Zoemend geluid in Acer laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Timmio
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb een Acer Aspire 1350, net een jaartje oud. Helaas uit de garantie, maar nu een klein probleempje. Als de laptop aanstaat hoor je een soort zoemend geluid, beetje een hoge pieptoon, maar dan zoemend.

Het is niet de koeler, deze hoor je namelijk duidelijk als je de laptop net aanzet of als de laptop een tijdje aanstaat en warm wordt. Het gekke is dat het zoemend geluid soms heel even een beetje wegebt en dan na 2 seconden weer terugkomt. Ik dacht eigenlijk aan iets van de processor, of eigenlijk de koeler ervan.

Ik heb zelf niet zoveel verstand van laptop, maar wel van normale pc's. Maar zit bij een laptop ook gewoon een kleine koeler op de CPU ?? Want dat zal dan zeker het probleem zijn, ik zie de processor nou niet echt geluid maken ;)

Heeft iemand een tip hoe dit op te lossen? Kan ik dit zelf doen door bijvoorbeeld een koeler voor een laptop processor te kopen of bestaat dit niet (ik kan namelijk niet 1,2,3 zo vinden wat ik dan zou moeten hebben)..

edit: oja het lijkt me niet de harde schijf trouwens..

[ Voor 4% gewijzigd door Timmio op 04-06-2005 16:08 ]

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-12 10:57
Hallo,

Ik heb 'n Acer Aspire 1312, 2 jaar oud. Ik heb dat geluid ook en ik denk dat het van de HD komt, ik weet het echter ook niet zeker. :7

edit: als het niet de HD is, dan weet ik het niet :P

[ Voor 19% gewijzigd door cocico op 04-06-2005 16:10 ]

• Timmio
  • Niet online
hmm het lijkt mij namelijk juist van linksboven in de hoek te komen. Daar zitten vensters van de koeling en als je erdoorheen kijkt zie je daar onderin ook de fan zitten die zo af en toe de laptop extra koelt, die koeling is neem ik aan voor de processor en uit die kant komt het geluid bij mij ook. Vandaar dat ik denk dat het niet de HD is, anders zou ik natuurlijk makkelijk ff een andere hd d'rin kunnen zetten,, volgens mij is dat het bij mij alleen niet

Edit:
Afbeeldingslocatie: http://www.pchub.com/uph/photos/item/6324891928576562502_cmboa.jpg

dit is volgens mij het moederbord. Linksbovenin zie je een gat, daat zit de koeler/fan. De processor zit er vlak naast dus het geluid zou daar vandaan kunnen komen. Maar is er niemand die me kan vertellen of d'r echt een soort van koelertje op de processor zit??? Of iets anders wat zou kunnen piepen???

[ Voor 31% gewijzigd door Timmio op 04-06-2005 16:37 ]

• unimatrix zero
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:04
Timmio schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 16:07:
Als de laptop aanstaat hoor je een soort zoemend geluid, beetje een hoge pieptoon, maar dan zoemend.
Kan het zijn dat iets in de behuizing meetrilt, een soort resonantie. ik heb zelf weleens dat als ik het zijpaneel van mijn desktop niet goed heb dichtgeschroefd dat ik ook een soort resonerend geluid hoor, als ik de klep aandruk dan is het weg.
Misschien heb je hier iets aan :)

Verwijderd

unimatrix zero schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 16:37:
[...]

Kan het zijn dat iets in de behuizing meetrilt, een soort resonantie. ik heb zelf weleens dat als ik het zijpaneel van mijn desktop niet goed heb dichtgeschroefd dat ik ook een soort resonerend geluid hoor, als ik de klep aandruk dan is het weg.
Misschien heb je hier iets aan :)
offtopic:
Of er ff een ram c.q. een deuk er in slaan zo dat de eigenfrequentie verandert, dus weg geluid. :+

Ontopic: K'zou ook eens kijken of het geluid blijft wanneer je er een andere hardeschijf er in plaatst zo kan je dingen uitsluiten. suc6

• Timmio
  • Niet online
dat meppen heb ik al geprobeerd, lost niets op ;)

Maar ff de hd d'ruit halen is 1, maar dan ook nog ff een 2,5 hd bij de hand hebben is 2.. maar kan ff kijken of ik dat kan wegstrepen.

edit: het is niet de hdd, hdd zit vooraan rechts, die hoor je bij het opstarten duidelijk daar en valt daarna nagenoeg stil. Volgens de tekening hierboven en als ik zo luister bij de ventilatie opening, dan moet het idd ergens in de buurt van de processor zitten, maar ik heb hem nog niet (durven) open maken om echt te kijken.

MAar ik hoop nog steeds iemand te treffen die me kan zeggen of het inderdaad een koelertje op de processor kan zijn? En natuurlijk of ik het zelf kan repareren of waar ik dit kan laten doen?!

[ Voor 59% gewijzigd door Timmio op 04-06-2005 18:32 ]

Pagina: 1