[Camera-keuze] Goede Camera voor Macro's?

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:15
Beste Forummers

Ik ben toe aan een nieuwe camera, een stapje 'hoger' Nu ben ik iemand die vooral macro foto's maakt (maar normale foto's moeten ook mogelijk zijn) Zo zit ik vaak met mijn leuke foto's op een focus lengte van 9-12mm. Nu roept iedereen van (d)slr! Maar ik vraag me af. Is voor mijn doel een (d)slr wel een goede camera? Wat zou een leuke camera voor mij zijn? toch een DSLR (300D oid)? (CF-geheugen en AA-batterijen zijn een pro)

Mijn budget is ongeveer 500-700 euro

[ Voor 20% gewijzigd door 0fbe op 04-06-2005 11:45 ]

• Gaafy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06-2024
Als ik jou was zou ik helemaal geen DSLR kopen. Om goede macro foto's te maken op een DSLR heb je een macro lens nodig, in combinatie met de body zit je dan al gauw op een uitgave van €1200, €800 voor de body en €400 voor een goede macrolens.

Door de kleine afstand tussen de censor en de lens is het een compactcamera eenvoudiger om macrofoto's te maken. Welke camera daar geschikt voor is kan ik je niet vertellen, daar ben ik niet zo in thuis.

• 0fbe
Gaafy schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 11:45:
Als ik jou was zou ik helemaal geen DSLR kopen. Om goede macro foto's te maken op een DSLR heb je een macro lens nodig, in combinatie met de body zit je dan al gauw op een uitgave van €1200, €800 voor de body en €400 voor een goede macrolens.
Dat dacht ik dus ook met een compact camera gooi je de camera in Macro stand en je kan mooie macro's maken (op gevarieerde afstanden). Met een DSLR gaat macro's moeilijker en je moet nog extra lenzen kopen ook.

Verwijderd

ik heb de Nikon Coolpix 4200 en daar kun je tot op 4 cm afstand mee foto's maken.
review NL: http://www.kieskeurig.nl/...31657C1256E960033D455.htm

Kost wel ff wat minder dan een DSLR ...

Ik heb alleen even een 5200 site bij de hand voor een macro foto.
http://www.dcresource.com/reviews/nikon/coolpix5200-review/

omdat zover ik weet de 5200 alleen meer pixels heeft... daar staat nog meer
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5200/page5.asp

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 12:13 ]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Voor macro's is een compact inderdaad vaak een stuk praktischer. Met name vanwege de grote scherptediepte. Vaak wordt als voordeel van een spiegelreflex de mogelijkheid tot zeer kleine DOF genoemd, maar bij macro werkt dat juist tegen je. Vandaar dat je IMHO voor macrowerk een stuk makkelijker mooi resultaat behaalt met een compactcam. Welke je dan precies moet hebben, tsja, ik denk dat er ontzettend veel cams zijn die geschikt zijn voor het betere macro-werk. Ik zou er in ieder geval wel eentje nemen waar je nog voorzetlensjes op kunt schroeven. Zeker als je een keer extreme macro's wil gaan maken, kan het wel fijn zijn als je nog een extra +4 lensje erop kan zetten.

• 0fbe
koraks schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:28:
Voor macro's is een compact inderdaad vaak een stuk praktischer. Met name vanwege de grote scherptediepte. Vaak wordt als voordeel van een spiegelreflex de mogelijkheid tot zeer kleine DOF genoemd, maar bij macro werkt dat juist tegen je. Vandaar dat je IMHO voor macrowerk een stuk makkelijker mooi resultaat behaalt met een compactcam. Welke je dan precies moet hebben, tsja, ik denk dat er ontzettend veel cams zijn die geschikt zijn voor het betere macro-werk. Ik zou er in ieder geval wel eentje nemen waar je nog voorzetlensjes op kunt schroeven. Zeker als je een keer extreme macro's wil gaan maken, kan het wel fijn zijn als je nog een extra +4 lensje erop kan zetten.
Ik zat zelf te denken aan een Olympus C5060-WZ of een C8080 omdat ik daar al ervaring mee heb. Of is er iets beters?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Lijken me prima cams, maar ik heb er verder geen ervaring mee. Ik schat zo dat de C8080 een iets grotere macro-afbeeldingsmaatstaf heeft, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen (110mm @ 3cm vs. 140mm @ 5cm).

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik denk dat het verstandig is na te denken wat je macro wilt fotograferen, heb je een grote of een kleine scherptediepte nodig? Wat wil je met de resulterende plaatjes doen? Heb je veel of weinig licht als je de foto's maakt? Welke assecoires denk je nodig te hebben?

Maar op zich sluit je budget al een hoop opties uit.

• 0fbe
begintmeta schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 12:42:
Ik denk dat het verstandig is na te denken wat je macro wilt fotograferen, heb je een grote of een kleine scherptediepte nodig? Wat wil je met de resulterende plaatjes doen? Heb je veel of weinig licht als je de foto's maakt? Welke assecoires denk je nodig te hebben?

Maar op zich sluit je budget al een hoop opties uit.
Scherpte diepte verschilt per foto. Sowiesow wil ik een camera waarop wat manueel in te stellen is, zodat scherptediepte een beetje te regelen is. De plaatjes worden gebruikt voor mezelf, maar ook voor posters enzo. Licht is nooit een probleem. Kwa assecoires denk ik evt een andere flitser nodig te hebben en misschien een voorzetlensje.

Verwijderd

De Fuji S7000 en de S20 staan ook bekend vanwege hun goede macro performance. Uit mijn hoofd iets van 1 cm.

Review S7000
Review S20 pro

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

wat voor een macro's hebben we het hier over ? als je een bloemetje wilt schieten dan is een compact wel erg handig.. maar een vlieg of ander beestje vind het meestal niet zo leuk als je er een lens 4cm boven hem/haar zweeft.. dan is een DSLR met een nette macro lens wel erg aantrekkelijk. dan hoef je niet zo verschrikkelijk dicht op je object te staan (met mijn Sigma 70-300 APO is dat minimaal 1.2meter)

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Zo zit ik vaak met mijn leuke foto's op een focus lengte van 9-12mm.
Hoe doe je dat dan met je huidige camera? Welke huidige camera heb je? Heb je de focuslengtes wel omgerekend naar 35mm?

Alors.

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-07-2025

Ale-Gu

'Eel Goe'

De Canon Powershot S2 IS heeft een macrofunctie tot 0 (!) cm

Hier zou uw advertentie kunnen staan

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
ejss schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 14:00:
staat dat gelijk aan 1:1? (of haal ik dingen door elkaar)

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Het betekent gewoon dat je een voorwerp haast tegen de lens kan plaatsen, en dan zal hij nog in staat zijn te focussen. In theorie, althans.

Alors.

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
De eerder genoemde Fujifilm S7000 eventueel in combinatie met een Raynox DCR-250 en een externe flitser met diffusor (bijvoorbeeld een Metz Mecablitz 36 C2 met StoFen Omnibounce) geeft absoluut aardige resultaten. Verrek, dat gebruik ik zelf ook >:)

Denon AVR-X3600H

Verwijderd

ejss schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 14:00:
Wat is het praktisch nut hiervan?
Hoeveel vervorming heb je?

• 0fbe
Stereotomy schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:44:
[...]

Hoe doe je dat dan met je huidige camera? Welke huidige camera heb je? Heb je de focuslengtes wel omgerekend naar 35mm?
Dit is met een Olympus C5060 (geleend) en niet omgerekend
B-lennium schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 13:36:
wat voor een macro's hebben we het hier over ? als je een bloemetje wilt schieten dan is een compact wel erg handig.. maar een vlieg of ander beestje vind het meestal niet zo leuk als je er een lens 4cm boven hem/haar zweeft.. dan is een DSLR met een nette macro lens wel erg aantrekkelijk. dan hoef je niet zo verschrikkelijk dicht op je object te staan (met mijn Sigma 70-300 APO is dat minimaal 1.2meter)
Het gaat hier om vooral objecten die niet leven.

[ Voor 3% gewijzigd door 0fbe op 04-06-2005 15:17 ]

Verwijderd

Voor 695 Euro in de prijslijst bij Kamera-express staat de Canon Powershot pro 1.
Heeft een L-serie objectief met 7x zoom tot 3 cm. afstand en 8 Mp.
Voor voorbeelden van foto's kijk hier http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=26431

• mcB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 12:08

mcB

Ik heb goede ervaringen met macrofoto's van de Minolta Z serie (Z10, Z1 en Z3). De jongste telg in de Z familie is de Z5 en heeft zelfs een super macro optie.
Super Macro mode (see below) gets you much closer - as near as 1cm/0.3 inches from the front of the lens
Bron: dpreview

voorbeelden:
http://img.dpreview.com/g...y=konicaminoltaz5_samples

Verder ben ik erg te spreken over deze minolta camera's. Het grote optische zoom bereik is zeker ook een pluspunt van deze camera's. Met een prijs van ongeveer 400E voor de Z5 blijf je nog ruim binnen budget.

[ Voor 27% gewijzigd door mcB op 04-06-2005 15:47 ]

Strix (Skullflame)

Verwijderd

mcB schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 15:44:
Ik heb goede ervaringen met macrofoto's van de Minolta Z serie (Z10, Z1 en Z3). De jongste telg in de Z familie is de Z5 en heeft zelfs een super macro optie.

[...]
Bron: dpreview

voorbeelden:

Verder ben ik erg te spreken over deze minolta camera's. Het grote optische zoom bereik is zeker ook een pluspunt van deze camera's. Met een prijs van ongeveer 400E voor de Z5 blijf je nog ruim binnen budget.
Met name van deze camera weet ik dat die nogal problemen heeft met randjes die een akelige kleuroverstraling laten zien. Ook duidelijk te zien op het 4e voorbeeld.
Dit heb je bij de L-lens op de Canon dus niet.

• Gaafy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-06-2024
Tuurlijk is de kwaliteit van een Canon L Lens beter, maar dan heb je het wel over een lens van €800 op een body van €800 euro (en dan ben ik nog optimistisch). Niet helemaal te vergelijken met een P&S van €400.

• Pinin
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik heb zelf een Canon-pro1 dit is (zeker na de firmware update) een superfijn toestel, Er zit een super-macro stand op en je kan dan focussen vanaf 1cm. De lens is een L-serie lens, niet te vergelijken met een losse L-serie lens van €800,- natuurlijk maar wel lichtgevoelig, bovendien is dit toestel pseudo spiegelreflex want je ziet door de zoeker wat er op je ccd staat (geen parralax) en een groot scherp 2" draaibaar scherm. Een nadeel t.o.v. een dslr vind ik dat op 400asa je wel ruis hebt als er niet veel licht is, maar dat hebben alle niet dslr's.
p.s. er zijn actiemodellen met gratis 1Gb Sandisk
foto met supermacro

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tvleeuwen.canon/beestklein.jpg

www.casarodriguillo.com

Verwijderd

Gaafy schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:31:
Tuurlijk is de kwaliteit van een Canon L Lens beter, maar dan heb je het wel over een lens van €800 op een body van €800 euro (en dan ben ik nog optimistisch). Niet helemaal te vergelijken met een P&S van €400.
Ik had het over de canon powershot pro 1, dit is een digicompact van 695 € compleet met L-serie objectief.

• simon
  • Laatst online: 09:24
tomleeuw schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 17:50:
Ik heb zelf een Canon-pro1 dit is (zeker na de firmware update) een superfijn toestel, Er zit een super-macro stand op en je kan dan focussen vanaf 1cm. De lens is een L-serie lens, niet te vergelijken met een losse L-serie lens van €800,- natuurlijk maar wel lichtgevoelig, bovendien is dit toestel pseudo spiegelreflex want je ziet door de zoeker wat er op je ccd staat (geen parralax) en een groot scherp 2" draaibaar scherm. Een nadeel t.o.v. een dslr vind ik dat op 400asa je wel ruis hebt als er niet veel licht is, maar dat hebben alle niet dslr's.
p.s. er zijn actiemodellen met gratis 1Gb Sandisk
foto met supermacro

[afbeelding]
400 asa? Bedoel je niet 400 iso?

|>

• SteAlthmAn
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Iso en asa zijn hetzelfde, asa word volgens mij bij film gebruikt.

Nikon D200 + Nikkor 18~70mm / Tamron 90mm / Sigma 70-300mm & 150mm
C2D-6300 | Asus P5W DH Deluxe | Kingston 2x1GB DDR667 | Ati Radeon X1900XT

Verwijderd

SteAlthmAn schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 20:48:
Iso en asa zijn hetzelfde, asa word volgens mij bij film gebruikt.
De gevoeligheidsnormen ISO/ASA (International Organization for Standardization/American Standard Association) en DIN berusten op de hoeveelheid licht die nodig is om de zwakste impressie van licht op de fotografische film te doen ontstaan. Hun definitie is gebaseerd op een gemiddelde gradatie bij normaal ontwikkelen. De standaard staat bekend als ISO 5800:1987.
DIN=Deutsche Industrie Norm

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2005 21:28 ]

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Asa is gewoon wat ouder geloof ik :P.

[/offtopic]

• simon
Jullie hebben duidelijk nog niet genoeg met film gewerkt :P

Maar wat verstaat de TS onder macro's? Vrij dichtbij, of echt dichtbij? Wat is je budget?
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 22:11:
[...]

Ik fotografeer al 40 jaar analoog en nog steeds, is dat genoeg ??????
Jou bedoel ik juist niet :P Die anderen die ASA met iso verwarren :P

[ Voor 47% gewijzigd door simon op 04-06-2005 22:12 ]

|>

Verwijderd

Simon schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 22:02:

Maar wat verstaat de TS onder macro's? Vrij dichtbij, of echt dichtbij? Wat is je budget?
Ik fotografeer al 40 jaar analoog en nog steeds, is dat genoeg ??????

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Erikie

www.erikie.nl

al opgenoemd hier in dit topic, maar de s7000 is wel errug goed in macro. prijs ligt zo rond de 500 euro dacht ik.

hier een klein voorbeeldje van de startknop van m'n draaitafel & sigaret ( ongeveer 1 - 4 cm van m'n lens).

Afbeeldingslocatie: http://84.41.160.218/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://84.41.160.218/2.jpg

*clickable

[ Voor 17% gewijzigd door Erikie op 04-06-2005 22:51 ]

traktor scratch!

• 0fbe
Simon schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 22:02:

timcooijmans schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 11:39:

Zo zit ik vaak met mijn leuke foto's op een focus lengte van 9-12mm. Mijn budget is ongeveer 500-700 euro

[ Voor 5% gewijzigd door 0fbe op 05-06-2005 09:33 ]

• simon
Dan zou ik niet voor een dSLR gaan, maar voor een opgevoerde compact zoals S7000

|>

Verwijderd

Gaafy schreef op zaterdag 04 juni 2005 @ 11:45:
Da's een beetje kort door de bocht.
Met een (d)SLR heb je juist heel veel mogelijkheden om creatief en goedkoop macro opnames te maken:
- Een standaardlens en een omkeerring (zodat de lens 'verkeerdom' op de camera gezet kan worden)
- Een balg met een leuk vergrotingsobjectiefje (85mm Schneider Componon in mijn geval)
- Tussenringen

Die dingen zijn allemaal 2e-hands verkrijgbaar, en kosten hooguit een paar tientjes.
Voor sommige mensen is 't wel een nadeel dat je dan alles handmatig in moet stellen. Voor mij is dat bij macro opnames eerder een voordeel: je hebt alles in de hand. :)

Wat ik ook nogal veel gebruik is een achromatische voorzetlens van Sigma. Dik 20 jaar oud, zo klein als een UV-filter, en eigenlijk is 't gewoon een vergrootglas, maar dan gecorrigeerd voor chromatische abberatie. Geen idee of die dingen nog te koop zijn, maar je kunt er met een gewone standaardlens prima resultaten mee behalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2005 12:10 ]

Pagina: 1