[Access] Rijbron

Pagina: 1
Acties:

• knijtert
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-07 08:54
Ik heb een tabel werknemers met: ID, voornaam, tussenvoegsel en achternaam

En ik wil in een combo box de volledige namen zien, zonder kolommen. Maar als ik in de rijbron het volgende neerzet, voornaam + " " + tussenvoegsel + " " + " " achternaam, dan krijg je alleen de namen te zien die een tussenvoegsel hebben.

En ik wil ze dus allemaal laten zien... Moet dit met behulp van VBA?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Speciaal voor dze vraag (en ok, nog een paar duizend andere topics) hebben de Officesuites en -software opgericht :)

• knijtert
elevator schreef op zondag 05 juni 2005 @ 23:06:
Speciaal voor dze vraag (en ok, nog een paar duizend andere topics) hebben de Officesuites en -software opgericht :)
Mijn excuses :D

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Kan zonder VBA.. kijk maar eens naar Iif() en IsNull()

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• knijtert
nescafe schreef op zondag 05 juni 2005 @ 23:15:
Kan zonder VBA.. kijk maar eens naar Iif() en IsNull()
Zou je me iets meer op weg willen helpen?

[voornaammedewerker]+" "+ lif(Not IsNull([tussenvoegselmedewerker]); tussenvoegselmedewerker; " ") + " "+[achternaammedewerker]

Ik heb gezocht op inet naar de methodes die je gaf, daar kom ik bovenstaande van maken... Het resultaat is een lege combo box

[ Voor 52% gewijzigd door knijtert op 05-06-2005 23:54 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Aaneenschakeling van strings doe je met '&'. Het verschil tussen + en & zit hem inderdaad in de manier waarop er met null waarden wordt omgegaan. '&' converteert alles naar strings.

x + null=null;
x & null='x'.

'txt' + null=null
'txt' & null = 'txt'

Visual Basic:
1
=[voornaam] & (" "+[tussenvoegsel]) & " " & [achternaam]

Effect: als tussenvoegsel null is, wordt " " + [tussenvoegsel] null. De & operatoren zorgen ervoor dat er keurig één spatie tussen voornaam en achternaam komt te staan. Mooi hé? :9

't is alleen zo jammer dat gebruikers tussenvoegsels ook weg kunnen halen door een paar kee rop backspace te drukken, waardoor tussenvoegsel een string met lengte 0 wordt. En dan heb je verdomme toch twee spaties :(
edit:
Even uitgeprobeerd en access interpreteert 'n lege string ook als null. Werkt het sowieso goed :)

[ Voor 27% gewijzigd door Lustucru op 06-06-2005 00:05 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• knijtert
Niesje schreef op zondag 05 juni 2005 @ 23:58:
Aaneenschakeling van strings doe je met '&'. Het verschil tussen + en & zit hem inderdaad in de manier waarop er met null waarden wordt omgegaan. '&' converteert alles naar strings.

x + null=null;
x & null='x'.

'txt' + null=null
'txt' & null = 'txt'

Visual Basic:
1
=[voornaam] & (" "+[tussenvoegsel]) & " " & [achternaam]

Effect: als tussenvoegsel null is, wordt " " + [tussenvoegsel] null. De & operatoren zorgen ervoor dat er keurig één spatie tussen voornaam en achternaam komt te staan. Mooi hé? :9

't is alleen zo jammer dat gebruikers tussenvoegsels ook weg kunnen halen door een paar kee rop backspace te drukken, waardoor tussenvoegsel een string met lengte 0 wordt. En dan heb je verdomme toch twee spaties :(
edit:
Even uitgeprobeerd en access interpreteert 'n lege string ook als null. Werkt het sowieso goed :)
Het werkt! Bedankt! En over die spaties kijk ik wel heen hoor :p Edit: Dan is het helemaal top :p

Ik vrees btw dat ik binnenkort nogwat probleempjes ga posten, maar ik wil niet te snel wat vragen dus ik probeer het eerst zelf nog ff

[ Voor 17% gewijzigd door knijtert op 06-06-2005 00:12 ]

• knijtert
Ik heb een angst dat mijn relaties verkeerd zijn, volgens mij kloppen ze echt maar het werkt niet zoals ik wil...

De relaties staan in postgreSQL en dat vind ik nogal vaag, het zou dus goed kunnen dat ik me vergist heb :(
Als dat zo is heb ik een probleem
Pagina: 1