Toon posts:

CPU fan herrie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren maakt mijn pc bij het opstarten nogal wat lawaai. Goed en wel in windows aangekomen blijft ie een tijd lang gewoon stil, maar wat later komt het geluid altijd wel terug. Nu heb ik zelf al de kast open gehad om te luisteren en denk ik dat het de CPU fan is die herrie maakt (standaardfan AMD 3500+). Stof verwijderen heeft niet geholpen, temperatuurmeting gaf zo rond de 40 graden aan. Er zit garantie op de pc, en aangezien ik zelf niet zo heel technisch laat ik dat ding vandeweek gewoon vervangen.
Nu had ik alleen één vraagje: In hoeverre kan dit geluid kwaad? Voor zover ik het kan bekijken is het alleen herrie, maar ik heb liever niet dat er dalijk echt iets serieus kapot gaat. Alvast bedankt.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

zolang hij draait en de temps goed zijn is er behalve een boel ergernis niets aan de hand

Verwijderd

het geluid kan wel kwaad. Het lager is versleten en de fan zelf kan nu veel meer bewegen, als ie tegen de rand aankomt en daardoor stopt dan wordt de zaak vanzelf heel erg warm tot je pc ermee kapt.
Vooral bij oudere kleiner fans was dit nog wel eens een probleem.
Zolang ie geluid maakt is er weinig aan de hand, ik zou me zorgen gaan maken als het geluid stopt.

Trouwens wel vreemd dat de amd originele koeler geluid gaat maken, hou oud is ie?
Normaal gaan die dingen wel even mee.
Als je em vervangt misschien een paar tientjes opleggen voor een zalman?
Dan is ie nog stil ook en hij koelt beter.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:09
Heb je ook andere ventilatoren nagekeken? Meestal geven casefan's en van videokaarten meer problemen.

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-08 16:26

Theimon

Snapte!?

Op mijn vorige processor had ik dit ook (AMD Athlon XP 2100+), die is nu pak m beet 4 jaar oud. das toch een redelijke leeftijd dach ik zo. Doordat de fan nu horizontal kon bewegen ging ie iedere keer afremmen en dan weer opspinnen (frequentie/resonantie) Dit was nadelig voor mn temp, dus als ik jou was zou ik m toch zeker vervangen. Een standaard koelertje kost nie zoveel denk ik en als je het goed wil doen, inderdaad richting Zalman etc. kijken.

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

ts ging hem deze week vervangen zegt hij, dus die paar dagen houdt hij het nog echt wel vol. Idd als je geen geluid meer hoort even goed kijken of hij nog wel draait :)

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:24

Aapje

Opel-beun
En anders een klodder olie ertussen, kan je nog wel een paar weekjes ermee door :P

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor alle antwoorden!

Ik heb deze pc nu zon drie maanden...daarom ook vind ik het wel erg snel als er nu al iets herrie gaat maken. Het advies om er olie tussen te doen heb ik al meer gezien, maar ik ben zelf niet zo handig daarin dus dat doe ik liever niet. Ga gewoon vandeweek van mn garantie gebruik maken. Ik heb overigens niet echt getest (dmv stilzetten ofzo) waar het precies vandaan komt...gewoon door te luisteren leek het de cpu cooler maar 100% zeker ben ik niet. Temperatuur lijkt me geen probleem, na een uur of 5 continu World of Warcraft te hebben gedaan (waarbij ik twee keer herrie kreeg trouwens) zat de temperatuur nog steeds onder de 50, voor wat ik gezien heb lijkt me dat wel redelijk.

Probleem was een beetje dat ik dat ding moet opsturen, wat een paar dagen gaat duren natuurlijk...maargoed het moet maar, geen zin om straks met meer kapotte onderdelen te zitten.
Pagina: 1