Toon posts:

[Geheugentest programma]Welke is 100% betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 934 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het valt mij op dat Docmemory niet zo betrouwbaar is dat ik altijd dacht dat het was. Ik krijg de indruk dat het juist meer moeite heeft om DDR te testen dan gewoon SDRAM. Dus met andere woorden ik heb niks meer aan dat programma. Nu heb ik de search gebruikt om te kijken of er meer van zulke topics zijn. Die zijn er wel.... maar die zijn dus minimaal 2 jaar oud. Aan die info heb ik dus niet zo heel veel meer. Ik heb ook in de FAQ gekeken, hier dus: PMG FAQ
Daar staan wat progs genoemd. Maar ik wil eigenlijk de ervaringen eens peilen. Ik wil gewoon een programma gebruiken waar ik 100% van op aan kan. Zoals ik al zei vind ik Docmemory onbetrouwbaar. Het heeft mij namelijk 1x laten zitten. En dat is me 1x teveel ;). Maar gelukkig vond ik de fout wel met windiag. Maar heb ik windiag nog niet vaker geprobeerd, dus ik weet niet of dit HET prog is zeg maar. Wat zijn jullie ervaringen? Welke programma's hebben jullie laten zitten? En welke progs zijn volgens jullie betrouwbaar?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:07

Thandor

SilverStreak

Memtest 86 :Y)

[ Voor 86% gewijzigd door Thandor op 04-06-2005 16:56 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs memtest schijnt niet altijd betrouwbaar te zijn. Teminste dat zijn ervaringen van sommige tweakers zie hier: Hoe snel een geheugen te testen? (Geen FAQ-vraag)
Het zal misschien best in 90% van de gevallen de fouten detecteren, maar ik wil iets waarvan ik 100% op aankan.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:05:
[...]

Zelfs memtest schijnt niet altijd betrouwbaar te zijn. Teminste dat zijn ervaringen van sommige tweakers zie hier: Hoe snel een geheugen te testen? (Geen FAQ-vraag)
Het zal misschien best in 90% van de gevallen de fouten detecteren, maar ik wil iets waarvan ik 100% op aankan.
100% zal je nooit kunnen testen, en dat zal ook jij moeten weten :)
Memtest 68+ is het beste programma om het geheugen op fouten te testen, je hebt nog wel wat andere kleine apps, maar die zijn toch een stuk minder dan Memtest 68+.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Topicstarter
FnF schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:09:
[...]

100% zal je nooit kunnen testen, en dat zal ook jij moeten weten :)
Memtest 68+ is het beste programma om het geheugen op fouten te testen, je hebt nog wel wat andere kleine apps, maar die zijn toch een stuk minder dan Memtest 68+.
Ik hoop gewoon dat het wondermiddel wel bestaat zeg maar. Het moet toch technisch mogelijk zijn om een programma te ontwikkelen die een complete memory module kan testen. Deze hardware is immers ook ontwikkeld, en dat is ook technisch mogelijk ;). Het beste is natuurlijk het reepje vervangen voor een ander reepje. Maar dat gaat een beetje moeilijk. Volgens jou is er dus geen goed programma? Dus dan zou dus een combinatie van meerdere test programma's het beste zijn? Zoja welke combinatie? Of is zelfs dat nog geen 100% zekerheid? Wat vinden jullie overigens van windiag? Heeft dat prog jullie weleens in de steek gelaten?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 17:43 ]

• mjszwo
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:05:
[...]

Inderdaad. Ik heb hier een server staan die een tijdje terug rare kuren had, maar Memtest vond dat alles in orde was.
Na toch maar het geheugen vervangen te hebben, bleek dat Memtest het bij het verkeerde eind had.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:22:
[...]

Ik hoop gewoon dat het wondermiddel wel bestaat zeg maar. Het beste is natuurlijk het reepje vervangen voor een ander reepje. Maar dat gaat een beetje moeilijk. Volgens jou is er dus geen goed programma? Dus dan zou dus een combinatie van meerdere test programma's het beste zijn? Zoja welke combinatie? Of is zelfs dat nog geen 100% zekerheid? Wat vinden jullie overigens van windiag? Heeft dat prog jullie weleens in de steek gelaten?
Zoals ik al zei, geen enkel programma kan 100% zekerheid geven, zelfs niet als je meerdere programma's tegelijk gebruikt. Ze geven alleen maar een benadering van goed of fout, en Memtest 68+ is voor het geheugen gewoon de beste in zijn soort :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Topicstarter
FnF schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:25:
[...]

Zoals ik al zei, geen enkel programma kan 100% zekerheid geven, zelfs niet als je meerdere programma's tegelijk gebruikt. Ze geven alleen maar een benadering van goed of fout, en Memtest 68+ is voor het geheugen gewoon de beste in zijn soort :)
Dat is dan een hele vervelende conclusie. Maar hoe zou je dat dan precies doen als je zeker wilt weten of je geheugen goed is? Zijn er nog andere manieren dan test progs gebruiken en met de kast onder de arm naar de computerboer? Misschien iets in de trand van doormeten met bepaalde apparatuur of een multimeter?

PS: Helemaal overtuigd ben ik niet dat het niet zou kunnen lukken met software. Deze hardware is immers ook ontwikkeld, en dat is ook technisch mogelijk. Dus waarom zou het technisch niet mogelijk kunnen zijn om een programma te ontwikkelen om geheugen te testen die alle defecten kan waarnemen?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 17:55 ]

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:50:
[...]

Dat is dan een hele vervelende conclusie. Maar hoe zou je dat dan precies doen als je zeker wilt weten of je geheugen goed is? Zijn er nog andere manieren dan test progs gebruiken en met de kast onder de arm naar de computerboer? Misschien iets in de trand van doormeten met bepaalde apparatuur of een multimeter?

PS: Helemaal overtuigd ben ik niet dat het niet zou kunnen lukken met software. Deze hardware is immers ook ontwikkeld, en dat is ook technisch mogelijk. Dus waarom zou het technisch niet mogelijk kunnen zijn om een programma te ontwikkelen om geheugen te testen die alle defecten kan waarnemen?
Alle defecten waar nemen is simpel weg niet mogelijk omdat je niet alleen met de reepjes geheugen zit maar ook met de gehuegen controller in je cpu of northbridge. Maar ook met de voedingsspanningen en hoe stabiel deze is en zo zijn er nog vele factoren waar je afhankelijk van bent. Je kan je geheugen natuurlijk testen in een zo ongunstig mogelijke omgeving die je zelf rendabel acht om vast te stellen of je geheugen reepjes voldoen aan jou eisen en verwachtingen.

No signature found

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Geen enkel programma is 100% betrouwbaar. Het zal bijvoorbeeld over een paar maanden maar eens blijken dat programma X over een bug beschikt, waardoor de resultaten foutief worden weergeven B)

Memtest86 is gewoon de meest populaire geheugentestprogrammaatje. Mocht je meer zekerheid/betrouwbaarheid willen, dan kun je het beste een handvol verschillende progseltjes proberen. Bijvoorbeeld 10 geheugentestprogrammaatjes. Je zou daarna de resultaten naast elkaar kunnen leggen en met behulp van logica en enige kennis van devaties je conclusie eruit trekken :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er is natuurlijk ook gewoon een hardwarematige limiet op de mogelijkheden van zo'n programma - een testprogramma kan niet meer met een DIMM doen dan toegestaan wordt door de geheugencontroller op een moederbord (dat ontworpen is om data zo snel mogelijk door te sluizen, niet primair om op fouten te testen).

Daarom ook dat een dedicated DIMM tester (apparaatje) in seconden/minuten betere resultaten kan behalen dan welk software prog dan ook in minuten/uren.

Maar dan nog - 100% zekerheid bestaat gewoon niet. Een onverwacht proton uit komsische straling kan elk moment dataverlies of erger nog een Single Event Latchup veroorzaken (stuck bit) - zie ook http://www.eas.asu.edu/~holbert/eee460/see.html

Echt vaak gebeurt het niet, zeker niet als je op zeeniveau ver van de polen zit, reken maar dat de gemiddelde computergebruiker het in zijn leven niet zal meemaken, maar het gebeurt desalniettemin.

Bovendien manifesteert schade door ESD zich vaak pas maanden of jaren na dato - een schijnbaar goede chip geeft opeens fouten. Dat was bij eerder testen ook niet te vinden geweest. ESD heb je letterlijk zelf in de hand, maar gebeurt zeer vaak (belangrijkste bron van defecte chips)

Oslik blyat! Oslik!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik krijg getestte geheugenmodules binnen. Getest en wel en levenslange garantie. Alleen per stuk apart in antistatische zakjes. Doen het allemaal en ik krijg van mijn leverancier 100% garantie dat ze het doen en werkend zijn, maar na enige tijd kunnen wel eens module stuk gaan. Vervangen is de enige remedie om te testen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Topicstarter
Okee dat is duidelijk allemaal. Dus als je een computer koopt kun je beter eentje kopen met 2 modules of meer. Dan kun je het dus ook heel makkelijk uitsluiten of je eventuele problemen aan het geheugen ligt.

• smvs
  • Niet online
Toms Hardware Guide test overgeclockte PC's (of overgeclockt geheugen) op stabiliteit met Prime95. Ik gebruik dit ook vaak om PC's te testen, en ik kan het aanbevelen. Het gaat natuurlijk niet specifiek om geheugen, maar als je geheugen niet ok is haalt Prime dit er (naar mijn ervaring tot nu toe) altijd uit.

[ Voor 7% gewijzigd door smvs op 06-06-2005 00:20 ]

• smvs
  • Niet online
ja

en dan torture test (blend, de standaard instelling)

[ Voor 15% gewijzigd door smvs op 06-06-2005 01:19 ]

Pagina: 1