Programmatisch throttlen Intel Celeron 1GHz

Pagina: 1
Acties:

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
In mijn BIOS kan ik instellen op welk percentage mijn Intel Celeron (III) 1 GHz moet gaan draaien als hij te warm wordt: thermal throttling heet dit dacht ik. Verder lees ik op http://www.versalogic.com/Products/DS.asp?PN=VSBC-8 dat er blijkbaar moederborden zijn (in dit geval een single-board-computer) waarmee je dit throttlen programmatisch kunt instellen, vanuit je OS zeg maar. Nu zou ik dat ook willen: ik heb een server draaien met een bepaald programma erop dat precies weet wanneer het zelf druk bezig is, en vooral ook: wanneer het best met wat minder kloktikken kan.

Nu wil ik dus stroom besparen door mijn processor terug te kunnen clocken (throttlen) op momenten dat ik dat wil. Zou dit kunnen? Wat meer informatie:
- het gaat om een Socket 370 Intel Celeron 1 GHz
- op een Asus CUV4X-ME
- met een Apollo Pro133A chipset
- ik draai Windows XP SP2

Mijn vraag:
- zo ja: zijn er programma's die dit kunnen? Of nog beter: zijn er beschrijvingen over hoe ik dit zelf kan doen?
- is het uberhaupt mogelijk met dit moederbord/deze chipset? (Het lijkt me een moederbordkwestie...)

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:54
Met cpucool kun je dit volgens mij instellen.

ff google op cpucool levert je de info. Celeron 1 gig is 100*10 en deze kan cpucool dan terugbrengen naar 66*10

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-08 12:19
Als het kan, kan het via de SMBUS.
Ga dus eens opzoek hoe je die benaderd vanuit je favoriete prog-taal.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit is meer wat voor PMG omdat het over CPU's gaat :)

Dus Move DOC -> PMG

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Even een update, speciaal voor de search :)
jantje112 schreef op maandag 06 juni 2005 @ 09:01:
Met cpucool kun je dit volgens mij instellen.

ff google op cpucool levert je de info. Celeron 1 gig is 100*10 en deze kan cpucool dan terugbrengen naar 66*10
Dat CPUcool lijkt inderdaad een goede oplossing. Dat het dan niet werkt is een tweede: de PLL op mijn moederbord wordt wel ondersteund, maar na het kiezen van (bijvoorbeeld) FSB/memory 90 en PCI 30 werkt de computer wel door maar de processorsnelheid is niet veranderd (gecheckt met Intel Processor Identi blablab, ShowMHz, Windows' System properties en SiSoft Sandra).
Ik ga er nog eens naar kijken, het kan komen doordat ik het moederbord in jumper-modus heb staan, misschien dat hij in jumperfree-modus wel wil luisteren.
frickY schreef op maandag 06 juni 2005 @ 09:22:
Als het kan, kan het via de SMBUS.
Ga dus eens opzoek hoe je die benaderd vanuit je favoriete prog-taal.
Dat is inderdaad wat CPUCool doet. Stel CPUcool gaat werken, dan zal ik eens een poging wagen (of gewoon de maker van CPUCool vragen of hij ook een command-line versie/aanpassing wil maken :*) )