elgringo schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 23:14:
Ik wil voor de hobby / gein een computer aanschaffen welke geen pc is en zat aan een alpha, sun, sgi oid te denken. Nu kwam ik een sun 1000 server tegen met 8x60mhz cpu's...

Mijn vraag blijft echter met de software. Zou ik hier bijvoorbeeld een linux versie op kunnen zetten. Of moet een een Sun os nemen oid?
Hier zou een Linux versie op kunnen, maar Solaris 9 ligt voor de hand (nieuwste Solaris die nog de SuperSparc ondersteunt). Solaris 9 is een volwaardig Unix en is (onder bepaalde voorwaarden) gratis van
www.sun.com te downloaden.
En een alpha / dec systeem hoe zit dit met dit besturingssysteem en kan er iets anders op gezet worden?
Hangt af van de soort Alpha systeem. Alpha's met alleen een ARC console kunnen in beginsel alleen Windows NT draaien, al is met een beetje gekloot Linux erop te krijgen. Alpha's met AlphaBIOS zijn enkel met forse gekloot tot iets anders dan WinNT te overtuigen. Alpha's met volle SRM (Unix) bootconsole kunnen een sloot aan OSsen draaien - VMS (het oude Vax OS), Tru64 Unix, xBSD, Linux, noem maar op...
Verder merk ik dat deze hele andere cpu-snelheden hebben. Waar kan ik deze mee vergelijken?
Zo los gevraagd: nergens mee
Elke CPU architectuur heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. In bepaalde applicaties zal een bepaalde architectuur beter zijn en een andere slechter, maar je kunt uiterst moeilijk astract vergelijken.
Mijn eigen ervaringen (ze zijn subjectief, maar dat is beter dan getallen die niets zeggen tegenover elkaar zetten) van andere platforms tov x86:
Sun Sparcstation 20 (2x SuperSparc II-75MHz CPUs, 172MB RAM, Solaris 7, later 9):
Voelde uiterst soepel aan, maar zeer traag in bijvoorbeeld webbrowsen. Tenminste bleef het systeem wel responsive door de 2e CPU. Solaris 9 was merkbaar sneller dan 7. Sneller dan een dual Pentium-75, maar dat is niet moeilijk
Sun Sparcstation Ultra 5 (UltraSparc IIi-360MHz CPU, 384MB RAM, Solaris 9)
Performance moeilijk te duiden, vergelijkbaar in desktopdingen als een vergelijkbare, mogelijk iets snellere P2/P3.
SGI O2 (MIPS R5000-180MHz, 256MB RAM, Irix 6.5)
Voelde opmerkelijk snel voor een 180MHz CPU. Even soepel in gebruik als de bovengenoemde Ultra5.
Zijn er verder nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
1001, afhankelijk van welk platform je wilt draaien

elgringo schreef op zondag 05 juni 2005 @ 17:28:
[...]
Dat zeg ik ook niet. Ik vroeg alleen met wat voor x86 cpu ik dit kan vergelijken. Als ik beide met bijv debian (of sun solaris 10) uit rust. Beide architecturen zijn geheel veraschillend dus weet ik niet hoe "snel" die is
Kunnen wij je ook niet vertellen omdat je niet zegt
WAARIN ze vergeleken moeten worden. In ieder geval zal het niet of nauwelijks onderdoen voor een dual P2. Als je beiden uitrust met zelfde OS (Debian en Solaris heb je allebei voor SPARC en x86) kun je dat zelf meten.
Hoe dan ook, dit lijkt meer een vraag over welke OSsen je kunt draaien, dus hoort dit meer thuis in NOS. Sowieso hangen daar doorgaans meer mensen rond met kennis van dit soort beesten dan in OH