Toon posts:

[OC] 2500+ FSB probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik problemen met het aanpassen van de FSB.

Systeem:
-Mobo: Asus A7n8x (rev 2.0, dus bus 200 wordt ondersteund)
-Proc: AMD Athlon 2500+ (Barton) @2800+
-Stepping AQXEA0327MPM
-Mem: 2*256 Mb Kingston PC3200 + 1* 512 Mb TwinMos PC3200
-Video: AOpen Aeolus 6800 128 Mb
-Voeding: 300 W hec-300AR-PT

Op het moment draai ik dus die 2500+ op een multiplier van 12.5 ipv 11, en dat gaat prima en koeltjes (38 C).
Ik wil dus meer, en wil nu mijn fsb wat omhoog gooien. Ik had gelezen dat de 2500+ bartons zonder vcore mod als 3200+ te draaien waren op 11*200 Mhz.
Maar als ik mijn FSB op 200 zet, ook bij een lage multiplier (6.5, dus netto op 1300 Mhz, ipv 2075), kan ik mijn BIOS gaan resetten (lange piep, en opnieuw booten, lange piep, etc)

Goed, ik kan proberen langzaam naar een hogere FSB te kruipen en mijn vcore wat aan te passen. Maar ik snap gewoon niet waarom dit niet lukt. Even mijn gedachten op een rij, correct me if i'm wrong:
-Mijn Chipset (en dus mobo) ondersteunt een frequentie van 200 Mhz voor de processor (immers rev 2.0).
-Mijn geheugen ook (PC3200, dus 200 Mhz, DDR400)
-Mijn processor is een barton en kan dus een frequentie van 200 Mhz aan, net als de 3200+.

Mijn proc draait als een zonnetje op 166*12.5=2075 Mhz, dus waarom lukt het niet op 200*6.5=1300 Mhz???
Overigens, ik heb verder niets aan de hardware gemod, en van een FSB lock had ik nog niet gehoord. Dat met die potloodstreepjes en zilverlijm enzo is allemaal alleen voor de Multiplier, right?

Ik zal nog eens een paar pogingen gaan wagen, maar ben echt benieuwd naar jullie reacties.

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 23:20
nee , het ligt niet aan je hardware, een bios update kan wel van pas komen

(draai hier met mijn amd athlon xp 2200+ @ 10x200 ( wil nog verder )@1.6 Vcore op een asus a7n8x-e Deluxe )

je mobo kan 400mhz fsb en geheugen... heb je eens naar je geheugen settings gekeken ?
mss trekt je geheugen het niet

Edit: FSB Lock zoiets bestaat niet.. FSB word geregeld via je moederbord niet via de processor..
tevens is ENIGE vorm lock niet van toepassing op Nforce2

[ Voor 22% gewijzigd door NomadTitan op 05-06-2005 01:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
NomadTitan schreef op zondag 05 juni 2005 @ 01:15:
nee , het ligt niet aan je hardware, een bios update kan wel van pas komen
Pas nog gedaan (eind vorig jaar). Ik denk niet dat het sinds toen zo drastisch veranderd kan zijn, voor zo'n oude chipset? Het is toch niet zo dat ik elke keer opnieuw moet updaten als ik mijn bios ge-reset heb?
je mobo kan 400mhz fsb en geheugen... heb je eens naar je geheugen settings gekeken ?
mss trekt je geheugen het niet
Mijn geheugen staat gewoon op "100%", dwz daarit mee op de fsb. Moet 200 mhz aankunnen.

Trouwens, ik heb net de freq tot 169 kunnen verhogen, maar bij 170 trekt 'ie het niet meer, ook bij een vcore verhoging van 1.65 naar 1.70.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:16

Thandor

SilverStreak

Probeer het eens met 1 DIMM. Sommige moederborden hebben problemen met 3 DIMM's op een hoge snelheid.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 05 juni 2005 @ 02:06:
Probeer het eens met 1 DIMM. Sommige moederborden hebben problemen met 3 DIMM's op een hoge snelheid.
Als ik mijn geheugen op 80% draai, kan ik wel gewoon naar 180 Mhz :|
Ik ga jouw tip maar eens proberen, Thandor, maar eerst eens kijken hoever ik met de proc zelf kom...

Verwijderd

Topicstarter
Nou draait als een zonnetje op 200*11 :D
Alleen m'n geheugen krijg ik dus niet over de 166 Mhz. Ik heb al bij asus support call aangemeld.

Toch vreemd, overal staat dat DDR400 ondersteund wordt.
Trouwens bios versie is de nieuwste, nl 1010.

Ik wacht maar af wat ze bij asus zeggen, kan wel een paar dagen duren, zeggen ze. Als ik ueberhaupt nog wat hoor....

Bedankt luitjes !

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Stel je timings eens met de hand in, en zet ze eens op 3-3-3-8 ( dat kunnen bijna alle repen draaien) en probeer ze nog eens naar een 200 bus te krijgen.

Misschien dat het nu beter gaat.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:16

Thandor

SilverStreak

Alleen jammer dat je bij een nForce 2 praktisch verplicht bent om de FSB en het geheugen synchroom te laten lopen. Doe je dat niet dan kost dat veel performance.

Waarschijnlijk kan de geheugencontroller de 3 DIMM's niet aan op hoge snelheid.
Je kunt eens proberen om de vDIMM te verhogen. Als je de mogelijkheid hebt kun je ook (voorzichtig) de VDD verhogen, ofwel het voltage van de chipset. Let wel op dat je niet teveel voltage door de Northbridge pompt want teveel kan al snel schadelijk zijn.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Heb je een optie "Auto precharge" ? Als je die hebt probeer die eens aan te zetten. Met die optie op off kreeg ik op m'n epox m'n geheugen (2x512 twinmos) ook niet over de 180 heen.
Pagina: 1