50hz -> 25hz

Pagina: 1
Acties:
  • 474 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik moet voor een bel 25hz wisselspanning hebben (ergens tussen 12 en 100 volt). Nu komt er uit het stop contact 50hz en dat is volgens de locale electronica zaak moeilijk te veranderen in 25 hz. Ik kan de de toppen van de sinus afhakken maar dan werkt de bel niet. Ik heb me helemaal rot gezocht maar niets kunnen vinden (google, got, navraag bij electro zaken) Heeft iemand een idee hoe ik zoiets aan moet pakken?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Een andere bel halen? Is de makkelijkste en goedkoopste oplossing voor jouw probleem. Als je een mogelijkheid weet te vinden om het om te vormen zal het waarschijnlijk erg kostbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het moet te doen zijn, maar het zal inderdaad erg duur zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
En de bel werkt niet goed op 50Hz dus? Als ie daar niet goed op werkt zou ik een andere bel halen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
De bel werkt door middel van een hamertje wat heen en weer wordt gedrukt door de wissel spanning. Op 50hz is het hamertje pas halverwege en dan wordt ie al weer terug getrokken. Andere bel is een mogelijkheid maar in de tweaker spirit wil ik het gewoon met deze bel aan de praat krijgen tenzij het echt veel geld kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

lemming_nl schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 21:59:
De bel werkt door middel van een hamertje wat heen en weer wordt gedrukt door de wissel spanning. Op 50hz is het hamertje pas halverwege en dan wordt ie al weer terug getrokken. Andere bel is een mogelijkheid maar in de tweaker spirit wil ik het gewoon met deze bel aan de praat krijgen tenzij het echt veel geld kost.
Blijf van die frequenties af, een frequentieregelaar is vrij onbetaalbaar om zo'n probleem op te lossen.

Pas het belmechanisme aan, kan je (zinnige) foto's van die bel posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je oplossen...
maak gelijkspanning van je wisselspanniung
zoek een schemaatje op voor een astabiele multivibrator
dimentioneer zo dat je 25 Hz krijgt
sluit aan
kostenraming? -> ik schat een 50 euro
verder heb je nog een dosis electronica-kennis nodig...
MAW: koop een bel die het wel doet op 50Hz (wat voor bel werkt er trouwens op 25Hz???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi gewoon een oscillatortje op 25 Hzmaken:
http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/126

potmetertje er tussen om het signaal nivo aan te passen

Daar achter hang je een versterkertje dir je voedt met 30VDC:
http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/105

En dan je bel, en klaar (of gewoon een nieuw normale bel kopen :))
P.S. waar heb je een 25Hz bel vandaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 22:08:

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 22:08:

Het is een hele oude telefoon bel. Ik ga even naar die schematjes kijken. Die zijn niet zo duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
lemming_nl schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 21:59:
De bel werkt door middel van een hamertje wat heen en weer wordt gedrukt door de wissel spanning. Op 50hz is het hamertje pas halverwege en dan wordt ie al weer terug getrokken.
Kan je dan niet de bel dichter bij de hamer tweaken zodat ie op 50Hz werkt :?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm, what if je een diode gebruikt om de negatieve toppen eraf te hakken, en dan een condo van een paar uF (gokje, gewoon experimenteren, iets in de range 1uF - 100uF doet 't vast wel) in serie daarmee om je DC-component eruit te halen? Tis weliswaar geen nette sinus meer, maar het zou het imo goed genoeg doen...

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Sprite_tm schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 23:32:
Mmm, what if je een diode gebruikt om de negatieve toppen eraf te hakken, en dan een condo van een paar uF (gokje, gewoon experimenteren, iets in de range 1uF - 100uF doet 't vast wel) in serie daarmee om je DC-component eruit te halen? Tis weliswaar geen nette sinus meer, maar het zou het imo goed genoeg doen...
Offtopic

Zou dat ook werken bij een compressor die op 60Hz (115V)draaien? Of moet de sinus dan wel netjes zijn voor goede werking.

Offtopic

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De compressor zal wel een draaistroommotor bevatten. Die werkt ook op 50 Hz alleen is z'n afgegeven vermogen dan kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 12:15:
De compressor zal wel een draaistroommotor bevatten. Die werkt ook op 50 Hz alleen is z'n afgegeven vermogen dan kleiner.
Dus het zou opzich werken op 50 Hz alleen zal hij minder krachtig zijn? (met een compressor bedoel ik een koelcompressor trouwens)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Laatst online: 21:41
Ik weet niet of je al echt geprobeert hebt of het werkt?

Ik heb ook een oud telefoon toestel met aan de zijkant een slinger om inductie spaning op te wekken, een bakalieten hoorn en geen druktoetsen of kiesschijf (je moest dus altijd doorverbonden worden door de telefooniste). :p
Deze werkt prima als deurbel (ik heb alleen de slinger vastgezet zodat niet iemand gaat draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

AMD 64 schreef op zondag 05 juni 2005 @ 12:12:
[...]
Zou dat ook werken bij een compressor die op 60Hz (115V)draaien? Of moet de sinus dan wel netjes zijn voor goede werking.
Nope, omdat ik de frequentie op een hele vieze manier door tweeen deel krijg je toevallig 25Hz. Een andere frequentie is niet echt mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

canonball schreef op zondag 05 juni 2005 @ 12:25:
Ik weet niet of je al echt geprobeert hebt of het werkt?

Ik heb ook een oud telefoon toestel met aan de zijkant een slinger om inductie spaning op te wekken, een bakalieten hoorn en geen druktoetsen of kiesschijf (je moest dus altijd doorverbonden worden door de telefooniste). :p
Deze werkt prima als deurbel (ik heb alleen de slinger vastgezet zodat niet iemand gaat draaien).
Da's toch mooi dat als ze bij jou aan de deur komen en willen bellen ff een keer aan die slinger draaien.

Man man doe mij dat ding, de mensen maar slingeren. :)

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:58

Ibex

^^ met stom.

Is een halvegolfgelijkrichter niets?

:X. Wat sprite_tm al zei dus.

[ Voor 32% gewijzigd door Ibex op 05-06-2005 14:34 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Laatst online: 21:41
Daywalk3r schreef op zondag 05 juni 2005 @ 14:32:
[...]

Da's toch mooi dat als ze bij jou aan de deur komen en willen bellen ff een keer aan die slinger draaien.

Man man doe mij dat ding, de mensen maar slingeren. :)
ik heb hem binnen staan en daar zal hij ook blijven staan :7

Waneer er aan wordt gesllingert terwijl de bel gaat ben ik bang dat de belltrafo een opdonder krijgt en de concurentie niet aakan. Ik heb geen zin om te testen of mijn vermoedens kloppen, maar hij gaf meer dan 100V~ af.

Het was overigens wel leuk toen hij nog los stond om iemand de 2 blanke uiteinden van de draadjes te geven, en dan gaan slingeren :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Sprite_tm schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 23:32:
ik zie niet hoe je de frquentie deelt eerlijk gezegd .... spanning gaat nog steeds 50x per seconde op en neer .. aleen niet meer naar de nagetive helft ....

met een c'tje ernij krijgje dan niks anders dan een gesuperponeerde (is dat het goeie woord?) wisselspanning

of denk ik nou zo fout ????

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
fish schreef op zondag 05 juni 2005 @ 15:49:
[...]

ik zie niet hoe je de frquentie deelt eerlijk gezegd .... spanning gaat nog steeds 50x per seconde op en neer .. aleen niet meer naar de nagetive helft ....

met een c'tje ernij krijgje dan niks anders dan een gesuperponeerde (is dat het goeie woord?) wisselspanning

of denk ik nou zo fout ????
Zou best kunnen kloppen + dat ik dan geen negatieve spanning meer heb waardoor het hamertje aan 1 kant blijft plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

neuh blijft niet plakken ...
maar slaat ook niet de andere kant op (als ej geen ctje gebruikt)

maai ik probeer even wat ik in het andre topic zei
als het goed is kun je de bellen zelf in een telefoon ook draaien om ze af te stellen
(de gaten zitten niet in het miden)
wellicht raakt ie de belen dan wel

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 05-06-2005 16:37 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een frequentie kan je delen met een teller. Op tweede uitgangspin meet je 25 Hz als je 50 Hz op de ingang zet. Nu is dit een digitaal IC en zul je de net spanning flink omlaag moeten helpen om de teller niet op te blazen en daarna weer versterken. Ook zul je redelijk hoog vermogens weerstanden moeten gebruiken om deze ook niet op te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 18:41:
een frequentie kan je delen met een teller. Op tweede uitgangspin meet je 25 Hz als je 50 Hz op de ingang zet. Nu is dit een digitaal IC en zul je de net spanning flink omlaag moeten helpen om de teller niet op te blazen en daarna weer versterken. Ook zul je redelijk hoog vermogens weerstanden moeten gebruiken om deze ook niet op te blazen.
Werkt zo'n ic op 12v 133 of 266mA? Weet je toevallig ook een schema/ic type voor dit doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Het punt bij een oscillator gebruiken is dat daar een rechthoek uit komt. Ik weet niet wat voor een signaal je voor die bel nodig hebt. Voor een zuivere sinus moet je nog een flinke filter achter die oscillator zetten. Beter maak je een controllertje met een a/d converter die gewoon een mooi sinus leverd :P

Belletjes hebben meestal een mechanisme dat ze hun eigen stroomkring onderbreken tijdens het trillen.

Je kan ook twee wisselspanningmotoren op elkaar aansluiten, waarbij de een twee keer zoveel ankers heeft als de ander... Maar ja, zie dat maar eens te vinden. :D

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ach een bel heeft echt geen zuivere sinus nodig hoor ... als die klepel maar de bellen raakt ...

(en dan zeg ik zet die bellen dichter bij elkaar ..)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
fish schreef op zondag 05 juni 2005 @ 22:02:
ach een bel heeft echt geen zuivere sinus nodig hoor ... als die klepel maar de bellen raakt ...

(en dan zeg ik zet die bellen dichter bij elkaar ..)
Het hamertje heeft maar een milimeter uitslag en de bel zit vast met nagels dus niet gaat niet echt verplaatst worden + dat heeft bij 1mm geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op zondag 05 juni 2005 @ 18:41:
Flipflop met daarachter bijvoorbeeld een FET, heb je geen sinus meer, maar een blokspanning, welke je met een condensatortje kan verhogen tot een wisselende blokspanning als ik t goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Laatst online: 12-09 16:49

nIghtorius

Poef!

toelichting sprite_tm (zoals ik het lees) komt er volgens mij een bobbelige DC spanning eruit.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60144/full.png

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60145/full.png

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/60146/full.png

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14

WouterG

Dit is geen ondertitel

nIghtorius schreef op maandag 06 juni 2005 @ 00:34:
toelichting sprite_tm (zoals ik het lees) komt er volgens mij een bobbelige DC spanning eruit.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Jij gebruikt wel een erg forse condensator, je moet zorgen dat de spanning sneller terug naar nul gaat door een kleinere condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Zoiets is alleen nutteloos. Het is nu dus idd DC met af en toe een pauze. Dan werkt de bel dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Plaats eens een condensator serie ipv parallel? (DC-component wegfilteren ipv afvlakken)

Dan zie je die grafiek met positieve bulten de helft zakken => wisselspanning.

Ik zou de bel aanpassen ipv allerlei elektronica-trucjes boven te halen, maak het niet te moeilijk voor zoiets eenvoudigs.

Doet mij denken aan Russen en Amerikanen moesten in de gewichtsloze ruimte kunnen schrijven, uiteraard werken pennen in de ruimte niet (zwaartekracht nodig). Amerikanen zijn koppig en willen perse een pen in de ruimte, na miljoenen dollars research hebben ze ruimtepennen. Russen pakken een potlood en dat werkt ook in de ruimte, problem solved, maar een pak goedkoper en sneller.

[ Voor 38% gewijzigd door rapture op 06-06-2005 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

@N1ghtorius:
Rapture heeft gelijk, het schema wat jij gebruikt is:
code:
1
2
3
 ---|>|--+----+                                                                 
~       ===  (b)                                                                
 --------+----+

wat ik bedoel is
code:
1
2
3
 ---|>|--||---+                                                                 
~            (b)                                                                
 -------------+

En Rapture: Zijn bel zit vast met klinknagels en dat soort ongein, dan lijkt me een diode + condo erbij solderen toch makkelijker. Lemming_nl, heb je mijn idee al es uitgeprobeerd? Ik ben zelf namelijhk ook wel nieuwsgierig of 't werkt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 06-06-2005 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Sprite_tm schreef op maandag 06 juni 2005 @ 10:33:
@N1ghtorius:
Rapture heeft gelijk, het schema wat jij gebruikt is:
code:
1
2
3
 ---|>|--+----+                                                                 
~       ===  (b)                                                                
 --------+----+

wat ik bedoel is
code:
1
2
3
 ---|>|--||---+                                                                 
~            (b)                                                                
 -------------+

En Rapture: Zijn bel zit vast met klinknagels en dat soort ongein, dan lijkt me een diode + condo erbij solderen toch makkelijker. Lemming_nl, heb je mijn idee al es uitgeprobeerd? Ik ben zelf namelijhk ook wel nieuwsgierig of 't werkt :)
Bij je tweede schema krijg je stiekum alsnog gelijkrichting, en er gaat helemaal geen stroom door je bel heen.
Er zou nog een weerstand parallel aan de condensator en bel moeten.
Ik zou eerst de weerstand van de bel moeten weten, aan de hand daarvan kan ik wel simuleren of zoiets praktisch is of niet.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
bobo1on1 schreef op maandag 06 juni 2005 @ 15:59:
[...]

Bij je tweede schema krijg je stiekum alsnog gelijkrichting, en er gaat helemaal geen stroom door je bel heen.
Ik zou eerst de weerstand van de bel moeten weten, aan de hand daarvan kan ik wel simuleren of zoiets praktisch is of niet.
Als dat een Ctje van een paar nano is heb je daar toch totaal geen last van, of ben ik nu gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
kippy schreef op maandag 06 juni 2005 @ 16:04:
[...]

Als dat een Ctje van een paar nano is heb je daar toch totaal geen last van, of ben ik nu gek.
Aangezien je me geen andere keus laat, jij bent gek.

Ik kom er net achter volgens de simulatie dat de golf gewoon 50 herz blijft, je schiet er dus niets mee op.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Niet online
Sprite_tm schreef op maandag 06 juni 2005 @ 10:33:
Lemming_nl, heb je mijn idee al es uitgeprobeerd? Ik ben zelf namelijhk ook wel nieuwsgierig of 't werkt :)
Moet ik nog proberen maar ik heb het atm erg druk met school, miss woensdag even tijd.
bobo1on1 schreef op maandag 06 juni 2005 @ 15:59:
[...]

Weerstand is 1300 ohm.

[ Voor 4% gewijzigd door lemming_nl op 06-06-2005 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

bobo1on1 schreef op maandag 06 juni 2005 @ 16:17:
[...]

Aangezien je me geen andere keus laat, jij bent gek.

Ik kom er net achter volgens de simulatie dat de golf gewoon 50 herz blijft, je schiet er dus niets mee op.
Niet alleen in (software) simulatie, ook als je gewoon die grafiek tekent. Ik stel voor om foto's van die bel te posten en zien of we daar wat kunnen aanpassen.

Straks als we de ingewikkelde elektronica gebruikt hebben om 25Hz te halen en je bel werkt nog niet, wat dan? Misschien 12,5Hz proberen, ik zou eerst de bel bestuderen voordat je rare dingen gaan doen.

Met een 555 timer ic kan je een 50% duty-cycle oscillator maken, meer info http://www.national.com/ds/LM/LM555.pdf en lekkere formules gebruiken om de R's en C's uit te rekenen.

[ Voor 30% gewijzigd door rapture op 06-06-2005 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Bobo1on1: Krek, je hebt gelijk, ik maak ergens een enorme denko :) Je kan van een 50Hz-signaal geen 25Hz-signaal maken, of je moet de helft van de toppen afknippen, en daar is wat meer voor nodig dan alleen een diode en een condo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

duh ..... volgens mij zei ik dat al een tijdje geleden

maareuh een delertje zoals spriggan aankaart moet goed werken ..
of anders gewoon iets met een 555je,

ff een h-bruggetje/push pull dingetje er tegenaan en klaar

alsof we een nette sinus nodig hebben voor een bel .

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lemming_nl schreef op zondag 05 juni 2005 @ 18:51:
[...]

Werkt zo'n ic op 12v 133 of 266mA? Weet je toevallig ook een schema/ic type voor dit doel?
Hier heb je een datasheet van een goedkope teller...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lemming_nl schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 21:34:
Ik moet voor een bel 25hz wisselspanning hebben (ergens tussen 12 en 100 volt). Nu komt er uit het stop contact 50hz en dat is volgens de locale electronica zaak moeilijk te veranderen in 25 hz. Ik kan de de toppen van de sinus afhakken maar dan werkt de bel niet. Ik heb me helemaal rot gezocht maar niets kunnen vinden (google, got, navraag bij electro zaken) Heeft iemand een idee hoe ik zoiets aan moet pakken?
zeer vreemd, een bel die op 25 Hz werkt. Ma soit, ga gewoon een frequentieomvormer halen. Tot zover ik weet bestaat da nog ;)
Ik zie echt ni in hoe je met de sinusgolf te veranderen de frequentie kunt aanpassen :?
edit: typo

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2005 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 21:30:
zeer vreemd, een bel die op 25 Hz werkt.
Is al meer dan 100 jaar gewoonte in de wereld van telefonie. Niet alleen in Nederland, maar over de hele wereld. Belspanning is 75Vrms, 25Hz. Kostenpuls is ook 75Vrms, 25Hz, maar dan common-mode ten opzichte van aarde, en niet tussen A en B. Het idee is dat het makkelijker te filteren is dan 50Hz.

Ook treinen rijden hier en daar nog op 25Hz. Dat hangt dan weer samen met de toerentallen van de generatoren op het moment dat de 'norm' voor dat land werd opgesteld. Hogere frequenties stellen grotere eisen aan de balancering van de generator. Die kosten worden gecompenseerd door lagere kosten voor transformatoren enzo. Door de loop der jaren waren achtereenvolgens 16 2/3Hz, 25Hz en 50Hz de meest economische afwegingen. Maar dat dwaalt wel erg af.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Pagina: 1