Toon posts:

[CSS/HTML/IE/Firefox]Achtergrondkleur van double border

Pagina: 1
Acties:
  • 878 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben met CSS en HTML wat aan het knutselen. Ik heb een tabel gemaakt met dieprode achtergrondkleur, en daar met CSS een witte double border omheen gezet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
table { background-color: #A8000A;
          align: center;
          width: 100%;
          border-collapse: separate;
          border-width: 3px;
          border-style: double;
          border-color: white;
          padding: 1ex;
          padding-top: 0ex; }

In Firefox geeft dit een heel gaaf effect omdat die de achtergrond van de double-border invult met de kleur van de tabel. Het is dan net of je in de tabel bijna aan de rand een heel dun wit lijntje ziet, daarna een heel dun rood lijntje. De achtergrond van de pagina is wit dus de tweede lijn van de double-border zie je niet, die valt weg. Het dunne lijntje rood lijkt nog bij de tabel te horen, maar is stiekem de achtergrond van de double border.

In Internet Explorer wordt de achtergrond van de double border wit gemaakt dus als de double-border zelf al wit is, zie je de border helemaal niet. Is er nou een manier om IE de achtergrond van de border in te laten kleuren?

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
Dit lost je probleem op. Waarbij je zelf maar even moet kijken of de !important i.e. hack jou voorkeur heeft...
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
table { background-color: #A8000A;
          align: center;
          width: 100%;
         /* border-collapse: separate; */
          border-width: 3px;
          border-style: double;
          border-color:  white !important;
          border-color:  #A8000A;
          padding: 1ex;
          padding-top: 0ex; 
}

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

Verwijderd

Topicstarter
Tnx! Ik zie alleen geen verschil helaas, zowel met als zonder !important. Met "important" verandert er wel iets, maar 't wordt er niet mooier op :)

• faabman
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 18:43:
Tnx! Ik zie alleen geen verschil helaas, zowel met als zonder !important. Met "important" verandert er wel iets, maar 't wordt er niet mooier op :)
Zou je dan misschien even een case online willen plaatsen zodat we ook je verdere code kunnen zien?

Verwijderd

er is geen oplossing om de achtergrondkleur correct weer te geven achter de border in IE

je zal dus moeten zoeken naar creatievere methode, bijvoorbeeld een extra element of een fallback methode voor ie, zoals de suggestie hierboven

(overigens lijkt me alleen [css] in de titel wel voldoende)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 18:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Ik ga nog 's een beetje spelen ...

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 23:38 ]

• faabman
Waarom gebruik je eigenlijk een table om niet tabulaire data op te maken? Misschien dat je eens gebruik kunt maken van de search om ideeën op te doen over semantisch correcte HTML... Verder raad ik je zeker aan om voordat je enthousiast begint aan het maken van een div-only site even de volgende twee artikeltjes op de site van mophor door te lezen:
- http://www.rikkertkoppes.com/thoughts/about-div
- http://www.rikkertkoppes.com/thoughts/smurf-language

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor de links. Ik heb 't nu opgelost op de makkelijke manier: 't php-script detecteert de browser en geeft een aparte style sheet voor ie of voor firefox. In ie maak ik de border rood en blijft de achtergrond wit dus heb je een wit streepje; in firefox maak ik de border wit en maakt-ie zelf de achtergrond rood --> ook een wit streepje :P (och, 't is een pagina voor mezelf en hij hoeft er alleen goed uit te zien op m'n werk (ie) en thuis (firefox)).

Ik gebruik een tabel omdat je dan makkelijk een gekleurd vlak hebt en de tekst altijd netjes binnen de lijntjes past. 't Kan vast anders/beter ...

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-05 14:03

curry684

left part of the evil twins

faabman schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 23:43:
Waarom gebruik je eigenlijk een table om niet tabulaire data op te maken? Misschien dat je eens gebruik kunt maken van de search om ideeën op te doen over semantisch correcte HTML... Verder raad ik je zeker aan om voordat je enthousiast begint aan het maken van een div-only site even de volgende twee artikeltjes op de site van mophor door te lezen:
- http://www.rikkertkoppes.com/thoughts/about-div
- http://www.rikkertkoppes.com/thoughts/smurf-language
Vergeet chem's proza over semantiek daar niet bij :)

Professionele website nodig?

Pagina: 1