Toon posts:

Afwijkende resoluties op een TFT scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt om een TFT monitor aan te schaffen voor mijn nieuwe powermac G5.

Ik zat te denken aan een scherm met een resolutie van 1280x1024 maar ik heb nog een paar vragen. Via de forum search heb ik al gezien dat sommige games 1280x1024 (5:4) niet onderstuenen en andere 1280x964 (4:3) niet. Tevens geven niet native resoluties een lelijk beeld.

Nou is mijn vraag, hoe regel ik dat een resolutie waarvan x<1280 en/of y<1024 welke deze ook mag wezen (i.v.m. met een legioen aan ouwe games) een op een pixel wordt weergegeven (met het onstaan van zwarte randen onder en/of boven)?

Ik heb zalf al jaren lang een 4:3 CRT scherm waarop dus alles vlekkeloos verloopt en heb geen ervaring met resolutie verandering op een TFT. Ik weet dus niet of it dit via de videokaart (driver?) moet regelen, via de monitor of the preferences in MacOs. Verder valt het mij op dat games soms ook nog eens eigenwijs doen en huh eigen (opgerekte) schermindeling aanhouden.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:33

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het besturingssysteeem kan dat zelf niet zo eenvoudig regelen - het kan theoretisch wel door een beeld met zwarte balken erin naar de monitor te sturen, maar ik ken geen besturingssysteem dat dat zo aanpakt. Mijn eigen TFT-monitor (Dell 2405FPW) biedt de mogelijkheid om in te stellen wat er moet gebeuren als het scherm op een lagere resolutie dan zijn native resolutie wordt aangestuurd: je kunt het beeld beeldvullend maken, het oprekken met behoud van de verhoudingen en het 1:1 afbeelden. dat laatste is wat jij in principe wilt hebben. Ik durf niet te zeggen of alle monitoren dit zo kunnen - zie daarvoor de reviews van de TFT van je keuze en/of de technische specificaties van het ding :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de 'ultieme TFT thread' de beste kandidaten eruit gepikt. Welke van deze hebben de optie afwijkende resoluties 1 op 1 weer te geven?

Xerox X7 19i 8ms
Viewsonic VX924
Viewsonic VP191b
Belinea 101920 (ref. 111919)