Moederbord slaat niks op (wel tijd/datum)

Pagina: 1
Acties:

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
Okay het zit als volgt:

We hebben een tijdje geleden stroomstoring gehad bij ons in het dorp, dit heeft ongeveer 2 uur geduurd, en in die 2 uur is de stroom er een aantal keer heel snel op en af gegaan.

Toen ik hierna de computer aan zette gaf deze mij na heel snel (halve seconde) het Windows XP scherm te laten zien de volgende foutmelding: UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

Met nog een hele lap text daaronder naaturlijk, maar dat is een beetje te veel om allemaal neer te zetten ;)

Deze melding gaf mij het idee dat de hardeschijven misschien niet meer aangegeven stonden in de bios.

Toen ik in de bios keek merkte ik op dat zowel de primaire schijven (HD's) áls de secondaire (cd/dvd) NIET meer aanwezig waren, na wat geklier ben ik erachter gekomen hoe ik deze terug kon vinden maar het moederbord slaat deze informatie niet op om de een of andere reden, ik dacht "goh, misschien door dat gekloot met stroom is het batterijtje gesneuveld" dus nieuwe batterij gehaald, maar dat mocht ook niks baatten.

Heeft iemand hier misschien een idee wat er mis kan zijn, of een eventuele oplossing?

Het moederbord is al een aantal keer software matig gereset, aangezien ik het jumpertje niet kan vinden dat tot een reset zou leiden.

Het gaat trouwens om een ASUS P4T533-C, is misschien ook wel handig om te vermelden ;)

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

ik zou het zogauw ook niet weten, maar probeer eens een BIOS update.. werkt bij mij altijd :)

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
Hmm dat is misschien het proberen wel waar inderdaad, alleen dan nog snap ik niet waarom er niks gesaved word.

Hij herkent de schijven ook niet in DOS, en wat ik ook probeer hij slaat niets op, als ik de tijd/datum verander zet het ding dat zelfs terug naar de tijd die er oorspronkelijk stond (hoewel die tijd WEL correct is)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

Als je 'Load Optimized Defaults' of 'Load Fail-safe defaults' doet gaan de problemen ook niet weg ?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:40

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

BIOS-batterij misschien?

Rail Away!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:41

Thandor

SilverStreak

ik dacht "goh, misschien door dat gekloot met stroom is het batterijtje gesneuveld" dus nieuwe batterij gehaald, maar dat mocht ook niks baatten.
;)

Je moet toch zien dat je die BIOS Clear jumper vinden kunt :
BIOS Clearen doe je vervolgens op deze manier :)
• Stekker uit de PC
• PC aanzetten
• Jumper verzetten
• PC aanzetten
• Jumper weer terug plaatsen
• Stekker in de PC
• PC aanzetten
Afbeeldingslocatie: http://img145.echo.cx/img145/4475/biosjumperenbatterijrev13yi.jpg
Jmper voor BIOS clearen en het batterijtje. De jumper zit vaak in de buurt van de batterij. Wordt vaak JP1 genoemd. In de handleiding staat overigens aangegeven waar de jumper zich bevindt :)

Op deze manier is het BIOS 100% zeker gecleared/gereset.

[ Voor 51% gewijzigd door Thandor op 04-06-2005 16:53 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1