ATI RX800XT VTD 256 functioneert niet naar behoren

Pagina: 1
Acties:

• maxvdh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:16
Ik heb sinds kort een nieuwe PC:

AMD 64 3000+ (S745)
MSI K8MM-ILSRB mobo
1024 MB Ram
etc

Nou zou ik daar een vidoekaart voor krijgen, maar die kwam later. Een MSI RX800XT VTD 256MB. Toen hij er eenmaal was heb ik hem volgens het boekje aangesloten drivers geinstalleerd en alles werkte perfect. Totdat ik een spel opstarte. Dan liep hij vast. Ik heb de nieuwste drivers op me kaart gezet enz enz. Ik snap echt niet wat er mis is!! Misschien in de bios ofzo, maar ik zou niet weten wat! Sommige icoontjes zijn ook geel :S. Heeft iemand dit probleem gehad of weet iemand hoe ik dit op kan lossen?

• maxvdh
EDIT:

Eerst dacht ik dat het aan de voeding lag (die was 300 Watt en de videokaart verreist 350 Watt). Nu heb ik 400 Watt en ik heb nog steeds hetzelfde probleem (ook na het de-installeren en opnieuw installeren van de drivers)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Temperatuur problemen?
Doet de koeler het niet?

• maxvdh
De koeler draait perfect. Ik heb hier twee stuks liggen (een voor me broertje, zelfde computer) en die werkt ook niet in mijn PC

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:18

KneoK

Not in a million lightyears

gangstermax schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 16:28:
De koeler draait perfect. Ik heb hier twee stuks liggen (een voor me broertje, zelfde computer) en die werkt ook niet in mijn PC
Hij bedoeld waarschjinlijk die op je videokaart. Niets gezegd... ;)

Klinkt als een hitteprobleempje.
Probeer eens wat tooltjes om je temperatuur af te lezen (mbm/sisoft/atitool/...).

[ Voor 9% gewijzigd door KneoK op 04-06-2005 16:55 ]

• maxvdh
Ik heb het over de videokaart :), draait perfect de kaart is 35 graden @499mhz (standaard)

EDIT::

Hij loopt nu niet alleen meer vast by games, net liep hij ook toen ik hier aan het rondsurfen was vast. Ik kreeg 1 of andere foutmelding dat de videokaart opnieuw ingesteld was door een fout in de beelschermadapter, maar toen ik die foutmelding op wilde slaan sloeg het beelscherm uit.

[ Voor 63% gewijzigd door maxvdh op 04-06-2005 16:44 ]

• KneoK

KneoK

gangstermax schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 16:33:
Ik heb het over de videokaart :), draait perfect de kaart is 35 graden @499mhz (standaard)

EDIT::

Hij loopt nu niet alleen meer vast by games, net liep hij ook toen ik hier aan het rondsurfen was vast. Ik kreeg 1 of andere foutmelding dat de videokaart opnieuw ingesteld was door een fout in de beelschermadapter, maar toen ik die foutmelding op wilde slaan sloeg het beelscherm uit.
Heb je al andere drivers geprobeerd ? Ik neem aan dat je in ieder geval de drivers van de cd hebt gebruikt ? Probeer het eens met de Catalyst drivers van de Ati site. Je kunt twee versies downloaden, met Control Panel en Catalyst Control Center. De laatste wil nog wel eens problemen geven dus om te testen kun je het beste de eerste nemen.

• maxvdh
Ik heb de drivers van de CD gebruikt, geen resultaat, daarna die catalyst (de eerste) gedownload, nog steeds hetzelfde probleem!!

• KneoK

KneoK

gangstermax schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:00:
Ik heb de drivers van de CD gebruikt, geen resultaat, daarna die catalyst (de eerste) gedownload, nog steeds hetzelfde probleem!!
Ik neem trouwens aan dat je met nieuwe pc ook nieuwe en schone Windows installatie bedoeld he ?

Oke, wat je kunt proberen:

Download even Driver Cleaner Pro.
Start op in veilige modus en verwijder via je Software panel de Catalyst drivers (als het kan met de Ati Uninstall Utility). Niet opnieuw opstarten.
Draai nu driver cleaner (lees even de waarschuwing/handleiding/instructies/weet ik veel) en verwijder dan alle restjes van Ati/Ati Mmc/Ati Uninstall Utility/Ati WDM. Let goed op dat je alleen Ati onderdelen verwijderd !
Start weer opnieuw op en installeer de Catalyst drivers die je gedownload hebt.

Als dit niet werkt dan begin ik te vermoeden dat het iets met de kaart is, ook gezien de foutmelding die je kreeg.

[ Voor 5% gewijzigd door KneoK op 04-06-2005 17:09 ]

• maxvdh
Ja, maar het rare is dat allebei de kaarten het niet doen! Zoals ik eerder al zei heb ik er 2 hier. Hoe dan ook, ik zal het even proberen. Ik meld hier het resultaat wel.

En ja, me OS etc is legaal! (komt ook niet meer zo vaak voor :P_)

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 12:10

DaOverclocker

Overclocker for life...

misschien een prob in combinatie met je mobo. Zou daar es wat over gaan zoeken.
Misschien wat fail safe instellingen proberen.
Ik had ook een 6600Gt op een ASrock ComboZ, dat werkte ook no-go voordat het mobo een biosupdate onderging.

systeem specs

• KneoK

KneoK

gangstermax schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:09:
Ja, maar het rare is dat allebei de kaarten het niet doen! Zoals ik eerder al zei heb ik er 2 hier. Hoe dan ook, ik zal het even proberen. Ik meld hier het resultaat wel.

En ja, me OS etc is legaal! (komt ook niet meer zo vaak voor :P_)
Ah, dat is niet helemaal overgekomen :) Dan zou het toch een software probleempje kunnen zijn of minder gunstig inderdaad een compatibiliteitsprobleem dat misschien is op te lossen met een BIOS flash. In je BIOS zou je trouwens nog naar Fast Writes kunnen kijken (aan/uitzetten) en eventueel kijken of je de kaarten op 4x AGP wel kunt laten werken.
Als laatste redmiddel zou je kunnen overwegen ze proberen te ruilen voor een ander merk. Zou niet al teveel problemen mogen opleveren.

Je hebt 2 kaarten, ook 2 pc's ? Werken de kaarten wel in de andere ?

En ik bedoelde met "schone windows" meer een verse installatie ;)

[ Voor 19% gewijzigd door KneoK op 04-06-2005 17:26 ]

Verwijderd

Sommige icoontjes zijn ook geel :S
Welke?

• maxvdh
@Apple: Die icoontjes zijn nu weg

@BioWEB: Ik heb dat drivercleaner etc. etc gedaan, alles opnieuw geinstalleerd enzovoorts, maar het werkt nog steeds niet (op de verdwijning van de verkleurde icoontjes na)

Iemand vertelde mij dat het misschien door de oude geintegreerde videokaart kwam dat hij het niet deed (64 MB onboard). Ik heb de drivers daarvan gedeinstalleerd, maar misschien moet je in de bios ook nog wat veranderen, ik zou niet weten!

Zou dat het ook kunnen zijn en hoe moet ik dat oplossen :)

Edit:

@BioWEB: M'n windows is volledig geupdate.

[ Voor 6% gewijzigd door maxvdh op 04-06-2005 18:55 ]

• maxvdh
Ik heb daarnet nog een aantal dingen geprobeerd:

AGP op 4x
Fastwrite uitgezet

Niets van dit hielp. Ik heb ook het spel (Soldier of Fortune 2) opnieuw geinstalleerd en een nieuw spel geinstalleerd. Het nieuwe spel liep in het menu vast, bij SoF kon ik 2 minuten spelen.

Verwijderd

Iemand vertelde mij dat het misschien door de oude geintegreerde videokaart kwam dat hij het niet deed (64 MB onboard). Ik heb de drivers daarvan gedeinstalleerd, maar misschien moet je in de bios ook nog wat veranderen
Ik heb nog nooit onboard video gehad, maar misschien moet je deze in de bios "disablen"? En anders in het configuratiescherm>apparaatbeheer de onboard kaart uitschakelen. Alleen drivers verwijderen is niet voldoende omdat Windows de kaart bij een reboot weer tegenkomt.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
gangstermax schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 20:55:
Ik heb daarnet nog een aantal dingen geprobeerd:

AGP op 4x
Fastwrite uitgezet

Niets van dit hielp. Ik heb ook het spel (Soldier of Fortune 2) opnieuw geinstalleerd en een nieuw spel geinstalleerd. Het nieuwe spel liep in het menu vast, bij SoF kon ik 2 minuten spelen.
Sideband Addressing ook al uitgezet? kan ook de oorzaak van het probleem zijn...

• maxvdh
Uhm. Hoe zet je dat uit?

En bij apparaat beheer staat de oude videokaart niet meer, dus dat zal dan wel betekenen dat die al uit staat.

Edit: Heb net even in de bios gekeken, maar kan nergens iets vinden over Sideband Addressing (SBA) en over het uitschakelen van de onboardkaart. Misschien heeft het een of andere vage naam (zoja wat :)) Ik heb een MSI K8M mobo

[ Voor 46% gewijzigd door maxvdh op 05-06-2005 11:56 ]

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

in de bios staan dat ie eerst van agp moet opstarten ?
ook bij intergrated peripherals de onboard video uitstaan ?
de extra aansluiting aangesloten op je videokaart zonder wat anders op dezelfde lijn ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• maxvdh
in de bios staan dat ie eerst van agp moet opstarten ? Jep
ook bij intergrated peripherals de onboard video uitstaan ? Staat er niet!!
de extra aansluiting aangesloten op je videokaart zonder wat anders op dezelfde lijn ? Bedoel je daarmee de powercable die erbij kwam? Die is helemaal apart aangesloten! Als je wat anders bedoelt zeg het maar :P

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

nee die bedoelde ik ;)

wat is het merk voeding die je nu hebt ?
want een noname of b merk qtec enz... zijn niet zo goed ook al staat er 400watt op.
dan is zelfs een a merk 300/350 watt beter.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• maxvdh
Het is een Allied Power Supply 400W, m'n vorig voeding was daar ook van, maar dan 300W. Het rare is dat ik zowel met die 300W en die 400W dezelfde problemen heb. Ook raar dat ik bij intergrated peripherals de onboard videokaart niet uit/aan ken zetten.

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Ik vertrouw die voeding niet :>
Kijk eens op de voeding hoeveel ampere die levert op de 12V lijn.

[ Voor 3% gewijzigd door J0J0 op 05-06-2005 12:24 ]

specs

• maxvdh
17A

• J0J0
Dat is vrij krap....
En dat vermoedde ik dus ook al.
Het kan dus dat je het probleem blijft houden omdat je eerdere voeding het helemaal niet trok en deze alsnog niet.

Wat je zou kunnen proberen is alle overbodige hardware loshalen.... dus 1 reepje geheugen, optische drives los, pcikaartjes eruit.
En kijken of het probleem dan weg is.

[ Voor 34% gewijzigd door J0J0 op 05-06-2005 12:37 ]

specs

• maxvdh
Het enigste wat eraan hangt is een HDD (Hitachi 160GB) een kaartlezer (8in1) een CD/DVD Speler en een CD/DVD brander en natuurlijk die videokaart. Ik heb nog 1 hele kabel over!

Edit: Ik zal is beginnen met het loshalen van de DVD brander, netwerkkaart en de kaartlezer. Is kijken wat er gebeurd.

[ Voor 26% gewijzigd door maxvdh op 05-06-2005 12:39 ]

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:49
gangstermax schreef op zondag 05 juni 2005 @ 12:37:
Het enigste wat eraan hangt is een HDD (Hitachi 160GB) een kaartlezer (8in1) een CD/DVD Speler en een CD/DVD brander en natuurlijk die videokaart. Ik heb nog 1 hele kabel over!

Edit: Ik zal is beginnen met het loshalen van de DVD brander, netwerkkaart en de kaartlezer. Is kijken wat er gebeurd.
Is de kaartlezer toevallig van sweex? Ik heb het zelfde probleem, pc hangt en gaat volledig uit.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• maxvdh
De kaartlezer is van Promedion en voor ik de videokaart het gebeurde er niets.

Ik heb overigens kaarlezer/floppy/DVD/CDbrander en de netwerkkaart eruit gehaald, toen opnieuw opgestart, spel opgestart, maar hij liep weer vast!

[ Voor 15% gewijzigd door maxvdh op 05-06-2005 12:59 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zou idd zoveel mogelijk loshalen en dan testen. Als hij nog steeds flipt lijkt het me verstandig ook even te testen met een zwaardere voeding of een van de betere merken. 17A is vrij krap op de 12V lijn voor een 400W voeding. Ik heb hier een 350W die ook 17A op de 12V lijn levert en dit is al een wat oudere voeding. Nou hangt daar bij mij niet zo'n energieslurpende Radeon X800 aan dus dat scheelt.
Probeer een sterkere voeding van iemand te lenen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• maxvdh
Het eerste wat ik morgen ga doen is de technische dienst van dan Xs2.nl bellen. Hun waren het tenslotte die zeiden dat alles aan mijn PC kon hangen.

Ik hoorde gister ook nog iets raars. Iemand die ik ken, had precies zo'n zelfde probleem als mij. Hij heeft het opgelost door AGP op 4x te zetten (bij mij helpt dit ook niet). Nou heeft een vriend van hem ook een nieuwe kaart met dit probleem. Heel raar allemaal

Verwijderd

cybersteef schreef op zondag 05 juni 2005 @ 13:00:
Nou hangt daar bij mij niet zo'n energieslurpende Radeon X800 aan dus dat scheelt.
Dat valt erg mee. Volgens Ati is de minimale eis een 300 Watt voeding voor een X800XT. Als
de voeding van de ts niet defect is moet 't met de zijne prima lukken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 17:18 ]

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:35

Bever!

3

een 300watt kwaliteits voeding

• maxvdh
Ik bel die lui morgen wel, dan leg ik het probleem voor en de volgens mij en jullie mogelijke oorzaken en dan gaan we samen even kijken wat we eraan kunnen doen. Ik post het resultaat hier.

Nog een vraag. Hoeveel Ampere zal er ong. nodig zijn voor dit:

AMD 64 3000+
MSI K8M800
MSI RX800XT-VTD 256MB
1024 MB Ram
Kaarlezer (8-1)
CD/DVD Speler
DVD/CD Brander
Hitachi 160GB 7200rpm
extra netwerkkaartje

[ Voor 38% gewijzigd door maxvdh op 05-06-2005 20:06 ]

• J0J0
Je kunt beter wat ampere te over hebben....
Zoek dus een (kwaliteits)voeding die bijv ergens in de 20 ampere zit.
De tagan 430W heeft bijv 2 losse 12V lijnen (12V1 en 12V2) van 20A ... en totaal 28A.
Met de 380 moet het ook prima gaan.

[ Voor 38% gewijzigd door J0J0 op 06-06-2005 16:23 ]

specs

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Gebruik de voeding van je broertje anders even. Die deed het toch wel? Kan je het voedingsverhaal misschien wat makkelijk uitsluiten. Zeker als hij ongeveer hetzelfde systeem heeft.
Pagina: 1