Dus je verblind jezelf zodat door het felle wit het zwart zwarter lijkt :?
En waarom de brightness niet? Met het contrast gehalveerd bv (standaar instelling van mn iiyama 481S) staat je backlight daar voor nop te branden... Waarom zou je dan nog een TFT willen met hoog contrast als je er toch geen gebruik van zal maken :?
Pagina: 1