Toon posts:

Superior cooling; phase change en methanol

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Over een tijdje ga ik weer een nieuw project starten.
Dit keer ga ik de pc onder handen nemen.
Ik was van plan een phase change cooling te bouwen alleen dan anders als normaal.
In eerste instantie was het niet mijn bedoeling om over te gaan clocken; het gaat gewoon om de fun om het te hebben/bouwen.

Hier het schema:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/egberttheone/Images/Temp/idee.bmp

*fear my paint skils (8>

Het systeem:

De phase change setup doet niks anders als de methanol/water mengsel te koelen van reservior 1.
De andere setup is gewoon een ordinaire water koelings setup met een extratje, als ik de 3 weg valve bedien zal de phase change cooling worden gebypassed en kan de compressor still gelegd worden voor stroom besparing.
Alles word hardwarematig geregeld met een PIC ook kan je de tempratuur instellen en worden de FAN's geregeld.
PSU heb ik zelf voorzien van water coolingsblok dit is al klaar.
De 2 radiators komen waarschijnelijk boven elkaar 6 120mm fans vind ik iets wat extreem.
Bijde reserviors worden gevult met een methanol/water mengsel
De phase change setup wil ik vullen met propaan.
De kast word van MDF met een aantal luchtdichte compartimenten.
Voor de warmtewisselaar gebruik ik een van een nefit turbo ketel.

Mijn vraag luidt:
Hebben jullie nog op of aan merkingen in dit systeem wat problemen kan/gaat geven?
Verder nog een aantal vragen over de phase change, waar koop ik koperbuis/capilary tube? wat voor olie moet ik gebruiken voor de setup? en waar haal ik dat? waar koop ik serivce aansluitingen om de compressor te vullen?

ik heb al aardig wat gelezen over phase change... mijn eisen zijn niet zo hoog, ik heb alleen nog niet echt een winkel kunnen vinden in nederland die dit soort spul verkoopt. :'(

Verwijderd

die radiator mag je eruit knippen en je mag een condensor tussen de compressor en de droger plaatsen. Ik zou ook nog wat verder lezen in bijvoorbeeld het [rml][ PC] Algemeen Phasechange discussie topic[/rml] voordat je verder gaat.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 22:31

Epsilon

je "condenser" moet na de compressor en voor de droger, nu zit ie voor de compressor en in de suctionline. Het phase-change systeem kan nu zn warmte niet kwijt.

Het systeem is wel erg ingewikkeld en 80% overbodig.

Neem een standaard waterkoeling en vervang alleen de radiator door de phase-change unit met heat exchanger. Dat is het makkelijkste systeem en werkt perfect. Je kan de compressor aan het uit laten schakelen met een thermostaat (te vindne in elke koelkast en vriezer) zodat als het water op temperatuur is, de compressor uit slaat. Na een bepaalde periode is je water weer opgewarmt en slaat de compressor weer aan etc etc.

Je kan allicht een radiator in serie zetten met je blokken om zo alsnog niet afhankelijk te zijn van het phase-change gedeelte, maar echt nuttig is het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 21:52:
die radiator mag je eruit knippen en je mag een condensor tussen de compressor en de droger plaatsen. Ik zou ook nog wat verder lezen in bijvoorbeeld het [rml][ PC] Algemeen Phasechange discussie topic[/rml] voordat je verder gaat.
jha dat zie ik nu ook das een domme grote fout. "die radiator mag je eruit knippen en je mag een condensor" dit snap ik niet? de radiator getoont is er 1 tje met 1 buis die zig-zag erdoor loopt.
Epsilon schreef op zondag 05 juni 2005 @ 21:53:
je "condenser" moet na de compressor en voor de droger, nu zit ie voor de compressor en in de suctionline. Het phase-change systeem kan nu zn warmte niet kwijt.

Het systeem is wel erg ingewikkeld en 80% overbodig.

Neem een standaard waterkoeling en vervang alleen de radiator door de phase-change unit met heat exchanger. Dat is het makkelijkste systeem en werkt perfect. Je kan de compressor aan het uit laten schakelen met een thermostaat (te vindne in elke koelkast en vriezer) zodat als het water op temperatuur is, de compressor uit slaat. Na een bepaalde periode is je water weer opgewarmt en slaat de compressor weer aan etc etc.

Je kan allicht een radiator in serie zetten met je blokken om zo alsnog niet afhankelijk te zijn van het phase-change gedeelte, maar echt nuttig is het niet.
Het systeem is inderdaad erg lomp maar wel erg functioneel. "Je kan allicht een radiator in serie zetten met je blokken om zo alsnog niet afhankelijk te zijn van het phase-change gedeelte, maar echt nuttig is het niet" op deze manier kan ik dus niet meer ondernull gaan, of ik moet me hele kamer mee gaan koelen. Ik moet 2 apparte systeemen hebben want een hardeschijf onder nul drukken is geen goed idee O+

EDIT: beetje dom; ik heb al een compressor gekocht helemaal nieuw zie hier gaat om de DC110E10RAW5 neem aan dat ik deze gewoon kan gebruiken met propaan?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 22:23 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:11

Exigence

dnkroz

Je gaat wel een beetje hard van stapel. Ten eerste klopt je phasechange gedeelte al helemaal niet. De volgorde van de componenten moet anders, en ook die Airplex kun je niet gebruiken als condensor voor een phasechange unit, ten eerste omdat hij waarschijnlijk zachtgesoldeerd is, of (als hij dat niet is) de buizen niet van boven naar onder lopen.

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Ik zou het hardeschijven en voedings gedeelte helemaal los koppelen van de rest van de waterkoeling, het heeft toch niet zulke zware koeling nodig en het zorgt alleen maar voor slechtere koelprestaties voor de processor. Naar mijn mening is waterkoeling zowiezo wat overbodig voor de voeding en hdd's.
Een gewone radiator kan voor zover ik weet niet gebruikt worden als condensor, omdat die de hoge druk niet aan kan.

Klik mee voor GoT!........

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het schema ff recht gezet :P de evo aiplex radiator bestaat uit 1 lange koperbuis die exact zoals in een condensor loopt. hij is getest tot 30 bar, en kan dus ook hard gesoldeerd worden.

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09-2025

Ikke!

aka Netfinity

Of die compressor gebruikt kan worden met propaan en of hij genoeg vermogen heeft enzo weet ik niet. Weet alleen hoe het systeem globaal werkt. Heb je het topic hierover al doorgelezen? Staan veel nuttige dingen in. Maar zoals je het nu tekent, staat je hdd gedeelte nog in verbinding met het processor gedeelte, is dit je bedoeling? Lijkt me dat het beter presteert als je die twee gescheiden houdt.
Hm heb je alleen wel het probleem (als je 2 aparte water kringlopen hebt) dat je nog een rad erin moet verwerken voor het processor gedeelte.
Wat je ook zou kunnen doen, is er een extra afsluiter in zetten, zodat het twee losse waterkringlopen zijn als de compressor draait. Als je de compressor vervolgens uit zet, zet je die afsluiter open, waardoor de twee water kringlopen samengevoegd worden en allebei gebruik maken van de rad nmr. 2

edit:
Oh nee, ik zag het verkeerd, de klep die er in zit zorgt hier al voor. Is misschien alleen sprake van een beetje warmteuitwisseling tussen de 2 kringlopen (bij de reservoirs), maar dit zal niet echt veel zijn. Je hebt zo wel een groot oppervlak waarop condensvorming op kan treden trouwens.

[ Voor 16% gewijzigd door Ikke! op 05-06-2005 23:06 ]

Klik mee voor GoT!........

Verwijderd

dat is een r600a compressor zo te zien. Het is niet 100% zeker dat die wel wil starten met propaan.

Ik zou inderdaad voeding en HDD als 1 gescheiden circuit zien. Je bereikt er absoluut niks mee als die dingen onder kamertemp zijn oid.

Verwijderd

Topicstarter
Ikke! schreef op zondag 05 juni 2005 @ 23:02:
Je hebt zo wel een groot oppervlak waarop condensvorming op kan treden trouwens.
yep daarom een costume made case van MDF alles word geisoleerd en veel delen zullen luchtdicht worden gemaakt en met een vochtvreter erin. (MDF word behandeld met veel lak)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 23:10:
dat is een r600a compressor zo te zien. Het is niet 100% zeker dat die wel wil starten met propaan.
Waarschijnlijk heb je inderdaad een runcondensator nodig (ding kan zo te zien als rscr gebruikt worden).
Verder zul je met propaan ook aan je compressor-koeling moeten denken.

Ik zou zelf in zo'n geval meer gaan denken aan een R600a vulling. Dan werkt de compressor ook zoals deze bedoelt is, geen startproblemen, geen koelingsproblemen, en je krijgt een mooi stil systeem :)

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Heb je trouwens al ervaring op dit gebied?
Misschien eerst eens een testopstelling maken in het klein? ;)

Verwijderd

Topicstarter wil een systeem met een 'backup' als de koeler uitvalt. Lijkt mij zinloos.
Als de compressor uitvalt kun je de lopende programma's nog wel afsluiten. Daarna zul je de boel moeten repareren.

Ga eens experimenteren met een gesloopte ijskast, waarbij je het 'vriesgedeelte' (verdamper) in een bak water zet, waarin ook de slangen van de waterkoeling hangen. Zoek eens op Smollys. Die heeft leuke resultaten behaald met zo'n opstelling.

Verwijderd

Ik weet het niet hoor met zo'n Airplex... :? Zou dat goed gaan? Meestal word het afgeraden dat soort spul te gebruiken. Alhoewel 30bar wel genoeg moet zijn imo.

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 10:41:
Ik weet het niet hoor met zo'n Airplex... :? Zou dat goed gaan? Meestal word het afgeraden dat soort spul te gebruiken. Alhoewel 30bar wel genoeg moet zijn imo.
Tja... waarom een airplex als je gewoon voor minder geld een echte condensor kan kopen :?

Verwijderd

Topicstarter
Vandread schreef op maandag 06 juni 2005 @ 11:04:
[...]

Tja... waarom een airplex als je gewoon voor minder geld een echte condensor kan kopen :?
ik heb deze rad al liggen en deze is geschrikt, ik moet alleen de laatste winding door flexen anders kan er olie in blijven liggen. De rad is uit 1 langekoperbuis getrokken.
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 10:09:
Topicstarter wil een systeem met een 'backup' als de koeler uitvalt. Lijkt mij zinloos.
Als de compressor uitvalt kun je de lopende programma's nog wel afsluiten. Daarna zul je de boel moeten repareren.

Ga eens experimenteren met een gesloopte ijskast, waarbij je het 'vriesgedeelte' (verdamper) in een bak water zet, waarin ook de slangen van de waterkoeling hangen. Zoek eens op Smollys. Die heeft leuke resultaten behaald met zo'n opstelling.
ik wil meteen al the way, ik heb al wel wat ervaring jha maar nog niet met afvullen. Heb ooit eens een ijsmachine gehad. :7 Verder is het geen back-up systeem maar een systeem zodat als het niet hoeft ook zonder de compressor kan werken.

Verwijderd

probeer die lui van airplex eerst is even te pakken te krijgen en ze te vragen op welke druk deze radiator van je getest is. Persoonlijk zal ik nooit iets dergelijks gebruiken zonder 100% zekerheid. Als je ventilators het begeven of gewoon niet aangezet worden kan de persdruk flink hoog worden (>25bar). Als er bij die druk een leiding knapt met vloeibaar propaan erin ben ik liever ergens anders...

Verwijderd

Topicstarter
de druk is 30 bar, staat op de site verder staat er bij dat hij uit 1 langelijding is getrokken. ik twijfel er niet aan dat hij het niet houd of dat hij slecht gaat presteren. Meschien kan ik beter R600 erin doen idd. alleen waar haal ik dit en wat voor olie moet erbij en waar haal ik dat? is er verder iemand die een shop weet voor phase change stuff in nederland (of zonder verzends kosten in het buitenland)? _/-\o_

Verwijderd

Kijk nog eens naar die Smollyslink!
Als het reservoir voldoende inhoud heeft (veel vloeistof), en je gebruikt een thermostaat (zoals smollys), dan hoeft de compressor alleen te draaien als het echt nodig is. Smollys kon hem uren stilzetten! Heatexchanger en (geïsoleerd) reservoir combineren is het meest logisch.

Dus 'bezuinigen' door een tweede koelcircuit aan te zetten is overbodig.
Waarom dan nog een extra reservoir, een extra radiator, een klep, een extra pomp, extra koelblokken[??]... gebruiken?

Jouw schema klopt ook niet: radiator 2 moet tussen reservoir 2 en de 'in'-klep staan. De tweede pomp en koelblokken vervallen. Je kunt ook niet twee waterblokken op één en dezelfde processor zetten. ;)

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Ik zou je psu en hdd's gewoon koelen zonder verbinding met de rst van het systeem. Je hebt geen weet van hoe de flow zich gaat gedragen en het han iedere dag anders zijn. Deze dingen hebben niet veel extra koeling nodig(al helemaal niet als er niet overgeclocked word), dus ik denk dat alleen wc voldoende moet zijn.

Voor die andere onderdelen, het lijk me sterk als je compressor genoeg warmte kan afvoeren om zowel een CPU, als GPU als NB te koelen. En zelf al lukt dat(en dan heb je toch een flinke compressor nodig) lijkt het me sterk dat de temps zo laag worden dat je methanol nodig hebt. Een flinke scheut stroh rum van 80% doet wonderen, iig tot temps van -40 oid. Lijk me sterk dat je ooit zo laag komt met 3 hitte bronnen.....

Tis allemaal waarchijnlijk een keer gezegd, maar je overkilled de zaak, daarnaast zie ik de kans groot dat je met rad 2 het water opwarmt, omdat in het geval je compressor res 1 tot 0'C afkoelt, het water zelfs na een CPU, NB & CPU ammenooitniet warmer word dan kamer temperatuur.

Je systeem is niet alleen overkill, maar ook bezig warmte over en weer aan het pompen, wat nog de temp van je componenten, noch de stroomrekening ten goede komt.....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Rey Nemaattori schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 01:27:
Ik zou je psu en hdd's gewoon koelen zonder verbinding met de rst van het systeem. Je hebt geen weet van hoe de flow zich gaat gedragen en het han iedere dag anders zijn. Deze dingen hebben niet veel extra koeling nodig(al helemaal niet als er niet overgeclocked word), dus ik denk dat alleen wc voldoende moet zijn.
Mee eens. Sowieso gaat het extreem koelen van deze dingen alleen maar voor extra problemen zorgen. Condens op harde schijven is niet iets waar je op zit te wachten :)
Voor die andere onderdelen, het lijk me sterk als je compressor genoeg warmte kan afvoeren om zowel een CPU, als GPU als NB te koelen. En zelf al lukt dat(en dan heb je toch een flinke compressor nodig) lijkt het me sterk dat de temps zo laag worden dat je methanol nodig hebt. Een flinke scheut stroh rum van 80% doet wonderen, iig tot temps van -40 oid. Lijk me sterk dat je ooit zo laag komt met 3 hitte bronnen.....
Dit zal op zich wel meevallen. Hangt een beetje af van het koelmiddel wat je gebruikt, maar een 11cc compressor met een propaanvulling zal toch een behoorlijk lage temperatuur weten neer te zetten. Maargoed, dat zou in dit geval ook een behoorlijke opgave worden voor die compressor. Met r600a zouden de temperaturen wel hoger uitvallen, maar toch nog behoorlijk onder nul blijven verwacht ik.
Tis allemaal waarchijnlijk een keer gezegd, maar je overkilled de zaak, daarnaast zie ik de kans groot dat je met rad 2 het water opwarmt, omdat in het geval je compressor res 1 tot 0'C afkoelt, het water zelfs na een CPU, NB & CPU ammenooitniet warmer word dan kamer temperatuur.
Die 2e rad moet inderdaad niet meedraaien in hetzelfde circuit als je de chiller aan hebt staan. En dat hoeft ook helemaal niet als er een 2-weg klep in zit :)

Maar als je koelsysteem genoeg capaciteit zou hebben, zou je wel die rad als intern airco-systeem kunnen gebruiken. De fan andersom laten draaien en koud water door de rad pompen. Op die manier zuig je koude (droge) lucht je kast in. Je moet wel rekening houden met afvoer van water (vocht wat in de lucht zit en wat condenseerd op de rad) en zoals ik al zei moet je behoorlijk veel capaciteit hebben.
Pagina: 1