Projectoren van nu, vergelijkbaar met de Sanyo PLV Z-1

Pagina: 1
Acties:

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Topicstarter
Hoi,

al een jaar of 1,5 is een aardig grote wens van mij om eens een projector aan te schaffen. Ik heb gedurende die tijd aardig rondgekeken, gezocht en een beetje verdiept in wat nou precies allemaal belangrijk zou kunnen zijn.

Na het lezen van het een en ander was toen mijn keuze redelijk duidelijk geworden en neigde ik naar de Sanyo PLV Z-1. Je zou kunnen zeggen dat sommige specs daarvan misschien niet de allerbesten zijn, maar de combinatie ervan + de goede ervaringen die ik hier zag/las van o.a. tbusquet en captain pervert gaven mij genoeg overtuiging om voor deze projector te gaan. Bovendien was mijn beoogde budget atijd zo'n beetje rond de 1000 euro, want het moest voor mij als arme student nog wel leuk blijven ;)

Anyway, in al die tijd is er wegens andere dure uitgaven het er nooit van gekomen om er een te kopen. De wens is echter altijd gebleven, en nu waarschijnlijk deze zomer mijn vakantie in de soep loopt, mn vakantiegeld, belastinggeld en wat verjaardagsgeld binnen is, kan ik weer langzaam eens dromen van een leuke projector.

Ik ben dan ook weer eens gaan kijken naar die Sanyo en wat mij opviel is dat de prijs ervan in al die tijd eigenlijk nauwelijks veranderd is. Mijn eerste ingeving was eigenlijk 'ach ik koop gewoon die' maar tegelijkertijd kan ik me nauwelijks voorstellen dat er voor hetzelfde geld niets beters op de markt is gekomen. De Sanyo zit nog altijd in mn achterhoofd, maar tegelijkertijd ben ik nu dus weer in de orientatiefase beland en eerlijk gezegd zie ik nu al door de bomen het bos niet meer.

Hopelijk kunnen jullie mij via dit topic een beetje op weg helpen. Ik ben dus op zoek naar modellen met ongeveer vergelijkbare of betere specs voor een budget tegen de 1000 euro. Tevens vraag ik me af hoeveel ik ongeveer kwijt zal zijn aan 'randzaken' (scherm/doek, kabels, bevestiging, etc).

Ik ben sowieso wel op zoek naar een 16:9 projector aangezien het vooral gaat om films te vertonen (en af en toe een spelletje op de playstation). De kamer kan redelijk verduisterd worden en mocht het nodig zijn ga ik nog voorzieningen treffen om het nog donkerder te krijgen.

Hier nog even een linkje naar de specs van de Sanyo: http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z1.htm

Uiteraard heb ik een hoop relevante links doorgenomen, bv:

ervaringen met Sanyo PLV-Z1 ?
Dilemma bij aankoop projector
Advies gevraagd over thuisbioscoop / instappen in beamers
tbusquet in "Enige uitleg voor mensen die een project..."

Nogmaals mn keus voor de Sanyo stond toentertijd al redelijk vast en was weer het eerste waar ik aan dacht toen ik eenmaal zoiets had van: 'hmm, ik heb het geld nu wel, dus nu kan ik hem wel halen :))' , maar alle tips zijn welkom.

Ik zag hem trouwens staan op marktplaats voor 650euro (tenminste, vanaf dat bedrag mocht er geboden worden volgens de adverteerder) maar ik vind dat een beetje twijfelachtig ivm de branduren van de lampen.

Anyway, ik hoop dat er wat experts rondlopen die een beetje kennis hebben van de huidige markt en modellen die mij wat tips en pointers kunnen geven :) Alvast bedankt

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• JvS
  • Laatst online: 22:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

De sanyo heeft een wat lagere resolutie en een wat minder sterke kleurweergave / zwartwaarde / contrast. Ik heb hem ook in actie gezien en op een scherm van 1,80m breed vind ik de screendoor gewoonweg onacceptabel en ook het contrast in donkere stukken vind ik ruim onvoldoende.

Mocht je echt voor budget willen gaan, kijk dan eens naar die BenQ schermen. Die heb ik ruim een jaar geleden ook gezien en ondanks dat ze een lage resolutie hebben (800x600) en soms zelfs dus 4:3 zijn, hebben deze apparaten veel minder last van screendoor (dlp!). Maar het is wel een dlp en sommige mensen vinden de regenbogen onacceptabel (overigens gebruiken alle digitale bioscopen DLP, maar dan met 3 losse lampen / chips: 1 per kleur, supermooi!).

Ik zou ook overwegen of je niet over wil stappen op een projector die gewoon 1280x720 weergeeft, dat is namelijk significant mooier, zeker bij schermformaten van meer dan 150cm doorsnede (altijd met projectoren dus).

Een projector die ik simpelweg "goed" vind, is de panasonic PT-EA500, dat model is inmiddels ook "oud" dus zou je misschien wel voor 1000-1200 euro kunnen krijgen. Deze projector heb ik regelmatig bij Jag in actie gezien (met high def films :9~). Het is niet mijn ideaal, maar het is wel heel mooi.

Als ik 1000 euro uit zou geven aan een apparaat waar ik me niet helemaal 100% tevreden over voel, dan zou ik liever niets kopen. Dat argument kan je natuurlijk ook gebruiken voor die PT-EA500, dat je voor 500 meer weer een betere hebt, maar je hebt denk ik een persoonlijke grens, en jij bent de enige die dat kan bepalen. Hoe cliche het ook is, ik kan niets zinnigs zeggen over wat jij mooi vindt. Er is niet een "de beste", en als-ie er wel was, dan stond-ie bovenaan in de ranking van projectorcentral. ;)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Topicstarter
Precies, dat snap ik ook wel, het gaat er uiteindelijk om wat ik mooi vind en die persoonlijke grens is inderdaad aanwezig. Want anders blijf je bezig uiteindelijk. Wel heb je natuurlijk gelijk, dat als je er niet helemaal achter staat dat je beter iets anders kunt kopen of ff kunt wachten.

Maar daar ben ik me ook wel van bewust uiteraard, dus daarom is het niet slecht om me nu op wat verschillende modellen te orienteren. Die Panasonic heb ik ff naar gegoogled, maar ligt nog steeds rond een slordige 1500 euro.... dat is me iets teveel van het goede. Meer commentaar is dus nog steeds welkom :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Of voor 700 e de acer pd116, heb ik zelf ook en die bevalt prima.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:33

Jag

Nou, met LCD projectoren zijn er gewoon heel duidelijk drie generaties: de generatie van de Z1 en consorten (oa de ae300 van Pana), de Z2 (tegenhanger de Pana ae500) en nu dan de Z3 (tegenhanger ae700, de Epson TW200 en een Hitachi). En de Z1 is dus echt oud en gewoon echt een stuk minder, echt niet kopen. De Z2, de Z3, de ae500, de ae700, de Epson TW200 en de Hitachi PJ-TX100 hebben allemaal een 720p paneel en voor minder moet je het ook niet doen (high def!). En eigenlijk loopt de prijs ook niet zo heel erg uiteen, terwijl de ae700 toch wel weer een stuk beter schijnt te zijn dan de ae500 bijvoorbeeld.
Je zou evt nog kunnen overwegen om een generatie terug te kopen, maar ik denk niet dat het heel veel scheelt. De ae700 bijvoorbeeld is echt heel goedkoop in Duitsland te krijgen. Maar je moet iig niet iets van de eerste generatie kopen, dat verschil is echt te groot.

Je moet wel rekening houden met dat je niet alleen een projector koopt, maar dat je ook een scherm, een ophangbeugel en kabels nodig hebt. Dat moet je goed in je achterhoofd houden, want dat kan een hoop geld kosten als je dat niet slim aanpakt.

Even mijn deal destijds als voorbeeld: ik had destijds iets van ik wil eigenlijk maar 1000 euro uitgeven maar wilde alleen kopen als ik tevreden was. Alles voor 1000,- (Z1, Epson TW10, de BenQs, een Nec VT46) kon mij niet tevreden stellen en die waren mij op ten duur tegen gaan staan. Je hoort mensen ook vaak praten over hun projector van da's af en toe wel leuk zo groot kijken, dat wilde ik niet. De Pana ae500 (en de Z2 ook hoor, bijna hetzelfde) kon mij wel bekoren en toen heb die ik gekocht. 180cm high contrast oprolbaar scherm erbij, 30cm ophangbeugel, 10m component en 10m DVI kabel. Bij elkaar is dat dan €2300,- ofzo en ik kreeg het dan voor €2125,-. En de projector kostte daar €1700,-. Dan zie je dat je behoorlijk veel kwijt bent aan accessoirres (die los helemaal ziekelijk duur zijn) die je gewoon wel nodig hebt!

Mijn tip voor bekabeling: koop gewoon een standaard VGA kabel. DVI geeft snel problemen en is duur, terwijl ik het er exact hetzelfde uit vond zien (heen en weer schakelend met mijn neus bovenop het scherm).

Mijn projector:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/Panasonic2.jpg

Mijn opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/DIY_LFE_sub/Proef_opstelling_3.jpg

Foto's van geprojecteerde High Def films:
Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Filmavond_2/Filmavond_24_9_2004_7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Meuk/Projectie_1.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Jag op 07-06-2005 00:30 ]