Alleeen "L" bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

• MP83
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 18:11
Ik heb net redhat 7 op m'n testbak gezet en krijg bij het booten alleen de eerste L te zien van LILO, voor de rest gaat ie niet verder.

Ik denk ik probeer caldera ...gebeurt precies hetzelfde?!?! Heel vaag dus...

Info: Het komt op de tweede hd te staan, secundaire slave...

• nielsj
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-08 21:55

nielsj

ondertitel

uit /usr/share/doc/lilo/Manual.gz
When LILO loads itself, it displays the word "LILO". Each letter is printed before or after performing some specific action. If LILO fails at some point, the letters printed so far can be used to identify the problem. This is described in more detail in the technical overview.

Note that some hex digits may be inserted after the first "L" if a transient disk problem occurs. Unless LILO stops at that point, generating an endless stream of error codes, such hex digits do not indicate a severe problem.

(<nothing>) No part of LILO has been loaded. LILO either isn't installed or the partition on which its boot sector is located isn't active.

L <error> ... The first stage boot loader has been loaded and started, but it can't load the second stage boot loader. The two-digit error codes indicate the type of problem. (See also section "Disk error codes".) This condition usually indicates a media failure or a geometry mismatch (e.g. bad disk parameters, see section "Disk Geometry").
het kan dus een te grote disk zijn dat lilo het niet kan lezen (een oude versies gaan maar tot 8gb).

hope this helps,

blup blup

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Werkt het wel als je lilo op de eerste schijf zet? En anders kan je ook even het magische woord 'lba32' ergens in je lilo.conf zetten. Misschien dat dat helpt.

Verwijderd

ff in de help en man pages van lilo kijken.. daar staat dit precies uitgelegd!

>:)

• MP83
ik probeer het effe te vinden in die pagina's.... Op de eerste schijf doet ie het prima, maar ik wilde hem juist op de tweede, het is btw een 4.3gb schijfje, niet echt te groot dus :)

Verwijderd

en als je je hd van autodetect schijf afhaalt ? wil ook wel eens helpen , vaak lopen die krengen bij DMA mode gewoon zo vast als een koelkast

• mavink
Wacht eens, volgens mij kan het helemaal niet zoals jij het wilt... Als je lilo op je tweede schijf zet, hoe komt je BIOS dan ooit zover dat-ie de MBR van dat ding leest? OK, je krijgt een L dus kennelijk doet-ie dat, maar ik vind het wel vreemd :?

Kan je je lilo.conf eens posten? Liefst zonder commentaar dan wordt-ie nogal groot, even iets van grep -v ^# /etc/lilo.conf ofzo.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:32

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 12 januari 2001 12:22 schreef vink het volgende:
Wacht eens, volgens mij kan het helemaal niet zoals jij het wilt... Als je lilo op je tweede schijf zet, hoe komt je BIOS dan ooit zover dat-ie de MBR van dat ding leest? OK, je krijgt een L dus kennelijk doet-ie dat, maar ik vind het wel vreemd :?
Het kan weldegelijk. Je kan in je bios bijvoorbeeld de tweede HD als bootdisk zetten, dan laadt ie meteen de mbr van die schijf. Je kan ook een primary bootmanager op de primarydisk door laten lussen naar de mbr van de secundaire schijf. Momenteel heb ik zelf in de MBR van de disk lilo staan, en die lust voor Win98/Win2K door naar de MBR van de eerste partitie. Dan kan ie van daaruit met de Win2K bootmanager Win9X of Win2K starten. Daarbij heb ik ook nog wat Minix partities voor een practicum erbij staan. Je kan dus aardig goochelen met booten als je wil :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• mavink
Op vrijdag 12 januari 2001 12:27 schreef Exirion het volgende:

[..]
Momenteel heb ik zelf in de MBR van de disk lilo staan, en die lust voor Win98/Win2K door naar de MBR van de eerste partitie. Dan kan ie van daaruit met de Win2K bootmanager Win9X of Win2K starten.
Da's waar ook... Alleen volgens mij werkt dat andersom dus niet zonder allemaal speciale opties :( Als je het via je BIOS doet dan raakt lilo volgens mij in de war, omdat hij bij het installeren denkt dat-ie op de tweede schijf komt, en het BIOS vervolgens de schijven om gaat wisselen. Dat zou je eventueel op moeten kunnen lossen met de optie bios=0x80 of bios=0x81 in lilo.conf; maar word nog niet te enthousiast:

Uit de handleiding van lilo:
It _can't_ be stored at any of the following locations:

- boot sector of a non-Linux floppy disk or primary partition.
- a Linux swap partition.
- boot sector of a logical partition in an extended partition.*
- on the second hard disk. (Unless for backup installations, if the
current first disk will be removed or disabled, or if some other boot
loader is used, that is capable of loading boot sectors from other
drives.)

Verwijderd

Stom newbie antwoord misschien, durf me eigenlijk niet in te mengen maar eeuh;
ben dit al een paar keer eerder tegengekomen wanneer ik weer met schijven aan het rommelen was,
soms is het gewoon een kwestie van de MBR van de schijf eerst leeg te plempen voor je gaat installeren.

Gaat het makkelijkste onder DOS :'( met Fdisk /mbr (Ja, ja onder Linux kan het ook maar ik weet het commando ff niet meer)

Shoot me ! >:)

• MP83
Het werkt al, met een bootmanager op de eerste schijf....dan kan je hem kiezen en boot ie wel door, stond ook zo iets over in de lilo man.....

Bedankt voor all reply's :)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08
Op vrijdag 12 januari 2001 14:34 schreef Segunda@Tweakers het volgende:
Stom newbie antwoord misschien, durf me eigenlijk niet in te mengen maar eeuh;
ben dit al een paar keer eerder tegengekomen wanneer ik weer met schijven aan het rommelen was,
soms is het gewoon een kwestie van de MBR van de schijf eerst leeg te plempen voor je gaat installeren.

Gaat het makkelijkste onder DOS :'( met Fdisk /mbr (Ja, ja onder Linux kan het ook maar ik weet het commando ff niet meer)

Shoot me ! >:)
Ehh...dat commando is fdisk

:+

Verwijderd

You just kicked my newbie ass in place BIG>:)TIME

...maareeuh ut klopt wel toch ?

:Zgunda
Pagina: 1