[Non-x86 systemen]Welke OSsen en performance?

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Ik wil voor de hobby / gein een computer aanschaffen welke geen pc is en zat aan een alpha, sun, sgi oid te denken. Nu kwam ik een sun 1000 server tegen met 8x60mhz cpu's... :D Mijn vraag blijft echter met de software. Zou ik hier bijvoorbeeld een linux versie op kunnen zetten. Of moet een een Sun os nemen oid?

En een alpha / dec systeem hoe zit dit met dit besturingssysteem en kan er iets anders op gezet worden?

Verder merk ik dat deze hele andere cpu-snelheden hebben. Waar kan ik deze mee vergelijken?
Zijn er verder nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

if broken it is, fix it you should

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt idd linux draaien op een sun, weet alleen niet of dat voor iedere sun geld.
Maarre, waarom linux? Solaris is gratisch te downloaden vanaf sun.com. (Solaris 10 is nu een paar maandjes uit, geen idee wat de minimum systeem eisen daarvan zijn, maar je kunt het altijd proberen)

• elgringo
Terw_Dan schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 23:32:
Je kunt idd linux draaien op een sun, weet alleen niet of dat voor iedere sun geld.
Maarre, waarom linux? Solaris is gratisch te downloaden vanaf sun.com. (Solaris 10 is nu een paar maandjes uit, geen idee wat de minimum systeem eisen daarvan zijn, maar je kunt het altijd proberen)
Ik dacht dat dat een godsvermogen kostte....

Maar goed, solaris wordt dan ook een optie

• elgringo
Ik heb nu ook een ultra 60 gevonden met 2x 450mhz cpu. Stel ik zet hier linux op. Wat voor snelheid is deze ivm een x86 structuur?

Zijn deze dingen verder nog over te clocken? Of is dit geheel niet mogelijk

• Fernoráto
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-11-2025
elgringo schreef op zondag 05 juni 2005 @ 15:40:
Ik heb nu ook een ultra 60 gevonden met 2x 450mhz cpu. Stel ik zet hier linux op. Wat voor snelheid is deze ivm een x86 structuur?

Zijn deze dingen verder nog over te clocken? Of is dit geheel niet mogelijk
Een dual is niet met een single te vergelijken. Twee processors gaan nooit samen aan één proces werken dus je moet ene goede reden hebben om een dual systeem te nemen, en dan kun je er wel weer veel voordeel uit halen.

• elgringo
Fernoráto schreef op zondag 05 juni 2005 @ 17:09:
[...]

Een dual is niet met een single te vergelijken. Twee processors gaan nooit samen aan één proces werken dus je moet ene goede reden hebben om een dual systeem te nemen, en dan kun je er wel weer veel voordeel uit halen.
Dat zeg ik ook niet. Ik vroeg alleen met wat voor x86 cpu ik dit kan vergelijken. Als ik beide met bijv debian (of sun solaris 10) uit rust. Beide architecturen zijn geheel veraschillend dus weet ik niet hoe "snel" die is

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

elgringo schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 23:14:
Ik wil voor de hobby / gein een computer aanschaffen welke geen pc is en zat aan een alpha, sun, sgi oid te denken. Nu kwam ik een sun 1000 server tegen met 8x60mhz cpu's... :D Mijn vraag blijft echter met de software. Zou ik hier bijvoorbeeld een linux versie op kunnen zetten. Of moet een een Sun os nemen oid?
Hier zou een Linux versie op kunnen, maar Solaris 9 ligt voor de hand (nieuwste Solaris die nog de SuperSparc ondersteunt). Solaris 9 is een volwaardig Unix en is (onder bepaalde voorwaarden) gratis van www.sun.com te downloaden.
En een alpha / dec systeem hoe zit dit met dit besturingssysteem en kan er iets anders op gezet worden?
Hangt af van de soort Alpha systeem. Alpha's met alleen een ARC console kunnen in beginsel alleen Windows NT draaien, al is met een beetje gekloot Linux erop te krijgen. Alpha's met AlphaBIOS zijn enkel met forse gekloot tot iets anders dan WinNT te overtuigen. Alpha's met volle SRM (Unix) bootconsole kunnen een sloot aan OSsen draaien - VMS (het oude Vax OS), Tru64 Unix, xBSD, Linux, noem maar op...
Verder merk ik dat deze hele andere cpu-snelheden hebben. Waar kan ik deze mee vergelijken?
Zo los gevraagd: nergens mee :o

Elke CPU architectuur heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. In bepaalde applicaties zal een bepaalde architectuur beter zijn en een andere slechter, maar je kunt uiterst moeilijk astract vergelijken.

Mijn eigen ervaringen (ze zijn subjectief, maar dat is beter dan getallen die niets zeggen tegenover elkaar zetten) van andere platforms tov x86:

Sun Sparcstation 20 (2x SuperSparc II-75MHz CPUs, 172MB RAM, Solaris 7, later 9):
Voelde uiterst soepel aan, maar zeer traag in bijvoorbeeld webbrowsen. Tenminste bleef het systeem wel responsive door de 2e CPU. Solaris 9 was merkbaar sneller dan 7. Sneller dan een dual Pentium-75, maar dat is niet moeilijk ;)

Sun Sparcstation Ultra 5 (UltraSparc IIi-360MHz CPU, 384MB RAM, Solaris 9)
Performance moeilijk te duiden, vergelijkbaar in desktopdingen als een vergelijkbare, mogelijk iets snellere P2/P3.

SGI O2 (MIPS R5000-180MHz, 256MB RAM, Irix 6.5)
Voelde opmerkelijk snel voor een 180MHz CPU. Even soepel in gebruik als de bovengenoemde Ultra5.
Zijn er verder nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?
1001, afhankelijk van welk platform je wilt draaien ;)
elgringo schreef op zondag 05 juni 2005 @ 17:28:
[...]

Dat zeg ik ook niet. Ik vroeg alleen met wat voor x86 cpu ik dit kan vergelijken. Als ik beide met bijv debian (of sun solaris 10) uit rust. Beide architecturen zijn geheel veraschillend dus weet ik niet hoe "snel" die is
Kunnen wij je ook niet vertellen omdat je niet zegt WAARIN ze vergeleken moeten worden. In ieder geval zal het niet of nauwelijks onderdoen voor een dual P2. Als je beiden uitrust met zelfde OS (Debian en Solaris heb je allebei voor SPARC en x86) kun je dat zelf meten.

Hoe dan ook, dit lijkt meer een vraag over welke OSsen je kunt draaien, dus hoort dit meer thuis in NOS. Sowieso hangen daar doorgaans meer mensen rond met kennis van dit soort beesten dan in OH :)

Oslik blyat! Oslik!

• elgringo
dion_b schreef op zondag 05 juni 2005 @ 19:13:
[...]

Hier zou een Linux versie op kunnen, maar Solaris 9 ligt voor de hand (nieuwste Solaris die nog de SuperSparc ondersteunt). Solaris 9 is een volwaardig Unix en is (onder bepaalde voorwaarden) gratis van www.sun.com te downloaden.

[...]

Hangt af van de soort Alpha systeem. Alpha's met alleen een ARC console kunnen in beginsel alleen Windows NT draaien, al is met een beetje gekloot Linux erop te krijgen. Alpha's met AlphaBIOS zijn enkel met forse gekloot tot iets anders dan WinNT te overtuigen. Alpha's met volle SRM (Unix) bootconsole kunnen een sloot aan OSsen draaien - VMS (het oude Vax OS), Tru64 Unix, xBSD, Linux, noem maar op...

[...]

Zo los gevraagd: nergens mee :o

Elke CPU architectuur heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. In bepaalde applicaties zal een bepaalde architectuur beter zijn en een andere slechter, maar je kunt uiterst moeilijk astract vergelijken.

Mijn eigen ervaringen (ze zijn subjectief, maar dat is beter dan getallen die niets zeggen tegenover elkaar zetten) van andere platforms tov x86:

Sun Sparcstation 20 (2x SuperSparc II-75MHz CPUs, 172MB RAM, Solaris 7, later 9):
Voelde uiterst soepel aan, maar zeer traag in bijvoorbeeld webbrowsen. Tenminste bleef het systeem wel responsive door de 2e CPU. Solaris 9 was merkbaar sneller dan 7. Sneller dan een dual Pentium-75, maar dat is niet moeilijk ;)

Sun Sparcstation Ultra 5 (UltraSparc IIi-360MHz CPU, 384MB RAM, Solaris 9)
Performance moeilijk te duiden, vergelijkbaar in desktopdingen als een vergelijkbare, mogelijk iets snellere P2/P3.

SGI O2 (MIPS R5000-180MHz, 256MB RAM, Irix 6.5)
Voelde opmerkelijk snel voor een 180MHz CPU. Even soepel in gebruik als de bovengenoemde Ultra5.

[...]

1001, afhankelijk van welk platform je wilt draaien ;)

[...]

Kunnen wij je ook niet vertellen omdat je niet zegt WAARIN ze vergeleken moeten worden. In ieder geval zal het niet of nauwelijks onderdoen voor een dual P2. Als je beiden uitrust met zelfde OS (Debian en Solaris heb je allebei voor SPARC en x86) kun je dat zelf meten.

Hoe dan ook, dit lijkt meer een vraag over welke OSsen je kunt draaien, dus hoort dit meer thuis in NOS. Sowieso hangen daar doorgaans meer mensen rond met kennis van dit soort beesten dan in OH :)
Kan solaris 10 dan op een ultra 60 met ultrasparc IIi cpu's?

Verwijderd

interessant topic

ACHTx60mhz..dat moet een bak zijn om leuk mee te spelen, ander OS testen, en spelen met multi-procs

ik heb toevallig net aan m'n vrienden een wishlist voor m'n verjaardag gegeven en daar staat ook met stip oude niet-x86 hardware op en dan het liefst met een niet-linux unix-smaakje

m'n interesse is vooral om eens met iets anders dan linux te spelen, dus de snelheid maakt me niet zo uit

'goed' om te lezen dat je niet op elke dec/alpha alles kwijt kunt, weet ik dat ook weer

misschien hebben mensen ook nog wat links met sites over dat soort spul
ik heb al:
http://www.obsolyte.com/
http://hardware.majix.org/

Verwijderd

Vergeet niet dat je solaris alleen gratis kunt krijgen als je 1 enkele cpu hebt, met meerdere cpu's zou het (als het goed is, heb het niet getest) niet mogelijk moeten zijn om een "gratis" solaris erop te zetten. Linux (en ook FreeBSD/sparc64) draait hier echter op, met enig performance verlies (vergeleken met solaris)

Alpha's zijn, zoals dion_b al zegt, eigenlijk alleen interesant als je een versie met een SRM console kunt vinden. Alpha's zijn geheugen hongerig dus zorg voor veel memory. Sowiso zijn alpha's niet echt vooruit te branden als je geen cache hebt op je cpu; let daar dus op bij de aanschaf. FreeBSD en Linux draaien hier (vrij) probleemloos op.

SGI machines zijn leuk, maar daar blijft het bij... Als je een release van IRIX meegeleverd krijgt heb je geluk, anders zul je op zoek moeten naar de cd's (== crime kan ik je alvast vertellen ;) ). Linux kun je, tenzij je een indy hebt, vergeten, daar SGI niet echt happig is op het uitgeven van specs ed. Wel leuk als je van traditionele unix hacking houd, daar dit een van de meest onveilige besturings systemen is ;)

Verwijderd

Ik heb een DEC/Alpha hier thuis staan, een Personal Worstation 600au. Daar zit een 600mhz alpha 21164 in. FreeBSD draait er vrijwel zonder problemen op, maar je moet er wel rekening mee houden dat sommige applicaties niet werken omdat ze niet compilen op een 64bit alpha. Qua snelheid is het prima en ik heb hem ook een tijd als workstation gebruikt. Zo'n PWS zie je ook nog wel eens langs komen op marktplaats.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 17:13:
Vergeet niet dat je solaris alleen gratis kunt krijgen als je 1 enkele cpu hebt, met meerdere cpu's zou het (als het goed is, heb het niet getest) niet mogelijk moeten zijn om een "gratis" solaris erop te zetten.
Volgens mij is het zelfs alleen legaal op een niet-"dual capable" systeem, ultra 2 en sparcstation 20 komen dan technisch gezien niet in aanmerking door de mogelijkheid tot smp (wie deze regel ooit bedacht heeft, geen idee, maar zo was het volgens mij). Ik weet niet in hoeverre de installert weigert te draaien, ik weet niet of er verschillende iso-/cd-sets in de omloop zijn. Je verhaal geldt alleen niet voor solaris 10 (wat jij zegt geldt wel voor 9, en 8 heeft ook rare licensievoorwaarden die weer anders zijn dan 9 volgens mij). Solaris 10 is helemaal gratis/vrij voor persoonlijk/educatief/commercieel gebruik op wat voor systeem dan ook (en binnenkort met het opensolaris-programma zelfs open source). Solaris 10 draait echter op geen enkel 32bits sparc-systeem.
Linux (en ook FreeBSD/sparc64) draait hier echter op, met enig performance verlies (vergeleken met solaris)

Alpha's zijn, zoals dion_b al zegt, eigenlijk alleen interesant als je een versie met een SRM console kunt vinden. Alpha's zijn geheugen hongerig dus zorg voor veel memory. Sowiso zijn alpha's niet echt vooruit te branden als je geen cache hebt op je cpu; let daar dus op bij de aanschaf.
Volgens mij geldt dat ook voor (ultra)sparcs :)
FreeBSD en Linux draaien hier (vrij) probleemloos op.

SGI machines zijn leuk, maar daar blijft het bij... Als je een release van IRIX meegeleverd krijgt heb je geluk, anders zul je op zoek moeten naar de cd's (== crime kan ik je alvast vertellen ;) ). Linux kun je, tenzij je een indy hebt, vergeten, daar SGI niet echt happig is op het uitgeven van specs ed. Wel leuk als je van traditionele unix hacking houd, daar dit een van de meest onveilige besturings systemen is ;)
En als je een versie hebt die oud genoeg is, kun je de 3d-filemanager uit jurassic park draaien :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

elgringo schreef op zondag 05 juni 2005 @ 19:56:
[...]

Kan solaris 10 dan op een ultra 60 met ultrasparc IIi cpu's?
Kan perfect. Solaris 10 is OS of choice voor alle UltraSparc-systemen. Als het op mijn Ultra 5 met 1 CPU goed draait zal het op jouw 60 met 2 snellere CPUs met meer cache (mijn 360MHz heeft maar 256Kb L2, jouw 450MHzjes hebben iirc 2MB L2) nog veel beter gaan.
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 19:54:
Ik heb een DEC/Alpha hier thuis staan, een Personal Worstation 600au. Daar zit een 600mhz alpha 21164 in. FreeBSD draait er vrijwel zonder problemen op, maar je moet er wel rekening mee houden dat sommige applicaties niet werken omdat ze niet compilen op een 64bit alpha. Qua snelheid is het prima en ik heb hem ook een tijd als workstation gebruikt. Zo'n PWS zie je ook nog wel eens langs komen op marktplaats.
Hehe, je ziet wel meer op marktplaats voorbij komen. Zo heb ik een (ruime)koelkast van een AlphaServer 2100 4/275 met 2 275MHz CPUs (elk met 4MB L2) en 704MB RAM gratis kunnen ophalen. Nu staat er NT4 op, maar ik ben van plan te kijken wat ik er met Linux op kan zetten. Enig probleem is dat met 370W verbruik (idle, ex monitor) dit ding nooit serieus in gebruik genomen gaat worden :'( :+

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1