(XP3200+) PC bij stressed onderuit

Pagina: 1
Acties:

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:16
Hallo Tweakers en Tweakerinnetjes,

Het probleem:
Laatst (vorige week) heb ik een nieuwe moederbord gekocht en geinstalleerd, ging prima, behalve dat ik vergeten was koelpasta te kopen (en dan is het ook nog eens zondag....) en het er maar opgegokt dat met de oude te volstaan was.

PC deed prima enzo, maar toen vond ik het weer tijd voor een spelletje en wat benchies te draaien. Dus ik installeer Sims 2 (de minder legale versie) en ging spelen, maar na ongeveer 10 tot 20 min kreeg ik een error report. Ik dacht dat het aan de legaliteit van de versie lag, dus ik ging 3dmark03 draaien. Bij de 2e CPUtest hetzelfde verhaal. NFSU2 heeft het ook, maar veel minder (heel soms en dan ineens) Het gebeurt altijd vanuit het niets en ik krijg een error report

Voeding:
Ik weet 100% zeker dat de voeding niet de boosdoener is, der zit een Tagan 480 watt in en alle afwijkingen zitten ruim binnen de norm

Temperatuur:
Het bios zegt 49 graden idle, dat doet Everest ook en net na de error report is het volgens Everest 56 graden. De casetemperatuur ligt rond de 28 graden, mag hopen dat ik met 4 @ 7Vfans toch wel genoeg airflow heb :+
Voor de rest zit er gewoon de boxed koeler op de XP3200+

Systeem:
AMD Athlon XP 3200+
Asus A7V8NX-E Deluxe
1024 (2x512 Mb) Kingston valueram
200 Gb WD S-ATA schijf
Asus V9999TD (6800 non gt/ultra)
4 casefans
Wat rommel als DVD-rom
Alles draait op stock snelheden

Al gedaan:
-De FAQ uitgepluist
-Google tot vriend gemaakt, maar die kon me ook niet helpen
-Zalman 7000B AlCu gekocht, die kieper ik er deze week nog in

Dus:
Denken jullie dat een te hete CPU voor een error report kan zorgen? M`n OS is XP/SP2 btw :)

Alvast bedankt voor elke reactie :)
Mochten jullie meer info nodig hebben, roep maar!

Edit: In het logfile staat nooit iets over die error reports, geen enkele melding daarover

[ Voor 6% gewijzigd door Yofresh op 05-06-2005 14:06 ]

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Gezien de symptomen doet me het inderdaad denken aan of een te hete CPU of een te hete video kaart. Treedt het probleem ook op als je alle kappen van de pc hebt verwijderd en alle fans op 12V laat draaien?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Oververhitte CPU zorgt meestal voor vastlopers of reboots. Ik denk eerder dat het aan dat nieuwe moederbord ligt (op het gebied van drivers).

Kijk anders voor de zekerheid nog even wat er gebeurt als je je CPu een tijdje 100% laat stressen (met google zoeken op cpuburn, 1ste link is volgens mij zo'n progje). Als ie dan niet crasht of foutmeldinen geeft ligt het hoogstwaarschijnlijk niet aan de cpu.
Videokaart kan het ook wel zijn, maar wel vreemd dat het nu opeens een probleem geeft.

[ Voor 60% gewijzigd door Palomar op 05-06-2005 13:55 ]

• Yofresh
Ik denk zelf dat het niet aan de videokaart ligt, in 3Dmark03 lopen de eerste test als een speer, totdat ie bij de CPUtests uitkomt

(de gametests zijn dus goed, de CPUtest gaat t fout)

@ Kawaii, ja dan ook, ik heb 3dmark een x op 7 volt gedraaid en een keer op 12 volt, geen verschil, bij hetzelfde punt slaat hij vast

@ Palomar: Hij slaat ook eerst totaal vast, dat duurt 5 seconden en daarna word het spel afgesloten (of 3dmark) met een error report

[ Voor 45% gewijzigd door Yofresh op 05-06-2005 14:04 ]

• Dr.Trunks
  • Laatst online: 03-02-2020

Dr.Trunks

Rationalist

En wat voor voeding gebruik je om je systeem draaiende te houden? die kan namelijk ook instabiel of oververhit raken (ik denk niet dat hij oververhit raakt aangezien je casetemp 28 graden is).

• Yofresh
Tagan 480 watt, maar dat stond ook in de TS...

CPU Burn-in staat nu te draaien, keb hem ingesteld op een halfuur

CPU Burn-in is klaar met z`n halfuur

Resultaten:
Geen enkele fout gezien, hij draaide voorbeeldig
De temperatuur kwam volgens Everest niet boven de 55 graden, dan is er een verschil van 6 graden tussen idle en load, dus ik denk dat de temperatuur wel meevalt.

Wat ik me nog kan herinneren (ver heen, na t stappen leek t me leuk om te kijken of sims 2 midden in de nacht wel zou draaien B) ): Ik zat te gamen (net begonnen) en opeens kreeg ik een BSOD met iets over een infinite loop en drivers, misschien kan iemand hier iets mee?

[ Voor 71% gewijzigd door Yofresh op 05-06-2005 15:00 ]

• Yofresh
Hij schopt, hij scoort. Een schitterend schopje :)

Het probleem is zo goed als opgelost, driverprobleem van de videokaart. 66.81 gepakt en daarmee kan ik wel uren achter elkaar gamen zonder gezeur en draait 3dmark03 uit (8600 op stock) dus ik ben weer happy :)

Bedankt voor alle reacties!

Pagina: 1