Videobewerken over Netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Stel ik heb:

AMD Athlon 64 3200+, 2.0Ghz, 512Kb cache,S-939,Box
Asus A8N-E, S939, nForce4 Ultra, GLAN, PCI-E
Kingston Dual-Channel 1Gb Kit, 2x512Mb, PC3200

Ik noem maar een lekkere pc. Als ik hier een Sata (150) schijf in heb zitten, dan kan ik lekker snel videobewerken.
Maar als ik dan een server heb met een raid kaart en ook een aantal sata schijven en gigabit ethernet kaartje. Zou ik dan ook goed kunnen videobewerken over het netwerk? Of zou het slimmer zijn om het gewoon op de pc zelf te doen.

Berekening:

Sata = 150 Mb/s in theorie, dus in praktijk +/- 50 Mb/s gemiddeld.
Gbit netwerk = 1000 Mbit/s = 125 Mb/s in therorie, dus in praktijk +/- 40 a 45 Mb/s gemiddeld.

In theorie zou het dus heel goed mogelijk zijn om over het netwerk te videobewerken. De snelheid van het netwerk is bijna evensnel als de schijfsnelheid van de schijven zelf (in een raid formatie zijn de schijven wel sneller dan 50 Mb/s samen, maar ok).

Positief:
- Je hoeft niet in je fileserver en in je 'super-pc' grote schijven te hebben (alleen in je fileserver)

Negatief:
- Snelheid is minder
- De verbinding naar de server wordt voor bepaalde tijd continu belast door een datastroom

Zou het verstandig zijn om dit te doen?

Verwijderd

Welk nut heeft het dan om het in de server te zetten, wanneer je niet van plan met meerdere gebruikers tegelijk bezig te zijn? Gewoon lekker lokaal houden wat mij betreft :)

En welk nadeel heeft voor jou het plaatsen van grotere schijven dan? :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 18:36 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je berekeningen kloppen op zich, maar je vergeet 2 dingen:

1) Die Gbit ethernet snelheid van 1000Mbit/sec is allee theoretisch. Tenzij je PCI-X netwerkkaarten hebt, ga je dat nooit halen - bij een onboard danwel PCI NIC is de bandbreedte van de bus (bussnelheid) simpelweg niet groot genoeg. Ik geloof (pin me hier niet op vast!) dat ze max tot iets van 800mbit komen, hoger gaat simpelweg niet. Om over gebruik van CPU-kracht bij een software NIC nog maar te zwijgen...

2) Die 150 is ook de snelheid van de bus, en niet die van de schijven. Die gaan niet hoger dan 133 Mb/sec, dus ook daar kom je al in de problemen met je berekening

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Het kan wel, maar als ik jou was zou ik kopiëren-bewerken-terugzetten of synchroniseren.
De kans dat een hickup in je netwerkje net het maken van je filmpje verpest . . . . . .

Verwijderd

The_Eagle schreef op maandag 06 juni 2005 @ 13:12:
Je berekeningen kloppen op zich, maar je vergeet 2 dingen:
Ik geloof juist dat hij dat wel had meegenomen ;)