[Hardeschijf] IDE en SATA in 1 systeem conflict [XP]

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-03 10:47
Hallo Tweakers,

Ik heb het hele forum doorgespit naar de oplossing voor mij, helaas niet gevonden dus spendeer ik er toch maar een vraag aan.

Ik heb een heel raar probleem. Ik heb 3 harde schijven in 1 systeem. 2 SATA en 1 IDE.

Controller 1: Maxtor Y160M0 (Diamondmax 9) SATA (OS HDD)
Controller 2: Maxtor B200M0 (Diamonmax 10) SATA
IDE Master: Lite-On LDW811S PATA
IDE Slave: Maxtor B200P0 (Diamondmax10) PATA

De IDE heb ik toegevoegd omdat ik geen sata aansluitingingen meer op het mobo had.

Het probleem:
In eerste instantie start het hele systeem niet meer op, en geeft hij aan geen OS gevonden voer opstartdiskette in. Eindelijk uitgevogeld dat de BIOS op boot from SCSI moest staan omdat ie anders mijn OS niet vond. Wanneer ik de IDE HDD op master heb, blijft windows xp pro hangen bij het logo, het zelfde geldt voor slave. Erg raar!

Wat ik vervolgens heb gedaan is de IDE hdd disabled in de BIOS. Vervolgens starte mijn systeem prima op, en vond windows XP een nieuwe hdd! Maxblast 4 even gerunned en klaar was het. Echter nu het primaire probleem. De IDE HDD loopt erg traag max 10mb/s en de brander doet niets anders dan bufferen.
Afbeeldingslocatie: http://img122.echo.cx/img122/3808/hdd6zc.jpg

Hoe zorg ik ervoor dat de IDE hardeschijf goed gedetecteerd wordt in de bios en windows start?
Ik vermoed dat de trage hdd de oorzaak van de BIOS is. Wie o Wie kent dit probleem?

Groeten Mark

• Brickman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-03 14:42
Zitten de CDrom + hdd op dezelfde IDE kabel?
Zo ja, de hdd is zo traag op deze zich aan de snelheid van de CDrom (traagste apparaat op de IDE kabel) moet aanpassen.
Oplossing: Beide op een aparte IDE kabel aansluiten.

Anders zo ik het ook niet weten.

Thinkpad T500 | Synology HowTo's (CouchPotato, Sickbeard, Periscope, Headphones)

• markweb4871
Brickman schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 16:44:
Zo ja, de hdd is zo traag op deze zich aan de snelheid van de CDrom (traagste apparaat op de IDE kabel) moet aanpassen.

Ik ga straks even de aparte IDE kanalen proberen. Maar ook als de brander niet actief is, is de hardeschijf traag... Plus het feit dat ie niet goed in de bios staat...

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Brickman schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 16:44:

Dit is gelukkig al opgelos tin U-DMA66; als dit het geval zou zijn, zou de HD niet eens op U-DMA133 kunnen draaien in Windows. Veel mensen hebben immers ook een HD&CDROM opstelling op één kanaal. Iets anders moet dus het probleem zijn waarschijnlijk, maar ik weet het helaas ook niet zo snel.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit heb ik ook gehad. Bij was het probleem de volgorde van opstartdevices in de bios. Standaard stond de P-ATA als eerste.
Daarna zou alles op een normale manier moeten werken.

[ Voor 19% gewijzigd door KifArU op 04-06-2005 20:13 ]

• markweb4871
KifArU schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 20:11:
Dit heb ik ook gehad. Bij was het probleem de volgorde van opstartdevices in de bios. Standaard stond de P-ATA als eerste.
Daarna zou alles op een normale manier moeten werken.
Welke instellingen heb jij nu EXACT? Alvast bedankt.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In de opstartvolgorde van de harddisks, staat nu de harddisk die op S-ATA 1 zit bovenaan. Dus daar wordt windows van gestart.

• markweb4871
KifArU schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 20:49:
In de opstartvolgorde van de harddisks, staat nu de harddisk die op S-ATA 1 zit bovenaan. Dus daar wordt windows van gestart.
Als ik boot from SCSI aankies, boot hij prima echt blijft hij hangen bij het windows XP logo. Wanneer ik dus IDE enabled heb in de bios start hij windows helemaal niet meer op. Het is echt zo vaag, ik heb er best veel verstand van, maar dit gaat me verstand echt te boven...

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

gooi die ide hd eens op de andere ide poort op master.
gooi ook ff de ide kanalen weg uit system.
want je cd brander loopt ook niet al te best zo te zien aan je plaatje.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 20:48

wowi

Kijk even welk bios je in je maxtors hebt, voor de 10 serie er is een nieuwe bios.
het zou je probleem kunnen oplossen op het forum staat het met de link.
wel apart aansluiten zonder andere drives als je gaat flashen.

[ Voor 7% gewijzigd door wowi op 05-06-2005 17:23 ]

Pagina: 1