[Cinema 20"/Samsung 193p]Algemene beeldkwaliteit en ghosting

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:48
Ik vind zowel de 20" cinema als de Samsung 193p een interessant scherm en heb er onlangs in een Apple winkel even naar staan kijken. Wat me opviel bij de cinema:
- bij een egale achtergrond zijn de hoeken toch net iets donkerder
- de verkoper vertelde mij dat dit scherm voor gaming niet geschikt is. Ik merkte ook wel dat als ik in de Finder een venster heen en weer sleepte dat de letters even iets minder scherp of minder zwart waren en weer goed waren als ik het venster had neergezet
- misschien kennen sommigen het effect wel, maar als ik iets te dicht op het scherm zat kreeg ik van die enge patronen te zien, wie kent dat nog meer, komt het door de hele kleine puntjes ofzo?

Nou hadden ze in deze Apple winkel ook de Samsung 173p en 193p staan en die had ik al eens eerder getest.
Ik heb toen voornamelijk met een finderschermpje staan slepen en zag toen eigenlijk geen verandering in de letters. Een egale achtergrond ben ik toen effe vergeten in te stellen, dus die test heb ik niet gedaan. Gekke patronen heb ik niet gezien.

Nou vraag ik me af of de beeldkwaliteit van die Samsung nou echt beter is of heb ik het mis? Een nadeel van die Samsung vind ik weer dat die (zie ook het 19" topic) toch te traag is voor spelletjes en dat de helderheid enzo niet op een Apple standaard in te stellen zou zijn. (Ik weet trouwens dat er een 193p+ aankomt die sneller gaat worden, ik volg het 19" topic zeer nauw!)
En is de cinema echt te traag voor spelletjes? Ikzelf denk wel, aangezien ik eigenlijk al iets van traagheid zag bij het findervenster.

Verwijderd

Wat is 'te traag' ?

Heb er al een aantal uurtjes Doom 3 opzitten en ik heb geen problemen opgemerkt hoor.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
misschien kennen sommigen het effect wel, maar als ik iets te dicht op het scherm zat kreeg ik van die enge patronen te zien, wie kent dat nog meer, komt het door de hele kleine puntjes ofzo?
Lijkt het op een regelmatig rasterpatroon, en treedt het op als je een beetje heen en weer beweegt met je ogen? Dan ben je nl. de eerste op dit forum naast mij die dit effect ook ziet voor zover ik weet. Ik irriteer me er mateloos aan, veel TFT schermen hebben, o.a. Philips en Iiyama schermen. De Samsung die ik gezien hebben niet... daar hoort de 193 echter niet bij. De Apple schermen hebben het niet gelukkig niet.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:24
is dat samsung scherm 24bit of 18bits?
Best belangrijk imho, aangezien mijn samsung 172x maar 18bits is en dat toch stoort.

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58

xdc

ik speel ook games op mijn apple cinema display 20 inch

geen last van ghosting of iets dergelijks..

had hier vroeger een iiyama staan , dacht dat iiyama schermen goed waren ..
een 18.1 inch lcd , as4611ut ...

toen ik ze naast elkaar aan had staan , kon je zien dat de apple veel kleurechter bleek te zijn
en de iiyama een gele waas over het beeld had , wit was geel
op de apple was wit dan ook echt wit ... *lag niet aan brightness settings*

kortom , ik dacht dat ik een goed scherm had staan , maar eenmaal naast elkaar ,
wat een verschil van dag en nacht.
Het apple scherm kost een boel centjes , maar dan heb je ook wat. .

Wat betreft jouw vragen , ik ken de samsung niet
maar of je angstig moet zijn voor niet spelen van spellen , nou dat kan prima op de apple display
games die ik *af en toe* speel :

-Counterstrike
-C&C generals,

[ Voor 16% gewijzigd door xdc op 05-06-2005 12:45 ]

slimmehotspot.nl

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:41
Check deze review op Arnandtech, voor de 20 inch cinema display en de 20 inch dell (2005FWP), Ze gebruiken allebei het zelfde panel.

http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2400&p=1

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Dr. Strangelove schreef op zondag 05 juni 2005 @ 00:37:
[...]

Lijkt het op een regelmatig rasterpatroon, en treedt het op als je een beetje heen en weer beweegt met je ogen? Dan ben je nl. de eerste op dit forum naast mij die dit effect ook ziet voor zover ik weet. Ik irriteer me er mateloos aan, veel TFT schermen hebben, o.a. Philips en Iiyama schermen. De Samsung die ik gezien hebben niet... daar hoort de 193 echter niet bij. De Apple schermen hebben het niet gelukkig niet.
Idd dit effect heb ik ook gezien bij me vader zijn Dell 2405FPW. Idd dat als je snel met je ogen van links naar rechts (visaversa) op een korte afstand beweegt dat je idd een soort rasterpatroon waarneemt. Vage is dat op de Dell 2005FPW bij mij niet dit verschijnsel voor doet :? ? (terwijl het hier word aangegeven het zelfde scherm als de Cinema 20" wordt gebruikt?)
Bij welke Samsung schermen had jij dan niet dit verschijnsel waargenomen?

Trouwens als je nou toch druk maakt of het scherm. Misschien is de Dell 2005FPW iets voor je? voor 600euro inclusief btw en verzendkosten een prachtscherm. Ik vind hem tegen over de Cinema 20" beter in DVD/spelletjes en vrij stuk goedkoper. Cinema komt wel weer wat ruster over op stil beeld ondanks het "rastersyndroom" om het zo even tenoemen :P
Als je Dell 2005FPW vs Cinema 20" intoets op google komt er genoeg leesmateriaal uit voor een avond internet kan ik je vertellen ;)

veel succes!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 13:09 ]

Verwijderd

markclausing schreef op zondag 05 juni 2005 @ 11:55:
is dat samsung scherm 24bit of 18bits?
Best belangrijk imho, aangezien mijn samsung 172x maar 18bits is en dat toch stoort.
De samsung 193p heeft een 8bits PVA paneel, 3x8bits = 24bits.

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Volgens mij heeft het probleem met "rasters" of "enge patronen" te maken met de grote dot-pitch van 19" TFT schermen (en ook andere schermen van welke de resolutie niet mee is gegroeid met de paneelomvang). Hierdoor is iedere pixel relatief groot / staat op grote afstand van de andere, wat een onscherper beeld oplevert.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:54
Nee, het is ook duidelijk waar te nemen op 17 inch schermen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
Zijn hier toevallig ook ervaringen met het 23" scherm? Ik zit eraan te denken om die te kopen namelijk :)

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
lowfi schreef op maandag 06 juni 2005 @ 12:22:
Zijn hier toevallig ook ervaringen met het 23" scherm? Ik zit eraan te denken om die te kopen namelijk :)
zit er dagelijks achter op mijn werk.

heb er maar twee woorden voor eigenlijk; TOP SCHERM :)

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:01
Geen gele/roze waas aan de zijkanten?
Pagina: 1