SB live 5.1 + DTT 2500 ac3-stream stottert

Pagina: 1
Acties:

• MNECMotU
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-03-2015
Hallo tweakers,

Ik heb een probleempje. Al heel de search en "het grote sblive" topic al afgezocht, maar helaas geen antwoord kunnen vinden, dus vandaar vraag ik het aan jullie.

Ik heb een SBLive 5.1 die digitaal aangesloten is naar mijn DTT 2500 setje. Zowel de Dolby Digital AC3 (tulp)kabel als de Digital Din kabel is aangesloten en werkt opzich wel.

In de software heb ik Digital Output Only aangevinkt en AC3 decode uitgezet, dat hoort ook zo, anders werkt Dolby Digital op de DTT 2500 natuurlijk niet.

Als DVD afspeelsoftware gebruik ik PowerDVD 5.0 Deluxe (ik heb ook 6.0 gebruikt, maar dat maakte niks uit). Ik draai XP met servicepack 2 met de Creative Live drivers.

Het probleem is nu dat bij het afspelen van dvd's het geluid constant hapert / stottert. Je ziet dan ook op de DTT 2500 het Dolby Digital lampje heel eventjes uitgaan tijdens zo'n hapertje. Dit gebeurt heel vaak, maar niet echt met regelmaat. Toch wel zeker om de paar seconde gemiddeld.
De dvdspeler van de pc is niet te traag, want het is ook zo als ik VOB files van de harde schijf afspeel.
Bij dingen die niet DD 5.1 zijn (dus geen AC3 stream hebben) doet het geluid het helemaal prima.

Ik heb al de laatste drivers van creative geprobeerd maar helaas... ik denk echt dat het probleem ergens in de driver / software zit, maar oudere drivers installeren heeft denk ik toch ook niet echt veel zin?

Wat nu te doen? Want dit werkt natuurlijk niet echt zo. Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• MNECMotU
* schop *

Kiek An is mij grote vriend! En als je z'n hoed wilt zien, moet je dat gewoon ff vragen...

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
PowerDVD legt nogal een behoorlijk beslag op je PC. Als je processor het niet aan kan dan krijg je inderdaad gestotter in het geluid.
Meestal is het lezen van de DVD data niet het probleem maar meer het decoderen van beeld en geluidsinformatie.

Probeer eens een andere applicatie die ook AC3 kan uitspuwen. dan weet je igg of het aan PowerDVD ligt.
Ik geloof dat er van Creative ook wel tools zijn om je optische verbinding te testen. :)

Weet je zeker dat ook je optische kabel goed is? misschien dat je er eentje van iemand kan lenen.
Als je optische pakketjes verstoord worden door een optische kabelbreuk kan is het ook mogelijk dat de optische data niet goed aankomt.
Maar ik denk zelf eerder dat het probleem in PowerDVD zit.

[ Voor 41% gewijzigd door -=bas=- op 07-06-2005 03:30 ]

Senile! Senile Oekaki

• MNECMotU
Ik heb naast PowerDVD nu ook WinDVD 6 geprobeerd.

Ook hier precies hetzelfde probleem.

De kabel is trouwens niet optisch, maar gewoon een tulp-tulp kabel (coaxial spdif). Deze zat standaard bij de DTT2500 bijgeleverd + het verloopstukje naar minijack voor in de digitale uitgang van de SBLive 5.1.

Als ik een stand-alone dvd-speler op de AC3-spdif-ingang van de DTT2500 aansluit is er niks aan de hand en werkt alles naar behoren.

Het is dus echt de SBLive die geen fatsoenlijk AC3-signaal kan sturen in dit geval.

Vroeger toen ik windows Me draaide deed het probleem zich helemaal niet voor, maar nu met XP wel... het lijkt erop alsof de DTT2500 niet met de samplerate (48KHz) van het inkomende AC3 signaal om kan gaan. Maar dat kun je nergens instellen en natuurlijk al helemaal niet configureren, dus lijkt het dat de driver niet echt geweldig geprogrammeerd is... het nadeel is nu ook dat er bijna geen drivers voor de Live te vinden zijn op internet. Ik heb al wel de laatste update van de soundblastersite gedaan, maar die lijkt zich na installatie gewoon niet te nestelen als driver. (nog steeds de oudere driverversie in apparaatbeheer).

Ik denk dus dat het hier mee te maken heeft, maar wie weet??!!! Suggesties? Meer reacties?

• MNECMotU
Ok, nog een schopje dan...

Ik heb iets gevonden door lang te googlen.

Het is wel in het Duits, dus voor de meesten onder ons niet zo makkelijk te lezen, maar ik kon het redelijk volgen:

http://www.supportnet.de/...essages.asp?autoid=164933

Deze persoon heeft dus precies hetzelfde probleem. Bijna dezelfde configuratie als ik heb. Wat opvallend is, is dat hij ook een VIA chipset heeft.

Zou het hier mee te maken kunnen hebben?

Zou ik misschien XP opnieuw moeten installeren, maar dan als standaard-pc (zodat de SBLive een ander IRQ krijgt)?

• MNECMotU
* schep *

* schop *

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 21:57
Dit is misschien wel een Creative tik. Ik heb deze week ook de Soundblaster Live 5.1 aangesloten via de interne SPDIF. Zelf eraan gebakken. Precies hetzelfde gedonder, gehaper en gestotter via de SPDIF. Nu ben ik erachter gekomen dat ik er alleen last van heb als ik aan het leechen ben.
Waarschijnlijk dus indien er teveel connecties via de netwerkkaart gaan (onbooard op Asus P4C800 deluxe).

Dus nu heb ik maar een audigy 2 gekocht, verdomme hetzelfde probleem.

Ik heb echt alles geprobeerd, drivers, software, bios update, intel inf update, ander pci slot, pci latency waarden en noem maar op. De onboard SPDIF heeft het niet, maar die heeft andere problemen. Als de hardware acceleratie van de soundcard niet uitstaat gaat het beeld stotteren om de zoveel minuten. Zo is het ook altijd wat.

Ik ga vandaag of morgen nog een andere netwerkkaart erin proppen en dan geef ik het op.

2 dingen kun je afleiden uit mijn verhaal:
- het ligt niet aan je speakers, want ik heb een gewone receiver
- het ligt ook niet aan VIA

• Pino64
Het is inmiddels gelukt.

Het was dus inderdaad de netwerkaansluiting. Die onboard rotzooi heeft ook altijd wat. Eerst dat geluid, nu weer die netwerkaansluiting.
Ik heb maar meteen alles uitgezet (firewire etc.)

Dus hoogst waarschijnlijk zal dit jouw probleem oplossen:

Zet alle onboard devices uit, vooral UTP 8)

• MNECMotU
Hee...

Bedankt voor je reactie! Ik heb geen onboard netwerkkaart, maar een PCI realtek ding.
Het zou daar inderdaad aan kunnen liggen, want die staat rechtstreeks aangesloten op m'n kabelmodem en dus is er eigenlijk constant activiteit.

Maarrrrr............

Ik heb het nu zelf eigenlijk al opgelost door de SBLive eruit te slopen en een simpel Trust 5.1 kaartje erin te proppen. Die staat met de Coaxial SPDIF uitgang op de DTT2500 aangesloten en jajajajaja geen gestotter meer... het ligt dus echt aan de Live met brakke aansturing.
Als ik met de Trust ook gestotter ga krijgen, ga ik echt ff proberen de netwerkkaart te disablen!

Maar nu eigenlijk een nieuwe vraag!

Ik hoop dat ik hier antwoord op krijg, zodat ik niet een nieuwe topic hoef te starten.

Ik wil een AC3-file afspelen rechtstreeks naar m'n digitale uitgang!
Ik heb wel de AC3 codecs voor winamp geinstalleerd, maar die decoderen het bestand en lopen 'm naar m'n analoge uitgangen te sturen.
Ik kan ook nergens in Winamp kiezen dat ik SPDIF uit wil sturen. Alleen directsound of wave-out.
In de AC3 codec in winamp kan ik ook geen SPDIF kiezen.
Wel heb ik geprobeerd het bestand via PowerDVD af te spelen, maar die kan niet zo goed omgaan met de samplerate van die bestanden en loopt ook om de haverklap vast op een AC3-bestand.
Het liefst speel ik dus af via Winamp, of via een andere player die kan wat ik wil...!!!

HOE?

Alle reacties zijn welkom!

• Pino64
Ik zou PowerDVD 6 even proberen. Versie 5 liep wel vaker vast, bv. bij lange films.

• MNECMotU
MNECMotU schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 11:03:
Ik heb naast PowerDVD nu ook WinDVD 6 geprobeerd.
Lezen 8)

• Pino64
OK, in dat geval zou ik Zoomplayer proberen, met bv. NVIDIA filters ofzo....

• MNECMotU
Ik hoef geen andere player te proberen, want daar lag het probleem niet.
Video is niks mee aan de hand.
Puur het geluid wat constant eventjes onderbroken werd, maar dat probleem is nu opgelost door een trust-kaartje erin te stoppen.
Gisteren een dvd gekeken en geen een keer gestotterd, dus probleem opgelost.

Alleen nu rest nog de vraag betreft ac3-bestanden.
Hoe ik die rechtstreeks met bijvoorbeeld winamp af kan spelen naar m'n digitale uitgang.
AC3 filter heb ik geïnstalleerd en ook de AC3 codec in winamp, maar als ik nu een AC3-bestand afspeel in winamp stuurt winamp 'm niet als Dolby Digital stream naar m'n SPDIF uitgang.
Je kunt in de winamp-codec ook helemaal geen SPDIF-out aanvinken ofzo. Best belachelijk, maar zijn er geen andere programma's die fatsoenlijk ac3-files afspelen?

• MNECMotU
kick

• Pino64

• MNECMotU
Jep...

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 10:46
Ik heb een Asus A7N8X-E Deluxe (Nforce2Ultra400 dus) en heb PRECIES het zelfde probleem als jou met een DTT3500 op een SBLive 5.1 Value.

Heb het eerder niet gehad, heb het de laatste tijd na mijn laatste format. Speel vaak geripte films af met AC3 er in (Die komen vna mijn eigen DVD collectie), en daar heb ik het ook. En, net wat jij zegt, ook alleen maar met AC3. Om gek van te worden.

/edit

Ik gebruik FFDshow hier voor en heb de AC3 decoder uit staan, zodat mijn DTT3500 aan de gang gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door _eXistenZ_ op 15-06-2005 23:41 ]

There is no replacement for displacement!

Pagina: 1