Toon posts:

PC valt (soms) uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na de wat algemene topictitel hier een wat uitgebreidere omschrijving:

De PC van m'n vriendin met de volgende specs (exclusief type-aanduidingen aangezien ik hem niet naast me heb liggen maar 100 km verderop maar hiermee zou je aardig ver moeten komen)

Pentium 4 1,8 Ghz
Biostar moederbord (kan me het type niet meer herinneren, i.i.g. met ouderwets PC100/133 ondersteuning)
FSP (Fortron?) 250 Watt voeding
GeForce 4MX videokaart
Samsung harde schijf
Samsung CD brander
Samsung CD speler

Wat er gebeurt is het volgende; als de computer opstart dan valt hij vaak spontaan uit, meestal als de computer net in Windows (XP) is. Soms blijft de computer wel aan en valt hij na een kwartier uit, soms doet hij het ook gewoon de hele dag. Wat ik gek vind is dat de computer niet reboot, maar dat het beeld wegvalt en de computer niet meer reageert, terwijl het lampje van het scherm en de fans gewoon aanblijven. Opnieuw starten kan alleen nadat de spanning van de computer is afgehaald.
M'n vriendin houdt trouwens vol dat het starten van een scan van de virusscanner ervoor zorgt dat de computer langer aanblijft staan. Klinkt mij gek in de oren, maar goed.

Wat is het volgens mij niet?
- Temperatuur
Aangezien de computer al uitvalt bij het opstarten is dit een beetje vergezocht. Checken van de temperatuur gaf rond de 50 graden idle temperatuur. Na wat testen met Prime95 zat hij trouwens op 71 graden en deed hij het nog steeds. Verder zijn er qua fans en heatsinks ook geen opvallendheden.
- Voeding
De enige echte energieslurper is de processor, ik heb geprobeerd zoveel mogelijk los te koppelen maar dat hielp niet. De voeding vervangen door een 410W ThermalTake voeding hielp ook niet. Verder lijken de voltages van beide voedingen gewoon goed.
- Videokaart
Het vervangen van de videokaart door een GeForce 2 Pro heeft geen effect gehad.
- CD spelers
Loskoppelen hiervan had geen enkel nut
- Geheugen
Ik heb een half uur GoldMemory gedraaid om het geheugen te testen, en een kwartier MemTest86+. Niet echt lang maar aangezien de computer meestal snel uitvalt zou dit lang genoeg moeten zijn voor fouten. Deze heb ik echter niet gevonden
- Virus/Spyware
Ik heb diverse programma's gedraaid waardoor dit het niet zou moeten kunnen zijn.

Wat blijft er nog over?
- CPU
Kan ik helaas niet zomaar vervangen, maar ik heb 25 minuten Prime95 gedraaid en in die periode heb ik geen fouten gekregen.
- Harde schijf
Hoe kan ik dit het beste testen? Ik hoor i.i.g geen vreemde geluiden en krijg geen vage errors ofzo dus ik denk niet dat dit het is.
- Moederbord
Kan ik helaas niet zomaar vervangen aangezien ik geen passend moederbord over heb. Wat opvalt aan het moederbord als ik de computer openschroef is dat er een soort roestachtig spul op de condensatoren rond de processor zitten en dat ze een beetje bol staan. Dit lijkt erg op de lekkende condensatoren van de andere topics.
- Brakke windowsinstallatie
Ik weet zelf niet hoe Windows spontaan kan rebooten zonder spyware maar het kan natuurlijk zijn dat ik niet alles weet (die kans is zelfs vrij groot ;))
- ?

Mijn vraag is, hoe sluit ik de andere mogelijkheden dan de meest logische (het moederbord) uit behalve door het te vervangen? Ik heb uiteraard geen zin om een moederbord te kopen/nieuwe condensatoren te solderen om er vervolgens achter te komen dat het ergens anders aan ligt.

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2025
als ik jou was zou ik eerst proberen om een hele dag/nacht (flink lang) iets buiten XP te draaien (bijv. memtest86) en kijken of ie dan ook uitvalt.

Als ie uitvalt, grote kans dat het NIET je XP installatie is,

als ie niet uitvalt, dan zou ik gaan formatteren :)

en als er iets is met je geheugen komt het toevallig ook nog langs :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Tomcat84 op 05-06-2005 21:54 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-08 22:22

Boss

+1 Overgewaardeerd

Hey, bizar. Ik heb precies hetzelfde met mijn computer. Ik denk dat het wel de temperatuur is. Ik heb er vooral last van na een paar uur 3D gamen. Uitzetten en weer aan: geen probleem...

Ik lees dit topic even verder mee!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-08 21:17
Denk toch dat je de elco's moet gaan vervangen, collega van me had een soort gelijk probleem met z'n computer.
Hier stond 1 elco bol en deed t grafische gedeelte t af en toe niet meer, na deze vervangen te hebben draaide t systeem weer stabiel.
;)

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-08 12:11

HMS

bolle condensators zijn niet goed denk ik zo :P ze zitten er vast met een reden :9

alleen condensators vervangen kan ook, ik heb het persoonlijk nog nooit gedaan.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
HMS schreef op zondag 05 juni 2005 @ 22:03:
bolle condensators zijn niet goed denk ik zo :P ze zitten er vast met een reden :9

alleen condensators vervangen kan ook, ik heb het persoonlijk nog nooit gedaan.
Het is een rotjob :/

Een MSI 645 Ultra bordje dat ik van iemand had gekregen had ook één bolle condensator en die was er heel moeilijk af te solderen (met zo'n klein pennetje wou het niet lukken en zo'n grote soldeerbout is ook niet praktisch) en er op zetten was ook niet makkelijk. Ik weet nog niet eens of het gelukt is aangezien ik geen ATX voeding op reserve heb liggen en geen zin heb om eentje uit een andere computer te halen (wil niets opblazen :P)

Verwijderd

Topicstarter
Tomcat84 schreef op zondag 05 juni 2005 @ 21:51:
als ik jou was zou ik eerst proberen om een hele dag/nacht (flink lang) iets buiten XP te draaien (bijv. memtest86) en kijken of ie dan ook uitvalt.

Als ie uitvalt, grote kans dat het NIET je XP installatie is,

als ie niet uitvalt, dan zou ik gaan formatteren :)

en als er iets is met je geheugen komt het toevallig ook nog langs :*)
goeie! Dat ik daar zelf niet op was gekomen ;)

• Tomcat84
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2025
het zou natuurlijk ook temperatuur of voeding kunnen zijn die bij hoge CPU belasting na een tijdje aan de noodrem trekt, dus ik weet niet of er een programma ala Prime95 torture test is wat niet in XP draait en je CPU lekker een tiental uur kan belasten? Of is mem86 ook vrij intensief? weet ik namelijk eigenlijk niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Tomcat84 schreef op zondag 05 juni 2005 @ 23:16:
het zou natuurlijk ook temperatuur of voeding kunnen zijn die bij hoge CPU belasting na een tijdje aan de noodrem trekt, dus ik weet niet of er een programma ala Prime95 torture test is wat niet in XP draait en je CPU lekker een tiental uur kan belasten? Of is mem86 ook vrij intensief? weet ik namelijk eigenlijk niet :)
Ik denk niet dat dat het is, de computer valt namelijk ook uit als je net Windows in bent. Dan zou de temperatuur nog niet hoog kunnen zijn, behalve als de koeling echt totaal niet klopt maar dat is niet het geval (er is gewoon airflow, heatsink maakt contact met cpu, fan blaast lucht op heatsink, temps zijn normaal). Memtest is wel een beetje intensief maar lang niet zo erg als Prime, ik geloof dat ik nadat ik rebootte van memtest een CPU temperatuur van +- 60 graden tegen 50 idle en 70 als ik prime een tijdje aanhad. Voeding heb ik even vervangen door een 410 watts merkvoeding, dat zou ook niet het probleem moeten zijn (zie ook topicstart :P). Wel bedankt voor het meedenken!

Verwijderd

Topicstarter
De computer heeft een hele nacht memtest86 gedraaid, dat wordt dus Windows er opnieuw opzetten en hopelijk (waarschijnlijk) is alles verholpen. Merci!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:40:
De computer heeft een hele nacht memtest86 gedraaid, dat wordt dus Windows er opnieuw opzetten en hopelijk (waarschijnlijk) is alles verholpen. Merci!
Ik hoop het ook voor je maar hou er wel rekening mee dat die condensatoren elk moment het kunnen begeven met als resultaat een instabiel systeem.

• chrisstructor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02-2020

chrisstructor

Employ your more evil being

Welke windows XP versie gooi je erop?
Met sp2 onstaan nog wel eens vage bsods en hangers..
(hoewel bolle/roestige condensatoren natuurlijk wel het een en ander verklaren :X 8)7 )

[ Voor 34% gewijzigd door chrisstructor op 08-06-2005 15:16 ]

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

Pagina: 1