Wat ik uit ervaring weet is dat het verkeerd instellen van het I/O voltage het systeem onstabiel kan makenFPGA power supply
FPGAs usually require 2 voltages to operate: a "core voltage" and an "IO voltage". Each voltage is provided through separate power pins.
The internal core voltage ("VCC"), is used to power the logic gates and flipflops inside the FPGA. The voltage can range from 5V for older FPGA generations, to 3.3V, 2.5V, 1.8V, 1.5V and even lower for the latest devices! The core voltage is fixed (set by the model of FPGA that you are using).
The IO voltage ("VCCO/VCCIO") is used to power the I/O blocks (= pins) of the FPGA. That voltage should match what the other devices connected to the FPGA expect (commonly 3.3V).
The IO voltage is named "VCCO" for Xilinx and "VCCIO" for Altera, so I'll name it "VCCO/VCCIO" from now on.
Actually, FPGA devices themselves don't prevent VCC and VCCO/VCCIO to be the same (i.e. the VCC and VCCO/VCCIO pins could be connected together). But since FPGAs tend to use low-voltage cores, the two voltages are usually different.
De vCore moet op 2,2V. Misschien kun je dit in het BIOS instellen ?. Let wel op dat je niet hoger dan 2,8V erop zet. 3,5V kan de processor beschadigen na een korte periode
[ Voor 12% gewijzigd door Thandor op 04-06-2005 19:02 ]
Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Ja, ik dacht al wel dat het zou moeten werken want de AMD K6-2 staat expliciet vermeld in de jumpersettings van het mobo. Maar ik vond gewoon even erg vreemd.needless to say schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 19:01:
Vanaf de Pentium MMX werkten de Socket7-processoren met een dubbel voltage. Naar ik mij herinner is dat tweede voltage steeds 3.3V en moet je daar niet echt op letten. Enige waar je op moet letten is dat je moederbord minstens een Pentium MMX ondersteunt, en uiteraard de juiste VCORE instellen via jumpers/dispswitchen of eventueel reeds in het BIOS.
Maar het mobo heeft ooit met een Pentium 233 MMX gedraaid, dus er is dan niets aan de hand.
Ik heb zojuist de jumpers goed gezet voor een AMD K6-2 333mhz, eens kijken hoe het allemaal werkt.
Tot de Pentium MMX (en K6 en 6x86MX) hadden So5 en So7 CPUs idd een enkele voltage voor zowel Core als I/O. Die was 3.3V, tenzij een VRE CPU gebruikt werd, dan moest het 3.45V zijn.
Vanaf de Pentium MMX (P55C) en andere bovengenoemde CPUszijn er twee aparte voltage planes:
VCore en VIO. VIO is nog steeds 3.3V (maar soms instelbaar op andere niveaux), VCore zit ergens tussen 3.5V (VRE en een paar ranzige vroege Cyrix en IDT gevallen) en 1.8V (Tillamook en sommige K6-mobile gevallen).
Gewoon op 3.3V zetten dus
Oslik blyat! Oslik!
Afgelopen week wou 'ie niet meer starten, paar piepjes, zwart scherm, that's it. Ik dacht de CPU, dus de Pentium 233MMX is nu door een AMD K6-2 333mhz vervangen. Jumpertjes goedgezet, kabels weer aangesloten en opgestart.
Ik kreeg nu beeld, geheugen werd geteld enzo. Maar het systeem start niet door... normaal gesproken ga je na het geheugen tellen en het enumeraten van de IDE-drives door na het daadwerkelijke boot-proces, je krijgt dan een schermpje waar in het kort wat devices van je PC staan genoemd en je krijgt dan de kans om op F8 te drukken voor bootopties. Maar goed, daar kom ik dus niet. Het systeem blijft lekker op het eerste bootscherm knipperen nadat 'ie de CD-ROM drive heeft gedetecteerd. Ik heb ook nog de videokaart, een ATi Rage II+DVD, vervangen door een ander exemplaar.
Wat heb ik geprobeerd?
Devices eruit - Soundblaster, LAN-kaart, floppy-drives, ik heb zelfs nog de harde schijven èn de CD-ROM ontkoppeld. Maar verder gaat 'ie niet.
Iemand enig idee? Mobo brak? Geheugen brak?
(het geheugen doorstond de geheugentest van het mobo zelf, maar dat is maar een simpele test)
[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 04-06-2005 21:19 ]
Is de batterij nog goed, hoe gek dit ook klinkt.
Toen waren beige computers heel gewoon.
Maar ja, ander probleem: [rml][ Oud AT systeempje] Boot niet door...[/rml]
De CPU was ter vervanging van een kaduuke Pentium 233MMX, het systeem start nu weer op maar nu heb ik weer een ander probleem. Ellendige rotzooi...
Maar de bios kan je nog wel inkomen?
In de bios moetje meestal ook de HD's instellen op de master/sec als dat nu manual staat ingesteld, probeert ie een HD te vinden, die er niet is, dus hangt ie
BIOS Is al de meeste recente (heb ik bij aanschaf van systeem nog geflashed, Soyo had de update netjes op de site staan).Prutz0r schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 21:22:
BIOS reset, of Load Setup Defaults en eventueel updaten, (ja, ga daar maar eens een bios voor zoeken)
Is de batterij nog goed, hoe gek dit ook klinkt.
BIOS Defaults werken niet. BIOS Reset, hmmm da's de laatste mogelijkheid ja. Er van uitgaand dat er tenminste niets kapot is.
BIOS Staat goed en de HD's worden ook gewoon herkend (hebben destijds altijd probleemloos gewerkt trouwens). Heb ook al geprobeerd zonder HD's op te starten (door ze fysiek te ontkoppelen en in het BIOS aan te geven dat er geen HD's waren, dus enkel de CD-ROM als secondary master).BaBoOn schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 21:24:
Ehm net had je ook al een topic over die amd, had je eik daar ook wel kunnen vragen
Maar de bios kan je nog wel inkomen?
In de bios moetje meestal ook de HD's instellen op de master/sec als dat nu manual staat ingesteld, probeert ie een HD te vinden, die er niet is, dus hangt iedas mijn ervaring met die meuk :x
Staan zeker weten goed, letterlijk overgenomen uit de manual. Ik heb de jumpers ingesteld voor een AMD K6-2 333mhz en zo herkent het mobo 'm ook.Thandor schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 21:25:
Staan de settings voor de CPU zeker weten goed ingesteld ?
Een paar foute instellingen kunnen ervoor zorgen dat de zaak onstabiel wordt. Er zijn nl. genoeg moederborden waar je een bepaalde 'processorsoort' moet instellen.
[ Voor 60% gewijzigd door Wildfire op 04-06-2005 21:27 ]
Een paar foute instellingen kunnen ervoor zorgen dat de zaak onstabiel wordt. Er zijn nl. genoeg moederborden waar je een bepaalde 'processorsoort' moet instellen.
(heb geen KVM-switch, dus ik kan pas weer replyen hier als ik het systeem getest heb en weer kabels heb geswitched)
-- Edit: ben er weer. Het is nu erger... zwart beeld, piep pieperdepieperdepiep. #$%@#$^^@&#
Vreemd. Pieeeep pieperdepieperdepiep...
AWARD 4.51PG BIOS beep codes:
Raar. Maf. Weird zelfs. Waarom had ik dan vòòr de BIOS reset wel beeld? En nu niet? Afijn, zometeen de andere kaart maar 's proberen. Jammer dat ik geen andere PCI videokaarten heb liggen om te proberen, ik heb 2x een ATi Rage II+DVD en meer niet.1long, 3short No video card or bad video RAM Reseat or replace the video card.
-- Edit #2: nou, dit wordt nog een heel gedoe. Videokaart vervangen, booten... hmmm, CMOS checksum error, defaults loaded. Nou ja, ff in de BIOS alles netjes gezet, opgeslagen en opnieuw geboot...
Pieeep pieperdepieperdepiep.
#$^$@%^$#%^%^
Pokkezooi. Morgen maar 's verderklooien, alhoewel er eigenlijk niets meer te klooien valt. Ik denk in de richting van het mobo dat wellicht niet helemaal 100% meer is ofzo.
[ Voor 85% gewijzigd door Wildfire op 04-06-2005 22:51 ]
Idd. Dus merge ik de twee topics maarBaBoOn schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 21:24:
Ehm net had je ook al een topic over die amd, had je eik daar ook wel kunnen vragen
[...]
Oslik blyat! Oslik!
Ermm.... wat heeft de ene vraag met de andere te maken?
De vragen hebben inderdaad niets met elkaar te maken. Echter gaat het wel over dezelfde hardwareWildfire schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 23:52:
[...]
Ermm.... wat heeft de ene vraag met de andere te maken?
Probeer voor de gein eens het geheugen te 're-seaten'. Of maak het systeem helemaal back to basic. D.w.z., alle instellingen zo eenvoudig mogelijk, zo min mogelijk hardware e.d.
Zal ik straks eens proberen. Alleen jammer dat het geheugen op een gruwelijke manier verstopt zit achter allerlei kabels...Thandor schreef op zondag 05 juni 2005 @ 00:06:
[...]
De vragen hebben inderdaad niets met elkaar te maken. Echter gaat het wel over dezelfde hardware. Zelf had ik liever ook 2 verschillende topics gezien, maar goed.
Probeer voor de gein eens het geheugen te 're-seaten'. Of maak het systeem helemaal back to basic. D.w.z., alle instellingen zo eenvoudig mogelijk, zo min mogelijk hardware e.d.
Eerste en vaak belangrijkste tip bij opstartproblemen is om moederbord helemaal uit de kast te halen en alleen de hoogstnodige kabels en kaarten (P8/P9 AT voedingsstekkers, VGA kaart, 1 DIMM of 2 SIMMs, CPU en koeler. Meer niet. Werkt dat goed, hang er dan een CDRom in en probeer Knoppix te booten. Werkt ook dat goed, HDD erin hangen.Wildfire schreef op zondag 05 juni 2005 @ 12:35:
[...]
Zal ik straks eens proberen. Alleen jammer dat het geheugen op een gruwelijke manier verstopt zit achter allerlei kabels...
Als dat ook al goed gaat, een voor een de rest van de onderdelen erin steken.
Pas als alles weer lijkt te werken het geheel weer in de kast inbouwen
Oslik blyat! Oslik!
Andere SIMMetjes (had er toevallig nog liggen): PIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP
Alle vier de originele SIMMetjes weer terug: systeem start op, ventilatoren gaan draaien, HD's ratelen ff enzo. Maar beeld blijft zwart en verder gebeurt er niets.
Het continu piepen betekent een RAM probleem.
Ik ga maar voor een "nieuw" oud beestje. Zag nog iemand in Goirle (hier vlakbij) met een vergelijkbaar systeempje, dan ga ik die maar ophalen ofzo. Ik heb iig geen zin om blijven te kloten met dit systeempje...
[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 05-06-2005 16:45 ]
En dion_b, you've got mail