Voltage te hoog

Pagina: 1
Acties:

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02
Hallo,

Ik heb hier een Asus A8V Deluxe van mijn neef, die soms freezes in windows en games.

Ik heb eerst een andere videokaart geprobeerd en dat mocht niet baten.
De instellingen van de bios nagekeken, alles was ok.
Toen mbm 5 geïnstalleerd en wat zie ik daar, de 12 volt lijn geeft 16,5 volt. Meteen met SisoftSandra gekeken, geeft 15,5 volt aan. In de bios is het gewoon 12 volt. :?
Heb er een andere voeding in gehangen en de voltages blijven nog steeds 16,5 volt / 15,5 volt.

Prime95 uitgevoerd, alles ok. Memtest86+ uitgevoerd, alles ok.

Wat kan het zijn, mobo niet goed? _/-\o_

Verwijderd

16,5lijkt me wel heel bruut, een beetje overvolten kan wel maar meer dan 4 volt??

Heb je al eens gekeken met een multimeter, preciezer als dat meten doe je niet :)

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Wat voor soort voeding zat erin / heb je erin gezet, heb je de BIOS al geupdate? En inderdaad, zoals in de vorige post wordt geopperd even je voedingslijnen meten met een multimeter.

[ Voor 39% gewijzigd door Borizz op 05-06-2005 22:11 ]

If I can't fix it, it ain't broken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

_AcS_ schreef op zondag 05 juni 2005 @ 22:07:
[...]

Toen mbm 5 geïnstalleerd en wat zie ik daar, de 12 volt lijn geeft 16,5 volt. Meteen met SisoftSandra gekeken, geeft 15,5 volt aan. In de bios is het gewoon 12 volt. :?
Heb er een andere voeding in gehangen en de voltages blijven nog steeds 16,5 volt / 15,5 volt.

Prime95 uitgevoerd, alles ok. Memtest86+ uitgevoerd, alles ok.

Wat kan het zijn, mobo niet goed? _/-\o_
- progjes lezen onzin uit (wat zegt BIOS :? )
- voltagesensor van mobo leest onzin uit
- voeding is volkomen brak en geeft totaal verkeerde voltages
(waarbij bovenste meest waarschijnlijk is)

Oslik blyat! Oslik!

• bvk007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 13:39
Ik heb ook wel eens last gehad van een te hoog voltage, maar dat was dus omdat mijn moederbord kapot was, ik kon toen mijn 3v lijn niet regelen waardoor ik altijd 0.6v teveel op m'n lijn had, dus had ik onverwachtte crashes e.d. ik heb toen andere voedingen erin gehad maar niets hielp, totdat ik uiteindelijk m'n mobo voor garantie had weggestuurd en een nieuwe terug kreeg.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
Meten is weten!

Vaak genoeg ziten programma's of biossen er volledig naast. Mijn PC geeft +3 op de -12 volgens sisoft en mbm5. Maar m'n PC is op 2,65 gig volledig stabiel (ruim 700Mhz OC). Na het meten bleek dat er -11 op de -12 lijn stond. Maar die lijn maakt toch niks uit. Dus pak een multimeter en meet gewoon op een vrije molex.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02
Ik moest eerst even een voltmeter halen, de ouwe deed het niet meer :P

De voltages zijn met de meter goed, de 12 volt-lijn geeft 11.99 volt.

Wat kan het probleem dan zijn, van die freezes?
Pagina: 1