Toon posts:

Systeem langzaam na upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben wegens een gare cpu deze upgrade uitegevoerd :

Oud :
- Asus P4P800 SE
- Intel P4 2.8g

Nieuw :
- Asus P5P800
- Intel P4 3.4g

Nu is mijn systeem ineens 4x trager dan referentie systemen in verschillende benchmarks. Graphics performance is wel naar behoren (Geforce6800 GT). Er zit 4x512Mb DDR geheugen in overigens. Ik word er echt zwaar depri van, kan zo niet werken/spelen. Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

Remon

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Heb je alle drivers goed geinstalleerd ?
Is het systeem goed genoeg gekoeld (i.v.m. Thermal Throttling) ?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het zou eigenlijk weinig mogen uitmaken (want: Intel --> Intel), maar heb je Windows wel schoon herinstalleerd na mobo-replacement? Wellicht ben je van non-Hyperthreading naar Hyperthreading gegaan, dan moet je een andere HAL hebben namelijk :)

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 04-06-2005 22:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ja alle drivers geinstalleerd, maar geen nieuwe windows install. Hoe kan dat wat uitmaken dan? Dat heeft toch niets met cpu/memory performance te maken? Daarbij loopt de cpu volgens verschillende benches op 200x17 (3.4g dus), 800fsb...enige vage dat ik tot nu toe ben tegengekomen is dat een aantal sys info tools dit terug geven :

L1 data cache 0kb
L1 intstruction cache 12kb

terwijl er toch 16k l1 cache zou moeten zijn. Enige verklaring? Overigens, als er logica zit achter het herinstalleren van windows na een mobo upgrade hoor ik het graag ;)

Verwijderd

Topicstarter
oh en van mn vorige weet ik niet zeker of ie hyperthreaded was, maar sys info tools geven wel aan dat HT gebruikt wordt nu.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

zoeken naar Intel P4 2,8GHz So478 op The BalusC Server
Alleen de 2,8@800 is voorzien van HT :)

Waaruit maak je op dat HT nu wordt gebruikt? Zie je 2 CPU-grafieken in de taakbeheer? Evt via Beeld > Geschiedenis van CPU > Eén grafiek per CPU aanklikken.

Verwijderd

Topicstarter
wat is een HAL trouwens?

Verwijderd

Topicstarter
Ja zie 2 grafieken, weet niet zeker of ik vroeger ook 2 grafieken had. Bestaan er P4 voor 475 sockets met HT?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wil je aub het edit-knopje gebruiken ipv in korte tijd direct achter elkaar te posten? Dat is niet alleen storend, maar wordt ook gezien als kicken. Pas na 24 uur mag je een topic "omhoogkicken", omdat het dan uit de standaard zichtbare topiclisting is verdwenen :)

HAL = Hardware Abstraction Layer. Zie ook Google / Microsoft.com :)
Er bestaan geen So475 P4's. En voor een overzicht van de P4's met HT, klik eens op mijn linkje :/

Verwijderd

Topicstarter
Ah mijn excuses, ik wist niet dat dat een probleem was. Ik zal vanaf nu gewoon edit-en. De computer gebruikt een multi processor HAL op het moment (via properties -> hardware -> device manager -> computer). Begin langzamerhand een beetje hopeloos te worden, net veel geld gestoken in de noodzakelijke upgrade en nu werkt het hele hapje niet. Heb ook al in de BIOS zitten kijken, maar staat niets abnormaals, daar wordt er wel gezegd dat er 16kb L1 cache is trouwens.

Wat ook opvalt trouwens, is dat bij 100% cpu use, the temperatuur omhoog schiet naar 65-70 graden, en dat de fan niet sneller gaat draaien. Dat lijkt me ook niet juist.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 22:59 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De HAL is in orde. Wel, je zou eens alle recente en noodzakelijke drivers/BIOS'sen kunnen opzoeken en deze installeren cq flashen. Ook is het wellicht wijs om de BIOS op je gemak in z'n geheel te doorlopen, al dan niet begeleid door de handleiding van het moederbord. Dat kan overigens wellicht ook antwoord geven op jouw temperatuur-vraagje.

Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan zou ik als de laatste oplossing een schone Windows-installatie proberen.

Op welke "referentiebenchmarks" doel je overigens? SiSoft Sandra?

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 04-06-2005 23:13 ]

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:47

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 22:57:
Ah mijn excuses, ik wist niet dat dat een probleem was. Ik zal vanaf nu gewoon edit-en. De computer gebruikt een multi processor HAL op het moment (via properties -> hardware -> device manager -> computer). Begin langzamerhand een beetje hopeloos te worden, net veel geld gestoken in de noodzakelijke upgrade en nu werkt het hele hapje niet. Heb ook al in de BIOS zitten kijken, maar staat niets abnormaals, daar wordt er wel gezegd dat er 16kb L1 cache is trouwens.

Wat ook opvalt trouwens, is dat bij 100% cpu use, the temperatuur omhoog schiet naar 65-70 graden, en dat de fan niet sneller gaat draaien. Dat lijkt me ook niet juist.
65 tot 70
eh ik zou eens zeggen gooi de kast open en kijk eens of dat uit maakt ik gok dat je cpu te warm word en daar door zichzelf trug zet naar een lagere speed.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Topicstarter
Heb alle upgrades/drivers geinstalleerd behalve the BIOS flash, aangezien de Asus site op het moment down is (lekkere timing :P )

SiSoftware Sandra info :

Op het scherm weergeven
Verbinding : Lokale Computer
Apparaat Type : Desktop

Systeem Samenvatting
Bezig met Analyseren...
Tip 2546 : Grote geheugen Modules zouden ECC/Parity moeten zijn.
Met succes afgerond : Ja

Moederbord Informatie
Bezig met Analyseren...
Power / Aux Temperatuur : 123.5°C / 254.3°F
Opmerking 224 : SMBIOS/DMI informatie kan onjuist zijn .
Waarschuwing 2508 : Alle geheugen sloten zijn vol. Uitbreiding is mogelijk, maar het kan moeilijk zijn i.v.m kosten.
Tip 2546 : Grote geheugen Modules zouden ECC/Parity moeten zijn.
Waarschuwing 2518 : Moederbord temperatuur is te hoog.

CPU en BIOS Informatie
Bezig met Analyseren...
Tip 210 : Processor 1 : Het moederbord ondersteund snellere CPUs, de CPU kunt worden geupgrade.
Opmerking 224 : Processor 1 : SMBIOS/DMI informatie kan onjuist zijn .
Waarschuwing 236 : Processor 1 : Vcore is hoger dan de standaard waarden. Controleer de Vcore instelling!
Opmerking 224 : Systeem BIOS : SMBIOS/DMI informatie kan onjuist zijn .
Tip 212 : Systeem BIOS : De BIOS kan geshadowed zijn, controleer of dit zo is.
Tip 211 : Systeem BIOS : Sw BIOS is 'flash-able' en 'socketed' en kan worden geupgrade wanneer dit is vereist.

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 23:19:
[...]

65 tot 70
eh ik zou eens zeggen gooi de kast open en kijk eens of dat uit maakt ik gok dat je cpu te warm word en daar door zichzelf trug zet naar een lagere speed.
Hm, dat zou kunnen, zou je dat niet zijn op hardware monitors dan, hij claimed vrolijk op 3.407mhz tr draaien..

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-08 21:02
Wat mij ook opvalt is de opmerking Vcore te hoog..

Dit resulteert in een te warme cpu, en dus gaat je cpu throttlen..

Dit wil zeggen dat je cpu snelheid gaat verminderen om minder warmte op te wekken. Dit kan ook je trage systeem verklaren, kijk eens in de bios hoe deze instelling staat.

NIET de waarden in Asus Probe geloven, heb ditzelfde probleem met een ouder type mobo gehad, zette Vcore netjes op 1,85, in probe zak je 1.75.
Na in Bios omlaag te hebben gezet, probleem voorbij.

Verwijderd

Topicstarter
Hm, net de VCORE veel lager gezet en helpt niets. Wat is de juiste vcore setting voor een P4 Prescott 3.4Ghz precies? kan het niet vinden op intel.com

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 23:54 ]

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
De laagste vcore die je kunt instellen in je bios...

specs

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 23:45:
Hm, net de VCORE veel lager gezet en helpt niets. Wat is de juiste vcore setting voor een P4 Prescott 3.4Ghz precies? kan het niet vinden op intel.com
Maak eens gebruik van deze website :)

Verwijderd

Topicstarter
Okay, we hebben progress, op de laagste vcore setting, met thermal throttling uit in de bios (dus, cpu niet langzamer als ie heet wordt) heb ik normale snelheid. Een logische conclusie lijkt dus dat de koeling niet in orde is. Nu heb ik even gekeken, kast open (dat maakt niet uit) en alles ziet er op zich okay uit. Enige wat me opvalt is dat de cpu fan volgens sys monitor maar niet sneller gaat draaien, ook niet als de temperatuur erg hoog wordt...

Bedankt voor jullie hulp tot zover, en inderdaad, had even op die site moeten kijken ;)

Edit :

Had net genoeg tijd om dit berichtje hierboven te tikken, daarna schoot cpu temp naar 80 graden en ging het systeem uit. Voorlopig maar even op langzame speed draaien tot ik weet waar dit aan ligt ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 00:16 ]

• Nilco
  • Laatst online: 00:34
Ik neem aan dat je een boxed versie hebt gekocht. Op die koeler zit zo'n thermalpad. Haal die er vanaf en doe er wat goede koelprut onder (ArticSilver bv). Dat scheelt een berg in je temp.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 23:29:
[...]

Hm, dat zou kunnen, zou je dat niet zijn op hardware monitors dan, hij claimed vrolijk op 3.407mhz tr draaien..
Dat zou je niet zien, bij thermal throttling gaat je kloksnelheid niet naar beneden, hij gaat alleen kloktikken "overslaan". Hij werkt langzamer, maar dat zie je niet terug aan de kloksnelheid.

Ik had bij mijn Prescott 2.8 ook niet echt goede ervaringen met de standaard fan (ook niet na het vervangen door de thermal pad door goede koelpasta). Ik heb deze toen maar vervangen door een Zalman CNPS-7000A-AlCu, en dat werkt wel prima... Ik verwacht trouwens toch eigenlijk dat de stock cooler genoeg zou moeten zijn voor je CPU, wat eigenlijk ook wel zo logisch zou zijn. In mijn geval ging ie trouwens wel flink sneller, hij kwam over de 8k rpm uit geloof ik :X

Hoe is je airflow verder trouwens, kan je koeler de lucht kwijt?

Nog even een ingeving: Is je tempsensor wel goed? Misschien dat je proc wel helemaal niet te heet wordt, maar de tempsensor van je proc niet goed wordt uitgelezen en zowel de shutdown temp als de thermal throttling van deze uitlezing afhankelijk zijn; maar de fan zelf met een interne sensor zijn snelheid regelt? Voelt je heatsink warm aan?
Hm, of werd de drempeltemperatuur voor Thermal Throttling niet door het BIOS geregeld maar in de proc zelf? :X Als dat zo is klopt mijn theorie niet, maar ik zou het zo even niet weten :+

[ Voor 25% gewijzigd door Xander op 05-06-2005 00:54 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
XanderH schreef op zondag 05 juni 2005 @ 00:47:
[...]

Dat zou je niet zien, bij thermal throttling gaat je kloksnelheid niet naar beneden, hij gaat alleen kloktikken "overslaan". Hij werkt langzamer, maar dat zie je niet terug aan de kloksnelheid.

Ik had bij mijn Prescott 2.8 ook niet echt goede ervaringen met de standaard fan (ook niet na het vervangen door de thermal pad door goede koelpasta). Ik heb deze toen maar vervangen door een Zalman CNPS-7000A-AlCu, en dat werkt wel prima... Ik verwacht trouwens toch eigenlijk dat de stock cooler genoeg zou moeten zijn voor je CPU, wat eigenlijk ook wel zo logisch zou zijn. In mijn geval ging ie trouwens wel flink sneller, hij kwam over de 8k rpm uit geloof ik :X

Hoe is je airflow verder trouwens, kan je koeler de lucht kwijt?

Nog even een ingeving: Is je tempsensor wel goed? Misschien dat je proc wel helemaal niet te heet wordt, maar de tempsensor van je proc niet goed wordt uitgelezen en zowel de shutdown temp als de thermal throttling van deze uitlezing afhankelijk zijn; maar de fan zelf met een interne sensor zijn snelheid regelt? Voelt je heatsink warm aan?
Hm, of werd de drempeltemperatuur voor Thermal Throttling niet door het BIOS geregeld maar in de proc zelf? :X Als dat zo is klopt mijn theorie niet, maar ik zou het zo even niet weten :+
Ik zal maandag even nieuwe cooler + pasta halen. De fan voelt inderdaad niet warm aan, zelfs niet als hij claimed 70 graden te zijn. Maar ik niet echt bij delen die dicht bij de cpu zitten. Als de fan overal warm zou moeten worden dan is dat idd niet zo.

In de BIOS heb ik een "thermal control" enable/disable functie, als ik deze disable draait hij op normale snelheid en wordt ie heet, dus ik neem aan dat dat thermal throttling enabled/disabled

Ik heb een AOpen kast met een airflow tunnel die lucht direct van de cpu fan naar buiten leid, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

• Xander
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 01:01:
[...]

Ik zal maandag even nieuwe cooler + pasta halen. De fan voelt inderdaad niet warm aan, zelfs niet als hij claimed 70 graden te zijn. Maar ik niet echt bij delen die dicht bij de cpu zitten. Als de fan overal warm zou moeten worden dan is dat idd niet zo.
Hm, als je koelblok niet warm wordt hoef je het probleem dus niet bij de koeler te zoeken :)
Dan zit óf je koeler niet goed gemonteerd, óf de uitlezing van je tempsensor is gewoon verkeerd. Voor dat laatstse geval: Toch eens BIOS update proberen? :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja zou wel willen, maar www.asus.com is al twee dagen down. Lekkere service. Hij zeurt nu ook weer over een cpu fan error

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 13:09:
Ja zou wel willen, maar www.asus.com is al twee dagen down. Lekkere service. Hij zeurt nu ook weer over een cpu fan error
ik kan er al gewoon een paar dagen op hoor :?
mischien zo : http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Nilco
Die link werkt ook niet. "Service unavailable"
Krijg het idee dat je bios niet echt lekker werkt. Ik zou zowiezo toch een Zalman met goede koelprut erop monteren. Beter en stiller.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ik weet niet wat voor inet connectie jullie hebben maar ik kan er gewoon op :?
kan ook wel de laatste bios e-mailen naar je :?
1007 of 1010 beta ?

• Nilco
chucky666 schreef op zondag 05 juni 2005 @ 13:26:
Tiscali Special, maar kom er echt niet op.

Foto'tje

Verwijderd

Topicstarter
chucky666 schreef op zondag 05 juni 2005 @ 13:26:
kan ook wel de laatste bios e-mailen naar je :?
1007 of 1010 beta ?
1007, dat zou perfect zijn, thanks. Bij mij kan ik er idd niet op, vaag. Voor Asus P5P800.

Ga idd ff nieuwe koeler + prut halen, als ik de fan hard aandruk terwijl ie draait neemt de temp wel iets af.

EDIT: Nu zegt de Asus site of Service Unavaible, of :

Dear ASUS User
Due to vast number of connections online, the page that you requested cannot be displayed properly. Please re-connect using any of the following URL. Sorry for the inconvenience

Maar ik kan er nu wel zo af en toe op. Dus laat dat emailen maar ff zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 13:52 ]

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

mail is onderweg :)
je kan je mail adres weghalen.

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:18
Ik heb heel veel niet gelezen maar ik las wel dat je nog niet Windows opnieuw hebt geinstalleerd begin daar is mee..

Want al je andere drivers en meuk staan er nog is..
Dus waarschijnlijk is dta het..

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
thanks, en nee, ligt niet aan windows install, na bios update werkte het nog niet, koeler voor de x-te keer geplaatst, nu throttled ie niet maar blijft ie zo rond de 70 graden, als ik hem aandruk knalt hij echter naar 50 graden nu, dus ik ff goed kijken, een van de pootjes van de cooler is niet helemaal ok....dus het is de koeler...hoop ik..

Verwijderd

Topicstarter
Misschien voor mensen die met dezelfde problemen gaan kampen :

De oplossing was een nieuwe cpu cooler + nieuwe paste. Heb een zahlman gekocht, en de temp blijft idle 28 graden, en onder stress 41-42. En dit met een prescott. Die koeler is zn eurootjes in goud waard zal ik maar zeggen. Thanks voor alle hulp overigens!

• Xander
  • Nu online
Even uit nieuwsgierigheid: Welke zalmancooler? 7000-(Al)Cu of 7700-(Al)Cu? Temps zijn namelijk erg netjes :)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
Maar desalniettemin blijft het wel slim om een clean windowsinstall te maken na vervangen van de mobo en proc. Simpelweg omdat er zoveel shit achterblijft, die een beetje doelloos je systeem zal gaan vertragen. Zelfs tussen revisies van mobo kan een enorm verschil zitten.

U vraagt, wij antwoorden.

Pagina: 1