realtek 8139D en suse8.2

Pagina: 1
Acties:

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Heey,

ik heb net een realtek 8139D netwerkkaart in mijn Pentium2 pc-tje gezet maar krijg em niet werkend onder suse8.2.
Als ik naar Yast2 ga, dan naar netwerk apparaten en dan naar netwerkkaart, dan zie ik dit:
Beschikbaar zijn: Overige (niet gedetecteerd)
Dan ga ik naar configureer en geef ik de volgende module op: 8139too. Heb de module al eerder gebruikt met een andere realtek kaart en toen ging het goed. Nu dus niet.
De pentium2 is via een crosscable op een athlonXP1800+ met windowsXP prof aangesloten. Windows XP geeft aan dat de kabel niet aangesloten is, terwijl de kabel goed is (getest).

Iemand een idee of ik wat verkeerd doe met die pentium2??

ps. Heb de netwerkkaart trouwens al op andere pc's getest:
pentium1 met win98: deze wou niet bepaald meewerken, onder installeren driver liep ie vakkundig vast, maar deze pc gaf wel melding van dat er een netwerkkaart in was gezet.
celeron met XP: Deze gaf totaal geen melding van nieuwe hardware, maar nadat ik de crosskabel erop aangesloten had, gaf de athlon (die nog steeds aan het andere eind van de kabel zit aangesloten) wel aan dat er een 100MBit verbinding is terwijl de celeron zat te klagen dat de kabel niet aangesloten was. De celeron begon trouwens ook over netwerkbruggen. Toen snapte ik er helemaal niks meer van....

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is een kaart met een RTL 8139D geen pci2.2 kaart en heeft jouw p2 toevallig enkgel PCI 2.1 compliant sloten?
dan kan het zijn dat het ding idd niet goed herkend zal worden.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:36:
Is een kaart met een RTL 8139D geen pci2.2 kaart en heeft jouw p2 toevallig enkgel PCI 2.1 compliant sloten?
dan kan het zijn dat het ding idd niet goed herkend zal worden.
volgens verpakking: "single chip controller to pci revision 2.2"
zou dat de oorzaak zijn?? ff info, mobo van P2: P6B40-A4X rev1.1 (dacht ik).

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
bartgrefte schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:41:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk wel: je ziet het ook vaak bij wireless netwerkkaartjes die pci 2.2 zijn en niet/amper willen werken op wat oudere pc's.

Kaartjes met de nieuwere (1 Gbit) Realtek 8169 zijn trouwens wel 2.1 compatible (alleen moet je dan weer andere drivers voor Suse gebruiken denk ik). Kosten zo rond de 15 euro.

De varianten met de 8139C zijn zeer schaars geworden, maar die zouden ook moeten werken met pci 2.1

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

bartgrefte schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:41:
[...]

Dan is het dus idd een 2.2 kaartje, grote kans dat je mobo maar 2.1 sloten heeft (heb op de site van tekram zitten zoeken, maar het wordt niet vermeld).

Met een RTL 8139C zou het moeten lukken, of anders gewoon een oudere 3com/intel (ben je gelijk van de cpu belasting af van je netwerkkaart).

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:50:
[...]

Dan is het dus idd een 2.2 kaartje, grote kans dat je mobo maar 2.1 sloten heeft (heb op de site van tekram zitten zoeken, maar het wordt niet vermeld).

Met een RTL 8139C zou het moeten lukken, of anders gewoon een oudere 3com/intel (ben je gelijk van de cpu belasting af van je netwerkkaart).
heb net ff met hg gebeld, daar komt kaartje vandaan. Hun hebben alleen die D versie, niet (meer) de C. Daar is op moment erg lastig aan te komen.......
ik ga dus nu ff kaartje terugbrengen en eens overleggen over andere mogelijkheden, pc is namelijk nogal oud dus denk niet dat ik veel keus heb qua lan-kaartjes.....
mischien dat die usb-lan adapter van @home werkt, die ligt hier toch stof te vangen aangezien ik die heb vervangen door pci-kaartje.

[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 04-06-2005 14:04 ]

Oscar Wilde

Pagina: 1