Toon posts:

Versatel 20Mbit en een eigen server?

Pagina: 1
Acties:
  • 478 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ja..ja...gisteren even voor de zoveelste keer een postcodecheck gedaan op Versatel.nl en ineens bleek vanaf 13 oktober 20Mbit en Live Eredivisie voetbal ook bij mij mogelijk.
Nou wil ik dit eigenlijk z.s.m. aanvragen, maar heb een aantal kleine vragen waar ook de Versatel medewerker me niet helemaal mee kon helpen jammer genoeg.
't Zit zo....ik draai een eigen server voor o.a. mail, web, ftp, gameserver (2x), en heb daarnaast nog een aantal poorten in mijn firewall openstaan voor diverse andere webservices.

20Mbit down en (maar) 1Mbit up, jammer dat de upload niet hoger was, maar ja, ik heb nu ook 1Mbit up en dat is in principe perfect voor wat ik ermee doe.

Krijgen gratis éénmaal Dynamisch IP Adres, dat is in principe voor mij echt klote, maar zolang ik mijn server niet reboot houd ik dat ene IP adres (TOCH ?) en ook vertelde de Versatel helpdesk medewerker me wel een klein truukje om onder dat dynamische IP adres uit te komen en een vaste te behouden (omdat die met hetzelfde probleem als mij zit (en daarnaast beheer ik mijn eigen DNS gegevens, dus een IP adres vernieuwing wordt uitgevoerd zodra ik erachter kom en dat zal altijd binnen een paar uur tijd zijn)).

Maar wat voor mij wel heel belangrijk is...blocked Versatel poorten? En zo ja, welke? Voor mij moeten in ieder geval de poorten 25, 80, 143, 443 (en het liefst alles boven de 1024) openstaan. Beveiligen doen we zelf namelijk wel! :D

Zijn er misschien ook anderen die tegen hetzelfde probleem als mij lopen? Hoe zijn jullie van plan zoiets te gaan oplossen?

Molski

Verwijderd

Alle poorten staan in prencipe open, ook poort 25 inkomend.
Maar zoals je het al aan ziet komen: het dyn. ip gooit roet in het eten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:20:

Krijgen gratis éénmaal Dynamisch IP Adres, dat is in principe voor mij echt klote, maar zolang ik mijn server niet reboot houd ik dat ene IP adres (TOCH ?)
Dat is niet waar, jouw dhcp client zal op 1/3 van de leasetime gaan vragen aan de DHCP server of het ip veranderd moet worden.

Als dit veranderd moet worden, gebeurt dat natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 15:22 ]

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
hmm.. is een dynamisch ip een groot probleem? een beetje (linux) server heeft toch wel een aardig grote uptime lijkt me...

en anders kun je altijd nog een extra server tussen de aansuiting en je echte server zetten om het ip adres vast te houden.

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 15:22
Je zal fff moeten checken wat de lease tijd is van je IP adres. Na 1/3 of 1/2 van deze lease tijd, vraagt je systeem een verlenging aan.
Ook als je je systeem uit zet en weer aan, zal je je oude adres terugkrijgen. Pas na een bepaalde periode (afhankelijk van de instellingen van de DHCP doos bij Versatel) wordt hij voor andere vrijgegeven.
Wat je niet aangeeft, is of je er een routertje tussen heb staan. Die staan toch meestal 24/7 aan, dus hou je dat adres.
Tot............ een DHCP upgrade of ernstige storing. Dan ben je dus ècht je IP adres kwijt!

Verwijderd

cornelixnootje1 schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 18:03:
hmm.. is een dynamisch ip een groot probleem? een beetje (linux) server heeft toch wel een aardig grote uptime lijkt me...

en anders kun je altijd nog een extra server tussen de aansuiting en je echte server zetten om het ip adres vast te houden.
eh, ik ben geen expert op dit gebied, maar een server vanaf een dynamisch ip kan toch makkelijk? Gewoon met dyndns een dynamische dns aanmaken; programmaatje op jouw computer (routers kunnen het vaak ook) dat aan de dns-server doorgeeft wat het ip is dat bij de systeemnaam hoort.

Verwijderd

Waarom gebruik je geen dynDNS service, zoals dyndns.org of no-ip.com? Gewoon een clientje appje op 1 van je machines installeren (of misschien zit dit zelfs wel op je router) , en klaar is kees. Of moet je echt op een IP adres connecten?

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Versatel schijnt om de zoveel tijd de IP's te wijzigen, "vanwege de veiligheid"

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik bij Demon zat, met vast IP adres, had ik Chello, met dynamisch IP adres en toen redde ik mezelf wel aardig. Ik was 1 keer in de zoveel maanden ff een paar uur onbereikbaar, zo heel erg was dat niet. Dus het moet maar weer op die manier jammer genoeg. Ik geef toch wat meer om live voetbal dan een vast IP adres :D
Hopen dat er rond de tijd dat ik Versatel krijg in oktober veranderingen zijn hierin ;)

@ArnieNFW

Ik gebruik momenteel geen router, ik gebruik een Zyxel Prestige 650-R31 als bridged modem en mijn Linux server als gateway, firewall enz. direct daarachter.

De modems van Versatel (de Samsung 6010E of zoiets) zullen wel als router (LAN en WiFi) functioneren denk ik, ook omdat je er 3 pc's op kan/mag aansluiten, misschien dat er daarmee nog wat verandert aan het dynamische IP adres verhaal?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb nu al bijna 4 jaar hetzelfde ( 'dynamische' ) IP met family, ik zou niet weten waarom het straks met 20Mbit opeens zou gaan veranderen :/
Van gesloten poorten heb ik nog nooit last gehad, wel krijg ik soms geschoonde mailtjes, waar een virus in zat en dat vind ik eerder goede service dan een probleem ;)
Versatel is best wel 'statisch' bezig, er verandert nooit zoveel aan bestaande producten, behalve dan een paar snelheidsverhogingen de laatste tijd.
Ook de overgang van Zon naar Versatel ging vrij vlekkeloos moet ik zeggen :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

Verwijderd

Een ip adres wordt toch vast gesteld door middel van je mac adres of zie ik dat verkeerd.
Ik heb nu ook nog versatel adsl en mijn ip is nog nooit gewijzigd. Maar zodra je een ander modem er voor zet dan verandert je ip wel.

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:57
Routertje ertussen en klaaaaar :)

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-02 15:47
Hier even een reactie van een Versateller..
De IP adressen kunnen inderdaad veranderd worden als Versatel dat nodig vindt. Dit zorgt ervoor dat we bij uitbreidingen in het netwerk eventueel ook de IP adressering kunnen veranderen als wij dat nodig achten.

In de praktijk is het echter zo dat je IP adres hetzelfde blijft als je je modem aan laat staan. Maak je dus geen zorgen om dat zogenaamde "Dynamische IP adres". Verder worden er ook geen poorten geblokkeerd. Een server draaien is dus gewoon mogelijk.

Edit: typo :X

[ Voor 5% gewijzigd door Case op 28-07-2005 12:51 ]

Mijn Firewizzie

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 15:15:
Alle poorten staan in prencipe open, ook poort 25 inkomend.
Maar zoals je het al aan ziet komen: het dyn. ip gooit roet in het eten.
Heb al jaren versatel (zonnet) en dynamisch ip en een eigen server draaien en pas 2 keer een ander ip adres gehad, dus wat mij betreft valt dat allemaal wel mee en ze blokken niets. .. . maak je niet zo druk
Pagina: 1