Toon posts:

[XP] Windows installatie ziet geen partities

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
AMD 3000+
Windows XP Home
2x Maxtor 200 Gb schijven
1024 mb geheugen

Mijn zusje zat op mijn vaders pc en kreeg via MSN een virus :S
ik heb een paar keer de anti-virus (AVG) eroverheen gedaan, tot ik er zeker van dacht te zijn dat er geen virus meer was, maar later startte de computer niet meer normaal op. je moest hem 1x tot het windowslogo zien komen, dan startte hij opnieuw op en kreeg je de mogelijkheid te keizen tussen veilige modus, laatst werkende hardwareconfiguratie en gewoon opstarten.
Via de laatst werkende hardwareconfiguratie hebben we de D-schijf geformatteerd en wilden we Windows op die schijf installeren (staat nu nog op C), maar tijdens de installatie krijgen we de foutmelding dat de schijfen kapot zijn of wanneer we moeten kiezen op welke partitie, dan zijn er geen partities.
Dit is al een keer eerder gebeurd, dat we de computer niet meer goed konden opstarten, toen hebben we hem weggebracht en moest hij via een andere computer via een netwerk gerepareerd worden, Is het nu weer zoiets, dat er een virus ofzo in de BIOS zit?

Weet iemand een oplossing?

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-04 21:51
Je hebt vast geen Windows cd gebruikt met SP2 erin. Die detecteert dan geen schijven groter dan 137 GB ;)

Stappenplan:

1) Slipstream SP2 met deze tutorial
http://www.winsupersite.c...dowsxp_sp2_slipstream.asp

2) Trek de netwerkkabel uit de pc (om irritante virussen tijdens de setup te voorkomen)

3) Installeer Windows helemaal clean, delete ook je c: partitie als dat kan

4) Installeer een virusscanner

5) Netwerkkabel er weer in, gelijk windows update draaien

[ Voor 65% gewijzigd door Spixo op 05-06-2005 11:40 ]

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Ik dacht meteen aan fdisk /mbr.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-04 21:51
PcDealer schreef op zondag 05 juni 2005 @ 11:40:
Ik dacht meteen aan fdisk /mbr.
Aangezien de user het Windows logo ziet verschijnen lijkt de MBR te werken...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nu Windows XP en SP2 slipstreamen, dit duurt nog wel ff (eerst 260 mb downloaden).
Ik vertel het resultaat later wel.

Verwijderd

op z'n minst een mbr virus wat zich direct in de hardware weet te werken ,dit is uiteraard wel het ergste mocht dit het geval zijn.

>:)
Anders zoek je gelijk op hardware problemen (probeer eens een andere schijf)en probeer je het defecte onderdeel in een andere systeem te resetten of erasen als het om de hardeschijf gaat.

Het lijkt er trouwens erg veel op dat het virus zich heeft loopt voortplanten in de buurt van je drivers (system32) tijdens het laden van windows (logo) klapt hij eruit bij corrupte drivers.
Kom je er in veilige modus ook niet in? dan is het reg aangepast/corrupt geraakt door het virus.

Kom je er in veilige modus wel in dan zijn het de drivers die niet meer in orde zijn er is wel een setting in windows waardoor die reboot niet meer de actie word in zo'n situatie maar dat er een blauw scherm word weergegeven met een eror code daar kun je meer mee.
Maar voor zover ik t weet kun je die niet wijzigen zonder in windows te komen.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 12:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik kan wel gewoon in winodws komen, maar dan met de laatst werkende hardwareconfiguratie, niet in een keer nee. ook werkt de veilige modus wel

Verwijderd

Topicstarter
met de slipstream ziet hij nog steeds geen schijven............
dus toch weer een virus

hoe kan ik de drivers weer goedmaken/repareren, aangezien volgens vxmd daar het probleem zit?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 12:46 ]

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:39
Als je in veilige modus nou even je bestanden documenten veilig stelt (van die PC afhaalt) en daarna *alle* partitieinformatie weggooit (zijn gratis tooltjes voor) en helemaal opnieuw begint?

[ Voor 18% gewijzigd door posttoast op 05-06-2005 12:49 . Reden: Gratis tooltje toegevoegd ]

omniscale.nl

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dat doe (partitie verwijderen), zal hij die schijven dan weer wel zien? Dat is namelijk niet zeker, of wel?
Als hij de schijven al niet ziet tijdens de installatie van windows, terwijl ik wel via de veilige modus kan opstarten, dan ligt het toch nog steeds aan de installatie?

• posttoast
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 13:00:
Als ik dat doe (partitie verwijderen), zal hij die schijven dan weer wel zien? Dat is namelijk niet zeker, of wel?
Als hij de schijven al niet ziet tijdens de installatie van windows, terwijl ik wel via de veilige modus kan opstarten, dan ligt het toch nog steeds aan de installatie?
Tja, het is misschien een risico (dus wacht even of iemand anders er nog iets over te zeggen heeft) maar ik denk persoonlijk dat het helemaal opnieuw beginnen met een volledig schone harddisk wel zal helpen. Je zou ook even van de Maxtor site Powermax (een diagnostische tool) kunnen downloaden en draaien zodat je er zeker van kunt zijn dat je harddisk fysiek in orde is. Daarna dus met killpart je partities weggooien en dan, met de geslipstreamde CD, Windows XP opnieuw installeren.

omniscale.nl

Verwijderd

Powermax is inderdaad een goede test tool maar ze zijn er voor ieder merk hardeschijf wel te vinden op de website van de favrikant ,of download gewoon even een testcd iso bestand vanaf www.ultimatebootcd.com :O ook makkelijk heb je gelijk heel veel test/diagnose tools waaronder memtest bijvoorbeeld.

Zet eerst je belagnrijke data aan de kant of brand deze op cd ofso, en probeer dan je partitie te verwijderen mogelijk is je tabel gewoon corrupt, dit kan met fdisk xp installatie nog verstandiger om met bv powermax een keer die disk te erasen/low levellen en daarna weer partities aan te maken.

je genoemde optie van drivers installeren/repareren kan erg veel tijd in beslag nemen en mogelijk dat het niet werkt omdat je niet alle drivers (van windows zelf) kan vervangen je zult dan moeten herinstalleren om verse drivers te installen, probeer voor de gein eens in apparaatbeheer ->opties/beeld ->verborgen apparaten weergeven.

je weet nooit waar het precies mis gaat met de drvivers TENZIJ je via eigenschappen van deze computer bij geavanceerd het automatisch rebooten bij opstart en heropstartinstellingen uitvinkt.

Dan krijg je nooit meer een reboot tijdens het laden maar een blauw scherm met een error code ,knal die error code vervolgens in google en kijk hoe ver je komt!!!

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 13:47 ]

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-04 20:44
Miss heeft hij Sata schijven die niet herkent worden dus dat hij eerst Drivers moet installeren...

• posttoast
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 13:42:
Powermax is inderdaad een goede test tool maar ze zijn er voor ieder merk hardeschijf wel te vinden op de website van de favrikant ,of download gewoon even een testcd iso bestand vanaf www.ultimatebootcd.com :O ook makkelijk heb je gelijk heel veel test/diagnose tools waaronder memtest bijvoorbeeld.
TS heeft een Maxtor disk, dus Powermax leek me wel toepasselijk :) Maar een diagnose CDtje kan nooit kwaad inderdaad, die van ultimatebootcd is erg handig.

Maar goed: ik denk dat je 2 dingen kunt doen: heel lang zoeken naar waar het probleem zit en dan maar hopen dat je het kunt fixen óf gewoon helemaal fris opnieuw beginnen (low level format lijkt me daarbij niet persé nodig overigens). Ik zou zelf voor de tweede gaan, al is het maar omdat je dan veel sneller klaar bent (en omdat frisse installaties fijn zijn natuurlijk ;) )

omniscale.nl

Verwijderd

wat ik probeer aan te geven is dat in het geval van een herinstallatie waarbij ik er op gok dat het om een partitietabel probleem ging het wel verstanding is om die disk een op te frissen een low level is inderdaad niet direct nodig maar als je de partities weg gooit stel ze dan vooral niet precies zo in als ze altijd zijn geweest het kan dan zijn dat er niks aan de tabel gebeurd.

bij het maken van nieuwe parttie dus een andere indeling gebruiken ook al verschilt het maar een paar gigs per partitie

• posttoast
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 14:13:
wat ik probeer aan te geven is dat in het geval van een herinstallatie waarbij ik er op gok dat het om een partitietabel probleem ging het wel verstanding is om die disk een op te frissen een low level is inderdaad niet direct nodig maar als je de partities weg gooit stel ze dan vooral niet precies zo in als ze altijd zijn geweest het kan dan zijn dat er niks aan de tabel gebeurd.

bij het maken van nieuwe parttie dus een andere indeling gebruiken ook al verschilt het maar een paar gigs per partitie
Ik weet het niet 100% zeker hoor, maar volgens mij gooit killpart juist die tabel weg (de data blijft, tot je opnieuw gaat formateren en partitioneren, gewoon bestaan). Bij mij heeft het me in ieder geval al een aantal keren geholpen :)

Maarre: Frank, wil het al lukken?

omniscale.nl

Pagina: 1