ISA LPT-kaart werkt niet (comp. start niet op)

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KniveKnight
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-03-2023
Beste Tweakers,

Ik heb een P1 166Mhz waar ik 3 LPT-poorten op geïnstalleerd heb. Deze drie poorten heb ik verkregen door gebruik te maken van de onboard-poort en door er twee oude ISA I/O controller-kaarten in te stoppen met IDE, FDD, COM en LPT aansluiting. Ik heb op deze kaartjes zoveel mogelijk uitgeschakeld om alleen de LPT-functionaliteit te behouden. Telkens bij het opstarten krijg ik een hardwareconflict vanuit de BIOS (geen melding in win98).

Om af te komen van foutmeldingen heb ik een ISA kaartje met daarop twee LPT poorten aangeschaft. Hierop zitten 2 "ASP AP138B" chips. Probleem is, dat zodra ik dit kaartje in de computer stop, hij gewoon niet opstart. De monitor valt kort na inschakelen van de Pc in suspend mode, en daar blijft het bij.

De Onboard LPT is ingesteld op LPT3, 03BC. Heb ook de jumper-instellingen op het LPT-kaartje veranderd, tevens geen resultaat. (Om het kaartje te proberen heb ik tevens de geluidskaart verwijderd. Enige insteekkaart was dus ISA LPT-kaartje).

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/view_image.php/VYJY599693L5/picserver.jpeg

Iemand een idee waarom de computer niet wil doorstarten?

[ Voor 5% gewijzigd door KniveKnight op 05-06-2005 13:20 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:35

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Heeft toch met je jumpers te maken, die stellen IRQ en I/O adres van het ding in (vroeger, toen was 't nog niet plug&play :P ) Haal het ding er eens uit, ga naar je BIOS, zet bij Devices o.i.d. een IRQ op Legacy ISA, stel dat IRQ ook in op je LPT kaartje, en dan zou je een stuk verder moeten komen :)

Hier stond een dode link.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-03 08:19
Of kijk in je BIOS welke IRQ (en evt. DMA) niet gebruikt worden en stel die in op je kaart...

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Check effe al je LPT poorten. De standaard zou moeten zijn:
LPT1: 378 IRQ7
LPT2: 278 IRQ5
LPT3: 3BC IRQ5 of IRQ7

Wellicht heb je momenteel ergens een conflict.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• KniveKnight
Thanks ik ga het straks proberen, wellicht dat ik dan verder kom. 8)

[ Voor 182% gewijzigd door KniveKnight op 07-06-2005 19:23 ]

• KniveKnight
Tot dusver nog geen resultaat. Met de oude controllerkaarten had ik in de BIOS de onboard LPT al op LPT3 3BC IRQ 7 gezet.

Om het kaartje te proberen kon ik ook als default LPT1 of 2 opgeven (in BIOS), of de keuze Auto Configured. Tevens heb ik de jumpers op het ISA-kaartje volgens de defaultwaarden ingesteld, geen resultaat. Vervolgens de Onboard weer op LPT1 378 IRQ7 gezet, en het kaartje als LPT2 en 3 ingesteld. Dit ook tevens zonder resultaat. Onboard COM-poorten, en FDD-controller waren (in BIOS) uitgeschakeld.

Buiten poorten als COM, LPT, FDD, en IDE is er niet veel in te stellen in de BIOS (AMI). Wel nog wat gestunteld met een ISA LFB instelling, maar dat heeft volgens mij wat met de videokaart te maken?

Bij iedere instelling gaat de monitor dus standby, en gebeurt er verder niets. Je zou verwachten dat er dan door de BIOS een Hardware-conflict error gegeven zou worden, zoals dat nu telkens ook gebeurd door gebruik van de controllerkaarten.

Daarbij moet ik vermelden dat ik twee verschillende controllerkaarten heb; eentje met jumperinstellingen (IDE bijv. disabelen) maar de andere kaart heeft geen jumpers, dus dit zal ook de boosdoener van Hardware-conclicten zijn, omdat er dan meerdere COM-poorten zijn, of IDE controllers.
Pagina: 1