In mijn BIOS kan ik instellen op welk percentage mijn Intel Celeron (III) 1 GHz moet gaan draaien als hij te warm wordt: thermal throttling heet dit dacht ik. Verder lees ik op http://www.versalogic.com/Products/DS.asp?PN=VSBC-8 dat er blijkbaar moederborden zijn (in dit geval een single-board-computer) waarmee je dit throttlen programmatisch kunt instellen, vanuit je OS zeg maar. Nu zou ik dat ook willen: ik heb een server draaien met een bepaald programma erop dat precies weet wanneer het zelf druk bezig is, en vooral ook: wanneer het best met wat minder kloktikken kan.
Nu wil ik dus stroom besparen door mijn processor terug te kunnen clocken (throttlen) op momenten dat ik dat wil. Zou dit kunnen? Wat meer informatie:
- het gaat om een Socket 370 Intel Celeron 1 GHz
- op een Asus CUV4X-ME
- met een Apollo Pro133A chipset
- ik draai Windows XP SP2
Mijn vraag:
- zo ja: zijn er programma's die dit kunnen? Of nog beter: zijn er beschrijvingen over hoe ik dit zelf kan doen?
- is het uberhaupt mogelijk met dit moederbord/deze chipset? (Het lijkt me een moederbordkwestie...)
Nu wil ik dus stroom besparen door mijn processor terug te kunnen clocken (throttlen) op momenten dat ik dat wil. Zou dit kunnen? Wat meer informatie:
- het gaat om een Socket 370 Intel Celeron 1 GHz
- op een Asus CUV4X-ME
- met een Apollo Pro133A chipset
- ik draai Windows XP SP2
Mijn vraag:
- zo ja: zijn er programma's die dit kunnen? Of nog beter: zijn er beschrijvingen over hoe ik dit zelf kan doen?
- is het uberhaupt mogelijk met dit moederbord/deze chipset? (Het lijkt me een moederbordkwestie...)