Toon posts:

[Laptop] P1 100mhz Linux + Wlan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben op dit moment in het bezit van een P1 100mhz laptop (Tulip ML 5/100) met 16mb ram en 750mb HDD.

Ik zal dus gebruik moeten maken van een Linux compatible Wlan PCMCIA kaartje, want windows 98 gaat niet echt werken denk ik.

Ik vraag me nu af is het mogelijk om op deze laptop goed te kunnen internetten en welke versie van Linux raden jullie mij aan ;).

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:34

Cyphax

Moderator LNX
Als je de boel aan de praat krijgt (WLAN bedoel ik dan) zou ik werken met Slackware of Debian, en een zeer lichte windowmanager als fvwm, misschien WindowMaker maar dat moet je uitproberen (Windowmaker op een P133 is niet irritant traag ofzo).

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

als ik jou was, zou ik DSL (Damn Small Linux) eens proberen! Is iets van 50 meg, en draait denk ik wel op je laptop!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 10:36:
als ik jou was, zou ik DSL (Damn Small Linux) eens proberen! Is iets van 50 meg, en draait denk ik wel op je laptop!
Ja opzich hoeft het besturings systeem niet superklein te zijn maar ook niet al te groot heb nu Win95SE geinstalleerd en dat is rond de 100mb.
Maar zal er ff naar kijken.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:20
Hmm, ben je een beetje een linux gebruiker of ben je nieuw? Veel mensen denken dat linux staat voor supersnel op een oude machine, en dat ze alle pracht en praal prima kunnen draaien op een 486. Linux draaid prima op een oude bak, maar de GUI, hetgeen wat je echt ziet zal niet echt altijd meegeven op een oude machine.

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:33:
Hmm, ben je een beetje een linux gebruiker of ben je nieuw? Veel mensen denken dat linux staat voor supersnel op een oude machine, en dat ze alle pracht en praal prima kunnen draaien op een 486. Linux draaid prima op een oude bak, maar de GUI, hetgeen wat je echt ziet zal niet echt altijd meegeven op een oude machine.
Ik ben een echte newbe Linux gebruiker, tot nu toe heb ik nog niet eens Knoppix draaiend kunnen krijgen (maar zal wel wat verkeerd hebben gedaan bij het branden 8)7).
Maarja dit is de enige optie om op deze laptop Wlan te hebben, Win95 wordt niet door volgens mij geen enkele chipset ondersteund maar Linux wel.

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:55

Cybje

First Post!

Volgens mij zou WLAN gewoon moeten werken op Windows 98. Ik weet niet meer zeker, maar volgens mij heb ik zelfs een WLAN kaart ooit onder Windows 95 geinstalleerd. En als het geen 95 was, was het Windows 98.

Enige waar je echt op moet letten is dat je kaart geen CardBus is, omdat jouw laptop waarschijnlijk alleen PCMCIA doet.

Wat ruist er door het struikgewas

Verwijderd

Topicstarter
Cybje schreef op maandag 06 juni 2005 @ 20:47:
Volgens mij zou WLAN gewoon moeten werken op Windows 98. Ik weet niet meer zeker, maar volgens mij heb ik zelfs een WLAN kaart ooit onder Windows 95 geinstalleerd. En als het geen 95 was, was het Windows 98.

Enige waar je echt op moet letten is dat je kaart geen CardBus is, omdat jouw laptop waarschijnlijk alleen PCMCIA doet.
Ja tuurlijk Wlan werkt gewoon op Win98 maar volgens mij moet ik dat niet willen op deze laptop gezien de specs. Ja heb 2x PCMCIA.

• sammie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-01-2023
Ik heb ook een 100 mhz laptop met 36 MB en aardig wat linux distro's geprobeerd.
De beste qua snelheid is een oude redhat release (5.2)
Alle nieuwere releases lopen traag, veel trager dan W98.

Wireless heb ik niet geprobeerd. Het is met gewoon ethernet al een trage bak. Ik vind het eigenlijk al te traag om te surfen. Met een oude browser gaat het prima maar dat werkt niet goed met de meeste sites. En de nieuwe browsers (ook firefox en Opera) zijn te traag om surfen leuk te maken.

Verreweg de snelste manier om op ding te surfen is het installeren van een remote desktop client op W98 en dan een sessie overnemen van een andere XP bak in het netwerk. Dat gaat redelijk snel. Maar ja, dan moet je wel een XP bak in het netwerk hebben staan die je kan overnem. Dit hoeft niet dedicated trouwens. Ik draai soms op die XP bak VMware waarmee ik een virtuele XP machine overneem.

• Jaywalker
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11-2024
heel belangrijk is om te checken of je laptop uberhaupt wel 32 bits wlan kaartjes kan verwerken.. de meeste p1 laptops kunnen dit niet terwijl de meeste alleen 32 bits zijn....

correct me if i'm wrong...

Koffie!!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:04
Het PCMCIA slot moet idd 32 bits zijn en cardbus ondersteunen. Weet niet of er 16-bit wlan kaarten bestaan.

Ik kreeg wlan op een 166mhz met 64mb laptop trouwens niet aan de praat. Waarschijnlijk wegens te weinig intern geheugen (was minder als de system requirements voor mijn kaart). Denk dat je met 16mb helemaal beperkt bent in je wlan card keuze.

[ Voor 54% gewijzigd door Polster op 06-06-2005 22:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Polster schreef op maandag 06 juni 2005 @ 22:34:
Het PCMCIA slot moet idd 32 bits zijn en cardbus ondersteunen. Weet niet of er 16-bit wlan kaarten bestaan.

Ik kreeg wlan op een 166mhz met 64mb laptop trouwens niet aan de praat. Waarschijnlijk wegens te weinig intern geheugen (was minder als de system requirements voor mijn kaart). Denk dat je met 16mb helemaal beperkt bent in je wlan card keuze.
Ja ik zie het bij USR kaartje heb je min 64mb nodig en bij andere die ik tot nu heb bekeken staat het er niet bij vermeld ;(.

edit: Misschien moet ik het plan maar laten varen dan :(, er moeten ook nog andere dingen aan gebeuren zoals een werkende accu en ik vind het beeldscherm met de resolutie 640x480 erg klein. Bah nog steeds geen internet in de tuin :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 23:06 ]

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:23
Misschien heb je nog ergens een oude wireless router liggen, ik heb hier een Sitecom WL-018 die ik opengemaakt heb, daar zat een Z-Com XI-325 in, een 16-bit PCMCIA kaart met PRISM 2,5 enz.

Die kaart is 16-bits, net zoals bijna alle andere router wireless kaarten :)

Die kaart zit hier nu in een Toshiba Satellite 110CS, P100, 24mb ram, win95 en het werkt prima :)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 22:55:
[...]

Ja ik zie het bij USR kaartje heb je min 64mb nodig en bij andere die ik tot nu heb bekeken staat het er niet bij vermeld ;(.

edit: Misschien moet ik het plan maar laten varen dan :(, er moeten ook nog andere dingen aan gebeuren zoals een werkende accu en ik vind het beeldscherm met de resolutie 640x480 erg klein. Bah nog steeds geen internet in de tuin :)
Als je wel stroom kan/gaat regelen in de tuin (aangezien je ook nog geen goede accu hebt), zou je een ethernet>wlan adapter kunnen overwegen. Moet je natuurlijk wel een netwerkadapter (met rj45 connector) op de laptop hebben (en een recente windows-pc om de wlan-adapter eenmalig in/af te stellen).
Zie bijv. http://www.asus.com/produ...l3=0&model=59&modelmenu=1

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Dit gaat zeker gaan. Wel niet supersnel maar toch. Je kunt best de lightweight desktop managers gebruiken en een licht besturingssysteem.

Voor zulke machientjes heb ik persoonlijk altijd geopteerd voor Slackware en Fluxbox en die draaien heel goed. De laatste nieuwe kernels en X.org draaien is geen enkel probleem. Enkel het grafische geweld en zware applicaties gaan niet goed gaan (Apache, MySQL, KDE, Gnome, spelletjes) alsook ga je een tijdje moeten wachten als je de kernel hercompileert. Probeer zo min mogelijk dingen te laden bij het booten.

Voor je wireless ga je wel moeten zien dat je PCMCIA slot je kaartje ondersteunt en dat je BIOS ermee overweg kan alhoewel dit weinig problemen mag opleveren. Ik heb al een 133MHz gezien met een Wireless PCMCIA en dat werkte. Je kernel moet het natuurlijk ook ondersteunen.

[ Voor 26% gewijzigd door Guru Evi op 08-06-2005 13:09 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

ik heb hier in huis een p1 150 laptopje met een 11 mbit wlan kaartje, werkt prima met windows me maar ik de lokale windows word zo goed als niet gebruikt want ik draai thuis citrix.
Pagina: 1