Toon posts:

MSI 915P mobo wel of geen RAID?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakies :-D

Nou heb ik gisteren een nieuw systeem bij elkaar gekocht en in elkaar gezet. Het is een Intel P4 systeem met 2 WD-raptor schijven en 1 WD-caviar schijf, allen SATA.

Het moederbord is een MSI 915P Combo. En voor de duidelijkheid: op de zijkant v.d. doos staat er op het stickertje: 915P Combo - FR (601-7058-010)

Op de site stond vermeld dat deze mobo RAID ondersteuning moet hebben. Nadat alle onderdelen geplaatst waren, systeem opgestart en getracht de handleiding te volgen (waar toch redelijk wat onduidelijkheden in staan vermeld, maar goed, dit erbuiten gelaten). Hierin staat vermeld dat in de BIOS bij de optie 'Integrated Peripherals - SATA device Configuration' de schijven in RAID te configureren moet zijn. Helaas, alleen de optie IDE was te zien. Ook na heel internet afgestruind te hebben, heb ik hier niets over kunnen vinden. Na de BIOS upgrade was de functie nog steeds niet beschikbaar (en dit terwijl er op de doos toch echt SATA-RAID staat vermeld...).

Heeft 1 van jullie ook deze ervaring gehad, en msschn een oplossing hiervoor? Of weet iemand hier duidelijkheid in te verschaffen?

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:40

Piggen

Lekker bakkie

http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=603

Geen SATA-RAID hoor. Staat er niet iets van 'optional' bij op de doos dan ?

Verwijderd

Is het niet zo dat je in de BIOS bij onboard divises de enhanced controller aleen maar aan of uit kan zetten en dat tijdens het booten op CTRL+A moet drukken ofzo om in de RAID controller te komen.(net zoals dat bij mijn Asus P4C800-E Deluxe het geval is.)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:02

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op blz. 3-13 staat dat je de controller op Enhanced moet zetten. Daarna zou je de optie eronder op RAID kunnen zetten?

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals Prutz0r zegt, heb ik dat gedaan, alleen krijg ik de optie om RAID niet, maar alleen IDE.
Zowel op de doos als in de handleiding staat er niet bij dat SATA-RAID alleen optional is.
Van wat ander optionele dingen wel trouwens.

Ik heb inderdaad gezien dat het op de website niet erbij staat SATA-RAID, maar zoals ik al zei, staat het wel op de doos als in de handleiding vermeld. En ik ga er toch een beetje vanuit dat wat er op het product staat, eerder klopt dan wat er op de website staat aangezien websites vaak worden vernieuwd etc. Dan willen ze nog wel eens het een en ander vergeten erbij te zetten of misschien soms juist teveel.

En om inderdaad in zo'n RAID-menu te komen, is het bij deze MSI "CTRL + I", maar dat moet het wel eerst zij gelukt om sowieso de RAID-controller aan de praat te krijgen via het BIOS (zoals Prutz0r hier had verteld). En dat wil nou niet lukken.