Toon posts:

ik kan AM ontvangen op mijn 5.1 set... ??!?!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Als ik het volume van mijn Logitech X 530 heel zacht zet, dan hoor ik een AM -station over de speakers (heel zachtjes). Dat is echt een beetje creepy. Als ik het volume opschroef dan is het weg...

Het is tot nu toe wel altijd dezelfde zender (turks oid)...

Ik heb er niet echt last van, maar het is wel raar. Blijkbaar werken de vele draden in de omgeving als een AM-antenne....

grappig...

GPO

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Ik heb dit ook een tijdje gehad op mijn stereo speakers, sinds ik nu een 5.1 setje heb is dit over. Ik had er na een tijdje dus wel last van omdat ik er juist op ging letten

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
elke draad is een potentiele antenne,

een optie kan zijn je kast aarden of kijken of het weg is als hij juist niet geaard is

@ xanderh.
dat klopt maar een draad word afgescherm met een mantel, en die mantel is vaak gewoon de min/ground draad, en is vaak alleen effectief als hij aangesloten is op een aardedraad (alle min draaden in je kast zijn aangesloten op de behuizing)
of andersom, de aarde draaid zorgt voor het AM signaal.

[ Voor 60% gewijzigd door Countess op 05-06-2005 01:15 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
Countess schreef op zondag 05 juni 2005 @ 01:10:
een optie kan zijn je kast aarden of kijken of het weg is als hij juis niet geaard is
Beter afgeschermde kabels gebruiken lijkt mij ook een oplossing?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Ercewee
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-01 11:52

Ercewee

a.k.a. K

Dat gebeurd regelmatig. Dit verschijnsel heet LFD (Laag Frequente Detectie). Je luidsprekerkabel werkt als antenne, dit signaal staat over de transistoren in de eindversterker waar het signaal gelijkgericht word. Vervolgens hoor je dit gelijkgerichte signaal weer op je luidspreker.
Dit kan eigenlijk op twee manier opgelost worden:
- maak je luidsprekerkabel hoogohmig voor radiosignalen. Dit kan je doen door een gedeelte van je kabel op een stuk ferriet tot een spoel oprollen. De audiosignalen zullen zit niet merken, maar de radio signalen van hogere frequentie wel.
- een klein condensatortje over de transistoren in de eindversterker solderen.

Het aarden van de kast zal waarschijnlijk niet helpen. Het afschermen van je kabels wel. Ook het veranderen van de lengte van de luidsprekerkabels kan werken aangezien dit van invloed is op de ontvangst eigenschappen.

50.110 144.300 432.200 1296.200 2320.200 3400.200 10368.200