Eigen domein: spam minimaliseren?

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mick
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04-2022

Mick

iedereen is uniek behalve ik

Topicstarter
Ik ben van plan een eigen domein te registreren, geen bedrijf maar gewoon voor persoonlijke dingen.

Nu is het enige wat me doet twijfelen: ik vermoed dat ik tonnen spam ga krijgen omdat ieder domein gepubliceerd wordt. Ik stel me zo voor dat spammers de sites waarop gepubliceerd wordt in de gaten houden en nieuwe domeinen onmiddelijk toevoegen.

Nu vraag ik me af, aan degenen die hier ervaring mee hebben: wat kun je doen om die kans te minimaliseren? Kun je b.v. een 'postmaster-adres' buiten het eigen domein opgeven (of heeft dat geen zin)? Zijn er registratie-mogelijkheden dat het domein 'minder goed' zichtbaar is voor de buitenwereld?

Ik weet wel dat je adressen kunt blokkeren, en alles wat niet voor een door jouw gedefiniëerd adres bestemd is tegen kunt houden (kost dat overigens wel bandbreedte?). Maar het lullige is dat ik nou juist een voornaam @ achternaam constructie wilde, en vermoed dat enigzins gebruikelijke voornamen onmiddelijk gespamd worden.

Anyone, any ideas? :)

computo ergo sum

Verwijderd

je kan idd een catch-all account aanzetten.
En die gewoon alle troep laten opvangen.
Je kan er ook voor kiezen om alleen voornaam@achternaam aan te laten komen en de rest te laten bounchen als "bestaat niej".

Of je installeerd gewoon een goede spamfilter op je mailserver.
Ik heb zelf ook meerdere domeinnamen.. maar voor de rest niet zoveel last ;)

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Ik heb zelf een domein om precies dezelfde redenen (vooral e-mail) maar krijg echt totaal geen spam.
Oké, bij registratie wordt je domein dan wel 'gepubliceerd', maar dan weet de spammer natuurlijk nog niet welke e-mailadressen actief zijn. Alleen dat postmasteradres dat verplicht is op het domein zelf. Verder zijn er ontelbaar veel mogelijkheden waaruit-ie moet raden waarvan er waarschijnlijk maar enkele werken (het is tenslotte een persoonlijk domeintje). Blijkbaar vinden spammers dit toch niet de moeite?
(Bij hotmail.com zal tenslotte vrijwel elk adres @hotmail.com wel bestaan, dus dat is veel makkelijker.)

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het risico bij .com enzo weer hoger is dan .nl.

Maar al met al valt het volgens mij erg mee. Het risico op spam is volgens mij juist gigantisch veel kleiner dan bij bekende domeinen als hotmail.com en planet.nl.
En je kan het nog wat verder beperken door in elk geval te zorgen dat de catch-all en het postmaster-adres niet naar je eigen mailbox verwijzen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45
Ach, misschien dat de gebruikelijke adressen als postmaster@ en abuse@ (die moeten bestaan volgens RFC 2142 - dacht ik :+) wel wat meer spam krijgen ja...

Bij mijn eigen domein bestaan deze 2 adressen wel, maar alles komt direct in een Public Spam folder terecht. Op de andere adressen pas ik nog een spamfilter toe (in mDaemon)... En tegenwordig kijk ik eigenlijk niet meer in die Spam Box, hij heeft nog nooit iets onterecht eruit gehaald... :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Mick
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04-2022

Mick

iedereen is uniek behalve ik

Topicstarter
Ok thnx, da's wel vrij duidelijk dan. :)

Ik twijfel nog of ik een eigen servert ga gebruiken of www & email ga redirecten. Misschien dat ik in het laatste geval toch maar zo'n gmail invite ga gebruiken, gmail zal naar ik vermoed wel redelijk goed de pech-spam die toch binnenkomt kunnen herkennen.

computo ergo sum

• bokkie11
  • Laatst online: 09-02 17:26
Ik heb 1 account aangemaakt met mijn eigen naam (en wat er op lijkt) dit komt dan netjes in mijn outlook binnen. De overige adressen stuur ik door naar gmail (deze check ik om de zoveel tijd even)

Ik heb ook bijna geen last van spam

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• wicher|IA
  • Laatst online: 10-04-2023
Ondanks m'n eigen domein ben ik toch ook overgeschakeld naar Gmail. Het werkt gewoon als een tierelier, prettiger dan Outlook dat ik eerst gebruikte.
De e-mail van m'n eigen domein stuur ik nu gewoon door naar m'n Gmail. Tenslotte wilde ik wel m'n speciale e-mailadres behouden, dat was namelijk 1 van de gedachten achter het eigen domein: nooit meer van e-mailadres hoeven veranderen bij een providerwissel.

Maar intussen nog steeds NOOIT spam ontvangen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 18:15:
je kan idd een catch-all account aanzetten.
En die gewoon alle troep laten opvangen.
Je kan er ook voor kiezen om alleen voornaam@achternaam aan te laten komen en de rest te laten bounchen als "bestaat niej".

Of je installeerd gewoon een goede spamfilter op je mailserver.
Ik heb zelf ook meerdere domeinnamen.. maar voor de rest niet zoveel last ;)
Bouncen lijkt me niet zo'n goed plan. De afzender die wordt opgegeven bij een dergelijke mail is ook maar willekeurig gekozen, dus daar bereik je niets mee, alleen maar extra belasting van netwerken. Gewoon linea recta naar /dev/null, daar bereik je het meeste mee :)

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:23

L0g0ff

omg

Je kunt spam op meerdere manieren afvangen. Hoe je dat wilt doen ligt meer aan jezelf.

- Wil je een eigen web / mail server draaien?
- Met welk operating system wil je aan de gang?
- Draait je mail bij je provider?
- Wil je spam op client of server niveau afvangen?

Voor je eigen windows server raad ik MDaemon (www.altn.com) aan.
Voor je eigen linux server de tutorial van www.qmailrocks.org/
Mail @ provider zie diensten provider
Voor client niveau kun je het beste ff de frontpage meuktracker tjecken

[off-topic]
Misschien tip voor de volgende keer: Maak iets duidelijkere openingsposts en check de search eerst voordat je iets post ;)
[/off-topic]

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• Rudi Vader
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-01 14:04
Ik heb dus ook een eigen domein maar Postmaster@ en abuse@ bestaan bij mij dus gewoon weg niet. Als ik op een vaag forum ga aanmelden maak ik wel een mail adres aan nospam@ en registreer me dan, vervolgens trap ik het mail adres eruit. De meeste spamboeren filteren het woord 'nospam' uit een mail adres en zo blijft er niets over.

Ga voor alle vragen over woordblindheid naar www.dyslexie.nl (of was het nu www.dyslexi.nl of eeh www.dislexie.nl of www.dyslexy.nl of www.dysleksie.nl of www.disleksi.nl of www.dysleksi.nl of eeeehh.....)

Pagina: 1