Toon posts:

[Geforce 6200] Texture + overige problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recentelijk een GeForce 6200 in mijn computer gezet, maar wat ik ook probeer hij lijkt maar niet normaal te willen functioneren mbt games. Na 2 dagen eraan werken en 150 restarts later dacht ik, het wordt wel tijd om hulp te vragen ;) Ik zal proberen zo goed als ik kan uit te leggen wat eraan de hand is en hieronder alle gegevens van DxDiag en 3D Mark 03 copy-pasten, zodat helder is wat er in mijn computer gaande is.

In het kort is mijn systeem:
  • AMD Athlon(tm) XP 1800+, ~1.6GHz
  • Windows XP Professional
  • 512MB RAM
  • Moederbord: MSI KT3 Ultra KT333 DDR
  • NVIDIA GeForce 6200 met 256MB Memory
  • NVIDIA ForceWare 71.89
  • DirectX 9.0c
Dus eigenlijk de kaart is net nieuw, de nieuwste drivers + directx en volgens alle tests moet het prima werken en zijn er geen conflicten of problemen. Dit is theorie, want in de praktijk doet dus geen enkel spel het normaal. Ik heb een aantal spellen, NVIDIA techdemos en tests gedaan, maar allemaal geven ze dezelfde soort problemen. Ik heb het idee dat deze problemen niet specifiek om het spel gaan, maar meer om de videokaart ofwel de drivers of zoiets. Zodra er 3D graphics nodig zijn, dan ofwel start het uberhaupt niet of krijg je immens veel artifacten, texture problemen, etc. Ik vind het lastig uit te leggen, want ik ben niet helemaal thuis in de terminologie, maar hier zijn een paar voorbeelden van hoe het er in 3D Mark 03 uitziet:

Afbeeldingslocatie: http://photos13.flickr.com/17606593_94a63c53b1_b.jpg

Bij de Brother in Arms Demo heb ik soortgelijke problemen. De textures kloppen totaal niet en hoe langer je speelt hoe vager het eruit gaat zien. Dat is ook zo bij 3DMark 03. Als je begint ziet het er nog redelijk uit, maar zodra het mis gaat zie je dit al op het laad-scherm. Dan is die text niet meer leesbaar (fuzzy) alsof er een kopie opstaat die net iets verplaatst is. Dit fuzzy-verplaatsing gebeurt ook in de Dxdiagnose Direct3D tests. In principe als ik DirectX 7, 8, 9 test doet hij het goed. Ik zie gewoon een kubus rondraaien met scherpe textures. Zodra het 'mis' gaat, dan krijg je bij DX7 punten op de texture en bij DX8+9 een fuzzy-verplaatste texture. Eigenlijk is het bij alle spellen hetzelfde. Of ze starten niet eens op, of ze beginnen met matige graphics die steeds vervormder raken. Het vreemde is ook nog dat zodra het dus 'mis' is, wanneer ik een programma als Ableton Live opstart ik tevens een soort fuzzy-verplaatsing krijg, waardoor niks meer duidelijk te lezen is.

Om alle grafische problemen op te lossen heb ik inmiddels al van alles geprobeerd. Afgezien van overal zoeken of er een oplossing voor is. Ik heb van alles met DirectX geprobeerd, maar zit nu op DirectX 9.0c en vermoed dat deze niet het probleem veroorzaken. Verder heb ik nieuwe moederbord / bios drivers en vooral veel - heel veel - videokaart drivers geprobeerd. Ik heb zo'n beetje elke NVIDIA driver tussen 6x en 7x getest (76.45, 71.89, 71.84, 66.93, etc.), maar allemaal geven ze dezelfde soort problemen. Soms doet ie het iets langer goed, of dan is die texture fout dan die. Maar allemaal lossen ze het probleem niet op.

Ik hoop dat iemand me - ondanks deze uitleg ;) - kan helpen met het oplossen van dit probleem. Want op dit moment kan ik dus geen enkele 3D-toepassing doen, wat toch wel het doel is van een 3D kaart.

ALLE gegevens was toch niet zinvol, hoor ik net, daarom deze *EDIT*

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 10:08 ]

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 19:37
ik heb het toch maar ingekort anders werd het wel HEEL lang)
Dit is ingekort...? :o

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-08 15:47

FlyEragon

Alien Monkeys

Waar je het niet over hebt, zijn de temperaturen in je kast. Misschien wordt je kaart wel zo heet dat hij daarom zo vage textures geeft.

Verwijderd

1) zoveel info hebben we niet nodig. Kort het in aub! Dit is heel irritant
2) misschien is je kaart stuk?

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:40
Heb je de kaart overklokt? Wat zijn de temps?

Kort aub in!!!! Dit is niet te doen. Wat een irritant lange post.

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

temperatuur is idd belangrijk om te weten, maar ook wat voor voeding je in je compu hebt zitten. een redelijke 300watt voeding lijkt me het minimum voor deze kaart. (er van uitgaande dat je maar 1 of 2 harddisks in je compu hebt)
kijk anders eens met een capabel programma (speedfan, mbm) wat je voltages zijn (3.3v, 12v en 5v).
ook vraag ik me af of deze kaart niet een extra voedingconnector heeft (intern, aan de achterkant van de AGP-kaart), zit ie er en is ie aangesloten?
dit lijkt me zowiezo een hardware probleem, aangezien je al verschillende drivers e.d. hebt geprobeerd.
mijn laatste tip: probeer de kaart indien mogelijk eens in een ander systeem en kijk wat ie daarin doet.

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-08 22:02

link_mario

Ofwa?

jeroen__online schreef op zondag 05 juni 2005 @ 20:37:
temperatuur is idd belangrijk om te weten, maar ook wat voor voeding je in je compu hebt zitten. een redelijke 300watt voeding lijkt me het minimum voor deze kaart. (er van uitgaande dat je maar 1 of 2 harddisks in je compu hebt)
kijk anders eens met een capabel programma (speedfan, mbm) wat je voltages zijn (3.3v, 12v en 5v).
ook vraag ik me af of deze kaart niet een extra voedingconnector heeft (intern, aan de achterkant van de AGP-kaart), zit ie er en is ie aangesloten?
dit lijkt me zowiezo een hardware probleem, aangezien je al verschillende drivers e.d. hebt geprobeerd.
mijn laatste tip: probeer de kaart indien mogelijk eens in een ander systeem en kijk wat ie daarin doet.
6200 Heeft volgens mij geen extra molex.

Verder is idd de startpost te lang, en ik denk dat het meest voor de hand liggend je tempraturen zijn. Chek die eens! en post ze, zijn ze giga hoog(idle bijv. 60 graden ofzo)....Kijk eens of je koeler wel goed vast zit!

Verwijderd

2 redenen denk ik, of hij word te warm (moeilijk voor te stellen) of het geheugen is brak, in beide gevallen gewoon trug brengen en garantie claimen

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties. Ik ben nu bezig met speedfan (temperatuur meten etc.). Zal ik zo over posten. Verder zit er inderdaad 1 hard disk in de computer. De kaart is niet overklokt. Hij is net nieuw uit de winkel, uit de doos, direct in de computer :) Dus mocht het aan de kaart zelf liggen, dan heb ik in ieder geval garantie. Alleen ik ga niet graag naar die zaak terug, want deze nieuwe kaart heb ik juist gekregen, omdat ze mijn andere kaart al 4 (!) maanden in reparatie hadden. Ik ga dus liever NOOIT meer naar die zaak, maar ja, als die kaart kapot is, dan natuurlijk wel.

Valt er nog hoop te putten uit het feit dat hij het in windows, zolang je niet 3D bezig bent, gewoon wel doet en dat de computer op zich niet vastloopt - enkel vage textures? Of zijn er behalve temperatuur en kaart-is-kapot nog andere opties?

Ik zal zo meer info over temp (staat nu op 40C, maar ik down ff 3DMark05 om 3D te testen) + voltage posten. In ieder geval dank voor de reacties tot nu toe :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit keer 3D Mark 05 geprobeerd. In ieder geval dezelfde problemen, triangles of textures ofzo die helemaal niet kloppen. Ik heb dezelfde test 2x gedaan en de eerste keer was hij nog enigzins normaal, maar de tweede keer kon je nauwelijks ontwaren wat er in-game gebeurde door vreemde textures. Verder was mijn framerate tussen 0 en 5 fps, is dit normaal voor mijn systeem-specs? In de speedfan log van Temp 1 en Temp 2 lijkt het erop dat het de temperatuur niet het probleem is, want ook al gaan beide metingen licht omhoog - temp 1 tussen 39 - 41 en temp 2 tussen 44 - 46 - de temperatuur lijkt niet extreem omhoog te gaan. Ze blijven rond die temp zitten volgens mij.

Zijn er nog dingen die ik moet opzoeken / noemen / kan meten met een handig proggie?

Verwijderd

Dit is al de zoveelste keer dat ik soortgelijke problemen met een 6200 op GOT heb gezien. Ik zou de kaart gewoon ruilen, of iig ff proberen om de boel te draaien met een open kast. Je hebt gewoon recht op garantie, de kaart heeft het nooit goed gedaan. Wat sowieso wel zou moeten.

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:40
Denk toch dat je gpu te heet wordt of dat er brak geheugen op je 6200 zit. Als ik jou was zou ik de kaart (ondanks alle problemen die je met deze winkel hebt) gaan omruilen voor een ander exemplaar of op zijn minst in jouw bijzijn laten testen in de winkel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog eens de temperatuur met speedfan doorgenomen, dit keer met een open kast. Zelfde conclusie, het ligt waarschijnlijk niet aan de temperatuur. Ik doe 3DMark05 en er klopt niks van het beeld maar temp is OK. Temp 1 schommelt rond de 35C (max 37) en Temp 2 zit rond de 37C (max 40). Dus als hier de goeie temperatuur wordt gemeten, dan is dat het probleem waarschijnlijk niet.

Wat wel opviel bij 3D Mark - afgezien van lage score 1109 & 0-5 fps - is dat gelijke systemen dubbele scores halen, maar vooral dat een variable in Display Information / Graphics Chipset (dus van de Geforce 6200) bij alle andere GELIJKE kaarten anders is, namelijk de Memory Clock. Bij mij stond deze op 12 MHz terwijl hij bij alle anderen rond de 500 a 600 MHz of nog hoger stond. Wellicht is dit het probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord is trouwens: MSI KT3 Ultra KT333 DDR.
Deze is gewoon compatible met Geforce 6200 toch?

Verwijderd

Topicstarter
In de Display Device info van 3D Mark staat dit:

NVIDIA GeForce 6200 Driver 7.1.8.9
[...]
VGA Memory Clock 12.8 MHz
VGA Core Clock 300.9 MHz

Lijkt me erg laag, niet?

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 10:23:
In de Display Device info van 3D Mark staat dit:

NVIDIA GeForce 6200 Driver 7.1.8.9
[...]
VGA Memory Clock 12.8 MHz
VGA Core Clock 300.9 MHz

Lijkt me erg laag, niet?
dat klopt idd niet, maar draai je wel de laatste versie van 3dmark? het kan zijn dat ie de clocksnelheid niet goed kan uitlezen (klein bugje?) of probeer anders eens Everest, hiermee kun je allerlei info over je systeem opvragen, waaronder de GPU en memory clock van je VGA kaart (als second opinion ;) ).

zoals het er nu naar uitziet is je kaart gewoon brak, als ook everest een verkeerde clocksnelheid aangeeft mag je er vanuit gaan dat ie niet helemaal lekker is, dus wordt t een rma gevalletje lijkt me.

p.s.: zijn je voltages (ook te zien in speedfan) wel normaal?

Verwijderd

Topicstarter
Voltmetingen uit Speedfan geven de volgende waarden:

VCore: 1.76V
+3.3V: 3.31V
+5V: 4.95V
+12V: 12.34V
-12V : -11.87V
-5V: -5.10V
+5VSB: 5.62V
VBAT: 3.46

Dus Volt lijkt in orde.

Everest geeft volgende waarden:

Motherboard
CPU Type AMD Athlon XP, 1533 MHz (11.5 x 133) 1800+
Motherboard Name MSI KT3 Ultra (MS-6380E) (5 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DIMM, Audio)
Motherboard Chipset VIA VT8367 Apollo KT333
System Memory 512 MB (PC2100 DDR SDRAM)
BIOS Type AMI (02/28/02)

Graphics Processor Properties
Video Adapter nVIDIA GeForce 6200 HSI-AGP
GPU Code Name NV44AGP
Bus Type AGP 4x
Memory Size 256 MB
GPU Clock 301 MHz
RAMDAC Clock 400 MHz
Pixel Fillrate 602 MPixel/s
Texel Fillrate 602 MTexel/s

Memory Bus Properties
Bus Type DDR
Bus Width 32-bit
Real Clock 6 MHz (DDR)
Effective Clock 13 MHz
Bandwidth 52 MB/s

?

• jeroen__online
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 12:02:
Voltmetingen uit Speedfan geven de volgende waarden:

VCore: 1.76V
+3.3V: 3.31V
+5V: 4.95V
+12V: 12.34V
-12V : -11.87V
-5V: -5.10V
+5VSB: 5.62V
VBAT: 3.46

Dus Volt lijkt in orde.

[...]
Memory Bus Properties
Bus Type DDR
Bus Width 32-bit
Real Clock 6 MHz (DDR)
Effective Clock 13 MHz
Bandwidth 52 MB/s

?
je volts lijken idd in orde, de memclock lijkt gewoon brak, ik zou maar s terug naar de winkel gaan met die kaart, dit ziet eruit als een typisch garantie gevalletje...

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:04
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 12:02:

Everest geeft volgende waarden:

Graphics Processor Properties
Video Adapter nVIDIA GeForce 6200 HSI-AGP
GPU Code Name NV44AGP
Bus Type AGP 4x
Memory Size 256 MB
GPU Clock 301 MHz
RAMDAC Clock 400 MHz
Pixel Fillrate 602 MPixel/s
Texel Fillrate 602 MTexel/s
[/small]
Memory Bus Properties
Bus Type DDR
Bus Width 32-bit
Real Clock 6 MHz (DDR)
Effective Clock 13 MHz
Bandwidth 52 MB/s

?
ik hoop dat dat van die bus breedte een bug is, anders moet je bij het terugbrengen er maar op letten dat je een 128-bits bus mee terug krijgt !

[ Voor 26% gewijzigd door Zeus op 06-06-2005 14:25 ]

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff gebeld met de winkel dat ze me kunnen verwachten. Ik ga morgen met kast er naar toe en ga pas weg als hij het goed doet ;) Ik hou jullie op de hoogte.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, goed nieuws, vooral voor mij ;) Ik heb een nieuwe Geforce 6600 voor die defecte 6200 gekregen. Hier zit ook nog een heel pakket spellen (Splinter Cell: Pandora Tomorrow, Prince of Persia: Warrior Within) bij, maar vooral hij werkt gewoon. Die geheugen waardes zijn hier wel normaal en in 1x werkt alles. Gelukkig werken de drivers (nvidia, directx) tegenwoordig voor alle kaarten, dus hij is meteen gebruiksklaar. Mijn 3DMark05 scores zijn zelfs een stuk hoger dan voor mensen met vergelijkbare systemen en zelfs snellere CPU's. Dus al met al een goed einde. In ieder geval bij deze hartelijk dank voor iedereen die heeft geholpen :)
Pagina: 1