Toon posts:

24V naar 12V omvormer

Pagina: 1
Acties:
  • 885 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een omvormer kopen voor mijn omgebouwde autoradio, zodat ik hem op het werk kan gebruiken. Nu heb ik op het werk alleen de beschikking over 24v, dus moet ik een omvormer gebruiken lijkt me. Nu zat ik bij Conrad te kijken, maar dr zijn zoveel omvormers verkrijgbaar. Welke is zwaar genoeg en van het juiste type om een autoradio in een mooie houten kist van voldoende stroom te voorzien?

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

ik zou als ik jouw was geen omvormer kopen voor 1,30 euro koop je in de electronica zaak wat je nodig hebt....en als je een autoradio in een houten kist kan bouwen dan kun je dat ding ook wel aan sluiten. Het enige wat je nodig hebt is een spannigsstabilisatie IC van 12v ( ik geloof dat die dingen LM7412 heten) er zitten 3 pootjes aan +in, massa en +uit (12v) Owja er zal ook wel een stukje alu, als koeling aanmoeten.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:40
Ligt eraan hoeveel ampere dat ding verbruikt lijkt me, als dat voldoende is trekt hij het altijd wel :)

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 11:03
Cavie: je bedoelt waarschijnlijk een LM7812. Zo'n chipje kan max 1.5A leveren, een beetje autoradio trekt dat er zó door (meestal zijn ze afgezekerd op 10 of 15A).

TS: beste is om te kijken naar een "schakelende" omvormer, die worden veel minder warm, verspillen dus minder energie, waardoor je accu langer meegaat. Zo'n LM7812-oplossing zoals Cavie voorstelde is niet schakelend, waardoor je een pak vermogen gewoon als hitte wegstookt.

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
t is misschien nogal een n00b vraag maar eh....
het enige wat hij wil is dat er in plaats van 24 volt , 12 volt word geleverd, waarom kan je het dan niet gewoon in serie schakelen met een weerstandje :?

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Dat ga je natuurlijk nooit redden met een simpel stabilisator chippie, zoals al eerder opgemerkt trekt zo'n autoradiootje nogal wat stroom. Je zult toch echt een goede omvormer nodig hebben.
Op voorgaande mail, de spanningsval over de weerstand is afhankelijk van de stroom die er doorheen gaat, dus voor 1 volume stand zal er vast wel een weerstand (die flink vermogen zal moeten dissiperen) te vinden zijn, maar zodra je aan je volume knop zit klopt het niet meer.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 21:37 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
7812 kun je wel gebruiken, moet je 'm gebruiken als stuurtrap voor een transistor zoals in dit schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000033.gif
Bron: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/33

Alleen als je radio 5A gebruikt, moet je transistor wel ff 12volt bij 5A wegstampen, wat dus 60W aan hitten (en verlies) oplevert. Als verlies geen probleem is (bij een vaste voeding) kun je dat dmv een groot koelblok, eventueel met een fan, wel redden. Op accugebruik zou ik kijken naar een (duurdere) geschakelde voeding, die hebben een veel hoger rendement (ipv alles wegstoken in de vorm van hitte)

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 04-06-2005 22:14 ]

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-02 21:25

Caveman

whahoehaha

Mja...ik was ff vergeten dat het ging om een AUTOradio, die trekt idd wel wat stroom weg... dat laatste schema zou wel kunnen werken...de gelijkrichtersbrug kan weg evenals de elco's. Het zal idd wel zo zijn dat je wat warmte weg moet stoken, maargoed ik denk dat het probleem niet is.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Flapietoetoe schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 21:29:
t is misschien nogal een n00b vraag maar eh....
het enige wat hij wil is dat er in plaats van 24 volt , 12 volt word geleverd, waarom kan je het dan niet gewoon in serie schakelen met een weerstandje :?
:D

Gaat niet lukken, heel simpel gezegd is voor de voedingsbron de radio een variabele weerstand, hij kan meer stroom (lagere weerstand) of minder stroom (hogere weerstand) trekken.

Ga nu nog maar eens rekenen...

7812 met een paar diodes (of eeen LED) naar de massa (radio heeft meestal 14,4V of zoiets nodig, wat een gezonde accu die opgeladen wordt heeft) en een flinke tor should do the trick (met veel warmte, maar is goedkoper en simpeler om zelf te maken).

Even rekenen: 10V er af * 10A = 100W wat er verstookt moet worden bij maximaal vermogen (zo'n beetje, anders pak je een multimeter en ga je langzaam het volume omhoog draaien terwijl je met de multimeter in het 10A bereik het stroomverbruik in de gaten houdt)

Aan jou de afweging. Lekker koel met een duurdere voeding, of de hete zomer die er aan gaat komen met een 100W kachel naast je :)

[ Voor 9% gewijzigd door Resistor op 05-06-2005 00:10 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1