Hulp bij aanschaf file/backupserver

Pagina: 1
Acties:

• ZyMoTiC
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-02 09:19

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Doel:
Een file/backupserver voor installaties, films, muziek, documenten en andere onmisbare bestanden. Ik wordt er gek van dat elke keer moet zoeken op welke pc de data staat en dat als iemand iets download van mijn pc, alles vertraagt. De server moet raid 5 of raid 1 zijn, als ik maar de mogelijkheid verklein om data kwijt te raken. Ik wil best wat performance inleveren als daar geld of meer schijfruimte tegenover staat.

Huidige middelen:
Ik wil MAX 1000 euro uitgeven.
Ik heb nog een P2 300Mhz als server staan.
100 mbit netwerk.
Desktop met 2x80gb en 1x250gb beide p-ata. (80gb als bootsector en 250gb in fileserver als?)

Geschatte benodigdheden:
4 kanaals s-ata raid 5 controler:
- 290,- RAIDCore BC4452
- 220,- Promise FastTrak S150 SX4 (+256 MB a 25 euro)
- 229,60 LSI MegaRAID SATA 150-4

Of de wat duurdere die minder CPU slurpen:
- 416,- Areca ARC-1110
- 376,- 3ware Escalade 8506-4 LP

3 of 4 schijven 250gb of 300gb:
- 128,75 Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)
- 162,62 Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)

Totaalprijs = 802,25
Ik dacht aan een duurdere controler om zo de zwakke processor (P2 300Mhz) te compenseren.
3x MD10 250gb = 386,25
1x Areca ARC-1110 = 416,-

Vragen:
  • Heeft het nog nut de P2 300Mhz te gebruiken als file/backupserver?
  • Is het verstandig te booten vanaf de raid schijven, ik heb meer vertrouwen om het OS op een aparte schijf te zetten?
  • Maakt in een raidsysteem 16 of 8 mb cache op een HD verschil?
  • Is de 250gb p-ata schijf nog bruikbaar in raid of kan ik die net zo goed verkopen?
  • Ik wil overgaan op een gigabit netwerk, maar is dit echt nuttig gezien de dingen waarvoor ik het gebruik?
  • Gezien ik niet zoveel geef om performance, is het niet het handiger om een nieuwe pc te kopen en daar windows server 2003 op te zetten en hiermee software raid 5 gebruiken?

Bla, bla, bla, komkommer is geen sla.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Wat voor moederbord heb je? Heeft die wel eens PCI-X sloten? :?

Draait de server 24/7? Kijk dan eens naar MaXLine schijven of andere schijven die officieel continu aan mogen staan. MaXLines zijn maar een paar euro duurder.

[ Voor 57% gewijzigd door PD2JK op 04-06-2005 20:59 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Nope zitten gewone PCI sloten in, maar PCI-X past toch ook op PCI?

De server staat wel 24/7 aan maar niet in gebruik. Ik wilde de HD's na 10 min uit laten gaan, ik vind het geen ramp om even te wachten voor het opspinnen van de schijven. Zover ik weet zorgt dit ervoor dat de schijven niet te warm worden en gaan ze langer mee...

Vraag: de maxline zijn ~20 euro duurder, zijn die veel beter voor 24/7 gebruik? Mijn huidige PC met standaard schijven staat ook zo goed als 24/7 aan?

off topic> ik edit lekker mee

[ Voor 89% gewijzigd door ZyMoTiC op 04-06-2005 21:04 ]

• PD2JK
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

ZyMoTiC schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 20:59:
Nope zitten gewone PCI sloten in, maar PCI-X past toch ook op PCI?
Daarvoor moet je even kijken of er geen onderdelen uitsteken achter het PCI slot, anders gaat het nog niet passen, kijk ook even naar de 'key' van PCIx controller die je gaat kopen en vergelijk die met het PCI slot op het moederbord. Als die overeenkomen, gaat het passen.

Neem wel een hardwarematige controller, anders kom je écht in cpu-nood.
De server staat wel 24/7 aan maar niet in gebruik. Ik wilde de HD's na 10 min uit laten gaan, ik vind het geen ramp om even te wachten voor het opspinnen van de schijven. Zover ik weet zorgt dit ervoor dat de schijven niet te warm worden en gaan ze langer mee...
Dan kun je gewoon DM10 schijven nemen.
Vraag: de maxline zijn ~20 euro duurder, zijn die veel beter voor 24/7 gebruik? Mijn huidige PC met standaard schijven staat ook zo goed als 24/7 aan?
Als je zeker wilt zijn dat de schijven 24/7 kunnen volhouden, neem dan schijven die hier voor gemaakt/gecertificeerd zijn...

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Ik zou toch geen oude PII gebruiken als fileserver. Gigabit is al helemaal uit den boze, gezien de bandbreedte beperking van je (oude) pci-bus.

Wanneer je echter niet veel performance van doen hebt, kan je inderdaad verder met zo'n raid controller, 3 à 4 disks in raid 5 en 100 mbit nic (bij voorkeur een 3Com bijvoorbeeld, die eist minder cpu voor zich op vanwege de onboard processor).

Dus het kan nog relatief goedkoop, allemaal afhankelijk wat je ervan verwacht. Want voor gigabit mag je ook al een gigabit switch voorzien en nic's in je desktop pc's... En bovendien is de haalbare snelheid nog niet zo hoog. Je mag al tevreden zijn wanneer je 300 mbit eruit haalt dan.

Om nog op de andere vragen terug te komen...

- Uw os kan je gerust vanaf raid 5 of 1 laten booten. Maak daarvoor gewoon een kleine partitie aan (bvb 10 gb).

- Bij 100 mbit maakt het cachegeheugen heel waarschijnlijk niks uit.

- Wanneer uw raid controller enkel s-ata schijven ondersteund, lijkt die p-ata niet meer bruikbaar of er moets al een convertor (ide -> s-ata) gebruikt worden. Doch zou ik allemaal dezelfde schijven gebruiken voor de raid opstelling (bvb zoals de genoemde MaxLine III met hogere MTBF).

[ Voor 31% gewijzigd door Tom_G op 04-06-2005 22:18 ]

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Het heeft dus geen zin om in de p2 300 een Areca ARC-1110 te zetten? Aangezien andere kaarten in combinatie met de processor volgens mij helemaal niets voor elkaar krijgen.

Nu bedacht ik me, als ik nu een pc koop voor 200-300 euro en software raid 5? Het enige waarvoor ik de pc wil gebruik is data kopiëren. Maar al die test programma's laten duidelijk zien dat het langzamer is dan een single schijf.

Of een nieuwe pc en een Promise FastTrak S150 SX4 +256 kaart dat is ook ongeveer 600 euro. Waarschijnlijk de beste optie, maar gelijk de duurste :(

Wat een keuzes... iemand antwoorden of een beter idee?

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 08:18

EXX

EXtended eXchange

Wat is da voor een moederbordje voor die Pentium II 300? Een CPU upgrade kan misschien verder helpen?

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-03 21:24
Het grootste probleem is dat als je het volledige potentieel van zulke controllers wilt behalen dat je bijna altijd bent aangewezen op workstation borden, vanwege de PCI-x en PCIe sloten en dit zijn niet bepaald de goedkoopste borden op de markt. Tweedehands prijzen zal al een stuk vriendelijker maar het is en blijft altijd duurder dan een standaard pc moederbordje.

Laten we er even vanuit gaan dat een PCI-x raid-controller past en dus werkt op de P2-300. De controller zal intern op volle snelheid werken, dat is het probleem niet. Het probleem zit in de doorvoersnelheid van de PCI-bus (ben even kwijt hoeveel dat is), zo'n controller blaast (figuurlijk gezien) met twee vingers in zijn neus de hele PCI-bus vol en dat is de theoretische maximum, in de praktijk gaat nog wat af aan overhead en andere PCI-apparaten. De vraag is dus of zo'n setup aan jouw performance eisen kan voldoen. Maar dan moet je wel gaan voor de duurdere controller, anders wordt de CPU ook nog eens bottleneck.

Of je moet een ander moederbord-setje kopen waar de juiste sloten al op zitten. Omdat je dan ook een modernere cpu hebt, kan je ook gebruik maken van een goedkopere raid-controller. Nadeel is dat je gelijk een hoop uitgaves in een keer moet doen, terwijl de eerste oplossing in fases kan upgraden, eerst een raid-controller met een paar schijven en later bijvoorbeeld een ander moederbord kan kopen.

Volgens mij kan een pc van vrijwel zo niet alle raid-controllers opstarten. Mijn Compaq Proliant 1600 heeft geen alleenstaande schijven in zich, hij boot dus gewoon van de raid-controller. Het is een oud beestje (P2-350, 128mb, SCSI raid5-controller met 4 schijven) en heeft geen super performance, maar dat is niet mijn prioriteit, die ligt bij verhoogde veiligheid van dataopslag door raid5 te gebruiken.

Ik weet niet of mijn verhaal jouw keuze juist moeilijker of makkelijker heeft gemaakt, maar als je een flinke performance upgrade wil dan zal je je oude systeem met "pensioen" moeten doen en iets moderners kopen, wil je vooral data opslag dan kan je met raid-controller met een paar schijven het wel af.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
squaddie schreef op maandag 06 juni 2005 @ 13:44:
verhaal..

Ik weet niet of mijn verhaal jouw keuze juist moeilijker of makkelijker heeft gemaakt, maar als je een flinke performance upgrade wil dan zal je je oude systeem met "pensioen" moeten doen en iets moderners kopen, wil je vooral data opslag dan kan je met raid-controller met een paar schijven het wel af.
Tja, echt een eenduidige oplossing zal er nooit komen, daar had ik me al bij neergelegd. Maar Ik ga dus vooral om veilige data opslag. Tevens wil ik wel graag gebruik maken van de volle 100mbit, dus 8 a 10 mb/s wegschrijven. Ben nooit meer gewend en heb ook geen haast.

Net even gekeken en ik heb zelfs een AGP slot erin :) Maar ik heb 3 PCI slopen waar achter niets zit, dus ruimte zat. Maar hoeveel MB/s schatten jullie dat ik haal?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Nooit meer dan 100Mbit/s (12 MB/s)

Of je nu software of hardware raid gebruikt, p-ata of s-ata,
die 100mbit is je bottleneck.
Dus qua performance ga je geen verschil zien tussen een 300Mhz P2
met losse p-ata disken of een dual xeon 5,8 Ghz met de duurste raid controller
en een raid set met 10 van de duurste schijven die je kunt vinden.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Blorgg
  • Niet online
Het is maar net de vraag hoeveel veilige opslag je nodig hebt. Ik heb in mn eigen server zo'n 1.6TB opslag waarvan 120GB in raid 1 draait dmv software raid van win2000 server. Niets geen dure controller nodig, en snelheid is dik in orde. Dit alles draait op een normaal moederbord met enkel PCI sloten en ik haal er zo'n 30MB/s mee over gbit lan.

De hardeschijven zijn gewone doodnormale IDE schijven, telkens gekocht op beste prijs per GB. Alleen het OS en een aantal server zaken draaien op 2x74GB raptor in raid1. Heb er verder een aantal WD, Maxtor en Samsung IDE schijven in zitten. Sommige schijven draaien al meer dan 2 jaar 24/7. Tot nog is er 1 schijf overleden, een Samsung 5400 spinpoint. Maar dat is denk ik meer te wijden aan een maandagmorgen product dan aan het feit dat ze 24/7 draaien, anders waren er al lang meerdere schijven defect geraakt. Ik heb mn server wel voorzien van goede koeling, er draaien 3 9cm 6000rpm, 3 12cm, en 2 8cm fans wat natuurlijk het nodige lawaai maakt ;)

Ik zou als ik jou was kijken voor een wat sneller mobo+cpu, en dan gewoon lekker je dataschijven voor films en meuk JBOD laten draaien. En je documenten en belangrijke spullen dan gewoon lekker in software raid 1.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Een boel disken in jbod is niet zo slim, je kunt dan beter
helemaal geen "raid" gebruiken. Met uitval op een disk is dan je
hele jbod pleite. Dus gewoon als losse disken gebruiken lijkt me veel beter.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-03 21:24
Ik heb even de maximum doorvoersnelheden van de PCI bus opgezocht (je had natuurlijk ook even kunnen zoeken op GoT ;))
- Standaard: 33Mhz * 4B = 132MB/s (Mega bytes per seconde)
- PCI-X: 133Mhz * 8B = 1064MB/s (Je hebt het dan wel over een 64bits slot op 133Mhz)

PCI is wel een shared bus ofwel alle PCI-kaarten praten via een bus die een max heeft van 132MB/s, bij borden met PCI-x sloten ligt dit weer anders, daar zijn twee bussen een voor de standaard PCI-sloten en een voor de PCI-X sloten.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Blorgg
  • Niet online
u_nix_we_all schreef op maandag 06 juni 2005 @ 18:05:
Een boel disken in jbod is niet zo slim, je kunt dan beter
helemaal geen "raid" gebruiken. Met uitval op een disk is dan je
hele jbod pleite. Dus gewoon als losse disken gebruiken lijkt me veel beter.
Met JBOD bedoel ik dus exact dat, just a bunch of drives. Niets stripen of een berg schijven als 1 volume gebruiken, gewoon elke schijf 1 partitie :) Naja, valt er een schijf uit dan ben je wat films enzo kwijt, je belangrijke spul zet je veilig op een raid array.

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Laat ik maar weer even op mijn eigen topic reageren.

Het gaat om ~200 gig wat ik veilig wil hebben, voornamelijk mp3 collectie en wat documenten. Dus als ik even na ga denken... kan ik net zo goed 2x 250 gig p-ata in gooien en die via software raid 1 aan elkaar plakken?

Dit is een oplossing van 130 euro, en dan kan ik ook nog wel een Gbit kaartje kopen en een switch. Maar dan komen de volgende vragen, het houd nooit op!

- Hoeveel CPU vraag software raid 1 van een p2 300mhz?
- Heeft Gbit nut in een p2 300mhz, gezien de reactie van Tom_G?
- Wat vinden jullie van dit idee... bespaar wel een hoop geld, maar echt klaar voor de toekomst is het niet, heb ik het gevoel.

Shoot me!

• Tom_G
  • Laatst online: 27-02 09:04
ZyMoTiC schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 00:51:
Laat ik maar weer even op mijn eigen topic reageren.

Het gaat om ~200 gig wat ik veilig wil hebben, voornamelijk mp3 collectie en wat documenten. Dus als ik even na ga denken... kan ik net zo goed 2x 250 gig p-ata in gooien en die via software raid 1 aan elkaar plakken?

Dit is een oplossing van 130 euro, en dan kan ik ook nog wel een Gbit kaartje kopen en een switch. Maar dan komen de volgende vragen, het houd nooit op!

- Hoeveel CPU vraag software raid 1 van een p2 300mhz?
- Heeft Gbit nut in een p2 300mhz, gezien de reactie van Tom_G?
- Wat vinden jullie van dit idee... bespaar wel een hoop geld, maar echt klaar voor de toekomst is het niet, heb ik het gevoel.

Shoot me!
2x 250 gb in raid 1 zal in principe even veilig zijn als pakweg raid 5: bij crash van één disk kan je (tijdelijk) verder met de andere disk. Weliswaar heb je bij een raid 5 van 4 schijven minder overhead, maar wel een grotere kans dat één van de 4 disks het begeeft. Hoe meer overhead, hoe meer veiligheid (en minder bruikbare opslag).
Je kan gerust een hardware raid 0, 1, 0+1 kaartje kopen ook, die zullen bijlange niet zo duur zijn als raid 5 en 6 controllers.

Voor zover ik weet vraagt raid 1 niet meer of minder cpu dan stand-alone disks. Dit is natuurlijk wel het geval bij raid 5 (berekenen van parity data).

Wat de Gbit lan kwestie betreft, wil je er toch zeker voor gaan, zoek dan zeker en vast niet naar een goedkope Gbit nic (met een Realtek chipset). Zelf heb ik zo'n goedkope Gbit kaart (Athlon Xp 2200+, 512 mb ram). Daarmee geraak ik niet eens hoger dan 20 MB/s filetransfer, vanaf win2k3server (A64 3000+, 1GB ram, Asus A8V Deluxe met onboard gigabit nic) met tussen server en clients een D-link gigabit switch.

Al bij al kunnen we dus stellen dat de performance tov 100 Mbit x2 is gegaan.
Uit reviews die ik vond op het net, blijkt dat je met onboard gigabit (recente geteste moederborden) hooguit 40 MB/s kunt halen.

Ook hier terug zal die PII wel zeker en vast de bottleneck zijn (de pci bus denk ik niet, aan die maximum snelheid zal je nog niet eens komen).

Aan jouw dus of je het de moeite vind voor die luttele meerwaarde in performance.

In alle geval zou ik veel aandacht besteden aan de NIC gezien de trage cpu om zo min mogelijk cpu load te krijgen (een Realtek erin van 100 mbit zou wel eens makkelijk je cpu tot op 100% krijgen bij filetransfers).

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Een goede NIC is idd van groot belang. Ik heb zelf een klein servertje in gebruik om backups op te zetten. CPU is een Pentium I - 200 MHz. Met een Realtek NIC haalde ik maximaal 900 Kbyte/s. Na vervanging door een Intel PRO/100S verdrievoudigde dit.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Chevy454
  • Niet online
EXX schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 10:39:
Een goede NIC is idd van groot belang. Ik heb zelf een klein servertje in gebruik om backups op te zetten. CPU is een Pentium I - 200 MHz. Met een Realtek NIC haalde ik maximaal 900 Kbyte/s. Na vervanging door een Intel PRO/100S verdrievoudigde dit.
maar 900Kbyte/s? ik haalde daarmee 3.5Mbyte/s met een realtec nic.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

De opmerking van EXX is zeker belangrijk.
Realtek maakt zowat de slechtste NIC's die er zijn, voor een desktop maakt dit niet veel uit, maar in het geval van een server ben je echt veel beter af met een kaartje van goeie kwaliteit (liefst Intel).
Scheelt een pak in doorvoersnelheid en CPU usage.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Chevy454 schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 12:30:
[...]

maar 900Kbyte/s? ik haalde daarmee 3.5Mbyte/s met een realtec nic.
Dat haal ik ook, maar wel icm een Pentium III (of hoger), niet met een Pentium I.

edit:
Ik weet niet of het voor de rest nog wat uitmaakt: ik draai op mijn Pentium I servertje SuSE Linux 7.2 als OS, geen MS Windows.

[ Voor 21% gewijzigd door EXX op 09-06-2005 23:46 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Voordat je allemaal mooie vette dure kaarten gaat scoren voor je oude moederbord:
houd er ff rekening mee dat dat waarschijnlijk niet of brak gaat werken ;)

BX/LX/vergelijkbare-leeftijd mainboards: PCI 2.1.... eisen van de meeste (uitgebreidere) controllers: Minimaal PCI 2.2...

Wel handig om op te letten....

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 10-06-2005 00:08 ]

• LinuZZ
  • Laatst online: 04-03 10:24
ik zou als ik jou was een nieuw moederbord, processor geheugen en voeding kopen met harde schijven erbij.

Afbeeldingslocatie: http://robert.neder-lan.nl/003.jpg

de harde schijven gooi je op de on-board harde schijf controller welke RAID 5 ondersteund.
eventueel kun je later of nu een raid kaartje kopen maar ik denk dat deze config voor jou voldoende is.
je kan de onboard gigabit netwerk controller gebruiken om de server op je netwerk te zetten.

(winkelmandje is van cool-prices.nl en het mobo is een oem mobo met 1 maand garantie en beperkt leverbaar, voor 50 euro meer heb je een doos, boekjes kabels garantie en zut erbij)

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00

Valkyre

Kitesurf FTW!

je kan beter een nieuwe pc kopen.
maar dan niet als hierboven een amd64
koop gewoon een std asus mobo alla €45,-
Amd Sempron 2200 is ook niet zo duur
en neem dan 512 mb geheugen heb je iets meer aan.
en over de kast moet je zelf weten wat je wilt, denk wel aan een betrouwbare voeding.

wat wel aan te raden is koop een 3com nic voor 25/30 euro.
vooral op lan wil je geen realtek nic hebben voor je CPU belasting.

kijk eventueel naar mijn sig voor me server specs draait hartstikke goed :)
ik heb dan wel een andere pc waar ik op game.
maar al mijn bestanden, mp3 films xvid + dvds stream ik daar vanaf, images mount op mijn andere pc
nog nooit problemen mee gehad.
ook draai ik een Serv-u Ftp server + bittorent en DC++ downloads.
en host vaak dedicated server voor games, (dan gaat dc++ en bittorent wel uit)

iRacing Profiel

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Ik denk dat ik er redelijk uit ben. Ik ga toch voor een wat koste besparing, de rede? Ik ga over dik jaar toch een nieuwe pc kopen zit nu met een 2000+ en dan gooi ik daar alles wel in over.

Het idee:
1x PII 300Mhz
2x Maxtor MaxLine Plus II, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB)
1x Promise FastTrak S150 SX4 256MB in RAID 1

Kosten: ~450,- (0 + 2x~125,- + ~200,-)

Vragen?
- is de 300mhz voor deze specs voldoende?
- is de 16MB bij een MaxLine III de 2x 20 euro waard?
- is het wel verstandig de promise raid kaart te kopen, trijfel om gewoon een kaartje van 40 euro te kopen.
- Hoelang blijft p-ata nog bestaan, omdat ik nog wel 2x80 en 1x250 p-ata schijven heb? Kan ik die niet beter langzaam verkopen en s-ata kopen?

Wat ik dus wil is deze server 1 of 2 jaar aanhouden en dan als ik een nieuwe pc koop alles om te gooien. En dan schijven bij te kopen en alles in RAID 5 te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door ZyMoTiC op 11-06-2005 15:17 ]

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In dit hele plan lijkt je netwerk de vertragende factor te zijn. Daarom zou ik niet zulke hoge eisen stellen aan de snelheid van alle hardware (of de processor van de server).

Ook lijkt raid me niet nodig voor dit systeem. Bedenk namelijk dat raid alleen beschermt tegen uitval van een harddisk. (niet tegen gebruikersfouten, storingen door stroomuitval, brand, blikseminslag, etc)

Dus mijn advies zou zijn: neem je oude P2-300, zet hier een simpele (tweedehands) S-ATA controller in en een paar S-ATA schijven met goede prijs/formaat verhouding. Houd in je eigen PC de 250 GB P-ATA harddisk.
Je gevoelige bestanden heb je dan gewoon 1x op je eigen PC en 1x op de server staan. Alle andere gegevens staan op 1 van de schijven in de server. Een partitie van 200-300 GB vind ik zelf het maximum om nog overzicht te houden.

Als de snelheid tegenvalt, koop je een gigabit netwerkkaartje en zet je dit ook nog in je server.
Op die manier geef je een paar tientjes uit aan een controller en eventueel een netwerkkaartje en voor de rest alleen aan harddiskruimte. Dan heb je dus 1 TB aan opslagruimte voor ongeveer 500 euro (4x Maxline plus II 250 GB) en kun je je oude harddisk ook gewoon blijven gebruiken.
Je zou ook nog op de S-ATA controller kunnen besparen, maar het lijkt me niet slim om nu nog P-ATA schijven nieuw te kopen.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ZyMoTiC schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 15:14:
- is het wel verstandig de promise raid kaart te kopen, trijfel om gewoon een kaartje van 40 euro te kopen.
- Hoelang blijft p-ata nog bestaan, omdat ik nog wel 2x80 en 1x250 p-ata schijven heb? Kan ik die niet beter langzaam verkopen en s-ata kopen?
300mhz is wel voldoende ja, zolang je op 100mbit netwerk zit trek je eerder de verbinding dan het systeem vol (mits je een beetje een goede controller en goede netwerkkaart hebt)
16mb cache het waard? ga eens op zoek naar benchmarks en bepaal of jij verschil groot genoeg vind.
promise kaart -> mijn insziens is het rotzooi en er zullen heel wat mensen dat met me eens zijn, kheb twee Promise SX6000 kaarten gehad maar ze zijn echt niet te vergelijken met m'n huidige kaart (3ware 7506-12)
Hoe lang p-ata nog blijft bestaan? Geen idee, maar binnen 3 jaar is het nog zeker niet verdwenen, ongeveer elk moederbord heeft als primaire controller nogsteeds gewoon p-ata en eventueel ook een s-ata controller maar p-ata is voorlopig nog zeker niet weg.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Ik ben overal uit op 1 ding na, de s-ata kaart.

Ik haal de p-ata schijven uit mijn desktop (80gb en 250gb) en zet die in de fileserver. Dan koop Ik wil 2x 250gb s-ata disks kopen en nog een raidkaartje. Maar welke? De goedkopen kaartjes doen toch alles via de CPU.

Hoe ziet het er dan uit:
P2 300Mhz met 100Mbit en een simpel RAIDcontrolertje
80gb Bootdisk (5 gig voor windows XP + ftpdeamon)(75gb voor applicaties en downloads)
250gb Films en overige downloads
250gb raid1 Mp3s en belangrijke bestanden

Dus de vragen:
Welke s-ata kaart? Met of zonder raid en Windows XP raid 1 laten maken?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Vergeet niet dat RAID 1 nauwelijks cpu kracht gebruikt, dat zal -zeker met een 100mbps netwerk- echt geen vertragende factor zijn.
Gewoon een simpel controllertje is dus meer dan voldoende, vergeet overigens niet dat de kans groot is dat de controller op het moederbord van die P2 waarschijnlijk de 80 en 250gig schijven niet aan zal kunnen.
Je zult dus waarschijnlijk alles aan een aparte controller moeten knopen.

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Wolfboy schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 17:45:
Vergeet niet dat RAID 1 nauwelijks cpu kracht gebruikt, dat zal -zeker met een 100mbps netwerk- echt geen vertragende factor zijn.
Gewoon een simpel controllertje is dus meer dan voldoende, vergeet overigens niet dat de kans groot is dat de controller op het moederbord van die P2 waarschijnlijk de 80 en 250gig schijven niet aan zal kunnen.
Je zult dus waarschijnlijk alles aan een aparte controller moeten knopen.
Grrr... inderdaad, maar een p-ata en s-ata controler? Zoiets?
Promise SATA150 TX2plus (2x SATA150, 1x ATA133, PCI32/66) € 38,68

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
ZyMoTiC schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 15:14:
Ik denk dat ik er redelijk uit ben. Ik ga toch voor een wat koste besparing, de rede? Ik ga over dik jaar toch een nieuwe pc kopen zit nu met een 2000+ en dan gooi ik daar alles wel in over.

Het idee:
1x PII 300Mhz
2x Maxtor MaxLine Plus II, 250GB (7200rpm, SATA, 8MB)
1x Promise FastTrak S150 SX4 256MB in RAID 1

Kosten: ~450,- (0 + 2x~125,- + ~200,-)

Vragen?

Wat ik dus wil is deze server 1 of 2 jaar aanhouden en dan als ik een nieuwe pc koop alles om te gooien. En dan schijven bij te kopen en alles in RAID 5 te zetten.
Ik had 't hierboven al genoemd, maarre...

Specs Promise FastTrak S150 SX4:
32-Bit/66MHz PCI 2.2 interface

En ik durf te wedden dat je huidige moederbordje met een 300Mhz CPU erop dat dus mooi niet heeft.

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
DJSmiley schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 18:01:
[...]

Ik had 't hierboven al genoemd, maarre...

Specs Promise FastTrak S150 SX4:
32-Bit/66MHz PCI 2.2 interface

En ik durf te wedden dat je huidige moederbordje met een 300Mhz CPU erop dat dus mooi niet heeft.
Handig dat backward compatible idee :(
Maar ik zit me suf te zoeken maar alles is 32-Bit/66MHz wat SATA en PATA combineert. Nu dacht ik een 4x SATA kaartje en dan op de 2 PATA schijven een converter. Converter die ik kon vinden is deze http://www.sallandautomat...fault.php?pid=10761&ref=2 en dat is 40 dollar, onzin dus! Maar bestaan er sowieso wel kaartje die op een pII mobo kunnen die SATA en PATA combineren?

Of 2 PCI kaartjes kopen PATA voor de 80 en 250gb. Een SATA voor 2x250bb die via winXP in raid 1 zet.

Kunnen ze het niet gewoon makkelijk maken? Oh wacht, ik moet zo nodig op mijn centen zitten :)

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 14:02
Waarom laat je die hele raid controller gewoon niet zitten en gebruik je de windows varriant van de mirror dit bespaard je weer geld als je toch zegt over te gaan stappen. tevens is dit net zo veilig :)

• LinuZZ
  • Laatst online: 04-03 10:24
conceptronics kaartje

pricewatch 19.25

heeft 1 pata aamsluiting en 2 sata aansluitingen. ondersteund jbod en RAID (ik denk raid 0 en 1)

edit:
o en op de pata aansluiting kan maar 1 harde schijf....

2 poort ide > sata http://www.tweakers.net/pricewatch/104078?Landfilter=Benelux €29,76
1 poort sata > ide http://www.tweakers.net/pricewatch/63173?Landfilter=Benelux €20

2 poort sata raid sweex http://www.tweakers.net/pricewatch/81124?Landfilter=Benelux(ik heb hem zelf ook werkt goed voor weinig)€18,68

1 poort ide controller highpoint http://www.tweakers.net/pricewatch/84055?Landfilter=Benelux€17,50 voor 2 schijven

beste lijkt mij 1 sweex en 1 highpoint controller totaal 36.18 (ex verzending)
de sweex controller kan raid 1 voor je maken.

en ik zou investeren in een intel/3com netwerkkaartje daar krijg je echt geen spijt van.

[ Voor 98% gewijzigd door LinuZZ op 12-06-2005 10:06 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
LinuZZ schreef op zondag 12 juni 2005 @ 09:41:
conceptronics kaartje

pricewatch 19.25

heeft 1 pata aamsluiting en 2 sata aansluitingen. ondersteund jbod en RAID (ik denk raid 0 en 1)

edit:
o en op de pata aansluiting kan maar 1 harde schijf....

2 poort ide > sata http://www.tweakers.net/pricewatch/104078?Landfilter=Benelux €29,76
1 poort sata > ide http://www.tweakers.net/pricewatch/63173?Landfilter=Benelux €20

2 poort sata raid sweex http://www.tweakers.net/pricewatch/81124?Landfilter=Benelux(ik heb hem zelf ook werkt goed voor weinig)€18,68

1 poort ide controller highpoint http://www.tweakers.net/pricewatch/84055?Landfilter=Benelux€17,50 voor 2 schijven

beste lijkt mij 1 sweex en 1 highpoint controller totaal 36.18 (ex verzending)
de sweex controller kan raid 1 voor je maken.

en ik zou investeren in een intel/3com netwerkkaartje daar krijg je echt geen spijt van.
Dank voor het uitgebreide antwoord!
Ik haal een conceptronic en 2x 250gb. Dan hang ik die 250gb pata erbij en ga ik eens kijken of ik alles werken kan krijgen :)

Nogmaals dank aan alle reacties!

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Excuus voor het wederopenen van dit topic!

De situatie is wat aangepast. Ik heb een pIII celeron 900mhz gekregen. Ik blijf bij de 2x Maxtor DiamondMax Plus 10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150 schijven maar welk kaartje moet ik nu nemen.

De Conceptronic CSATAi2 vertrouw ik niet meer na het lezen van dit: [rml][ SATA Maxtor W2K] HD data corrupt[/rml]

Ik dacht aan:
Sweex Serial ATA Controller (2xSATA150, PCI) E 17,-
Promise SATA II 150 TX2 Plus OEM E 42,- << SATA II, is toch PCI 64bit?
Adaptec 1210SA EFIGS Kit Retail E 59,-
Highpoint RocketRAID 1520 (2x SATA150, PCI32/66) E 45,-

Het moet op win2k3 draaien, en preformance verschil zit er volgens mij niet in tussen een (quasi) hardware kaartje of software RAID (via een s-ata adapter). Maar wat is jullie advies?

En wat de neuk is dit voor PCI (plus een beetje) slot? Geen PCI-x of PCIe?
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zymotic/pcislot.jpg

Het PCI slot staat hier ook niet tussen: PMG FAQ

Het gaat me dus om veilige opslag, ik wil geen corrupte data. Met 2 schijven in raid 1 kan ik 2 jaar vooruit op 250gb, schat ik. Tegen die tijd kijk ik wel weer naar een betere (raid 5) kaart voor wat extra geld.

Bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door ZyMoTiC op 12-07-2005 00:59 ]

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Geen idee wat dat extra stukje is :?

Maar het is geen PCI-X/PCI-E slot dat bestond in het PIII tijdperk geeneens ;)

Let trouwens goed op bij die RAID kaarten die PCI 64bit zijn, sommigen zijn backwards compatibel met PCI 32bit, soms is het alleen wel even nodig om de site van de fabrikant te bezoeken (of T.net) zodat je van de foto kan afleiden waar de "happen" zitten waar de kaart in het slot valt.

Leuk topic trouwens omdat ik ook een beetje aan het kijken ben voor flinke netwerk opslag voor niet téveel geld, voor betrouwbaarheid sla ik het wel op mn SCSI arrays op maar tegenwoordig slurp ik zoveel data dat enkele 100'en GB's niet meer genoeg zijn :/

Ik zit dus ook nog met een oude P2 300mhz welke eigenlijk te traag is voor zulke dingen, dus best moeilijke kwestie, het is jammer dat je niet voor enkele 100'en euro's een paar 300GB 10Krpm SCSI schijfjes kan kopen voor in mn workstation :P

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:00
Ik heb er niet veel kaas van gegeten, maar een Sweex kaartje zou ik niet nemen

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Lennieboy83 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 02:38:Ik zit dus ook nog met een oude P2 300mhz welke eigenlijk te traag is voor zulke dingen, dus best moeilijke kwestie, het is jammer dat je niet voor enkele 100'en euro's een paar 300GB 10Krpm SCSI schijfjes kan kopen voor in mn workstation :P
Een PII 300 is waarschijnlijk te weinig. Teminste, ik weet niet hoeveel performance je ervan wilt verwachten (maar het zal niet heel veel zijn :P).

En als je veel opslag nodig heb: Dan zijn SCSI schijven iets te prijzig :P. Dan moet je toch echt voor een SATA RAID5 constructie gaan :). Zoals in dit topic genoemd zijn er genoeg leuke SATA RAID kaartjes (Promise (goedkoop), 3Ware/Areca (duurder), en SATA schijven worden ook steeds betaalbaarder :)

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Na wat plaatjes kijken zijn ze beide kaarten voorzien van wat extra gleuven om ook in PCI 2.2 enz te passen. De kaarten die over blijven zijn:

Promise SATA II 150 TX2 Plus OEM E 42,-
Adaptec 1210SA EFIGS Kit Retail E 59,-

Alleen de laatste onzekerheid, is hardware raid zoals de Adaptec kaart doet niet veiliger dan software raid zoals de Promise kaart doet? Of zit dit puur tussen mijn oren. Ik heb namelijk wat meer vertrouwen (gevoel) bij hardware raid.

En niemand weet wat dat prachtige blokje naast het PCI slot inhoud?

• Tatsu
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Biedt de handleiding van het betreffende moederbord geen uitkomst om dat "blokje" te achterhalen?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Tatsu schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 11:28:
Biedt de handleiding van het betreffende moederbord geen uitkomst om dat "blokje" te achterhalen?
Tja, als ik die had... kan op internet ook niet echt vinden wat het precies doet.

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Het volgende is net besteld:

1x Promise SATA II 150 TX2 Plus OEM
2x Maxtor DiamondMax Plus 10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA/150

Voor iets minder dan 300 euro, en nu hopen dat de Promisekaart vriendjes wordt met mijn PCI plus een beetje slot!

Bedankt voor de hulp, maar gelukkig een weloverwogen koop gedaan.

PS: iemand nog intresse in een p300 die ik nu over heb? :D

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

ZyMoTiC schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 00:57:
En wat de neuk is dit voor PCI (plus een beetje) slot? Geen PCI-x of PCIe?
[afbeelding]
Wellicht is dat een proprietary PCI slot-uitbreiding. Wat zijn de merk/type van het bordje? Staat er niks in de (online) handleiding?

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 18:39:
[...]
Wellicht is dat een proprietary PCI slot-uitbreiding. Wat zijn de merk/type van het bordje? Staat er niks in de (online) handleiding?
Na wat eindeloos geklik op de HP site kom ik het volgende tegen http://h20000.www2.hp.com...Id=32853&prodTypeId=12454

HP Vectra VL400 DT
Chipset: Intel 815
Expansion Slots: Three (3) PCI, one (1) AGP

Ik ga maar een mailtje naar HP sturen, weet iemand wat de blokje mogelijk kan zijn?

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Lennieboy83 schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 02:38:
Geen idee wat dat extra stukje is :?

Maar het is geen PCI-X/PCI-E slot dat bestond in het PIII tijdperk geeneens ;)
Pardon?
PCI-X bestaat al jaren hoor, ik had hier een tijdje geleden een P2 XEON servertje staan met een paar PCI-X sloten en ik heb volgens mij ook es een dual P1 server gezien met PCI-X (maar dat kan ook wel alleen EISA geweest zijn aangezien het een IBM server was)

Over het extra blokje achter het PCI slot, ik ben bang dat het alleen iets van de mobo producent zelf is en dat je er niet zomaar een kaartje voor zal kunnen vinden.

• ZyMoTiC

ZyMoTiC

Timmaaaaaaay!!!

Topicstarter
Reactie van HP:

Het is een PCI/ISA slot, dus vul u geest aan met deze bruikbare informatie. Weer wat nieuws geleerd!
Hello Tim,

Thank you for contacting HP Services and for your interest in our Email Support Program. The Vectra VL400's PCI slots are 2.2 compliant. The slot that you have circled is a PCI/ISA combo slot. All that it means is that you can plug in an ISA card there if you wanted too. Otherwise, it conforms to the same PCI 2.2 standard that the rest of the PCI slots conform too.

Please feel free to respond to this message with any additional questions.

Sincerely,

Matt W.
HP Services

Pagina: 1